۱۳۹۳ مرداد ۳, جمعه

خبرنگار واشینگتن پست در ایران بازداشت شد

جیسون رضائیان (نفر اول از چپ) خبرنگار واشینگتن پست و همسرش، یگانه صالحی، در میان بازداشت شدگان هستند. (عکس: توئیتر جیسون رضائیان)

جیسون رضائیان خبرنگار نشریه واشینگتن پست در تهران به همراه همسرش، یگانه صالحی، بازداشت شده‌اند.
روزنامه واشینگتن پست با اعلام این خبر، افزود: این دو، روز سه‌شنبه (۲۲ ژوییه) بازداشت شده‌اند. مشخص نیست که چه سازمان و یا افرادی آنها را بازداشت کرده‌اند. به گفته این روزنامه دو تبعه آمریکایی دیگر که به عنوان عکاس-خبرنگار با آنها در ایران فعالیت داشته‌اند نیز در بازداشت هستند. نامی از این دو نفر برده نشده است.
آقای رضائیان که ۳۸ سال سن دارد و از سال ۲۰۱۲ به عنوان خبرنگار این نشریه در تهران فعالیت می‌کرده، دارای تابعیت آمریکایی نیز هست. واشینگتن پست می‌گوید همسر او که تابعیت ایرانی دارد، خبرنگار روزنامه “نشنال” مستقر در امارات متحده عربی است.
در همین حال مری هرف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است مقام‌های آمریکایی از بازداشت ۳ آمریکایی در ایران در طی هفته جاری آگاه هستند. او جزئیات بیشتری را ارایه نداده است.
روزنامه واشینگتن پست نوشته است که خانواده آقای رضائیان به آنها گفته‌اند در حال حاضر نمی‌خواهند در این‌باره اظهار نظر کنند و در ادامه می افزاید حمید بابایی یکی از سخنگویان نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در ایمیلی که به این روزنامه فرستاده گفته است که مقام‌های نمایندگی ایران در حال پیگری این موضوع هستند.

خالد عبدی به‌دلیل کمک مالی به خانواده زندانیان بازداشت شد





خالد عبدی شهروند کرد اهل سنندج به‌دلیل کمک به خانواده زندانیان اهل‌سنت بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱ مرداد ماه سال جاری، خالد عبدی شهروند اهل‌سنت سنندجی که خود بتازگی از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده، به دلیل کمک مالی به خانواده‌های زندانیان اهل‌سنت بازداشت و به اداره اطلاعات سنندج منتقل شد.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «این جوان اهل‌سنت قصد داشت فطریه خود را به خانواده‌های همبندیان سابق خود تحویل دهد که به این جرم بازداشت می‌شود.»
خالد عبدی اسفند ماه ۱۳۹۱ پس از گذراندن محکومیت ۳ سال خود از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بود.
گفتنی است، وی تا لحظه تنظیم این خبر موفق به تماس تلفنی و یا ملاقات با بستگان خود نشده است و از اتهامات دقیق وی اطلاع دقیقی در دست نیست.

نیمه کاره ماندن مراسم احمد شاملو با دخالت نیروهای امنیتی





مراسم بزرگداشتی که برای احمد شاملو برگزار شد با دخالت نیروهای امنیتی نیمه کاره ماند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عصر روز پنج‌شنبه ۲ مرداد ماه مراسم بزرگداشت احمد شاملو در قبرستان امام‌زاده طاهر کرج با دخالت نیروهای امنیتی نیمه کاره ماند.
این مراسم که فعالین سیاسی و مدنی سر‌شناسی همچون ناصر زرافشان، علی اشرف درویشیان، فریبرز رئیس دانا و رضا خندان مهابادی به دعوت کانون نویسندگان ایران برگزار شده بود.
یکی از شرکت کنندگان در این مراسم به گزارشگر هرانا گفت: «ماموران امنیتی ابتدا از شرکت کنندگان فیلم و عکس گرفته و بعد از ایشان خواستند تا محل را تک کرده و تجمع را به پایان رسانند.»

جابر صخراوی در زندان کارون اهواز همچنان از درمان محروم است





جابر صخراوی جوان ٣٠ ساله و فارغ التحصیل رشته کامپیوتر از اهالی حی الثوره (کوی علوی) شهر اهواز که در روز چهارشنبه ۶ فروردین ماه سال‌جاری بدلیل تغییر مذهب از تشیع به تسنن و فعالیتهای مذهبی بازداشت شده بود، هم اکنون در زندان کارون اهواز است و محروم از درمان می باشد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صخراوی در روز ۲۷ خرداد از بازداشتگاه اداره اطلاعات خوزستان به زندان کارون اهواز منتقل شد و هم اکنون در زندان کارون بسر می برد.  جابر صخراوی در اثر شکنجه شدید پاهایش فلج شده و بینایی‌اش به شدت کاهش یافته بطوری که نمی تواند فاصله یک متری خود را ببیند. همچنین از تومور مغزی رنج می برد و نیازمند درمان فوری در بیمارستان است.
گفتنی است با وجود وخامت وضعیت جسمانی این زندانی عرب اهوازی، مسئولان زندان کارون اهواز همچنان با درخواست خانواده وی جهت اعزام فرزندانشان به بیمارستان مخالفت می ورزند. این اقدام مسئولان قضایی در اهواز در عدم اعطای فرصت معالجه در بیمارستان به زندانیان سیاسی و امنیتی و مذهبی عرب اهوازی، اقدامی در راستای مجازات مضاعف فعالان عرب محسوب می شود.