۱۳۹۳ مرداد ۱۴, سه‌شنبه

۶ سال حبس برای سراج‌الدین میردامادی





شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی، «سراج الدین میردامادی» را به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به شش سال حبس تعزیری محکوم کرد.
به گزارش ایرنا، وکیل مدافع آقای میردامادی ضمن اعلام این خبر افزود: شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اشد مجازات را برای موکلم در نظر گرفته است.
«گیتی پورفاضل» ادامه داد: دادگاه، آقای میردامادی را بابت اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به پنج سال حبس و بابت عنوان اتهامی تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس محکوم کرده است.
وی گفت: بطور قطع به رای دادگاه اعتراض خواهیم کرد و لایحه اعتراضی خود را هفته آینده به دادگاه ارایه می کنیم.
جلسه رسیدگی به اتهامات سراج الدین میردامادی ۳۰ تیر ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد.
گفتنی است پیشتر قرار بود جلسه محاکمه سراج الدین میردامادی ۱۸ دی سال گذشته(۱۳۹۲) در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شود که قاضی به پرونده نقص گرفت و آن را به دادسرای اوین ارجاع داد و در نهایت دادسرا پرونده را مجددا برای رسیدگی به دادگاه بازگرداند. میردامادی بعد از چند جلسه تحقیق در دادسرای اوین، اواخر اردیبهشت ماه به شعبه دوم بازپرسی احضار و بازداشت شد و اکنون نیز در بازداشت به سر می برد.

ارسال درخواست استرداد شکایت دراویش زندانی به دادسرای رسیدگی به جرائم کارکنان دولت





هفت وکیل و مدافع حقوق دراویش گنابادی پیرو بی نتیجه ماندن رسیدگی قضایی به تخلفات محرز صورت گرفته در پرونده‌های دراویش گنابادی، درخواست استرداد شکایت خود را به شعبه دهم دادسرای رسیدگی به جرائم کارکنان دولت ارسال کردند.
به گزارش مجذوبان نور این هفت درویش پیش از این در دو نوبت به رفتارهای غیرقانونی و تخلفات قاضی صلواتی در مسیر رسیدگی به پرونده اعتراض کرده و گزارش تخلفات این قاضی را در قالب دو نامه به دادسرای انتظامی قضات ارسال کرده بودند اما شکایت اول ایشان با صدور قرار منع تعقیب برای قاضی یاد شده مواجه شد و شکایت دوم نیز پس از مدت ها همچنان بی نتیجه مانده است.
دراویش امضاکننده در بخشی از این نامه نوشته‌اند: تا آن‌زمان که محاکم قضایی در دست قضات مستقل و عادل قرار گیرد تقاضایمان بر تعقیب قانون‌گریزان و خاطیان را مسترد کرده و هر گونه اقدامی را موکول به زمانی خواهیم کرد که در نظام قضایی ایران واژگان عدالت، حق و … به حقیقت معنا داشته باشد.
متن کامل تقاضای استرداد دراویش گنابادی محبوس در زندان اوین به شرح زیر است:
به نام خداوند دادگستر منتقم
بازپرس محترم شعبه دهم دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت
با سلام
احتراما در خصوص پرونده کلاسه ۹۳۰۰۱۲ مطروحه در آن شعبه به استحضار می‌رساند:
در تاریکی شب‌هایی که حتی گهگاه ستاره اجرای قانون در آسمان سرزمین‌مان چشمک نمی‌زند و ابر سیاه خودسری‌ها ماه عدالت را به جادری سیاه درپوشانده است، می‌خواستیم از کمان شکسته قانون، تیر احقاق حقوق ضایع‌ شده خویش را بر پیکر تنومند و قداره‌بند بی عدالتی پرتاب کنیم اما افسوس که در خیال خام بودیم. شکایت این‌جانبان از ماموران و مسوولان دستگاه قضایی و امنیتی برآمده از خوش‌خیالی و ساده‌اندیشی‌مان بود و گویی نمی‌خواستیم واقعیات را باور کنیم و درس عبرت از تجربه‌های دوران وکالت در سال‌های قبل از اسارت را به یاد آورده و به کار بگیریم. تجربه‌های مکرر و تلاش بیهوده و عبث‌مان از احقاق حقوق درویشان مظلوم در مقابل مسندنشینان قدرت و صاحبان مکنت سیاسی را به فراموشی سپردیم و خود را به تغافل زدیم. دست به قلم بردیم و شکایت کردیم، خطای ریز و درشت خاطیان در پرونده تا صدور احکام علیه ما آن‌چنان آشکار بود که هر چشمی، اگر آب مروارید که هیچ، آب سیاه هم آورده بود، آن را می‌دید. و این اعجاز که مسوولان رسیدگی به شکایت آن را ندیده‌اند خود حکایتی است تلخ و طنزآلود. تلخ برای فرشته ناتوان و دل‌شکسته و بال‌سوخته عدالت در ایران و طنز برای آنان که در فرداری روزگار، تاریخ حقوق و طریق قضاوت در این کشور را می‌نویسند و مجبور می‌شوند در قیاس دوران توحش با عصر تمدن، عملکرد قاضی بلخ! را بیش از حد به سخره نگیرند، چرا که امروز موجبات بیشتری برای تمسخر و خنده وجود دارد. نهایت آنکه برائت قاضی صلواتی و حضور و الزام ما در دادگاه با قید پوشیدن لباس زندانیان و دستبند و پابند، ما را از سراب به سرای واقعیت برده و باز دیدیم دستگاه قضا در راستا و ادامه همان طریق یاس‌آور و معمول گذشته عمل می‌کند. لذا تا آن‌زمان که محاکم قضایی در دست قضات مستقل و عادل قرار گیرد تقاضایمان بر تعقیب قانون‌گریزان و خاطیان را مسترد کرده و هر گونه اقدامی را موکول به زمانی خواهیم کرد که در نظام قضایی ایران واژگان عدالت، حق و … به حقیقت معنا داشته باشد.
حمیدرضا مرادی سروستانی – افشین کرم‌پور- فرشید یداالهی- رضا انتصاری – امیر اسلامی – امید بهروزی – مصطفی دانشجو

احضار فعالان رسانه‌ای کرمانشاه به دادگاه به دلیل انتقاد از استاندار





علی محمد اسلام پور، سردبیر نشریه «نوای وقت» و فرزاد پورمرادی مدیر سایت خبری «کرمانشاه پست» به شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه احضار شدند.
 به گزارش سایت «کرمانشاه پست» همچنین امیر صالحی دبیر «حزب مردم‌سالاری» و مدیر سایت این حزب در استان کرمانشاه نیز ساعاتی را در بازداشت به سر برده است.
بر پایه این گزارش برخی احضار شدگان از سوی مقامات استانداری نیز تلفنی مورد افترا و تهدید واقع شده‌اند. سایت خبری حزب توسعه  نیز به دلیل انتقاد از وضع مدیریتی استان کرمانشاه فیلتر شد.»
این گزارش می‌افزاید: موج احضار روزنامه‌نگاران کرمانشاهی در پی انتقاد گسترده سایت‌های حامی دولت از سوءمدیریت استاندار جدید کرمانشاه شدت یافته است. احضارهایی که فعالان این استان، آن را در ۱۰سال اخیر کم سابقه می دانند و معتقدند حتی پس از وقایع انتخابات ۸۸ ، چنین میزانی از فشار دولتی بر روزنامه‌نگاران کرمانشاهی سابقه نداشته است.

تمدید قرار بازداشت سعید شیرزاد





قرار بازداشت موقت سعید شیرزاد که از ۶۴ روز پیش بازداشت شده بود برای ۲۰ روز دیگر تمدید شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سعید شیرزاد فعال حقوق کودکی که ۶۴ روز پیش در تبریز بازداشت و پس از مدتی به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در زندان اوین منتقل شد همچنان بصورت بلاتکلیف بسر می‌برد.
طبق آخرین اخبار، طی روز جاری مسئولان قضایی قرار بازداشت موقت وی را برای مدت ۲۰ روز دیگر تمدید کرده‌اند و خانواده وی تا کنون موفق به ملاقاتش نشده‌اند.
یکی از نزدیکان سعید شیرزاد به گزارشگر هرانا گفت: «امکانش هست این روند تا مدت‌ها ادامه پیدا کند. ما بشدت نگران وضعیت سعید هستیم این در حالی است که مسئولین هیچ جوابی به ما نمی‌دهند.»
گفتنی است، سعید شیرزاد فعال حقوق کودک اولین بار در تاریخ ۳۱ مرداد ماه زمانی که برای امداد و کمک رسانی به مردم زلزله زده آذربایجان شرقی به اهر رفته بود بازداشت و پس از گذراندن ۱۹ روز با قید کفالت از زندان آزاد شد.
سعید شیرزاد بدلیل این پرونده در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

مخالفت با مرخصی درمانی حسین رونقی ملکی





 حسین رونقی ملکی، زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، هفته گذشته در پی وخامت حال جسمی‌اش به بهداری زندان منتقل شد و مسئولان بهداری تاکید کردند وی هرچه زود‌تر باید تحت درمان قرار گیرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسین رونقی ملکی زندانی بند ۳۵۰ زندان اوین با تایید پزشکان زندان اوین بایستی هر چه زود‌تر برای مداوا، به خارج از زندان منتقل شود، اما مسئولان همچنان با مرخصی درمانی وی مخالفت می‌کنند.
خانواده حسین رونقی ملکی پس از ملاقات با وی در ۱۳ مرداد ماه جاری و مشاهده وضعیت نامناسب جسمی وی، دفتر پیگیری ویژۀ دادستانی را در جریان امر قرار دادند. آقای احمد رونقی ملکی اعلام می‌کند که عفو عید فطر رهبر جمهوری اسلامی بابت بیماران با حال وخیم، شامل حال فرزندش است، لذا از مقامات دادستانی، دادیار پرونده و سایر مقامات قضائی آزادی فرزندش را خواستار است.
گفتنی است حسین رونقی ملکی مدتهاست از درد مزمن کلیه رنج می‌برد، بطوریکه در حال حاضر پس از چند نوبت جراحی و بازگشت فوری به زندان و طی نشدن کامل مراحل درمان، کلیه‌هایش در حال از کار افتادن هستند.
همچنین پزشکی قانونی گواهی عدم تحمل کیفر برای وی صادر کرده است.

اسامی زندانیان انتقالی از بند ۳۵۰ به بند مالی





۴۸ تن از زندانیان با اتهامات امنیتی عصر روز شنبه از بند ۳۵۰ به بند هفت زندان اوین که متعلق به زندانیان مالی است، منتقل شدند.
به گزارش جرس، بند هفت زندان اوین ظرفیت لازم برای پذیرش زندانیان جدید را نداشته و تعداد زیادی از افراد منتقل شده روی زمین خوابیده‌اند که این موضوع اعتراض ایشان را به دنبال داشته است. این درحالی است که به ۲۵ زندانی امنیتی دیگر نیز ابلاغ شده است که در روزهای آینده به بند مالی منتقل خواهند شد. زندانیان مذکور دارای اتهاماتی نظیر جاسوسی و ارتباط با بیگانگان بودند و هیچ یک از زندانیان سیاسی و سبز در میان آن‌ها نبودند.
اسامی زندانیانی که عصر شنبه به بند هفت منتقل شده‌اند به شرح زیر است:

۱- کیاوش صبوری سیاهکل
۲- مصطفی شمالی
۳- چاری محمد مرادف، تبعه ترکمنستان
۴- صادق زاهدی
۵- امیر میرزا حکمتی، شهروند ایرانی آمریکایی
۶- سید رضا موسوی
۷- علیرضا می‌رمحمدی
۸- امیرحسین صیرفی
۹- مختار صالحی
۱۰- محمد شجاعی
۱۱- علیرضا احمدی
۱۲- علی امینی
۱۳- احمد قره چه
۱۴- محمدرضا علیخانی
۱۵- پیمان کاس‌نژاد
۱۶- مجید ریک افراز
۱۷- مرتضی رحیم طایفه
۱۸- امید زارعی‌نژاد
۱۹- امیر رضازاده بندرعباس
۲۰- احسان امیری
۲۱- حمیدرضا درخشنده
۲۲- رحمان حبوبی
۲۳- مرتضی خزانه داری
۲۴- منوچهر محمد علی
۲۵- کمال فروغی ابری
۲۶- بهنام معنوی
۲۷- حسن فرجی موسوی
۲۸- مهرداد سرجویی
۲۹- علی رضایی قصاب‌زاده
۳۰- اسدالله اسدی ورزقانی
۳۱- سینا عظیمی
۳۲- اسماعیل غریبی
۳۳- امید شاهمرادی سنندجی
۳۴- رسول حیدرزاده
۳۵- مرتضی خسروی راد
۳۶- اصغر پاداشی
۳۷- همایون روستایی
۳۸- ایرج درفشی
۳۹- امیر درستی
۴۰- محمد رضا یزدان پرست
۴۱- بهزاد عباسی
۴۲- داوود اسدی
۴۳- احمد نظر
۴۴- ناصر حسینی اصفهانی
۴۵- شاهین دزفولی
۴۶- مسعود عرب چوبدار
۴۷- امیر ساسانی
۴۸- میلاد شهابی
گفتنی است انتقال دسته جمعی زندانیان بند ۳۵۰ به سایر بند‌ها، در راستای پروژه انحلال این بند سیاسی و امنیتی ارزیابی می‌شود.

محرومیت مجدد شهروندان بهایی از تحصیل





تعداد زیادی از شهروندان بهائی که در کنکور سراسری امسال شرکت کرده بودند، به جای دریافت نتایج، با عبارت «لطفا با صندوق پستی کرج مکاتبه و یا … مراجعه نمایید» روبرو شدند.
به گزارش دانشجونیوز، طی روند چند سال گذشته، داوطلبین بهائی کنکور سراسری، به هنگام دریافت نتایج کنکور و یا نتایج انتخاب رشته، با عبارت «نقص پرونده» مواجه می‌شدند و تعداد دیگری که می‌توانستند به دانشگاه راه پیدا کنند، پس از مدتی از دانشگاه اخراج می‌شدند.
به نظر می‌رسد عبارت جدید درج شده در کارنامهٔ بهائیان، شکل جدیدی از ادامهٔ روند محرومیت از تحصیل بهائیان پس از انقلاب فرهنگی می‌باشد.
اقدام حکومت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جلوگیری از تحصیل شمار زیادی از شهروندان ایرانی به دلیل عقاید سیاسی، مذهبی و یا فعالیت‌های صلح آمیز بدور از خشونت، و یا تبعیض تحصیلی علیه زنان به دلیل جنسیت، علاوه بر اینکه رفتاری مخالف باشان و کرامت انسانی است؛ مخالف بندهایی از قانون اساسی کشور و همچنین میثاق‌ها و کنوانسیون‌های بین المللی است که ایران به رعایت مفاد آن متعهد شده است.
بر اساس بندهایی از ماده دوم و ماده سیزدهم «میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» که جمهوری اسلامی ایران نیز بدان متعهد شده است، آموزش عالی باید به طور مساوی برای همه شهروندان، «بدون هیچ نوع تبعیض از حیث‌نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشاء ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر» در دسترس باشد.
گفتنی است پس از روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴، بخشی از سیاست‌های وزارت علوم ایران و سازمان سنجش آموزش کشور به طور پررنگ تری در راستای تصمیمات نهادهای سرکوبگر برون دانشگاهی مانند وزارت اطلاعات و بخش‌هایی از قوه قضائیه قرار گرفت. علاوه بر این، با تصمیم وزیر علوم و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی، افراد جدیدی به عنوان روسای دانشگاه‌های کشور منصوب شدند که در طول این سال‌ها سهم عمده‌ای در محرومیت از تحصیل دانشجویان داشته‌اند.
ادامهٔ روند محرومیت از تحصیل بهائیان در سال ۹۳ در حالی اتفاق می‌افتد که یکی از قول‌های حسن روحانی در کارزار انتخاباتی خود، حل کردن مشکل «محرومیت از تحصیل شهروندان ایرانی» عنوان شده بود.

محرومیت امید بهروزی از ملاقات و درمان





 امید بهروزی از وکلای زندانی دراویش که به تازگی از بند ۳۵۰ زندان اوین به بند ۷ زندانیان عادی منتقل شده است، به دلیل اجبار مسئولین زندان مبنی بر استفاده از لباس فرم زندان، از حضور در سالن ملاقات خودداری کرد.
به گزارش مجذوبان نور، امید بهروزی که به تازگی به بند زندانیان عمومی منتقل شده است، صبح روز یکشنبه، به علت اجبار مسئولین زندان اوین بر پوشیدن لباس فرم زندانیان در هنگام ملاقات، این اقدام را خلاف قوانین و آیین نامه‌های زندان دانست، و از حضور در سالن ملاقات امتناع کرد.
این وکیل دادگستری که پروانه وکالت وی در جریان دفاع از دراویش باطل شد، با حکم قاضی صلواتی به هفت سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
این درویش زندانی و وکیل دادگستری نزدیک به دو سال است که به دلیل پیش شرط استفاده از دسبند و لباس زندان برای اعزام به مراکز درمانی از رسیدگی پزشکی محروم است. به طوری که مجذوبان نور با انتشار گزارشی از وضعیت جسمی این درویش از شدت یافتن بیماری‌های متعدد وی که از محرومیت دوساله از درمان ناشی شده است، خبر داد.
بهروزی نزدیک به دو سال است که با وجود بیماری‌های متعدد از جمله درد گردن، آرتروز و کاهش شدید شنوایی گوش چپ، از اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان محروم بوده است. این اقدام سبب تشدید درد و بیماری این وکیل دادگستری شده است.
روز شنبه خدابخشی، معاون دادستان تهران، در پاسخ به پیگیری خانواده این زندانی جهت درمان به آن‌ها گفت: «تازمانی که لباس زندان نپوشند، درخواست‌های درمانی شما فقط بایگانی خواهد شد»
فشار بر دراویش منتقل شده به بندهای زندانیان عادی به همین جا ختم نمی‌شود به طوری که آن‌ها حتی از صحبت و احوالپرسی با سایر زندانی‌های سیاسی و دراویش محبوس در‌‌‌ همان بند نیز منع می‌شوند و تمام کارهای روزانه و تماس‌ها و ارتباطات آن‌ها به شدت از طریق زندانی‌های گماشته شده کنترل می‌شود.
گفتنی است بر اساس آیین نامه شورای طبقه بندی زندان استفاده از لباس زندان برای زندانیان سیاسی عقیدتی مجاز نیست، اما استفاده از لباس زندان و دست‌بند توسط دستور قاضی صلواتی برای دراویش زندانی الزامی شد.

مرگ دستکم ۱۲ زندانی در زندان شهرکرد به دلیل خفگی ناشی از آتش سوزی





طی روزهای گذشته زندانیان زندان شهرکرد در اعتراض به اوضاع اسفبار آن زندان دست به اعتصاب می‌زنند.
این زندانیان در اعتراض به شرایط بد زندان شهرکرد –که در هفت کیلومتری این شهر در جاده اصلی به سمت اصفهان واقع شده است– اعتصاب کرده و رییس زندان به دلیل این اعتراض زندانیان، عده‌ای از آنان را تنبیه و مجازات می‌کند.
به گزارش سحام، روز دوشنبه سایر زندانیان زندان شهرکرد در اعتراض به مجازات هم بندان زندانی خود و به نشانه اعتراض به این اقدام رییس زندان، البسه و تشک‌های زندان را جمع آوری و آتش زدند. پس از این حادثه، زندانبانان نسبت به قفل کردن درهای اصلی زندان اقدام کرده و اجازه هر گونه امداد رسانی را به داخل این زندان مسدود و سپس بند را ترک می‌کنند. شدت حریق به اندازه‌ای زیاد بوده که شعله‌های آتش سریعا به نقاط دیگر بند سرایت می‌کند. در پی این حادثه، رییس زندان شهرکرد آتش نشانی این شهر را به داخل زندان فراخواند، اما اجازه تخریب دیوار زندان را برای امداد رسانی به واحدهای آتش نشانی شهرکرد نداد.
طبق گزارش‌ها، رییس زندان در مقابل اعتراض عده‌ای از کارکنان به تصمیم وی مبنی بر عدم تخریب دیوار زندان، امکان فرار زندانیان را در پی تخریب دیوار زندان مطرح و از تخریب دیوار زندان جلوگیری کرد. در پی این تصمیم، تعداد ۱۲ نفر از زندانیان در آتش سوخته و یا به دلیل خفگی جان خود را از دست دادند، تعداد زیادی از زندانیان نیز جهت مداوا به بیمارستان کاشانی شهرکرد منتقل شده‌اند.