۱۳۹۳ مرداد ۲۶, یکشنبه

وضعیت نامناسب جسمی آیت الله بروجردی، زندانی سیاسی در زندان





وضعیت جسمی و پزشکی آیت الله بروجردی، زندانی سیاسی نامناسب گزارش شده است و در عین این موضوع همچنان از دریافت خدمات پزشکی مناسب محروم مانده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه مورخ ۲۵ مردادماه خانواده آقای بروجردی در ملاقات با ایشان وضعیت وی را بسیار نامناسب مشاهده کرده‌اند، بطوریکه نامبرده تنها با کمک دو زندانی دیگر قادر به راه رفتن بوده است.
گفته می‌شود در هفته گذشته نیز ایشان برای مدتی از هوش رفته‌اند، این در حالی است که نامبرده که نهمین سال حبس را خود را سپری می‌کند از بیماریهای دیگری چون بیماری قلبی، بیماری حاد تنفسی (پلوموناری ادما) سنگ کلیه و پارکینسون نیز در رنج است. با این حال بهداری زندان هیچ اقدام مناسبی برای رسیدگی به وضعیت پزشکی و یا اعزام او به مراکز پزشکی خارج از زندان بعمل نیاورده و نامبرده را در شرایط پر خطر پزشکی نگه داشته است.

ضرب و شتم و عدم رسیدگی پزشکی به یک فعال سیاسی عرب در زندان اردبیل






شهاب عباسی، زندانی سیاسی عرب در زندان اردبیل به دلایل نامعلومی مورد ضرب و شتم تعدادی از زندانیان غیرسیاسی این زندان قرار گرفت و دچار شکستگی پا شد با این حال از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شهاب عباسی زندانی سیاسی عرب اهوازی محبوس در زندان اردبیل، ۲۴ مردادماه به دلایل نامعلومی مورد حمله حداقل دو تن از زندانیان غیرسیاسی این زندان قرار گرفت که این حمله موجب شکستگی ساق پای راست او شد. هر چند جراحات وارده بیش از این موضوع گزارش شده است. با این حال بر اساس گزارشات دریافتی، بهداری زندان از اعزام او به مراکز پزشکی مناسب در خارج از زندان خودداری می‌کند و او را بدون رسیدگی کافی پزشکی در شرایط پردرد بیماری نگهداشته است.
لازم به ذکر است شهاب عباسی فرزند احمد، متولد ۱۳۶۵ و متولد شادگان است، وی به همراه برادرش غازی عباسی و عبدالرضا امیر خنافره، عبد الامیر مجدمی و جاسم مقدم پناه، هادی البوخنفر‌نژاد و سامی جدماوى‌نژاد که همگی اهل فلاحیه (شادگان) در اواخر مرداد ١٣٨٨ توسط اطلاعات بازداشت شدند که طی حکم صادره در مورخه ۱۴ شهریور ماه ۱۳۹۱ از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز قاضی «علی فرهادوند» چهار نفر از آن‌ها بنامهای غازی عباسی، عبدالرضا امیر خنافره، عبد الامیر مجدمی و جاسم مقدم پناه به اتهام محاربه با خدا و فساد فی الارض به اعدام محکوم شده‌اند و سه نفر دیگر شهاب عباسی، هادی البوخنفرنژاد و سامی جدماوى به سه سال زندان در تبعید به شهر اردبیل محکوم شده‌اند.
حکم افراد محکوم به اعدام توسط شعبه ٣٢ دیوان عالی کشور تایید و در تاریخ ۱۲ آبان‌ماه ٩٢ غازی عباسی، عبدالرضا امیر خنافره، عبد الامیر مجدمی و جاسم مقدم پناه از زندان کارون به مکان نامعلومی منتقل شدند که بعد از یک ماه اداره اطلاعات اهواز طى تماسى تلفنى خبر اعدام این چهار تن را به خانواده‌هایشان اطلاع دادند و تا اکنون محل دفن آن‌ها نیز مشخص نیست.
همچنین یادآور می‌شود، شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز بدون محاسبه ٣ سال دوران بازداشت و بلاتکلیفی در زندان کارون «شهاب عباسی، هادی البوخنفرنژاد و سامی جدماوى» را به ٣ حبس تبعید در اردبیل محکوم کرد و هم اکنون این افراد در زندان مرکزی اردبیل برای سپری کردن محکومیت خود بسر می‌برند.

تمدید قرار بازداشت صبا آذرپیک





قرار بازداشت صبا آذرپیک، روزنامه نگار زندانی به مدت یکماه دیگر تمدید شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته مورخ ۲۵ مردادماه، پس از رد اعتراض صبا آذرپیک روزنامه نگار زندانی به قرار بازداشت از سوی دادگاه، این قرار برای یک ماه دیگر تمدید شد.
آقای محمود علیزاده طباطبایی وکیل خانم آذرپیک به گزارشگر هرانا گفت این قرار توجیه قانونی ندارد چرا که تحقیقات به پایان رسیده و کیفرخواست باید صادر شود.
آقای علیزاده همچنین عنوان داشت تاکنون موفق به دیدار موکل خود نشده است و این موضوع را مغایر با اصول حقوق شهروندی می‌داند.
لازم به یادآوری است، صبا آذرپیک، روزنامه نگار صبح روز چهارشنبه ۷ خردادماه توسط نیروهای امنیتی به دلایل نامعلومی بازداشت و از آن زمان تاکنون در سلولهای انفرادی نگهداری می‌شود. بازداشت او موج گسترده‌ای از اعتراضات فعالان عرصه مطبوعات در ایران را به همراه داشته است.

توضیح کشیش عابدینی در مورد خبر مربوط به تهدید وی





درپی گزارش برخی خبرگزاری‌ها در خصوص تهدید کشیش سعید عابدینی از طریق اعضا یا هواداران داعش در زندان این کشیش زندانی طی نامه‌ای که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفت توضیح کوتاهی در این مورد ارائه داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روزهای گذشته خبری از سوی برخی خبرگزاری‌ها منتشر شد که در آن ذکر شده بود کشیش سعید عابدینی از سوی برخی اعضای داعش در زندان مورد تهدید قرار گرفته است.
یکی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «زندانیان اهل‌سنت در زندان رجایی شهر کرج همگی از چهار سال پیش بازداشت و در زندان بسر می‌برند و ما هنوز کسی که به اتهام عضویت یا هواداری از داعش زندانی شده باشد را در این زندان ندیده‌ایم.»
در این خصوص خود کشیش سعید عابدینی طی توضیح کوتاهی که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته می‌نویسد:
«در ارتباط با انتشار خبر تهدید من از سوی برخی افراد افراطی اعلام می‌دارم خبر مربوطه به این معنا نیست که من از سوی زندانیان سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر که بیش از ۴۰نفر از آن‌ها به صورت غیر قانونی به اعدام که اصولا مجازاتی خشن و غیر انسانی است محکوم شده‌اند مورد تهدید قرار گرفته باشم، برای همگی آن‌ها آرزوی آزادی از خداوند می‌خواهم
سر کشیش سعید عابدینی زندان رجایی شهر ۲۵/۵/۱۳۹۳»
گفتنی است، سعید عابدینی، نوکیش مسیحی ایرانی ـ آمریکایی تبار پس از تغییر مذهب در سال ۱۳۸۵ از ایران به آمریکا رفت و در مهرماه ۱۳۹۱ برای «بازدید از خانواده و تاسیس یک پرورشگاه» به ایران برگشت که در منزل پدریش دستگیر شد. او در بهمن ماه‌‌‌‌ همان سال به اتهام تشکیل کلیسای خانگی در ایران به قصد بر هم زدن امنیت ملی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۸ سال زندان محکوم شد. دادگاه تجدید نظر عینا این حکم را تایید کرده است. این زندانی عقیدتی در تاریخ ۱۲ آبان ماه به طور ناگهانی و بی‌دلیل به بند زندانیان خطرناک زندان رجایی شهر و سپس از آنجا به سالن ۱۲ بند ۴ که به زندانیان سیاسی تعلق دارد منتقل شد.

معاون حقوقی رئیس جمهور: تغییرات صد‌‌درصدی منشور حقوق شهروندی در بخش زنان





معاون حقوقی رئیس جمهور از تغییر کامل بخش منشور حقوق شهروندی در قسمت مربوط به زنان خبر داد و گفت: برخلاف پیش نویس اولیه برای بخش مربوط به حقوق زنان، سر فصلی جداگانه در نظر گرفته شده است.
به گزارش ایلنا، پس از گذشت حدود چهار ماه از استقرار دولت یازدهم، متن پیش نویس منشور حقوق شهروندی از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری تدوین و منتشر شد، در این پیش نویس، حقوق زنان نیز در بخشی مشترک در کنار خانواده، کودکان و کهنسالان در نظر گرفته شده بود که با انتقاد گسترده فعالان حقوق زنان رو به رو شد.
در این منشور نه تنها بخش جداگانه‌ای برای زنان در نظر گرفته نشده بود، بلکه به گفته برخی حقوقدانان و فعالان حوزه زنان، مسائل مهمی همچون نقش زنان در سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی‌های کشور هم در نظر گرفته نشده بود.
این انتقادات تا جایی پیش‌ رفت که جمعی از فعالان زن و کنشگران جامعه مدنی در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار به تعویق افتادن تصویب این پیش نویس شدند و معاونت امور زنان و خانواده و معاونت حقوقی ریاست جمهور نیز اعلام کرد؛ آماده گرفتن نظرات و پیشنهادات کار‌شناسان و فعالان حوزه مدنی برای تغییر در این بخش و همچنین سایر بخش‌ها است.
الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس جمهور در گفتگو با ایلنا با بیان اینکه منشور حقوق شهروندی در بخش زنان ۱۰۰ درصد تغییر داشته است، گفت: بخش مربوط به زنان در پیش نویس جدید از حقوق دیگر افراد جدا شده است.
وی ادامه داد: پس از انجام بحث‌های کار‌شناسی مختلف و گرفتن نظرات، محتوای این منشور در بخش زنان با تغییرات قابل توجهی روبرو بوده است.


امین‌زاده در مورد چگونگی تصویب این منشور تصریح کرد: سعی ما این است که پس از دستور رئیس جمهور، این منشور را به شکل مصوبه هیات وزیران در آورده و برای اجرا ابلاغ کنیم.

تمرین نیروهای بسیج برای جنگ‌های شهری، با گلوله جنگی

درحالی که سپاه و بسیج بار‌ها تیراندازی و استفاده از گلوله جنگی برای برخورد با معترضین دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ را تکذیب کرده‌اند، یکی از سرداران سپاه از ساخت شهرکی برای مقابله با جنگ شهری و تمرین با گلوله جنگی برای برخورد با معترضین احتمالی خبر داده است.
به گزارش کلمه، احمد بیگدلی معاون راهبردی و دفاعی سپاه تهران درحالی از تهیه یک شهرک برای جنگ شهری و تمرین نیرو‌ها با گلوله‌های جنگی خبر می‌دهد که پیش از این سپاه پاسداران بار‌ها استفاده از اسلحه با گلوله جنگی در برخورد با معترضین انتخابات ۸۸ را تکذیب کرده بود.
آنگونه که بسیج پرس گزارش کرده، وی در حاشیه مسابقات پینت بال رده‌های سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ گفته است: در این شهرک، نیرو‌های بسیج با اسلحه واقعی و گلوله جنگی تمرین می‌کنند.
این فرمانده سپاه هدف از ساخت این شهرک و تمرین با سلاح‌های جنگی واقعی از سوی نیرو‌های بسیج را افزایش «دقت تیراندازی» عنوان کرده است. وی گفته: امروز ما یک شهرک جنگ شهری با امکانات داریم که در آنجا که با تیر جنگی می‌زنند و با اسلحه واقعی با گلوله جنگی کار می‌شود که مقدمه‌ای است برای اینکه ما دقت تیراندازی نیرو‌ها را ارتقا بدهیم.
نیروهای سپاه و بسیج در جریان اعتراضات مردمی به تقلب در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، که در آن تعدادی از معترضین هدف گلوله قرار گرفته و کشته یا زخمی شدند، بار‌ها استفاده از اسلحه جنگی و واقعی تیراندازی به مردم را تکذیب کرده بودند.
بیگدلی همچنین از برگزاری مسابقات «پینت بال» سپاه به عنوان مقدمه‌ای برای ورود نیرو‌های بسیج به این شهرک نام برده و ادامه داده: پرداختن به ورزش پینت بال با دو رویکرد انجام می‌شود؛ یک نگاه، نگاه منحصرا ورزشی به پینت بال است و نگاه دوم که ما بر آن تاکید داریم پرداختن به پینت بال به روش رزمی و آن هم با در نظر گرفتن تاکتیک‌های جنگ شهری است. پینت بال مقدمه‌ای است برای اجرای یک میدان تیر انتقالی در شهرک جنگ شهری که در آن بر مهارت‌های تیمی و انفرادی تاکید می‌شود.

بازگشت سلمان خلیل‌پور به زندان رجایی شهر





سلمان خلیل‌پور، فعال سیاسی طیف چپ و شاعر، پس گذراندن مرخصی درمانی، جهت ادامه حبس خود به زندان رجایی شهر بازگشته است.
به گزارش هرانا به نقل از کمیته گزارشگران حقوق بشر، سلمان خلیل‌پور که روز ۲۴ تیرماه جهت انجام عمل جراحی زانوی پای راست به مرخصی درمانی منتقل شده بود، پس از انجام درمان به زندان رجایی شهر بازگشته است.
سلمان خلیل‌پور پس از بازداشت و در مراحل بازجویی زیر فشارهای شدید جسمی و روحی قرار گرفته بود، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری و ارتباط با گروه‌های مخالف نظام به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
آقای خلیل‌پور، متولد ۱۳۶۲، در جریانات مربوط به دستگیریهای مداوم برادرش سهیل، دستگیر می‌شود و به علت دفاع از برادر و درگیری با مأموران اطلاعات امنیت مجروح و پس از محاکمه به زندان آمل انتقال می‌ابد. او در زندان به سبب اعتراض به وضعیت مختلط بودن زندانیان سیاسی و عادی و درگیری با سربازان زندان به بند ۳ انفرادی منتقل و از سوی ماموران زندان از ناحیه پا و انگشتان دست و سر شدیداً دچار مصدومیت می‌شود.
این فعال سیاسی پس از آزادی در جریان حوادث پس از انتخابات مجدداً دستگیر می‌شود و در طی بازجویی‌ها دوباره از ناحیه پا، دست، گردن، کتف، پشت و کمر مصدوم می‌شود که جراحت مفصل زانوی پا و لگن به علت شدید بودن، او را از راه رفتن بازمیدارد؛ در زندان دچار زخم بستر می‌شود و پس از آزادی به درمان می‌پردازد.
سهیل خلیل‌پور برادر بزرگ سلمان، فعال سیاسی طیف چپ، متولد ۱۳۵۷ و از دستگیر شدگان حوادث سال ۷۸ بود، او پس از طی دوره حبس سه ساله از ده سال حبس تعزیری در اوین آزاد و بعد از سکوتی کوتاه فعالیتهای خود را ادامه داد که بعد از مدتی مجدداً به وسیله مأموران اطلاعات امنیت کشور دستگیر شده و بعد از طی دوره چند ماهه در زندان ساری، به زندان آمل منتقل می‌شود. او پس از آزادی تا حدودی بینایی خود را از دست داده و دچار شکستگی دنده، بینی، مشکلات کلیوی و آسیب‌های مختلف ناشی از فشارهای جسمی شده بود.
سهیل خلیل‌پور در جریان ناآرامی‌های سال ۸۸ دوباره دستگیر و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با گروه‌های مخالف نظام به زندان آمل منتقل و بعد از مدتی آزاد شد. آقای سهیل خلیل‌پور سرانجام در شب ۲۹ دی ۱۳۹۱ از سوی افرادی نا‌شناس در خیابان ربوده شد و جسد بی‌جانش در کنار بیمارستان امام رضای شهر آمل‌‌‌ رها می‌شود.

پرونده سراج‌الدین میردامادی در دادگاه تجدید نظر





 پرونده «سراج الدین میردامادی» با اعتراض وی به حکم شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب، به دادگاه تجدید نظر ارجاع شد.
به گزارش ایرنا، میردامادی روزنامه نگار و فعال سیاسی پس از بازگشت به ایران، مرداد ماه سال گذشته تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.
برای وی در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین پرونده تشکیل و پس از تکمیل تحقیقات، با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام برای رسیدگی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی ارسال شد.
دادگاه ۱۸ دی سال گذشته را برای رسیدگی به پرونده میردامادی تعیین کرد، اما قاضی صلواتی به پرونده نقص گرفت و پرونده مجددا به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین بازگشت.
پس از بازگشت مجدد پرونده به دادسرا، میردامادی چندین مرتبه برای پاسخ به برخی سوالات و انجام تحقیقات در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین حضور یافت.
میردامادی در مراجعه‌ای که اوایل اردیبهشت سال جاری به دادسرای اوین داشت، بازداشت شد و به رغم اعتراض «گیتی پورفاضل» وکیل مدافع وی برای آزادی با تودیع وثیقه، دادگاه با این مساله موافقت نکرد.
در ‌‌نهایت پرونده میردامادی با اضافه شدن اتهام تبانی علیه امنیت ملی دوباره به دادگاه ارسال و جلسه محاکمه وی ۳۰ تیر ماه برگزار شد.
شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، میردامادی را به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یکسال و به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم کرد.

خودکشی بیش از چهارهزار نفردر سال گذشته





رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه خودکشی در سطح کشور افزایش یافته، افزود: چهار هزار و ۵۵ نفر در سال گذشته (۱۳۹۲) در اثر خودکشی جان باخته‌اند.
به گزارش ایرنا، «احمد شجاعی» روز یکشنبه در نشست هم اندیشی مطالعات پژوهشی در حوزه آسیب‌های اجتماعی افزود: این آمار نگران کننده است و نشان می‌دهد که سلامت روانی جامعه مطلوب نیست.
وی مهم‌ترین علل پیشگیری از خودکشی را فرهنگ سازی دانست و گفت: مردم باید آموزش ببینند که برای اندکی ناملایمات، نباید دست به اقدامات خطرناک و نگران کننده بزنند.
شجاعی ادامه داد: نظام باید بتواند آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد و ما که مدعی نظامی بر مبنای اسلامی هستیم، در خیلی از زمینه‌ها عقب مانده‌ایم و اینجای افت دارد.
وی برای نمونه به بحث اعتیاد اشاره کرد و گفت: اعتیاد که خود منشا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شده، عامل ۵۵ درصد طلاق، ۶۵ درصد همسرآزاری، ۳۰ درصد کودک آزاری و ۲۵ درصد قتل در کشور است و از هر ۲۱۶ هزار زندانی، ۹۶ هزار نفر مرتبط با اعتیاد هستند.
وی ادامه داد: ۶۰۰ هزار نفر سالانه به علت نزاع به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند که شاید ۱۰ درصد از مجموع نزاع‌هایی باشد که به این مرکز مراجعه دارند.
شجاعی افزود: آستانه صبر و تحمل مردم و همچنین مهارت‌های زندگی کاهش یافته بطوریکه مردم با رعایت نکردن حق تقدم در تصادفات ساده، با یکدیگر درگیر می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: در کدام کشور وقتی که دو نفر تصادف می‌کنند، با یکدیگر دست به یقه می‌شوند.
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در کشور زیاد است، افزود: این آسیب‌های اجتماعی باید تحقیق، مطالعه و ریشه یابی شود و باید دید که مثلا چرا نزاع در یک استانی بیشتر است.

سه تجمع اعتراضی در مقابل مجلس شورای اسلامی





پذیرفته شدگان آزمون استخدامی استانداری‌های سراسر کشور در سال‌های ۹۰ و ۹۱، جمعی از معلمان پیش دبستانی و جمعی از سران عشایر و طوایف صبح امروز (یکشنبه) مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
به گزارش ایرنا، تجمع کنندگانی که در آزمون استخدامی استانداری‌های سراسر کشور پذیرفته شده‌اند، خواستار استخدام خود شدند.
نماینده این تجمع کنندگان گفت: این تجمع کنندگان در آزمون استانداری‌ها در سال‌های ۹۰ و ۹۱ شرکت کردند و پذیرفته شدند ولی تاکنون مراحل استخدام آنان طی نشده است.
وی تعداد این افراد را حدود پنج هزار نفر بیان کرد.
همچنین جمعی از معلمان پیش دبستانی در اعتراض به عدم تبدیل وضعیت خود امروز مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
تجمع دیگر، مربوط به سران عشایر و طوایف استان‌های ایلام، کرمانشاه و خوزستان بود.
این افراد می‌گویند در زمان هشت سال دفاع مقدس در قالب نیروهای مسلح از مرزهای کشورمان دفاع کردیم و قرار بود در این نیرو‌ها جذب شویم ولی تاکنون استخدام نشده‌ایم.

نفوذ نیترات فاضلاب در شبکه آبرسانی پایتخت





رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: یکی از جدی ترین مشکلات عدم تکمیل شبکه فاضلاب پایتخت، نفوذ نیترات موجود در فاضلاب به شبکه آبرسانی است.
رحمت الله حافظی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۹ هزار کیلومتر لوله کشی فاضلاب برای پایتخت پیش بینی شده بود که تا کنون ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر به بهره برداری رسیده است، گفت: برای سال ۹۳ ، احداث هزار کیلومتر از شبکه فاضلاب پیش بینی کرده ایم که این رقم در سال گذشته ۷۰۰ کیلومتر بود.
وی با بیان اینکه در جلساتی که با مسئولان آب و فاضلاب داشتیم یکی از دغدغه آنها ممنوعیت فعالیت در مقاطعی از سال بود، افزود: اواخر اسفند ماه تا پایان تعطیلات نوروز، ایام سوگواری محرم، اواخر شهریور تا اواسط مهرماه و ایام خاص امکان فعالیتهای عمرانی در خصوص توسعه شبکه فاضلاب وجود ندارد که مهمترین درخواست شرکت آب و فاضلاب به حداقل رساندن این محدودیتهاست تا کار با سرعت بالا پیشروی کند.
رئیس کمیسیون سلامت شهر تهران ادامه داد: به جز محدودیتها و فصل بارندگی برخی از مشکلات مانند بدهی هایی که شرکت آب و فاضلاب به شهرداری مناطق دارد سبب توقف فعالیت می‌شود که ما در این زمینه با برگزاری جلسات مشترک تلاش کردیم بین شهرداران مناطق و آب و فاضلاب تفاهم بیشتری ایجاد کنیم. همچنین برای ایمنی عابران پیاده گودبرداری تا اتمام عملیات در کوتاه ترین زمان انجام شود.
حافظی با اشاره به اینکه افزایش چشمگیر تعرفه های دریافتی از شرکت فاضلاب در یکی از جلسات علنی شورا بررسی شد گفت: این تعرفه ها نسبت به سال گذشته ۱۰ برابر افزایش را نشان می داد که با مصوبه شورا همان قیمت های سال گذشته اعمال خواهد شد. همچنین بدهی به شهرداری سبب توقف فعالیت های عملیاتی شده بود که شورا به عنوان حکم و داور تلاش کرد این گونه مشکلات را مدیریت کند و احتمال دارد این مطالبات میان شرکت فاضلاب و شهرداری به صورت تهاتر پرداخت شود.
وی با بیان این که یکی از اصلی ترین مشکلاتی که در خصوص عدم توسعه شبکه فاضلاب با آن روبرو هستیم نفوذ نیترات موجود در فاضلاب به آبهای زیر زمینی است، گفت: به دلیل فرسودگی شبکه آب رسانی در برخی از نقاط پایتخت ممکن است این نیترات به آب لوله کشی نفوذ کرده و هرچند وقت یک بار مشاهده می کنیم آب برخی مناطق به نیترات آلوده شده است. همچنین فاضلاب می تواند باعث ایجاد حفره هایی در زیر زمین شود و برخی از نشست هایی که در برخی از خیابان ها می بینیم ناشی از نشت فاضلاب است. همچنین احتمال انتقال سایر آلودگی ها هم وجود دارد به خصوص آلوده شدن آبهای زیرزمینی.
رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه با تعامل می توان سرعت تکمیل شبکه فاضلاب را بالا برد گفت: تکمیل شبکه فاضلاب باعث کاهش هزینه های دولت و شهروندان می شود و اگر با همین ظرفیت و بدون ایجاد مشکلات جدید شبکه تکمیل شود تا ۴ – ۵ سال آینده شبکه فاضلاب پایتخت تکمیل خواهد شد.
وی ادامه داد: با تلاشهایی که انجام شده بسیاری ازمزارع جنوب پایتخت که پیش از این با شبکه فاضلاب آبیاری می شد با آب سالم آبیاری می‌شود و استانداری با حساسیت بسیاری این موضوع را پیگیری می‌کند.
رئیس کمیسیون سلامت شورا در خصوص انتشار کلیپ کوتاهی در شبکه های مجازی که با وارد کردن یک یون الکترونیکی به داخل آب تهران میزان آلودگی آن را نشان می داد گفت: من این کلیپ را ندیده ام اما اینگونه آزمایشات مرجع علمی و استانداردی برای نشان دادن سلامت آب نیستند، زیرا آزمایشات آب چارچوب های علمی خود را دارد.
حافظی اضافه کرد: سازمان میادین میوه و تره بار که در دو سال گذشته استانداردهای مواد پروتئینی و میوه های عرضه شده در این میادین را به صورت دایم پایش می کرد قرار است پایش آب را نیز در دستور کار خود قرار دهد. بنابراین می توان پس از تکمیل گزارشات این سازمان در خصوص سلامت آب در فصل تابستان در این رابطه اظهار نظر کرد.

ممانعت از آزادی محمد داوری، با وجود پایان دوره محکومیت





حبس پنج ساله محمد داوری که ۱۷ شهریور ۸۸ بازداشت شده بود به پایان رسیده است، اما وی همچنان در بند ۳۵۰ زندان اوین است.
به گزارش کلمه، محمد داوری که ابتدا توسط قاضی پیرعباسی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب مورد محاکمه قرار گرفت، پس از ارجاع پرونده به شعبه ۲۸ به ریاست قاضی مقیسه در اردیبهشت ۸۹ محاکمه و به اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد که حکم دادگاه بدوی در مرحله تجدید نظر نیز عینا تایید شد.
محمد داوری در اسفند ۹۱ به علت فوت برادرش به مرخصی فرستاده شد و علی رغم اینکه با هماهنگی دادستانی مرخصی وی ابتدا برای مراسم چهلم برادرش و سپس درمان لثه و دندان تجدید شده بود، پس از بازگشت به زندان به اتهام غیبت در ایام مرخصی محاکمه و علاوه بر محاسبه زمان مربوط، به ۳۰۰ هزار تومان جریمه نیز محکوم شد.
در حالی داوری به جریمه و تحمل ۴۵ روز حبس اضافه بر حکم ۵ ساله محکوم شده که طبق عرف و مقررات سازمان زندان‌ها هر زندانی می‌تواند به ازاء هر ماه ۳ تا ۵ روز از مرخصی استفاده کند. سایر زندانیان به راحتی می‌توانند از مرخصی استفاده کنند اما زندانیان سیاسی که می‌بایست مورد توجه بیشتری قرار گرفته و تسهیلات بیشتری برایشان فراهم شود تحت فشار و محدودیت شدیدتری قرار می‌گیرند.
محمد داوری از فعالان صنفی و سیاسی جامعه معلمان و عضو شورای مرکزی سازمان معلمان بوده که سال ۸۸ در کمپین انتخاباتی مهدی کروبی فعالیت داشته است. وی سردبیر سایت حزب اعتماد ملی بوده و به همراه سایر اعضای کمیته مشترک موسوی و کروبی پیگیر مسائل خانواده‌های کشته شدگان و زندانیان به ویژه قضایای کهریزک بوده است که این موضوع در دادگاه مصداق تبلیغ علیه نظام دانسته شده و شرکت در راهپیمایی ۲۵ خرداد ۸۸ نیز مصداق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت داخلی اعلام شده است.

تفهیم اتهام جدید زندانی سیاسی، امید زارعی‌نژاد





امید زارعی‌نژاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین که ماههای پایانی حبس خود را می‌گذارند با اتهامات جدیدی مورد تفهیم اتهام قرار گرفت.
به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روزهای اخیر شعبه ۲ بازپرسی دادسرای شهید مقدس واقع در زندان اوین به ریاست بازپرس جعفری، زندانی سیاسی امید زارعی‌نژاد را به دلیل اطلاع رسانی در مورد وقایع ۲۸ فروردین ماه در بند ۳۵۰ (معروف به پنج شنبه سیاه) با استناد به ارتباط و مصاحبه با رسانه‌ها و سازمانهایی چون بی‌بی سی فارسی و دیده‌بان حقوق بشر تفهیم اتهام کرد و برای وی قرار وثیقه ۷۰ میلیون تومانی صادر نمود.
لازم به یادآوری است آقای زارعی‌نژاد که به همراه عده کثیری از زندانیان سیاسی و امنیتی طی روزهای اخیر از بند ۳۵۰ زندان اوین به بند قرنطینه این زندان منتقل شده است در سال ۹۰ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام ارتباط با بیگانگان به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود و هم اکنون ماههای پایانی حبس خود را می‌گذراند.

با انتقال زندانیان سیاسی، طبقه تحتانی بند ۳۵۰ زندان اوین پلمپ شد





 پس از انتقال آخرین دسته زندانیان سیاسی محبوس در طبقه تحتانی بند ۳۵۰، این سالن از سوی یگان حفاظت زندان اوین پلمپ شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران پس از کشمکش‌ها و حاشیه‌های متعدد برخورد با زندانیان سیاسی زندان اوین و انتقال و پراکنده نمودن آنان از بند معروف ۳۵۰ این زندان که بصورت مشخص از فروردین ماه سال جاری آغاز شده بود، سرانجام با انتقال آخرین دسته زندانیان سیاسی این بند از طبقه تحتانی به سالن‌های طبقه بالای این بند، سالن تحتانی این بند که یکی از قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین اماکن نگهداری زندانیان سیاسی در این زندان در طی سالهای اخیر محسوب می‌شود از سوی یگان حفاظت این زندان پلمپ شد.
نیروهای امنیتی حتی وسایل ورزش زندانیان را در سالن مذکور‌‌ رها و آن‌ها را با پلمپ سالن از دسترس زندانیان سیاسی خارج کردند. لازم به یادآوری است نیروهای امنیتی هیچ توضیحی در مورد دلایل این جابه جایی‌ها و پلمپ سالن نداده‌اند.

ممانعت از اعزام سعید شیرزاد به دادسرا جهت دفاع آخر





مسئولان به‌دلیل خودداری سعید شیرزاد از پوشیدن لباس فرم غیر بهداشتی و توهین آمیز زندان، از انتقال وی به دادسرای شهید مقدس اوین جهت دفاع آخر ممانعت به عمل آوردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز پنج‌شنبه ۲۳ مرداد و شنبه ۲۵ مرداد در دو نوبت سعید شیرزاد جهت اعزام به دادسرای شهید مقدس احضار شد تا در دادسرا به دفاع آخر از خود بپردازد اما به‌دلیل خودداری وی از پوشیدن لباس فرم زندان به بند خود بازگردانده شد.
یکی از نزدیکان وی در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «چون لباس‌های فرم زندان آلوده، غیر بهداشتی، غیر قانونی و توهین آمیز است سعید شیرزاد از پوشیدن آن امتناع کرده است. به همین دلیل هم بازپرس و نماینده دادستان دستور برگرداندن وی به بند قرنطینه را صادر کرده‌اند.»
این منبع در خصوص علت بازداشت و اتهامات سعید شیرزاد گفت: «سعید شیرزاد فعال حقوق کودک بود و چون به خانواده یکی از زندانیان سیاسی هوادار سازمان مجاهدین که در بند ۳۵۰ بسر می‌برد سرکشی می‌کرد بازداشت شده. سعید قصد داشت تا از ترک تحصیل فرزندان این زندانی سیاسی به خاطر مشکلات مالی جلوگیری کند.»
گفتنی است، سعید شیرزاد در تاریخ ۱۲ خردادماه در محل کار خود در پالایشگاه تبریز بازداشت و سپس به زندان اوین در تهران منتقل شد.
وی پیش از این در تاریخ ۳۱ مرداد ماه زمانی که برای امداد و کمک رسانی به مردم زلزله زده آذربایجان شرقی به اهر رفته بود بازداشت و پس از گذراندن ۱۹ روز با قید کفالت از زندان آزاد شد.
سعید شیرزاد بدلیل این پرونده در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

ضرب و شتم یک زندانی تبعه افغانستان در زندان مرکزی زاهدان





 اسماعیل حسینی زندانی تبعه افغانستان در زندان مرکزی زاهدان توسط زندان‌بانان مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اسماعیل حسینی زندانی متهم به حمل و نگهداری موادمخدر در زندان مرکزی زاهدان ماه گذشته پس از مقاومت در مقابل بازرسی توهین آمیز زندانبانان به سلول انفرادی در قرنطینه زندان مزبور منتقل شده و پس از ضرب و شتم بیش از ۴ ساعت بصورت برهنه بر روی زمین خوابانده می‌شود.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «زندانبان از اسماعیل حسینی می‌خواهد که جهت بازرسی شلوار خود را از پایش در بیاورد. این زندانی افغانی نیز در مقابل این خواسته مقاومت می‌کند. مسئولین زندان هم وی را به سلول انفرادی منتقل می‌کنند و پس از دستبند و پابند زدن به وی بشدت مورد ضرب و شتم قرارش می‌دهند و وادارش می‌کنند که برهنه بر روی آسفالت داغ دراز بکشد.»
وی در ادامه گفت: «اسماعیل حسینی ۴ ساعت و نیم را در آن وضعیت زیر آفتاب بسر برد و گا‌ها یکی از زندانبانان بروی پشت وی می‌رفت؛ جوری که تمام شکم او سوخته است. این زندانی مدت ۱۵ روز را بعد از این واقعه در سلولهای انفرادی قرنطینه زندان مرکزی زاهدان سپری کرد و بعد از آنکه به بند خود بازگشت هم مسئولان از درمان وی خودداری کردند.»

انتقال ارژنگ داوودی به زندان رجایی شهر کرج





 ارژنگ داوودی زندانی سیاسی زندان مرکزی بندرعباس که بتازگی به اعدام محکوم شده است به سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ارژنگ داوودی زندانی سیاسی زندان مرکزی بندرعباس که بتازگی از سوی شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج به اعدام محکوم شده است، طی هفته گذشته به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «ارژنگ داوودی ساعت ۳ بعد از ظهر پنج‌شنبه ۲۳ مرداد ماه به سالن ۱۲ زندان رجایی شهر منتقل شده است.»
ارژنگ داوودی که بیش از ۱۰ سال را در زندان بسر می‌برد به اتهام «عضویت و هواداری و فعالیت موثر در پیشبرد اهداف گروهک منافقین (مجاهدین خلق) در زندان» به اعدام محکوم شد.
گفتنی است، این اتهام مورد تکذیب این زندانی سیاسی قرار گرفته است.

انتقال بهمن خالقی به بهداری زندان مرکزی تبریز





بهمن خالقی زندانی سیاسی زندان مرکزی تبریز در اثر عود بیماری به بهداری زندان منتقل و بستری گردید.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهمن خالقی زندانی سیاسی زندان مرکزی تبریز روز گذشته (جمعه ۲۴ مرداد ماه) در اثر عود بیماری معده و درد شدید به بهداری زندان منتقل و بستری گردید.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «بهمن خالقی سابقه بیماری معده را داشته و هنگام ورود به زندان دارو‌هایش را باخود برده بود. اما مسئولان در بدو ورود داروهای وی را ضبط کرده و در طی این دو ماه نیز اقدامات درمانی مناسب را بر روی وی انجام نداده‌اند.»
گفتنی است، بهمن خالقی از مشکلات زانو نیز رنج می‌برد که به گفته نزدیکانش بر اثر ضرب و شتم در وزارت اطلاعات به وجود آمده است.
بهمن خالقی که سال ۹۱ در یک تجمع اعتراضی بازداشت و در شعبه ۱ دادگاه انقلاب تبریز به ۶ ماه حبس تعزیری و ۶ ماه حبس تعلیقی محکوم شده بود، ابتدای تابستان سال جاری جهت اجرای محکومیت، خود را به زندان مرکزی تبریز معرفی کرد.

بازداشت تعدادی از فعالان ملی- مدنی آذربایجان





 تعدادی از فعالان ملی- مدنی شهرهای استان اردبیل که مطابق روال هر ساله قصد صعود به قله ساوالان را داشتند، توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی دستگیر شده‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در حالیکه تعدادی از فعالین ملی- مدنی شهرهای استان اردبیل مطابق روال هر ساله، قصد صعود به قله ساوالان را داشتند، ماموران امنیتی و انتظامی با مسدود کردن جاده پناهگاه ساوالان مانع صعود اکثر آنان شدند. همچنین تعدادی از فعالان که توانسته بودند خودشان را به پناهگاه ساوالان برسانند، حوالی ساعت ۲۰ مورخه ۲۳ مرداد ماه جاری، توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی دستگیر شده‌اند.
طبق اطلاعات جدید بدست آمده توسط خبرنگار هرانا، ماموران در حین بازداشت و در زمان انتقال فعالان ملی- مدنی به بازداشتگاه نیروی انتظامی مشکین شهر، برخوردهای خشن و غیر انسانی را مرتکب شده‌اند. ضرب و شتم، بکارگیری الفاظ توهین آمیز، بی‌حرمتی و تحقیر این فعالان نمونه‌ای از رفتار‌های خشن و دور ازشان انسانی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی می‌باشد.
بازداشت شدگان پس از دو روز بازداشت در بازداشتگاه نیروی انتظامی مشکین شهر صبح روز ۲۵ مرداد ماه به دادگاه انقلاب مشکین شهر منتقل شده‌اند. قاضی دادگاه مزبور بدون توجه به اظهارات ایشان، آن‌ها را به اتهاماتی منجمله اعلام فراخوان به تجمع غیر قانونی و تبلیغ علیه نظام متهم و قرار بازداشت ۲ روزه را صادر کرده و آنان را با مجازات حبس تهدید نموده است. افراد دستگیر شده نیز اعلام نموده‌اند در صورت زندانی شدن دست به اعتصاب غذای دسته جمعی زده و حاضر به واگذاری وثیقه نخواهند شد.
اسامی فعالین دستگیر شده بدین قرار می‌باشد: رحیم غلامی، آیدین ذاکری، میثم جولانی، جعفر رستمی، سعید حسینی، حمید قوتی، حبیب نگهبان، عیسی عزیزی، حسن جولانی و رضا قومی.

بازداشت معاون دبستان کسریِ قشم





سیدجلال الدین رحیمی معاون دبستان کسری قسم و از فعالان سایبری و مذهبی اهل‌سنت توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سیدجلال الدین رحیمی، معاون دبستان کسری واقع در منطقه «دلبری درگهان- قشم»، اواسط هفته گذشته توسط ماموران وزارت اطلاعات قشم بازداشت شد.
تا لحظه تنظیم این خبر از علت بازداشت، اتهامات و محل نگهداری وی اطلاع دقیقی بدست نیامده و وی تا این لحظه با بستگان خود تماس تلفنی نداشته اشت.
یک منبع محلی که نخواست نامش ذکر شود در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت: «سیدجلال الدین رحیمی فعال مذهبی اهل‌سنت بوده و به طراحی سایت و کارهای سایبری و آموزشی مشغول بوده است.»

هشتاد و یک روز بلاتکلیفی صبا آذرپیک در سلول انفرادی





صبا آذرپیک روزنامه نگار اصلاح طلبی که از ۸۱ روز پیش در بازداشت بسر می‌برد همچنان بصورت بلاتکلیف در سلول انفرادی نگهداری می‌شود.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبا آذرپیک صبح روز چهارشنبه ۷ خردادماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
وی باوجود گذشت ۸۱ روز همچنان بصورت بلاتکلیف در سلول انفرادی نگهداری می‌شود.
همچنین جواد علیزاده وکیل صبا آذرپیک در گفتگو با تارنمای ایسکانیوز با بیان اینکه تا کنون موفق به ملاقات موکل خود نبوده می‌گوید: «گفته می‌شود چون متهم امنیتی است امکان ملاقات وجود ندارد، در صورتیکه بر اساس قانون شهروندی وکیل تحت هر شرایطی می‌تواند موکل خود را ملاقات کند.»
بر اساس گفته جواد علیزاده: «هیچ دلیلی برای بازداشت او وجود ندارد.»

مرگ میلیون‌ها ماهی در دریاچه هامون










مشکل مدیریت منابع آب در هامون و سیستان جدی است

گزارش‌ها از مرگ میلیون‌ها ماهی دیگر در بستر خشک هامون حکایت دارد، جایی که پیش‌تر صدها جوجه پرنده و میلیون‌ها ماهی را تلف کرد، ابتدا سطح آب تالاب پایین آمد و حالا دیگر آبی هم درکار نیست.
به گزارش ایسنا، اقدامی در کار نیست. تصمیم‌گیران یا تذکر می‌دهند یا بدنبال میزان خسارت می‌روند. جدیداً هم اولویت تعیین کردند و دریاچه ارومیه را بالاتر از هامون بردند. آن‌قدر لفت دادند که تالاب به طور کامل خشکید. البته کارشناسان پیش‌تر اعلام کرده بودند که سیلاب بی‌پشتوانه افغانستان می‌خشکد.
حالا باید منتظر اوضاع بدتری هم بود. گزارش‌های محلی از مرگ میلیون‌ها ماهی دیگر در بستر خشک هامون حکایت دارد. آنجایی که هزاران پرنده و میلیون‌ها ماهی را در دو ماه اخیر تلف کرد. ابتدا سطح آب پایین آمد و منجر به موج مرگ ماهیان شد و حالا دیگر آبی درکار نیست.
حسن خمر، مدیرکل شیلات سیستان در این باره گفت: “تالاب هامون (صابوری و هیرمند) به کلی خشک شده و تنها بخش داخلی هامون (پوزک) که ۹۰ درصد آن در کشور افغانستان است، کمی آب دارد.”
وی همچنین در مورد تعداد ماهیان تلف شده تالاب افزود: “تهیه آمار حدود دو ماه زمان نیاز دارد.”
خمر ادامه‌داد: “مردم اکنون در تالاب هامون در حال جمع‌آوری این ماهیان برای ارسال به کارخانه‌های تولید پودر ماهی هستند. از آنجایی که حمل این ماهی‌ها با مجوز شیلات صورت می‌گیرد، افرادی که این ماهیان را جمع‌آوری می‌کنند باید به ما مراجعه کنند، اما تا حالا هیچ محموله ماهی خشک برای صدور مجوز به شیلات مراجعه نکرده، البته علت این امر این است که مردم تازه شروع به جمع‌آوری ماهیان مرده کرده‌اند.”
در واقع می‌توان گفت همه تالاب خشکیده است. یعنی جشن ”نی” مسئولان استان در جوار تالاب هامون سه ماه هم دوام نیاورد و تبدیل به عزا شد. مسئولان آنقدر خوشحال بودند که فکر نمی‌کردند به این زودی دوباره به افکار شتاب‌زده روی بیاورند.
احمد عاقبت‌بخیر، مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان نیز درباره حجم آب منطقه گفت: “سیلابی که از اوایل امسال در بخش داخلی رودخانه هیرمند جریان داشته، در چند روزگذشته به طور کامل قطع شد و روند جریان آب در ماه گذشته نیز به شدت کاهش یافت.”
براساس گزارش خبرنگارانی که از نزدیک تالاب هامون را مشاهده کرده‌اند،، بخش ”صابوری” تالاب هم اوضاع خوبی ندارد، در ساحل عقب رفته این بخش از تالاب، به راحتی می‌توان برجک‌های مرزی را دید، عمق آب هم به حدی کم شده که استفاده از قایق به راحتی برای صیادان ممکن نیست.
hamon1       hamon3
“سارانی”، یکی از اهالی روستای “ملادادی” در حاشیه‌های ساحل تالاب هامون ”پوزک” در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: تاکنون بیش از یک کیلومتر آب این تالاب عقب رفته و سطح آن هم حدود یک متر پایین آمده است.
صیادان نیز از کاهش چشمگیر میزان صید در دو هفته اخیر خبر می‌دهند. آنهایی که پیش‌تر روزانه تا ۱۰۰ کیلو ماهی می‌گرفتند، حالا میزان صیدشان به ۱۰ کیلو هم نمی‌رسد.
احمد قرایی، رئیس پژوهشگاه تالاب هامون که پیش‌تر هشدار داده بود که تالاب هامون به زودی می‌خشکد، وضعیت فعلی تالاب را قابل پیش‎بینی دانست و افزود: “مشکل مدیریت منابع آب در هامون و سیستان جدی است.”
به گفته مردم محلی بیش از یک ماه است روند ورود آب به مجموعه تالاب‌های هامون قطع شده و وزش چند طوفان اخیر که سرعتشان از ۱۰۰ کیلومتر هم تجاوز کرده، روند خشکیدن تالاب را سریع‌تر کرده است.
مرگ جانداران هامون، یکی از مجموعه آثار خشکی تالاب است. هجوم ریزگردها از بستر خشک تالاب، بیکاری هزاران صیاد و کشاورز و مهاجرت از جمله دیگر پیامدهای منفی این خشکی است.
به گفته رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی زابل ابتلای سالانه ۵۰۰ نفر به بیماری “سل”، سیستان را در رتبه نخست از نظر میزان ابتلا به این بیماری قرار داده است.
همچنین فرمانداری ویژه زابل میزان خسارت اولیه طوفان اخیر زابل را ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام کرده که سهم تالاب هامون در خسارت‌های ایجاد شده قابل توجه است.
تالاب هامون یکی از ۲۲ تالاب بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر است که به گفته مسئولان محلی سیستان و بلوچستان، افغانستان در برآورده کردن تعهدات خود در مورد حیات تالاب در این کنوانسیون انگیزه‌ای ندارد.
امام جمعه زابل نیز در این رابطه چند وقت پیش عنوان کرد: “افغانستان از سر لطف در هیرمند آب رها نکرده، بلکه این یک حق بین‌المللی است. اگر به این نحو بود در رودخانه (راین) در قاره اروپا که از چند کشور عبور می‌کند. همه آن کشورها می‌توانستند سدی مانند (کجکی) احداث کرده و آب را برای خود مدیریت کنند، پس مسأله رودخانه هیرمند و تالاب هامون یک حقوق بین‌المللی دارد و دنیا نباید در برابر حوادث آن کوتاه بیاید.”
افغانستان اما در مسیرهای ورود آب به تالاب هامون سدهای مختلفی برای تأمین آب شرب و کشاورزی ساخته است. سدهای”کجکی و کمال‌خان” از مهمترین آنها است.
با این وجود افغانستان در تأمین آب‌شرب موفقیتی نداشته به نحوی که آژانس خبری ”پژواک” افغانستان گزارش داد: “تنها ۱۰ درصد از ساکنان ۳۰۰ هزار نفری زرنج، مرکز ولایت نیمروز افغانستان که بند کمال‌خان در ولسوالی (شهرستان) چهار برجک ولایت نیمروز قرار دارد، به آب شرب سالم دسترسی دارند که این آب نیز از طریق ایران تأمین می‌شود.”
سدی که هدف از احداث آن تولید برق، تأمین آب شرب و اضافه‌شدن زمین‌های خاره به زراعی بوده، هنوز مردم با مشکل آب شرب سالم دست و پنجه نرم کرده و بخش قابل توجهی از برق مورد نیاز خود را از ایران دریافت می‌کنند. این گزارش همچنین افزوده که سالانه صدها نفر در افغانستان به دلیل استفاده از آب شرب غیرسالم تلف می‌شوند.
یکی از رسانه‌های محلی استان نیز در گزارشی با عنوان ”حق‌آبه‌ای که پای بوته‌ خشخاش می‌رود” نوشته حق‌آبه ایران در افغانستان پای بوته‌های خشخاش می‌رود. موضوعی که پیش‌تر نماینده ارشد سازمان ملل در بازدید از تالاب هامون نیز به صورت تلویحی به آن اشاره کرد. ”گری لوئیس” در این بازدید گفت: چیزی که من در سیستان دیدم حتی می‌تواند تهدید امنیت بشری بزرگتر از موادمخدر داشته باشد.
برخی کارشناسان این جمله را این طور تحلیل کردند: افغانستان با ایجاد سد در مسیر رودخانه هیرمند به بهانه تأمین آب‌شرب و تولید برق، قصد افزایش میزان تولید موادمخدر و در ادامه تولید ثروت دارد. اتفاقی که امنیت بشر را در سراسر عالم تهدید می‌کند. hamon2  hamon4 hamon5