۱۳۹۳ تیر ۲۶, پنجشنبه

یک کوله بر کرد توسط نیروی انتظامی مجروح شد





نیروی انتظامی ایوب فقه‌زاده، کوله بر کرد را در منطقه پیرانشهر هدف گلوله مستقیم قرار داده و به شدت مجروح کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ایوب فقه‌زاده ۲۶ ساله، کوله‌بر کردی است که در منطقه «بردناز» در نزدیکی پیرانشهر هدف تیراندازی مستقیم نیروی انتظامی قرار گرفت و بشدت مجروح شد.
این کوله‌بر کرد اهل روستای «کهنه لاهیجان» بوده و پس از مجروح شدن توسط همراهانش از منطقه دور شده و به بیمارستان شهر دیانا واقع در جنوب کردستان منتقل شده است.


گفتنی است، به دلیل فقر و بیکاری در مناطق مرزی کوله‌بری یکی از منابع درآمد مردم بوده و هر ساله تعداد زیادی از این افراد توسط تیراندازی نیروی انتظامی کشته و یا مجروح می‌شوند.

مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان ممنوع الخروج شد




مولانا عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه اهل‌سنت زاهدان که برای شرکت در کنفرانس بین المللی «توجه علمای جهان اسلام برای نهادینه کردن صلح، اعتدال و عقل سالم» عازم ترکیه بود پیش از سفر از سوی نهاد‌های امنیتی ممنوع الخروج شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان و مدیر شورای هماهنگی مدارس دینی استان سیستان و بلوچستان که صبح امروز پنجشنبه ۲۶ تیر ماه ۹۳ جهت شرکت در کنفرانس بین المللی «توجه علمای جهان اسلام برای نهادینه کردن صلح، اعتدال و عقل سالم» عازم ترکیه بود پیش از سفر از سوی نهاد‌های امنیتی ممنوع الخروج شد.
یک منبع مطلع در این زمینه به گزارشگر هرانا گفت: «مولانا عبدالحمید پس از اعلام ممانعت از سفر وی از سوی ارگان‌های امنیتی، طی تماسی باعلی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها خواستار رفع این محدودیت شدند اما آقای یونسی گفتند: سازمان‌های امنیتی موافق با شرکت شما در این کنفرانس نیستند و اگر شما به فرودگاه بروید، شما را بر می‌گردانند و پاسپورت شما را هم ضبط خواهند کرد».
این منبع افزود: «مولانا عبدالحمید همچنین برای پیگیری علت ممنوع الخروج شدن خود، به دفتر رهبری، و استانداری هم تماس گرفته‌اند اما همه ارگان‌ها به وی گفته‌اند؛ نیروهای امنیتی سفر شما را صلاح نمی‌بینند و حساسیت‌ها روی شما زیاد است».
کنفرانس بین المللی «توجه علمای جهان اسلام برای نهادینه کردن صلح، اعتدال و عقل سالم» از امروز پنجشنبه ۲۶ تیر به مدت سه روز در شهر استانبول ترکیه با حضور جمع زیادی از علما، اندیشمندان و موسسات فرهنگی و دینی سراسر جهان اسلام از سوی دولت ترکیه برگزار می‌شود که مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی از دعوت شدگان ویژه این کنفرانس بودند.
در این کنفرانس تعدادی از علمای قم چون آیت الله تسخیری و مصطفوی نماینده رهبر ایران هم شرکت خواهند داشت.
همچنین طبق گزارش‌ها همزمان با ممانعت از سفر مولانا عبدالحمید برای شرکت در کنفرانس استانبول سایت رسمی وی و سایت «سنی آنلاین» وابسته به حوزه علمیه دار العلوم زاهدان که زیر نظر مستقیم ایشان است در پی حملات سایبری از دسترس خارج شده است.
شایان ذکر است پیش‌تر نیز جمهوری اسلامی، از سفر مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی برای شرکت در کنفرانس «انجمن جهان اسلام» در عربستان سعودی و کنفرانس علمای اسلام در ژوهانسبرگ آفریقای جنوبی ممانعت به عمل آورده است.

پنج کشته و زخمی در انفجار مین در مهاباد





در پی انفجار مین که در اطراف یک پادگان تخلیه شده سپاه روی داد یک کشاورز کشته و همسر و فرزندانش بشدت مجروح شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته چهارشنبه ۲۵ تیر ماه در روستای برده رشان یک کشاور زبنام «صمد بیباک» (پدر خانواده) در دم کشته شد و یک کودک خردسال به نام هوشیار بی‌باک و زنی ۶٠ ساله با نام مریم ابراهیم‌پور زخمی گشته و دو دختر جوان به نام‌های گلزار بی‌باک و لیلا الله‌پور نیز مصدوم می‌شوند.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «این انفجار در اطراف یک پادگان متروکه سپاه رخ داد. این پادگان ۱۲۰ کیلومتر با مرز فاصله دارد و مابین مهاباد و می‌اندوآب واقع شده. با این توصیف مین گذاری این پادگان به هیچ وجه توجیه نظامی نداشته است.»
وی همچنین گفت: «چرا پس از تخلیه پادگان واحد مهندسی طبق قوانین می‌ن‌های اطراف آن را جمع آوری و منطقه را پاکسازی نکرده‌اند.»
وی در ادامه بیان داشت: «می‌نی که سبب کشته و زخمی شدن این خانواده شده از نوع والمر بوده است.»
این منبع در پایان خاطرنشان کرد: «ایلنا این خبر را منتشر کرده ولی بدون ذکر نام قربانیان از سوی سرهنگ بابانژاد گفته این خانواده به دلیل کنجکاوی مین را به خانه برده ‌اند. ایشان قصد دارند با زمینه چینی قربانیان این حادثه را از دریافت غرامت و حقوقی که شاملشان می‌شود محروم کنند.»
خبرگزاری ایلنا طی روز جاری ضمن انتشار خبر مرگ یک کشاورز و مجروح شدن ۴ تن از اعضای خانواده‌اش نوشته بود؛ فرمانده نیروی انتظامی مهاباد گفت: این فرد هنگام کار در مزرعه یک قبضه مین را پیدا کرده و بدون اطلاع از اینکه این شی مین است پس از مراجعه به منزل شروع به ضربه زدن و دستکاری آن می‌کند.

توقیف هزار دستگاه تجهیزات گیرنده امواج ماهواره در پارس آبادمغان

ماموران پلیس پارس آباد با هماهنگی مراجع قضایی با انجام عملیات ویژه یک قاچاقچی سابقه دار را دستگیر و هنگام بازرسی از دوباب منزل مسکونی و یک واحد انباری متعلق به وی موفق شدند بالغ بر یک هزار دستگاه انواع تجهیزات گیرنده امواج ماهواره را کشف و ضبط کنند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، سرهنگ الیاس دلیر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ماموران انتظامی پارس آباد از طریق گزارش های مردمی از فعالیت یک قاچاقچی سابقه دار در تهیه و توزیع تجهیزات گیرنده امواج از ماهواره مطلع شده و اقدامات گسترده ای را در این زمینه آغاز کردند.
وی اظهار کرد: قاچاقچی دستگیر شده پس از تشکیل پرونده به همراه آلات و ادوات مکشوفه برای رسیدگی به مقام قضایی معرفی شدند.
وی با قدردانی از همکاری تنگاتنگ و شایسته مردم این منطقه با پلیس از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه موارد مشابه در هر ساعت از شبانه روز موضوع را سریع از طریق مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند تا اقدام شود.
گفتنی است پارس آباد مغان در شمال اردبیل و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع است.

سه کشته و شش زخمی در درگیری پلیس با مردم یک روستا در قشم





درگیری نیروی انتظامی با مردم بومی ساکن در روستای «کووه» قشم در روز شنبه ۲۱ تیر ماه به مرگ سه نفر و زخمی شدن شش نفر دیگر انجامید.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در جریان کشف سوخت قاچاق در روستای «کووه» در جزیره قشم  سه تن کشته شدند و حداقل شش نفر دیگر در جریان تیراندازی مستقیم نیروی انتظامی به شدت مصدوم شدند.
نیروی انتظامی هم چنین یک لنج متعلق به قاچاقچیان سوخت را در ساحل روستا به آتش کشید و اقدام به مصادره اموال قاچاقچان نموده است.
در تصاویر ارسالی شاهدان عینی برخی از اماکن توسط لودر تخریب شده است که گفته می‌شود محل نگهداری سوخت قاچاق بوده است.
مردم بومی جزیره قشم اکثرا به دلیل فقر و تنگدستی به قاچاق سوخت روی می‌آوردند.
از اسامی کشته و زخمی شدگان حادثه اطلاعی در دست نیست، تارنمای پلیس ایران نیز تاکنون از این واقعه که اعتراضات مردمی روستای مذکور را در پی داشته است، اطلاع رسانی نکردند.
تصاویر مستند از وقایع روز شنبه در روستای کووه
IMG-20140715-WA0003 IMG-20140715-WA0012IMG-20140715-WA0002-(2) IMG-20140715-WA0005IMG-20140715-WA0004 IMG-20140715-WA0004-(2) IMG-20140715-WA0008 IMG-20140715-WA0009 IMG-20140715-WA0010 IMG-20140715-WA0006 IMG-20140715-WA0002 IMG-20140715-WA0011 IMG-20140715-WA0013 IMG-20140715-WA0003-(2)

بازرسی توهین آمیز در زندان رجایی شهر کرج





طی روز جاری سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج که به زندانیان اهل‌سنت تعلق دارد مورد بازرسی قرار گرفت و ماموران رفتار توهین آمیزی با زندانیان داشتند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساعت ۴ بعد از ظهر روز دوشنبه ۲۳ تیر ماه ماموران گارد زندان رجایی شهر کرج سالن ۱۰ زندان مزبور را مورد بازرسی قرار دادند.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «مامورین گارد که حدود ۸۰، ۹۰ نفر بودند به بند ۱۰ یورش برده و زندانیان را که روزه بودند با شیوه توهین آمیزی به هواخوری فرستاده و وسایل ایشان را مورد بازرسی قرار دادند.»
وی در ادامه بیان داشت: «ماموران وسایل ورزشی و کتب دینی زندانیان را باخود بردند.»
وی در پایان گفت: «بازرسی دوره‌ای زندانیان در زندان رجایی شهر اغلب با برخوردهای توهین آمیز همراه است.»
8ea3cfc2a0a6405a9e478edfb70ed46c1e46310b1d532a4e9859a05a1b1b7e87
 117abf33006f9c29c970c4dd31d6f0b67dab58614845caebab26f798706187ef 
e4145aa4b55529419f4775d039306e7906a9a7a82652b24f4223521943d3e744
 ecd100ea5462c4ae8e204e0aa24287601de2621918ba64d217421ed01b1f922d

وضعیت بحرانی رضا شهابی در ۴۶مین روز اعتصاب





رضا شهابی، فعال کارگری در بند در بیمارستان امام خمینی همچنان در اعتصاب بسر می‌برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا شهابی زکریا، فعال کارگری و زندانی سیاسی روز یک‌شنبه ۱۱ خرداد ماه از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد و در‌‌‌‌ همان روز در اعتراض به این انتقال دست به اعتصاب غذا زد.
وی صبح روز شنبه ۲۱ تیر ماه از زندان رجایی شهر کرج به بیمارستان هزار تخت‌خوابی امام خمینی منتقل شد اما تا این لحظه حاضر نشده که به اعتصاب خود پایان دهد.
وی که تا روز گذشته با دست‌بند به تخت بیمارستان بسته شده بود خواستار جوابگویی مسئولان زندان در خصوص چرایی تبعید به زندان رجایی شهر کرج شده است.
خانواده رضا شهابی طی دو روز گذشته اجازه ملاقات با وی را یافته‌اند و حال عمومی‌اش را وخیم گزارش می‌کنند.
این زندانی سیاسی که از ناراحتی ستون فقرات در ناحیه کمر و گردن رنج می‌برد باید هرچه زود‌تر تحت عمل جراحی قرار گیرد اما پزشکان می‌گویند باید اعتصاب غذای خود را بشکند و مدتی تحت مداوا قرار گیرد و سپس عمل جراحی روی وی صورت گیرد.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «دادستانی جدیدا بیمارهایی رو که اصرار دارن حتما به بیمارستان اعزام بشن، اعزام می‌کنه اما اونجا اجازه درمان نمی‌دهد و در واقع در بیمارستان زندانی را به نوعی در سلول انفرادی نگه می‌دارند.»
یادآور می‌شود که رضا شهابی عضو هیأت مدیره سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و حومه بنا بر رای دادگاه تجدید نظر تهران، به تحمل چهار سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سندیکایی و هفتاد میلیون ریال جریمه نقدی محکوم است.

ضرب و شتم دو تن از زندانیان بلوچ در زندان اردبیل





صابر ملک‌رئیسی و امین ایرانشهری دو زندانی بلوچ اهل‌سنت در زندان اردبیل توسط زندانیان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. بستگان ایشان معتقدند این ضرب و شتم به تحریک نگهبانی صورت گرفته است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک‌شنبه ۲۲ تیر ماه زندانیان زندان مرکزی اردبیل بدون هیچ مقدمه‌ای به دو زندانی بلوچ تبعید شده به این زندان به‌نامهای صابر ملک‌رئیسی و امین ایرانشهری حمله کرده و ایشان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
بستگان یکی از این دو زندانی به گزارشگر هرانا گفت: «این حمله که هنگام سحر روی داده به تحریک نگهبانان و مسئولان زندان اردبیل صورت گرفته. در طی این حمله صابر ملک‌رئیسی بشدت مجروح شده و دست امین ایرانشهری شکسته است.»
وی در ادامه بیان داشت: «زندانیان بلوچ تبعید شده خواستار تغییر زندان هستند و از همه خواستند پی گیر این مسئله باشند. آن‌ها زندان اردربیل برای خود خطرناک می‌دانند چون هر روز مورد اذیت و آزار هستند.»
محمد صابر ملک رئیسی در دوم مهر ماه ۱۳۸۸ در سن ۱۵ سالگی بازداشت و پس از تحمل بیش از یک سال در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان و زندان مرکزی این شهر محاکمه و از سوی دادگاه انقلاب به ۱۵ سال حبس در تبعید محکوم شد.

پرونده قصاص راضیه ابراهیمی پس از ماه رمضان تعیین تکلیف می شود





در صورت عدم موافقت با درخواست اعاده دادرسی پرونده راضیه ابراهیمی عروس ۱۷ ساله‌ای که مرتکب قتل همسرش شده بود، احتمالا حکم قصاص بعد از ماه رمضان اجرا خواهد شد.
به گزارش ایسنا، حسن آقاخانی وکیل پرونده راضیه ابراهیمی که این خبر را اعلام کرده، افزود: در رابطه با این پرونده مجددا درخواست اعاده دادرسی خود را به شعبه ۳۵ دیوان عالی کشور داده‌ایم که ممکن است با درخواست ما موافقت شود. در صورت عدم موافقت با درخواست اعاده دادرسی احتمالا حکم قصاص موکلم بعد از ماه مبارک رمضان اجرا خواهد شد.
گفتنی است راضیه ابراهیمی که در سن ۱۴ سالگی به خانه شوهر رفت و صاحب یک فرزند شد، ۴ سال پیش و در ۱۷ سالگی پس از سال‌ها اختلاف خانوادگی، شوهر خود را در خواب و با شلیک گلوله به قتل رساند. او پس از آن که یک بار تا پای چوبه دار رفت و برگشت، اکنون در زندان سپیدار اهواز است. یکم اردیبهشت ماه، وی به محل اجرای حکم برده شد ولی پیش از این که مادر مقتول صندلی را از زیر پای وی بکشد، می‌گوید که در هنگام ارتکاب جرم تنها ۱۷ سال داشته و نوجوان بوده است و همین جمله موجب می‌شود که به دستور قاضی اجرای حکم حاضر در محل، راضیه از صندلی پایین آورده شده و به سلولش بازگردانده شود تا به پرونده وی دوباره رسیدگی شود.

رویین عطوفت به یازده سال حبس محکوم شد










روئین عطوفت از فعالان سیاسی از سوی دادگاه انقلاب به ۱۱ سال زندان محکوم شد.
به گزارش تارنمای ملی مذهبی، این حکم محکومیت سنگین علیه روئین عطوفت در دادگاه بدوی و توسط قاضی صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب صادر شده، و وی علاوه بر این، به دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه های سیاسی محکوم شده است.
روئین عطوفت از علاقمندان به اندیشه های دکتر علی شریعتی است. وی در سال های گذشته جلساتی علنی را با مضمون فرهنگی و اجتماعی در منزل خود و در چهارچوب فعالیت های نهادی مدنی (به نام رنگین کمان) برگزار می کرد.
وی همچنین از همراهان زنده یاد مهندس سحابی، و از نزدیکان به زنده یاد هدی صابر بود و در برگزاری جلسات وی، نقشی موثر داشت.
این فعال ملی مذهبی از بنیان گذاران انجمنی به نام «رنگین کمان» بود؛ که به عنوان یک نهاد مدنی می کوشید اصلاحات فرهنگی و اجتماعی را با محوریت خودسازی فرد و شهروند، پی بگیرد. تاسیس این انجمن و عضویت در شورای فعالان ملی ـ مذهبی، برای رویین حکم ده سال زندان در پی داشته است.
عطوفت ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۱ و در پی ورود مأموران امنیتی و اطلاعاتی به جلسه سخنرانی که در منزل او در حال برگزاری بود، بازداشت شد. او در نهایت ۱۵ تیر ۱۳۹۲ با سپردن وثیقه سیصد میلیون تومانی از زندان آزاد گردید.

بازداشت یک فعال دانشجویی در دانشگاه سیستان و بلوچستان





یک فعال دانشجویی اصلاح طلب دانشگاه سیستان و بلوچستان پس از احضار به اداره اطلاعات بازداشت شد.
به گزارش کلمه، اداره اطلاعات زاهدان “وحید رنجبر” عضو هیئت مرکزی شورای صنفی دانشجویان این دانشگاه را در روز دوشنبه ۲۳ تیرماه پس از احضار به ستاد خبری اطلاعات زاهدان، بازداشت کرد.
این فعال دانشجویی که عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه است، از ابتدای سال تحصیلی گذشته بارها به اداره اطلاعات استان سیستان احضار شده و تحت بازجویی قرار گرفته بود.
رنجبر که دانشجوی رشته ممتاز رشته تاریخ و اهل روستای نورآباد استان فارس است، در ماههای گذشته پیگیر قطع رانت دانشجویان وابسته به برخی نهادها و نیز احقاق حقوق از دست رفته دانشجویان بود.
تاکنون دادستانی زاهدان و اداره اطلاعات شهرستان درباره علت بازداشت وی پاسخگو نبوده اند و خانواده این دانشجو که از استان فارس به زاهدان آمده اند، نگران وضعیت فرزندشان هستند که به شدت از بیماری زخم معده رنج می برد.
در یک ماه اخیر دست کم ۱۵ نفر از دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان به اداره اطلاعات استان احضار شده و تحت بازجویی قرار گرفته اند.
به گفته دانشجویان این دانشگاه، با وجود پشت سر گذاشتن یک سال از فعالیت دولت حسن روحانی و تغییر کادر مدیریتی در بسیاری از ادارات استان ها، هنوز در بسیاری از نهادهای دولتی این استان از جمله مدیریت دانشگاه زاهدان تغییری ایجاد نشده است.

ساجده عرب سرخی جهت اجرای حکم بازداشت شد










ساجده عرب سرخی، روزنامه نگارمنتقد، روز چهارشنبه برای گذراندن دوران حبس خود، به بند نسوان زندان اوین منتقل گردید.
 بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساجده عرب سرخی به “تبلیغ علیه نظام” متهم شده و بر این اساس از سوی دادگاه انقلاب به یکسال حبس تعزیری محکوم شد.
 فیض الله عرب سرخی از فعالان سیاسی اصلاح طلب در شبکه های اجتماهی ضمن تائید این خبر نوشت: “ساجده دخترم ، امروز با بدرقه اعضای خانواده جهت تحمل یک سال حبس ظالمانه راهی زندان اوین شد.”
ساجده عرب سرخی از جمله ایرانیانی است که پس از بازگشت به کشور محاکمه و به حبس محکوم شدند.

وضعیت نگران کننده چهار زندانی اعدامی در قزل‌حصار





حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی که از ۳۴ روز پیش در پی انتقال به زندان قزل‌حصار کرج جهت اجرای حکم اعدام دست به اعتصاب غذا زدند در شرایط بدی بسر می‌برند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی از نیمه شب جمعه ۲۳ خرداد ماه پس از آنکه فهمیدند قرار است جهت اجرای حکم اعدام از زندان رجایی شهر کرج به زندان قزل‌حصار منتقل شوند دست به اعتصاب غذا زدند.
با واکنش جامعه مدنی و فعالین حقوق بشر اجرای حکم اعدام این چهار زندانی اهل‌سنت به تعویق افتاد و دوتن از وکلای حقوق بشری اجازه پیدا کردند تا امضاء این چهار زندانی را برای وکالت نامه‌ اخذ کنند.
با این حال یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «ما با وکلایی که به تازگی اجازه گرفتن وکالت را یافته‌اند صحبت کردیم. ایشان می‌گویند پرونده هرچهار زندانی هنوز در اجرای احکام است و قاضی شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور اجازه بررسی پرونده‌ها را به وکلا نمی‌دهد.»
وضعیت جسمی این چهار زندانی محکوم به مرگ در ۳۴مین روز از اعتصاب نگران کننده گزارش شده و ایشان همچنان در یک سلول انفرادی و بدون وسایل اولیه زندگی نگهداری می‌شوند.
گفتنی ست که آقایان حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی، به اتهام «محاربه از طریق هواداری از گروه‌های سلفی» در طی دادگاهی بدون حق داشتن وکیل تعیینی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه‌ای به اعدام محکوم شده‌اند.
این افراد اتهام انتصابی را در تمام طول دادرسی تکذیب کرده‌اند.
همچنین ۹۰ نفر از زندانیان اهل‌سنت در زندان رجایی شهر کرج طی نامه‌ای که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته می‌نویسند:
ما زندانیان اهل سنت رجایی شهر نسبت به وضعیت وخیم جسمانی ۴ زندانی اهل‌سنت قزلحصار که مدت ۳۴ روز است در اعتصاب غذا به سر می‌برند به شدت ابراز نگرانی کرده و خاطرنشان می‌سازیم که بنابر آخرین اخبار کسب شده از خانواده‌هایشان وضعیت سلامت هر ۴ زندانی بسیار وخیم است و همگی دچار کاهش شدید وزن و افت فشار خون شده‌اند به طوری که جهانگیر دهقانی و حامد احمدی با فشار خون ۶ و جمشید دهقانی و کمال ملایی با فشار خون ۸ هرکدام مابین ۱۰ تا ۱۵ کیلو کاهش وزن پیدا کرده‌اند و تا بحال چندین مرتبه بیهوش شده و مدت بیهوشی آنان نیز افزایش یافته است همچنین هر ۴ نفر به شدت از ناحیه کمر و کلیه‌ها احساس درد می‌کنند و دیدشان تا حدی تار شده و علاوه بر این درد‌ها، جمشید و حامد خونریزی شدید ادرار و معده دارند و در مقابل نیز شکنجه روحی و روانی مسئولین قضایی و زندان بر آن‌ها فشار وارد کرده بنحوی که در تمام این ۳۴ روز در یک سلول تاریک و بدون کمترین امکانات و با لباس اعدام نگهداری می‌شوند و نه تنها کوچک‌ترین توجهی به خواسته آنان نشده بلکه هر روز مورد سرزنش و اهانت قرار می‌گیرند ولی با وجود همه این مشکلات هنوز هیچ یک از وعده‌های مسؤلین قضایی عملی نشده و به سبب پیگیری خانواده این ۴ زندانی قاضی ناظربرزندان خدابخشی به خانواده‌ها گفته بود که من نامه عودت هر ۴ نفر را صادر کرده‌ام ولی رئیس کل زندانهای تهران سهراب سلیمانی و رئیس زندان قزلحصار سید علی حسینی مخالفت کرده‌اند اما دیروز قدمی رییس واحد ۳ قزلحصار این گفته‌های خدابخشی را تکذیب و اعلام کرده که در صورت دستور خدابخشی هر ۴ نفر به رجایی شهر عودت داده خواهند شد و این گفته خدابخشی تنها برای دست به سر کردن خانواده‌ها و عدم پیگیری مجدد آن‌ها بوده است.

بازداشت اعضای یک خانواده بهایی در تبریز





اعضای خانواده بهادری در تبریز به جرم تدریس موسیقی بازداشت و برای هر کدام ۲۰ میلیون تومان وثیقه مقرر شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساعت ۸ صبح روز یک‌شنبه ۲۲ تیر ماه ماموران امینیتی به منزل خانواده بهایی مراجعه کرده و هر چهار عضو خانواده را به علت اعتقاد به دیانت بهایی و تدریس موسیقی بازداشت کردند.
اعضای خانواده که شامل پدر مادر و دو دختر جوان بودند فرزاد بهادری، سیمین رسولی، سحر بهادری و نسیم بهادری نام داشته و همگی به اداره اطلاعات شهر تبریز منتقل شدند.
مسئولین قضایی برای بازداشت شدگان نفری ۲۰ میلیون تومان وثیقه صادر کرده‌اند و طبق آخرین اخبار سیمین رسولی و نسیم بهادری با تودیع وثیقه از زندان آزاد شده‌اند.
از وضعیت فرزاد بهادری (پدر خانواده) و سحر بهادری (دختر خانواده) تا لحظه تنظیم این خبر اطلاعی بدست نیامده است.

تشدید بیماری کلیه زینب جلالیان و عدم رسیدگی پزشکی





 بیماری کلیوی زینب جلالیان زندانی سیاسی کرد در زندان کرمانشاه تشدید پیدا کرده است و مسئولان زندان همچنان نسبت به درمان وی کوتاهی می‌کنند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زینب جلالیان زندانی سیاسی زندان زنان کرمانشاه به‌دنبال تشدید بیماری کلیوی در شرایط وخیمی بسر می‌برد.
یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: «زینب جلالیان از درد شدید کلیه رنج می‌برد و حالش رو به وخامت است. مسئولین زندان هم هیچ اقدامی برای درمان وی صورت نمی‌دهند.»
همچنین این زندانی سیاسی سالهاست در زندان از بیماری چشم نیز رنج می‌برد و در حال از دست دادن بینایی خود می‌باشد. وی از مرخصی درمانی نیز محروم بوده و مسئولان زندان کرمانشاه از اعزام وی جهت معالجه به بیمارستان ممانعت می‌کنند.
گزارشهای رسیده از داخل بند نسوان زندان کرمانشاه حاکی است حال این زندانی وخیم بوده و وی در شرایط سخت و نامطلوبی به سر می‌برد.
زینب جلالیان در سال ۸۶ از سوی مأموران اداره اطلاعات کرمانشاه دستگیر شد و به اتهام ارتباط با احزاب کردی در دادگاه انقلاب ابتدا به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم شد. این زندانی سیاسی در سالهای گذشته به شدت تحت فشار قرار داشته است و بار‌ها در اعتراض به وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زده است.

ممنوعیت تاسیس حزب برای اعضای موثر احزاب منحله





 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۲۴ تیر ماه، با ۱۴۳ رای موافق، ۱۳ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر،شرایط افراد محروم از حق تاسیس حزب و یا عضویت در آن را تعیین و این ماده را به تصویب رساندند.
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی ماده ۵ این طرح را به تصویب رساندند که بر اساس آن اشخاص زیر از حق تاسیس حزب یا عضویت در آن محروم هستند:
الف_ کلیه اعضای دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم طاغوت، ساواک منحله، فراماسون‌ها، کسانی که در فاصله ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به وزارت رسیده و یا به عضویت مجالس شورای ملی یا سنا در آمده‌اند، اعضای موثر رژیم سابق و حزب رستاخیز و اعضای گروهک‌های غیرقانونی محارب و ضد انقلاب به تشخیص مراجع ذیصلاح.
ب_ محکومان به جرایم ضدامنیت داخلی و خارجی کشور.
ث_ کسانی که به موجب احکام قطعی دادگاه‌ها از حقوق اجتماعی محروم شده‌اند.
ج _اعضای موثر احزاب منحل شده توسط دادگاه که در زمان انحلال عضو موثر باشند.
چ_ قضات و کارکنان شاغل وزارتخانه‌های اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همچنین پرسنل شاغل در نیروهای نظامی و انتظامی و سایر افرادی که طبق قوانین از عضویت در احزاب و تشکل‌های سیاسی محروم شده یا می‌شوند.
گفتنی است پیش از این در ماده ۵ طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، جاسوسان و متجاحران به فسق و فجور و مشروحان به فساد و قاچاقچیان نیز از جمله افراد محروم از حق تاسیس حزب عنوان شده بودند که به دلیل ابهام در مصادیق آن این بخش به کمیسیون شوراها ارجاع شد تا مورد بررسی دقیق‌تری قرار گیرد.

تفتیش منزل یک درویش گنابادی در نهاوند





صبح امروز، سه شنبه ۲۴ تیر ۹۳، چند تن از ماموران لباس شخصی و اطلاعات با ورود به منزل شخصی یک درویش گنابادی در نهاوند، نسبت به تفتیش منزل و ضبط بعضی از اقلام شخصی وی اقدام کردند.
به گزارش مجذوبان نور، حوالی ساعت ۱۰ صبح امروز، عده‌ای از ماموران لباس شخصی و اطلاعات با ورود به منزل شخصی آقای عبدالله یعقوبی که مجالس درویشی شهر نهاوند در منزل وی برگزار می‌شود، بدون در دست داشتن حکم معتبر اقدام به تفتیش وسایل شخصی و ضبط بعضی اقلام از جمله کتاب‌های عرفانی، سی دی حاوی سخنرانی بزرگان سلسله کردند.
گفتنی است در پاسخ به پرسش این درویش گنابادی مبنی بر علت این تفتیش تنها گفته شده که این اقلام پس از بازبینی و بازرسی عودت خواهند شد.

ممانعت از برگزاری مراسم بزرگداشت در تخت فولاد





پلیس از برگزاری مراسم برای انقلابیون صدر مشروطه در تخت فولاد جلوگیری کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جمعی از شهروندان که قصد برگزاری مراسم یادبود برای انقلابیون صدر مشروطه در گورستان تخت پولاد اصفهان داشتند که با ممانعت نیروی انتظامی و افراد لباس شخصی رو به رو شدند.
شاهدان عینی به گزارشگر هرانا گفتند: “نیروهای انتظامی درب ورودی آرامگاه اسعد بختیاری را قفل کردند تا مانع از حضور ایشان در آنجا شوند.”

شهرداری تهران زنان را از مشاغل دفتری اخراج می کند





شهرداری تهران، تمامی زنان شاغل در سمتهای دفتری نظیر مسئول دفتر، منشی و تایپیست را از مشاغل خود اخراج کرد.
به گزارش ایلنا، « فرزاد خلفی» معاون رسانه ای مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران با تایید این خبر گفت که خبر منتشره در مورد تصمیم اخیر شورای معاونین و سازمان های شهرداری مبنی بر استفاده نکردن از خانم ها در سمت های مانند مسئول دفتری، منشی و تایپیست صحت دارد.
وی در مورد اتخاذ این تصمیم در شورای معاونین و سازمان های شهرداری توضیح داد: کارهای منشی گری و مسئول دفتری زمان بر و طولانی است و برای راحتی و رفاه حال خانم ها این تصمیم اتخاذ شده است که مسئول دفتر و منشی آقا باشند.
خلفی با اشاره به کار شبانه روزی معاونین و مدیران شهرداری گفت: مسئولان شهرداری ممکن است تا آخر شب در محل کار خود حضور داشته باشند و همچنین بازدیدهای مختلفی از پروژه ها داشته باشند که نیاز به حضور مسئول دفتر نیز وجود دارد. در این صورت ممکن است خانم ها اذیت شوند و آسیب ببینند و نتوانند به زندگی و خانوادهاشان برسند و اخلال در زندگی شان ایجاد شود.
وی تاکید کرد: به این دلیل که خانم ها از نظر خانوادگی و رفت و آمد آسیب نبینند قرار بر این شده است معاونان و مدیران شهرداری منشی و مسئول دفتر خانم استخدام نکنند.
خلفی در پاسخ به این سوال که استفاده نکردن از خانم ها درسمت هایی مانند منشی و مسئول دفتری در قالب بخشنامه بوده یا صورتجلسه افزود: بخشنامه خاصی نیست بلکه یک صورتجلسه برای رفاه حال خانم ها بوده است.
وی همچنین در مورد تفکیک محل استقرار کارکنان خانم و آقا در شهرداری تهران گفت: اطلاعی در این زمینه ندارم و این موضوع را باید از معاونینی که صورتجلسه را امضا کرده اند پیگیری کنید.
خلفی در پاسخ به این سئوال که «طبق گفته شما کار مسئول دفتری و منشی گری زمانبر است و نیاز به حضور در ساعات غیراداری دارد. پس چرا قراراست از تایپیست و اپراتور تلفن خانم هم در شهرداری استفاده نشود؟»، افزود: تا شب باید یک نفر تایپیست باشد زیرا ممکن است کار اداری پیش آید.
وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به استفاده نکردن از خانم ها در سمت های مانند مسئول دفتری، منشی و تایپیست، آنها اخراج خواهند شد، افزود: نه چنین چیزی نیست، اکثر نیروهای ما در معاونت رسانه همه خانم هستند و بیشترین کارایی را هم خانم ها دارند.
خلفی خاطرنشان کرد: این طور نیست که از خانم ها استفاده نشود. «این همه» خانم در شهرداری مشغول به کار هستند.
وی با اشاره به اینکه تعداد پرسنل خانم و آقا از نظر منابع انسانی در شهرداری برابری می کند، افزود: این همه خانم در وضعیت های استخدامی؛ قراردادی، پیمانی و رسمی با تحصیلات و سنین مختلف در شهرداری مشغول به کار هستند و مشکل خاصی در این زمینه نیست.
خلفی افزود: ممکن است خانم ها بچه داشته باشند و بخواهند زودتر به خانواده برسند به طور مثال همکارانی دارم که مجبورند حتما ساعت ۳ بروند.
وی در واکنش به اینکه چرا برای ساعات غیر اداری کارمند آقا گرفته نمی شود تا خانم ها در ساعات اداری به عنوان منشی و مسئول دفتر مشغول به کار باشند، گفت: مد نظر است که یک نفر کار را مدیریت کند نه اینکه بخشی از مدیریت به عهده یک نفر و بخشی دیگرازمدیریت به عهده فرد دیگر باشد زیرا اگر دو نفر این بخشها را مدیریت کنند ممکن است تاثیر خوبی نداشته باشد.