۱۳۹۳ مرداد ۱, چهارشنبه

بهاره هدایت به مرخصی درمانی آمد





 بهاره هدایت، فعال دانشجویی زندانی، بعد از ماه‌ها، برای ۴ روز به مرخصی درمانی آمد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این فعال دانشجویی امروز چهارشنبه از زندان اوین به مرخصی درمانی آمده است.
این عضو دفتر تحکیم وحدت، از جمله زندانیان سیاسی دستگیر شده پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ است که به زندان طولانی‌ مدت محکوم شد.
دادگاه تجدیدنظر حکم قطعی وی را نه سال و نیم حبس اعلام کرد که سنگین‌ترین حکم قضایی است که از ابتدای تاسیس انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها برای یکی از اعضای این تشکل‌ها صادر شده است.
اما محکومیت او به همین مقدار هم محدود نشد و شش ماه حبس دیگر برای بهاره هدایت در حالی که در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان بود، صادر شد و بدین ترتیب حکم حبس بهاره هدایت در مجموع ده سال شد.
بهاره هدایت متولد سال ۱۳۶۰ فعال دانشجویی دانشگاه علوم اقتصادی تهران و جنبش زنان، عضو شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت است. وی همچنین از فعالان کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین زن‌ستیز است و تاکنون چندین‌بار بازداشت شده است. بهاره در ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۵، ۱۸ تیر ماه ۱۳۸۶، ۲۳ تیر ماه ۱۳۸۷ و ۱ فروردین ماه ۱۳۸۸ به خاطر فعالیت‌هایش بازداشت و مدتی را در زندان سپری کرده است.

دیش های ماهواره در کردستان جمع آوری می شوند





فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از اجرای طرح گسترده جمع‌آوری ماهواره در آینده‌ای نزدیک در استان خبر داد.
به گزارش ایسنا، سردار منوچهر امان‌اللهی، فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با اعلام این خبر اظهار گفت: برابر قانون هر نوع خرید، فروش، نصب و استفاده از ماهواره جرم بوده و پلیس نیز بر اساس قانون با مرتکبین اینگونه جرایم برخورد می‌کند.
وی با بیان اینکه همواره طرح جمع آوری ماهواره در دستور کار پلیس قرار داشته است، گفت: در برخی مقاطع این برخوردها با شدت بیشتری صورت گرفته و در برخی مقاطع نیز کم رنگ بوده، اما همواره طرح برخورد با ماهواره در دستور کار پلیس قرار داشته است.
امان‌اللهی با اشاره به جمع‌آوری ۳۰۰ دیش ماهواره طی هفته‌های گذشته در کرمانشاه، عنوان کرد: در آینده‌ای نزدیک طرح گسترده جمع‌آوری ماهواره در استان اجرایی خواهد شد. وی اولویت در برخورد با ماهواره را برخورد با توزیع کنندگان و نصابان آن عنوان کرد و افزود: پلیس همچنین در صورت مشاهده هر نوع دیش ماهواره در منازل با آن برخورد می‌کند.

دادگاه انقلاب تهران محمدرضا عالی پیام را به حبس محکوم کرد





محمدرضا عالی پیام، شاعر و طنزپرداز، با رای دادگاه انقلاب به یک سال و سه ماه و یک روز زندان به دلیل سرودن شعر طنز محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی به یک سال و سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شده است.
محمدرضا عالی پیام (هالو) امروز چهارشنبه در صفحه فیس بوک خود نوشت: «دیروز از شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تلفنی تماس گرفتند که بیا حکم حاضره. رفتم و دادنامه را گذاشتند جلوم و گفتند بخوان. حتا کپی هم ندادند و گفتند سند دست شما‌ها نمی‌دهیم.»
اتهامات وی به قرار زیر اعلام شده است:
الف – فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری سلامی ایران با سرودن اشعار طنز در بین مردم وارسال آن از طریق پیامک و اینترنت برای افراد دیگر.
ب – توهین به مقدسات قرآن کریم و امام زمان (عج)
ج – توهین به حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری
د – توهین به ریاست محترم جمهوری اسلامی و مسئولین نظام

احمد زیدآبادی برای چهار روز به مرخصی آمد





 احمد زیدآبادی روزنامه نگار و دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) امروز از زندان رجایی شهر کرج به مرخصی آمد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی برای چهار روز به مرخصی اعزام شده است.
گفتنی است احمد زید آبادی، دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) در خرداد ۸۸، تنها ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم از سوی ماموران امنیتی بازداشت و ۱۴۱ روز در سلول انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین به سر برد.
وی در آذر ماه ۸۹ از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال زندان و تبعید در گناباد و ممنوعیت مادام‌العمر از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم شد و اکنون دوران محکومیت خود را در زندان رجائی شهر کرج می‌گذراند.

ارژنگ داوودی بصورت غیر قانونی به اعدام محکوم شد





وکیل ارژنگ داوودی طی ماه گذشته با خبر شد که شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج با استفاده از قانون مجازات اسلامی قدیم، برای موکلش حکم اعدام صادر کرده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی ماه گذشته وحید مشکانی فراهانی وکیل مدافع ارژنگ داوودی از طریق ابلاغیه مطلع شده که شعبه ۱ دادگاه انقلاب گرج به ریاست قاضی آصف الحسینی طبق قانون مجازات اسلامی قدیم و با استفاده از ماده ۱۸۶ این قانون موکلش را به اعدام محکوم کرده است.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «این حکم در حالی صورت می‌گیرد که از بیش از یک‌سال پیش قانون مجازات اسلامی قدیم از درجه اعتبار ساقط گردیده و در قانون مجازات اسلامی جدید چنین ماده قانونی‌ای وجود ندارد و حداکثر اتهام (هواداری و فعالیت موثر در پیشبرد اهداف مجاهدین در زندان) که به ارژنگ داوودی وارد شده ۱۵ سال می‌تواند باشد.»
شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج طی حکمی به شماره ۱۴۴/۱/۹۱۰۱۸۶ حکم اعدام را صادر کرده و این حکم تا این لحظه به ارژنگ داوودی ابلاغ نشده. با این وجود وکیل مدافع وی نسبت به حکم صادره اعتراض کرده و این حکم باید در دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار گیرد.
طی دو سال گذشته ارژنگ داوودی یک حکم ۲ سال زندان و یک حکم ۱۰سال زندان هردو از شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران درحالی دریافت کرد که مشغول سپری کردن محکومیت ۱۰ سال اولیه خود بوده است. این دو حکم و همچنین حکم اعدامی که برای این زندانی سیاسی سالخورده صادر شده، همگی به دلیل فعالیت‌های سیاسی وی از داخل زندان بوده است.
ارژنگ داوودی هم اکنون در زندان مرکزی بندرعباس نگهداری می‌شود، اما مسئولین زندان به وی اطلاع داده‌اند که بزودی به زندانی در استان تهران منتقل خواهد شد.

اعدام چهار زن و شش مرد در زندان مرکزی بیرجند





طی دو روز گذشته ۶ مرد و ۴ زن در زندان مرکزی بیرجند به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر اعدام شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک‌شنبه شب ۲۹ تیر ماه ۴ مرد و ۴ زن به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر در محوطه زندان مرکزی بیرجند از طریق چوبه دار اعدام شدند.
همچنین دوشنبه شب ۳۰ تیر ماه نیز دو زندانی دیگر با اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر در محوطه زندان مزبور از طریق چوبه دار اعدام شدند.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «یکی از اعدام شدگان دیشب فردی اصفهانی بوده و جرمش حمل ۱۱۰ کیلو تریاک و دارای یک سابقه قبلی بوده است.»

حمید کرواسی از زندان اوین به مرخصی اعزام شد





حمید کرواسی زندانی جنبش سبز زندان اوین طی روز جاری به مرخصی اعزام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمید کرواسی زندانی ۴۵ ساله بند ۳۵۰ زندان اوین که در پی حوادث پس از انتخابات ۱۳۸۸ (جنبش سبز) به ۳ سال زندان محکوم شد، طی روز جاری سه‌شنبه ۳۱ تیر ماه به مرخصی اعزام شد.
همسر حکید کرواسی پیش‌تر به جرس گفته بود: «ما ساکن همدان هستیم و بخاطر مشکلات کلیه که دارم نمی‌توانم برای پیگیری هر روز به دفتر دادستانی مراجعه کنم فرزندم که مریض شد دوباره با دفتر دادستانی تماس گرفتم اما اصلا تلفن را هم جواب ندادند. مادر حمید هم چند وقت پیش دو هفته بخاطر مشکل قلبی در بیمارستان بستری بود و واقعا مرخصی حمید به حل مشکلات خانواده کمک می‌کند اما نمی‌دانم چرا جواب نمی‌دهند. ما حتی در این مدت فقط یکبار ملاقات حضوری داشتیم. تماس تلفنی هم که نداریم و حمید خیلی نگران ماست.»
گفتنی است، این زندانی سیاسی گمنام از شهریور ۱۳۹۱ در زندان بسر می‌برد.

مرگ یک کارگر ساختمانی به‌دلیل نداشتن وسایل ایمنی





یک کارگر ساختمانی به نام بهنام ایازی در ارومیه بدلیل نداشتن وسایل ایمنی کافی سقوط کرد و در دم کشته شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۸ تیر ماه یک کارگر ساختمانی در ارومیه به‌دلیل سقوط از ساختمان جان خود را از دست داد.
یکی از شاهدان عینی این ماجرا به گزارشگر هرانا گفت: «علت سقوط بهنام ایازی نداشتن وسایل ایمنی کافی بوده است.»


وی در ادامه به گزارشگر هرانا گفت: «بهنام ایازی اهل روستای صومای برادوست بوده و باوجود کارگری زیرخط فقر و در شرایط فلاکتباری زندگی می‌کرد. وی متاهل و دارای یک فرزند بود.»

دادستان انتظامی قضات، حکم به برائت قاضی صلواتی داد





در پی شکایت دراویش زندانی در سال ۹۱ علیه قاضی صلواتی در دادسرای انتظامی قضات، مقامات این دادسرا پس از چندین ماه اطاله رسیدگی در یک نظریه انتظامی وقوع تخلف از سوی قاضی صلواتی را محرز ندانسته و وی را تبرئه کردند. تاکنون دو شکایت از سوی وکلای زندانی دراویش علیه قاضی صلواتی به دادگاه انتظامی قضات تسلیم شده که شکایت اول به تبرئه این قاضی منجر و شکایت دوم هنوز به نتیجه نرسیده است.
به گزارش مجذوبان نور قرار منع تعقیب قاضی صلواتی در حالی صادر شده که معاونت قضایی دادگاه انقلاب در گزارش ارسالی برای دادسرای انتظامی قضات، با تکیه بر گردشکار وزارت اطلاعات و کتمان حقیقت و تنظیم گزارش خلاف واقع سعی در قانونی جلوه دادن اقدامات قاضی صلواتی داشته است. دادستان انتظامی قضات نیز پس از برائت قاضی صلواتی، در خصوص تخلفات مامورین وزارت اطلاعات، پرونده را در اختیار دادسرای ویژه کارکنان دولت قرار می‌دهد که شعبه دهم بازپرسی این دادسرا نیز تا کنون دو بار دراویش زندانی را در همین خصوص احضار کرده است، اما دراویش به دلیل الزام به استفاده از لباس فرم زندانیان و دستبند، در دادسرا حاضر نشدند.
منع تعقیب انتظامی قاضی صلواتی در حالی صادر شده که بازداشت غیر قانونی دراویش زندانی، ممنوعیت ملاقات با تمامی وکلای انتخابی، عدم دسترسی وکلا به محتویات پرونده قضایی، دخالت غیرقانونی در امر درمان دراویش زندانی، تشکیل جلسه رسیدگی و صدور رای بدون حضور زندانیان و وکلای آنان و عدم احضار وکلای پرونده جهت جلسه دادرسی تنها گوشه‌هایی از تخلفات و جرایم قاضی صلواتی در این پرونده است.
گفتنی است قاضی صلواتی هفت تن وکلای دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور را بی‌آنکه در دادگاه شرکت کنند به بیش از ۶۰ سال زندان محکوم کرد. وکلای دارویش معتقدند که در روند رسیدگی، قوانین و تشریفات آیین دادرسی رعایت نشده است و تخلفات آشکاری از سوی این قاضی صورت گرفته است.
حکم منع تعقیب صادره برای قاضی صلواتی توسط دادگاه انتظامی قضات (منتشر شده توسط سایت مجذوبان نور)
entezami_ghozat_daravish

دادگاه صبا آذرپیک برگزار شد





صبا آذرپیک روزنامه نگار روزنامه اعتماد و مجله تجارت فردا در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محاکمه شد.
به گزارش میزان خبر، صبا آذرپیک روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۹ و ۳۰ تیر ۱۳۹۳ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه در دو جلسه چهار ساعته محاکمه شد. شاهدان عینی از کاهش وزن مشهود او خبر داده‌اند. او تاکنون تنها یک بار با منزل خود تماس گرفته است.
پیش از این علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با وب سایت ایران وایر گفته بود که «وقتی از قضیه دستگیری صبا آذرپیک مطلع شدم، پیگیری کردم. وزارت اطلاعات گفت: این کار توسط ما انجام نشده، حتی توسط اطلاعات سپاه هم انجام نشده، ظاهرا توسط دادسرای رسانه و فرهنگ دادستانی این بازداشت انجام شده و طبیعتا آن‌ها باید پاسخگو باشند».
گفتنی است صبا آذرپیک روز هفتم خرداد در منزلش بازداشت و بعد از تفتیش محل کارش به زندان منتقل شد.

با گذشت بیش از یکسال از وعده رئیس جمهور، انجمن صنفی روزنامه نگاران همچنان بسته است





در شرایطی که بیش از یک سال از ریاست جمهوری حسن روحانی و وعده‌ی انتخاباتی او در زمینه بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران می گذرد، مشاور فرهنگی رییس‌ جمهور گفت: ممکن است این اتفاق با این اسم (انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران) رخ ندهد، اما اینکه جامعه‌ی روزنامه‌نگاران حق دارد که یک تشکل صنفی قدرتمند داشته باشد‌، توسط این دولت به رسمیت شناخته شده است.
به گزارش ایسنا، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس‌جمهور، با تأکید بر لزوم به رسمیت شناختن وجود یک تشکل صنفی قدرتمند برای روزنامه‌نگاران توسط دولت، از احتمال بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با عنوانی جدید خبر داد.  وی درباره‌ی بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در شرایطی که بیش از یک سال از ریاست جمهوری حسن روحانی و وعده‌ی انتخاباتی او در این زمینه می‌گذرد‌، گفت: معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع را در اولویت کاری خود قرار داده است که از تشکیل نظام صنفی مطبوعاتی کشور حمایت کند. ممکن است این اتفاق با این اسم (انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران) رخ ندهد، اما اینکه جامعه‌ی روزنامه‌نگاران حق دارد که یک تشکل صنفی قدرتمند داشته باشد‌، توسط این دولت به رسمیت شناخته شده است.
مشاور فرهنگی رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است تعاملی بین دستگاه‌ها در حوزه‌ی برخورد با مطبوعات و بسته شدن روزنامه‌ها صورت گیرد؟ اظهار کرد: این، بحث دومی است که بررسی می‌شود که همان، اصلاح و بازنگری قانون مطبوعات کشور است. این موضوع نیز در اولویت معاونت مطبوعاتی است که قانون نظام صنفی و قانون جامع رسانه‌ها را با هم در دستور کار قرار دهیم.
آشنا در پاسخ به این‌که چه زمانی این مسائل به سرانجام می‌رسند، گفت: فکر می‌کنم وزارت ارشاد مقدمات این کار را فراهم کرده است و ما امید بسیار جدی داریم که این کار در نیمه‌ی نخست امسال، یعنی تا پایان شهریور، در وزارت ارشاد تمام شود؛ اما برای ورود به مراحل تصویب بالاتر از وزارت ارشاد، متأسفانه نمی‌توانیم زمانی را مشخص کنیم، چون مجلس این موضوع را پیگیری می‌کند.
گفتنی است عده ای از اعضای انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران که بعد از انتخابات ۸۸ توسط دستگاه قضایی و با شکایت وزارت اطلاعات پس از ریاست جمهوری روحانی جلساتی را با مسئولان دولتی مانند وزیر کار و وزیر ارشاد برای بازگشایی انجمن برگزار کرده اند که به رغم قولهای مساعد تاکنون عملا بی نتیجه مانده است.

پایان اعتصاب غذای چهار زندانی اعدامی در پی بازگشت به رجایی شهر





حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی که روز گذشته به زندان رجایی شهر منتقل شدند پس از ۳۹ روز به اعتصاب غذای خود پایان دادند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی روز گذشته از سلول انفرادی در قرنطینه زندان قزل‌حصار کرج به قرنطینه زندان رجایی شهر منتقل شدند.
طبق آخرین اخبار این چهار زندانی اهل‌سنت ساعاتی پیش به سالن قبلی خود، یعنی سالن ۱۰ وارد و پس از ۳۹ روز به اعتصاب غذای خود پایان دادند.
حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی از نیمه شب جمعه ۲۳ خرداد ماه پس از آنکه فهمیدند قرار است جهت اجرای حکم اعدام از زندان رجایی شهر کرج به زندان قزل‌حصار منتقل شوند دست به اعتصاب غذا زدند.
با واکنش جامعه مدنی و فعالین حقوق بشر اجرای حکم اعدام این چهار زندانی اهل‌سنت به تعویق افتاد و دوتن از وکلای حقوق بشری اجازه پیدا کردند تا امضاء این چهار زندانی را برای وکالت نامه‌ اخذ کنند.
طبق آخرین گزارشات این دو وکیل هنوز اجازه مطالعه کل پرونده را پیدا نکرده‌اند، اما یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «پرونده این چهار زندانی اهل‌سنت جهت اعاده دادرسی به شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور ارجاع داده شده و قرار است مجددا مورد بررسی قرار گیرد.»
گفتنی ست که آقایان حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی، به اتهام «محاربه از طریق هواداری از گروه‌های سلفی» در طی دادگاهی بدون حق داشتن وکیل تعیینی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه‌ای به اعدام محکوم شده‌اند.
این افراد اتهام انتصابی را در تمام طول دادرسی تکذیب کرده‌اند.

بازداشت یک فعال مذهبی اهل‌سنت دیگر در ماهشهر





 ماموران امنیتی یک فعال مذهبی اهل‌سنت دیگر را در شهرک طالقانی (کوره) شهر ماهشهر در حین خرید بازداشت کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بعد از ظهر روز یک‌شنبه ۲۹ تیر ماه «سامی زبادی آلبوغبیش» ۲۵ ساله در بازارچه شهرک طالقانی (کوره) شهر ماهشهر بدون نشان دادن حکم بازداشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
کریم دحیمی فعال حقوق بشر در خصوص سامی زبادی که از نوکیشان اهل‌سنت بوده به گزارشگر هرانا گفت: «سامی زبادی آلبوغبیش یکی از فعالان سیاسی و مذهبی شهرک طالقانی (کوره) می‌باشد. او یکی از مبلغین مذهب اهل سنت و در جلساتی که در تدریس زبان عربی برگزار می‌شد، شرکت می‌کرد.»
وی همچنین به نقل از منابع محلی عنوان کرد: «نیروهائی که سامی زبادی آلبوغبیش را دستگیر کرده بودند از ماموران اطلاعات شهر ماهشهر بودند.»
گفتنی است، روز یک‌شنبه ۲۹ تیر ماه حسین صعبوری، یکی دیگر از فعالان مذهبی اهل‌سنت توسط ماموران وزارت اطلاعات در خیابان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
همچنین ساعت ۳ صبح روز جمعه ۲۷ تیر ماه ماموران امنیتی شهر اهواز بیش از ۷ شهروند عرب اهوازی که اقدام به خواندن نماز تراویح بصورت جماعت کرده بودند را بازداشت کردند.