۱۳۹۳ تیر ۲۰, جمعه

یک شهروند بهایی در مشهد محاکمه شد





منوچهر خلوصی، شهروند بهایی ساکن مشهد به اتهام اقدام علیه امنیت کشور محاکمه شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلسه دادگاه یک شهروند بهایی در مشهد به نام «منوچهر خلوصی» در روز سه شنبه ۱۷ تیر ماه در محل دادسرای انقلاب مشهد برگزار شد.
نامبرده متهم به «اقدام علیه امنیت کشور از طریق مصاحبه با رسانه‌های خارج از کشور» می‌باشد. این اتهام در حالی به وی نسبت داده شده که هیچ مصاحبه‌ای از این شهروند بهایی در رسانه‌ها پخش نشده است.
جلسه دادگاه به دلیل عدم ارائه مدرک کافی در محکومیت منوچهر خلوصی به جلسه بعد موکول شد. مقرر شد قاضی دادگاه از مراجع مختلف در جهت اثبات یا رد اتهام وارده، استعلام بگیرد.
یاداوری می‌شود منوچهر خلوصی در زمستان سال گذشته به اتهام فوق مدت دو ماه تحت بازجویی و بازداشت اداره اطلاعات مشهد بوده است.
قابل ذکر است دو دختر نامبرده به نام‌های نیکا و نوا خلوصی به ترتیب در حال سپری کردن حکمهای ۶ و چهار سال و نیم در زندان وکیل آباد مشهد می‌باشند.

یک کاسبکار مرزی در ماکو کشته شد





یک کاسبکار مرزی در منطقه مرزی ماکو هدف تیراندازی مستقیم نیروی انتظامی قرار گرفت و در محل کشته شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،  روز سەشنبە شانزدهم تیرماه نیروهای انتظامی ایران در روستای قزل حقی ماکو یک روستانشین بە نام محمود علم هولی فرزند علی را هدف قرار دادە که در نتیجه آن فرد مذکور در محل کشته شد.
محمود علم هولی ۳۵ سالە متأهل و دارای فرزند بوده است.
 نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در مناطق مرزی شمال غربی و غرب کشور همواره با هدف قراردادن کولبران و کاسبکاران این مناطق که از روی فقر و بیکاری به قاچاق کالا دست می زنند؛ موجب کشته و زخمی شدن ایشان می شوند.

وضعیت وخیم مهدی خزعلی در بیمارستان





مهدی خزعلی که از ۲۱ روز پیش بازداشت و دست به اعتصاب غذا زده و دوبار سکته قلبی کرده است در شرایط وخیمی بسر می‌برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهدی خزعلی که از ۲۱ روز پیش بازداشت و ابتدا به بند ۲ زندان رجایی شهر کرج (معروف به دارالقرآن) و سپس بدلیل اعتصاب غذای خشک و در پی آن سکته قلبی به بیمارستان امام خمینی منتقل شد در شرایط نگران کننده‌ای بسر می‌برد.
یک منبع مطلع که موفق به ملاقات با این فعال سیاسی شده به گزارشگر هرانا گفت: «آقای خزعلی بر خلاف روز گذشته نه می‌توانست چشم‌هایش را باز نگه دارد و نه قدرت تکلم داشت.»
روز گذشته، چندی از اعضای «سرای اهل قلم» به دیدار برخی علما و مراجع تقلید رفتند. آن حضرات، ضمن اظهار نگرانی و دعا برای دکتر مهدی خزعلی، خواستار پایان اعتصاب غذای ایشان شدند و حفظ جانشان را بسیار مهم بر شمردند. امروز، ۱۹ تیرماه، وضعیت عمومی دکتر مهدی خزعلی با تغییری ناگهانی، وخیم‌تر از روزهای گذشته گزارش شده است و در اثر شدت آسیب‌های وارد شده و قطع سرم، رو به بیهوشی می‌رود.
مهدی خزعلی در سال‌های اخیر نخست در جریان سرکوب اعتراضات سال ۱۳۸۸ و در تیر ماه‌‌‌‌ همان سال بازداشت شد. او از آن پس بار‌ها بازداشت شده و به زندان افتاده است. وی در بازداشت‌های قبلی خود نیز به اعتصاب غذا دست زده بود.


آقای خزعلی در پاییز سال گذشته به ۶ سال حبس محکوم شد.

کورش نصیری به مکان نامعلومی منتقل شد





محمد (کورش) نصیری از «اعضای کمپین یادآوری امام نقی» و زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج به مکان نامعلومی منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد (کورش) نصیری زندانی سیاسی بند ۱۲ زندان رجایی شهر کرج صبح روز چهارشنبه ۱۸ تیر ماه از به همراه کلیه وسایل از بند مربوطه خارج و تاکنون از محل انتقال وی اطلاعی بدست نیامده است.
وی طی حکمی که در دیوان عالی کشور به تایید رسیده باید ۹ سال و ۶ ماه را در زندان بندر گناوه سپری نماید؛ ولی از آنجا که گناوه فاقد زندان می‌باشد وی به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: «وقتی خانواده کورش نصیری با خدابخشی دادستان صحبت کردند وی گفت که کورش تا آخر دوره محکومیت خود در زندان رجایی شهر باقی خواهد ماند.»
گفتنی است، محمد نصیری در دادگاه بدوی (شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی) به ۱۱ سال حبس در تبعید به زندان بندر گناوه محکوم شده بود و دیوان نیز عینا این حکم را به تایید رساند.
محمد نصیری در نیمه شب چهارشنبه ۳ خرداد ماه ۱۳۹۱ با هجوم ماموران امنیتی به منزل مسکونیش بازداشت شده است.

حبیب محبیان، هنرمند ایرانی بازداشت شد





«حبیب محبیان» خواننده سر‌شناس موسیقی پاپ که چند سالی بود در داخل کشور زندگی می‌کرد، در شمال ایران (ماسوله) دستگیر شد.
به گزارش تارنمای دیار میرزا، این خواننده ایرانی عصر روز سه شنبه در حالی که مشغول ساخت کلیپ تصویری در شهرک تاریخی ماسوله استان گیلان بود توسط نیروهای انتظامی با تمامی عوامل ساخت ویدیو کلیپ، دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد.»
محمد محبیان پسر وی در صفحه فیس بوک خود با تایید خبر بازداشت پدرش، درباره این موضوع نوشت: «حبیب که برای تعطیلات به ماسوله مسافرت کرده بود و بدون مشغول بودن به هیچ‌گونه فعالیت فرهنگی توسط گروهی که مخفیانه او را ردیابی کرده بودند دستگیر و به بازداشتگاه انتقال داده شد.»
ماجرای سفر او به ایران در اواخر دولت محمود احمدی‌نژاد تبدیل به سوژ جدید سیاسی در ایران شده بود.