۱۳۹۳ تیر ۱۸, چهارشنبه

حمام قاجاری «زعفرانی» تخریب شد





حمام «زعفرانی» اصغر مدرسه به‌عنوان یکی از حمام‌های تاریخی که تا چندی پیش مورد استفاده مردم بود به‌دلیل فرسودگی و نبود سرمایه‌کافی مالک تخریب شد.
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، حمام زعفرانی یکی از آثار قدیمی و گمنام اصفهان بود که پیشینه تاریخی‌اش به اواخر دوره قاجار باز می‌گشت. این اثر زیبا و ماندگار که در محله جوباره و در انتهای کوچه “منار سفید” قرار داشت به‌دلیل فرسودگی و نبود سرمایه‌ کافی مالک تخریب شد. این درحالی است که مالک این حمام تاریخی سال‌ها در تلاش بود که حمام‌اش کاربری خود را حفظ کند به جرگه‌ بناهای معتادان نپیوندد.
«مهدی فقیهی» پ‍ژوهشگر میراث‌فرهنگی با اعلام این خبر به CHN گفت: «حمام زعفرانی یکی از بناهای تاریخی اصفهان بود که تا چندی پیش کاربری‌اش را حفظ کرده بود. این درحالی است که اولین مالک این حمام تاریخی فردی به نام “استاد علی” بود که تا سال ۱۳۲۱ خورشیدی حمام را سالم نگه داشته بود. بعد از آن “حسین مدرسه”، مالک این بنا شد که او نیز پس از چندی تلاش و کار بی وقفه دار فانی را وداع گفت و حمام به دست وارثانش افتاد».
این فعال میراث‌فرهنگی معتقد است، ویرانی این حمام تاریخی به دلیل عدم سرمایه و توجه کافی باعث محو خاطرات تلخ و شیرین گذشته شد. در این او هم تلاش‌هایی کرد تا بلکه این حمام تاریخی توسط افراد علاقه مند به آثار تاریخی یا اداره میراث فرهنگی، اجاره یا خریداری شود تا جایگاه دزدان و معتادان نشود و سرانجام تخریب نشود ولی تاکنون این تلاش ها ثمره‌ای نداده تا این بنا نیز به مانند بسیاری از ابنیه دیگر در زیر خروارها خاک پنهان شود.

افزایش ۱۱ درصدی تلفات حوادث کار سال گذشته





در سال گذشته یکهزار و ۹۹۴ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با سال ۹۱ که تعداد تلفات حوادث کار یکهزار ۷۹۶ نفر بود، ۱۱ درصد افزایش یافته است.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی پزشکی قانونی کشور، ‌از تلفات حوادث کار در سال گذشته یکهزار و ۹۶۷ نفر مرد و ۲۷ نفر زن بودند. همچنین در این مدت استان‌های تهران با ۴۸۸، خراسان رضوی با ۱۵۴ و اصفهان با ۱۳۲ فوتی بیشترین و استان‌های ایلام با نه، خراسان جنوبی با ۱۰ و کهگیلویه و بویراحمد با ۱۳ فوتی کمترین آمار تلفات حوادث کار را داشته‌اند.
بر اساس این گزارش در حوادث کار سال گذشته ۹۶۵ نفر به دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست داده‌اند، پس از آن برخورد جسم سخت با ۳۷۱ نفر و برق‌گرفتگی با ۳۰۳ نفر در رتبه‌های بعدی دلایل مرگ در حین کار قرار می‌گیرند. مطابق آمارهای موجود به طور معمول سقوط از بلندی مهم‌ترین علت مرگ در حوادث کار محسوب می‌شود به نحوی که در سال گذشته ۴۸/۴ درصد علل مرگ در حوادث کار را سقوط از بلندی در بر می‌گیرد.
در سال گذشته ۲۹ هزار و ۲۳۱ مصدوم حوادث کار شامل یکهزار و ۱۴۴ زن و ۲۸ هزار و ۸۷ مرد به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند. این رقم در مقایسه با سال قبل از آن ۱. ۱ درصد کاهش یافته است.

محکومیت حبس و جریمه برای سه جوان سنندجی





میعاد احمدی، عزت گلپری‌پور و شاهو حیدری سه جوان اهل‌سنندج به حبس و جزای نقدی محکوم شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه شهروند یاد شده در پرونده‌ای مشترک که با بازداشت ایشان در فروردین ماه تشکیل شد، نهایتا با محکومیت حبس و جریمه نقدی مواجه شدند.
طی حکمی کتبی که از سوی شعبه ۴ دادگاه انقلاب سنندج صادر شده، میعاد احمدی به ۲ سال حبس که به مدت ۵ سال به حال تعلیق درآمده به همراه ۵ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است. پیش‌تر هرانا در گزارشی محکومیت وی را پنج سال حبس تعلیقی اعلام کرده بود که بدین وسیله تصحیح می‌شود.
همچنین عزت گلپری‌پور و شاهو حیدری، دو جوان دیگر سنندجی در این پرونده، هر کدام به ۳ ماه زندان محکوم شده‌اند که فعلا به قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد می‌باشند.
این سه شهروند سنندجی در تاریخ ۲۰ فروردین ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از گذراندن دوره یک ماهه در اداره اطلاعات سنندج به زندان مرکزی این شهر منتقل و سپس با قید وثیقه از زندان آزاد شدند.
اتهاماتی که میعاد احمدی، عزت گلپری‌پور و شاهو حیدری به خاطر آن محاکمه شدند «اقدام علیه امنیت کشور» و «ارتباط با یکی از احزاب کردی» عنوان شده است.