۱۳۹۳ شهریور ۹, یکشنبه

حمله قلبی رضا انتصاری و بی خبری خانواده از وضعیت وی

در پی انتشار خبر حمله قلبی رضا انتصاری، خانواده این فعال حقوق دراویش، به جستجوی گسترده در بیمارستان‌های زیر نظر قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و سازمان زندان‌ها در شهر تهران پرداختند، با این حال این جستجوها منجر به یافتن هیچ خبری از سرنوشت وی نشد.
به گزارش هرانا به نقل از مجذوبان نور، مقارن ظهر روز گذشته، شنبه ٨ شهریور، اخباری درباره اینکه آقای انتصاری به حمله قلبی دچار شده‌اند انتشار یافت که در پی آن، خانواده این درویش زندانى، در بی‌خبری مطلق از وضعیت جسمى و محل بستری وى، تمام بیمارستان‌های تحت نظر سازمان زندان‌ها، وزارت اطلاعات و قوه قضاییه را جستجو کردند اما نه از مقامى در دادستانى، نه از مسوولان زندان و نه از بیمارستان‌های زیر نظر این دستگاه‌ها، هیچ پاسخى دریافت نکردند.
آقای انتصاری در شهریور ١٣٩٠، به دلیل اطلاع رسانى از حمله به دراویش منطقه کوار در استان فارس، بازداشت شد و از آن زمان تا امروز، بدون ساعتى مرخصی در زندان است.
این درویش گنابادی در هنگام دستگیرى، مورد ضرب و شتم ماموران اطلاعات که بدون حکم احضار به محل کار وی حمله کرده بودند قرار گرفت و از ناحیه دست و دنده دچار شکستگى شدید شد اما با همین وضعیت به سلول انفرادی بند ٢۴٠ اطلاعات انتقال یافته و زیر بازجویی قرار گرفت.
آقای انتصاری، از خبرنگاران و تصویربرداران اخراجى صدا و سیما است که با حکم دادگاهی غیابی به ریاست قاضی صلواتی در سال ٩٢ (دو سال پس از بازداشت در زندان) به هشت سال و نیم حبس تعزیرى محکوم شده است.

در پی شکایت کارگران چابهار، سعید مرتضوی به دادسرا احضار شد

سعید مرتضوی، رئیس پیشین سازمان تأمین اجتماعی با احضاریه کتبی دادسرای کارکنان دولت برای پاسخگویی به شکایت شاکی‌های خصوصی در مورد مسائل مالی سازمان تأمین اجتماعی فردا- دوشنبه- باید در بازپرسی شعبه ۱۵ دادسرا حضور یابد.
به گزارش هرانا به نقل از روزنامه آرمان، «مصطفی ترک‌ همدانی»، وکیل‌ مدافع جمعی از کارگران یک شرکت تولیدی در شهرستان چابهار به خبرنگار ایران گفت: کارگران یک شرکت تولیدی در چابهار به عنوان «بیمه شده تأمین اجتماعی» از مرتضوی به اتهام خیانت در امانت و اختلاس شکایت کرده‌اند. وی افزود: شکایت کارگران برای رسیدگی به شعبه ۱۵ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت فرستاده شد. ترک همدانی در ادامه گفت: اگر مرتضوی در بازپرسی حاضر شود، بازپرس پس از تحقیق و بازجویی از وی، شکایت‌های مطروحه را به او تفهیم خواهد کرد تا پاسخگوی شکایت‌ها باشد.
علیرضا دقیقی، وکیل دادگستری که به عنوان بیمه شده تأمین اجتماعی از مرتضوی، رئیس سابق تأمین اجتماعی شکایت کرده نیز در این باره به ایران گفت: به عنوان یک بیمه شده تأمین اجتماعی به اتهام حیف و میل اموال دولتی، اختلاس و خیانت در امانت از مرتضوی شکایت کرده و مستندات خود را به باز پرس ارائه دادم. وی افزود: چندی قبل به دادسرای کارکنان دولت مراجعه کردم و متوجه شدم بازپرس پرونده (قاضی جعفری) براساس شکایت شاکی‌های خصوصی مرتضوی را احضار کرده است.

مسعود میرکاظمی وزیر پیشین نفت احضار شد

مسعود میرکاظمی با شکایت ۳ وکیل به شعبه ۱۵ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت احضار شد.
به گزارش هرانا، پیمان حاج‌محمود عطار در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اعلام این خبر گفت: پیرو شکایتی که اینجانب به همراه دو تن از همکارانم یعنی مصطفی ترک همدانی و علیرضا دقیقی از مسعود میرکاظمی وزیر پیشین نفت در رابطه با تولید بنزین آلوده در شعبه ۱۵ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت مطرح کرده بودیم بازپرس پرونده اقدام به استعلام‌های لازم از وزارت بهداشت و سازمان حفاظت از محیط زیست در این راستا کرد و با وصول پاسخ این سازمان‌ها، اخیرا میرکاظمی از سوی بازپرس احضار شد.
گفتنی است با اعلام این احضاریه و وصول آن به وزیر سابق نفت وی باید به شعبه ۱۵ بازپرسی کارکنان دولت مراجعه کند

تهران به وضعیت قرمز آب نزدیک شد

 مشاور وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در صورت عدم بارندگی مناسب و صرفه‌جویی جدی از سوی شهروندان تهرانی، پایتخت در پاییز امسال به وضعیت قرمز آبی نزدیک خواهد شد، گفت: این وزارتخانه با تمهیدات ویژه‌ای در حال مدیریت آبرسانی به کلانشهرهایی مانند کرمان و اصفهان است.
به گزارش هرانا به نقل از مهر، حمیدرضا جانباز امروز در یک نشست خبری با تشریح عملکرد یکساله گذشته از فعالیت دولت در زمینه آب و فاضلاب گفت: چالش‌های تامین و توزیع آب به قدری زیاد است که همه باید در مدیریت آن سهیم باشند. ایران در یک شرایط سخت کم آبی قرار گرفته و اطلاعات اقلیم نشان می‌دهد ایران در یک دوره ۳۰ ساله خشکسالی قرار دارد و باید در تمامی بخش‌ها فعالیت‌ها با موضوعات منطبق بر فراوانی و محدودیت‌های آبی باشد.
وی با اشاره به اینکه توسعه شهر‌ها باید منطبق بر طرح‌های جامع تامین آب باشد، مدعی شد: مطالعات جامع تامین آب شرب شهر‌ها به شرکت آب و فاضلاب کشور ابلاغ شد و ما در یک افق ۲۵ ساله درباره راهکارهای تامین آب شرب شهر‌ها اقدام خواهیم کرد.
جانباز با تاکید بر اینکه نتوانستیم جمعیت شهر‌ها را کنترل کنیم، افزود: باید طرح‌های آمایش سرزمین و همچنین طرح‌های معماری و شهرسازی با یک نگاه بلندمدت به تامین آب شرب در شهر‌ها باشد. در حال حاضر برخی مناطق مانند استان البرز، مشهد، شیراز و اطراف تهران با رشد جمعیتی حدود ۴. ۵ تا ۶ درصد مواجه است که این موضوع امکان خدمات رسی مناسب را از ما گرفته است.

تشنگی مردم در کنار خلیج فارس قابل توجیه نیست

ابوالقاسم جراره شنبه شب، با بیان اینکه آب و برق برای مردم هرمزگان همانند اکسیژن است، عنوان کرد: متاسفانه کم توجهی در توزیع اعتبارات برای زیرساخت‌های استان هرمزگان موجب شده تا حق این استان تضییع شود که لازم است به تولید آب و برق در هرمزگان توجه بیشتری صورت گیرد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، وی ادامه داد: با توجه به مشکلات آلودگی محیط زیست در غرب بندرعباس یکی دیگر از نیازهای مهم مردم هرمزگان استفاده از گاز به جای سوخت‌های فسیلی در نیروگاههاست.
نماینده مردم بندرعباس در مجلس افزود: در زمینه فاضلاب نیز مشکلات در هرمزگان بسیار است به گونه‌ای که فاضلاب حتی به در خانه مردم آمده است.
جراره با بیان اینکه ۵۰۰ روستای هرمزگان به صورت سیار آبرسانی می‌شوند، تصریح کرد: مردم هرمزگان سالهاست در کنار خلیج فارس تشنه هستند و نتوانسته‌ایم از آب خلیج فارس به خوبی برای شرب استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تشنه بودن هرمزگانی‌ها در کنار خلیج فارس قابل توجیه نیست و یا اینکه مردم یک روستا در بخش سندرک به دلیل مصرف آب نامناسب دچار بیماری کلیوی شوند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه با بیان اینکه برخی زیاده خواهی‌ها نسبت به منافع هرمزگان در ‌‌نهایت به مشکل خورد، اظهار داشت: مردم انتظار دارند جلوی این زیاده خواهی‌ها گرفته شود نه اینکه تنها عده‌ای خاص از منافع این استان سود ببرند.
جراره بیان داشت: قاچاق سوخت نیز توسط عده‌ای خاص انجام می‌شود اما مردم هرمزگان تاوان آن را می‌پردازند که باید با عاملان این پدیده برخورد شود.
وی بر لزوم تربیت نیروی متخصص مورد نیاز در دانشگاه‌های استان هرمزگان تاکید کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های استان نهادهای علمی باید نیروی مورد نیاز استان را تربیت کنند.

همچنان از برگزاری مراسم بزرگداشت صادق هدایت جلوگیری میشود

برادرزاده صادق هدایت گفت: از سال ۱۳۸۴ اجازه برگزاری مراسم بزرگداشت صادق هدایت را نداریم و این روند همچنان هم ادامه دارد.
به گزارش هرانا، جهانگیر هدایت در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که امسال سیزدهمین دوره جایزه داستان کوتاه صادق هدایت برگزار می‌شود، درباره علت برگزار نشدن مراسمی برای این جایزه گفت: برای برگزاری مراسم بزرگداشت و حتی مراسم پایانی جایزه صادق هدایت که مصادف با روز تولد او یعنی ۲۸ بهمن‌ماه است، شخصا به سازمان‌ فرهنگی – هنری شهرداری و سازمان‌های دولتی رفته‌ام، نامه‌نگاری کرده‌ام و تقاضای اختصاص سالن کرده‌ام، اما هیچ‌کدام از آن‌ها اجازه برگزاری مراسمی را تحت عنوان صادق هدایت به ما نمی‌دهند.
او درباره این‌که آخرین مراسمی که برای صادق هدایت در ایران برگزار شده است، به چه سالی مربوط می‌شود، گفت: تا سال ۱۳۸۴ ما مراسمی در خانه هنرمندان برای بزرگداشت صادق هدایت برگزار می‌کردیم که شامل سخنرانی، اجرای موسیقی و توزیع جوایز داستان کوتاه صادق هدایت می‌شد، اما از آن سال به بعد خانه هنرمندان اعلام کرد که نمی‌تواند زمان و سالنی برای برگزاری مراسم اختصاص بدهد.
برادرزاده صادق هدایت ادامه داد: خانه هنرمندان مسئله نداشتن جا را بهانه می‌کند، در صورتی که من هر سال سه ماه زود‌تر برای برگزاری مراسم جایزه صادق هدایت با آن‌ها نامه‌نگاری می‌کنم ولی جواب آن‌ها‌‌ همان است که بود. وقتی من این برخورد‌ها را می‌بینم، می‌فهمم که آن‌ها راست نمی‌گویند.
او درباره دلیل این موضوع گفت: به نظر می‌رسد آن‌ها یک نوع بدبینی خاص به صادق هدایت دارند و به همین خاطر اجازه نمی‌دهند که هیچ مراسمی برای او برگزار شود.
جهانگیر هدایت سپس این‌گونه اظهار نظر کرد: اعمالی که در زمینه حذف نویسندگانی چون صادق هدایت در ایران انجام می‌شود، اعتبار فرهنگی ما را در دنیا متزلزل کرده است. ایران اعتبار فرهنگی‌ ستبری در شاخه فرهنگی داشته، اما با نوع برخورد و رفتارهایی که در قبال آن‌ها صورت می‌گیرد، این اعتبار در حال تزلزل است. این موضوع هم فقط در مورد افرادی مثل صادق هدایت، احمد شاملو و دیگر نویسندگان معاصر اتفاق نمی‌افتد، بلکه حتی درباره فردوسی، خیام و حافظ نیز چنین نگاهی وجود دارد.

ممنوعیت اشتغال زنان در کافی‌شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها

رئیس پلیس اماکن ناجا با اعلام این خبر که اشتغال زنان در کافی‌شاپ‌ها ممنوع است تاکید کرد: طبق قانون، تردد و اشتغال زنان حتی اگر صاحب پروانه کسب باشند، در داخل قهوه خانه‌ها ممنوع است.
به گزارش هرانا به نقل از تسنیم، خلیل هلالی همچنین اعلام کرده است زنانی که تقاضای اخذ پروانه کسب قهوه‌خانه دارند باید مردانی را به عنوان مباشر خود در این اماکن معرفی کنند.
رئیس پلیس اماکن ناجا در مورد اشتغال زنان در سفره خانه‌های سنتی نیز گفت: با توجه به اینکه خدمات در سفره‌خانه‌های سنتی به خانواده‌ها نیز ارائه می‌شود، تردد خانم‌ها در آن اماکن بلامانع است، ولی ممنوعیت اشتغال زنان درفضای عمومی سفره‌خانه‌ها، همچون قهوه‌خانه‌ها است ولی اشتغال زنان در فضاهایی همچون آشپزخانه سفره‌ خانه‌ها، ممنوعیتی ندارد.

صدور حکم ۱۳ بار اعدام برای ۸ متهم یک پرونده پرحاشیه

شعبه ۴ دادگاه انقلاب کرمان ۸ تن از متهمان یک پرونده مواد مخدر را به طی احکام جداگانه‌ای به مجموعا ۱۳ بار اعدام محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه ۴ دادگاه انقلاب کرمان پس از پایان روند دادرسی در هفته اول شهریورماه سال جاری، هشت متهم یک پرونده مواد مخدر را به اعدام محکوم کرد.
طی این احکام که بصورت جداگانه‌ای به هشت متهم یک پرونده نگهداری و قاچاق مواد مخدر ابلاغ شد، غلام شیهکی اتراقی، ۴۵ ساله (متهم به نگهداری ۱۵۰ کیلوگرم تریاک، اهل شهرستان نرماشیر) به سه بار اعدام، منیژه خوزستانی اتراقی، ۲۸ ساله (متهم به نگهداری ۱۲ کیلوگرم تریاک، اهل بم) به یکبار اعدام، حمزه ابورصا اتراقی، ۳۸ ساله (متهم به نگهداری ۱۵۰ کیلوگرم تریاک، اهل شهرستان نرماشیر)، به سه بار اعدام، قدمعلی توکلی ۲۸ ساله (متهم به نگهداری ۲۰ کیلوگرم تریاک، اهل بم) به یکبار اعدام، نوربخش ابوذر اتراقی، ۳۲ ساله (متهم به نگهداری ۱۵۰ کیلوگرم تریاک، اهل شهرستان نرماشیر) به دوبار اعدام، حسین توکلی اتراقی، ۳۲ ساله (متهم به نگهداری ۱۰۰ کیلوگرم تریاک، اهل شهرستان نرماشیر) به یکبار اعدام، غلامرضا عزیزآبادی اتراقی ۳۰ ساله (متهم به نگهداری ۳۰ کیلوگرم تریاک، اهل شهرستان نرماشیر) به یکبار اعدام، بهرام صبوری ۳۰ ساله (متهم به نگهداری ۳۰ کیلوگرم مرفین، اهل خرم آباد) به یکبار اعدام محکوم شدند.
محکوم شدگان فوق در تماس با این خبرگزاری مدعی شدند که در پرونده جز اقاریر اخذ شده تحت اجبار سند مشخص دیگری بر علیه آنان وجود ندارد، دست کم تعدادی از این محکومان نیز در مقام دفاع مقابل قاضی شعبه ۴ دادگاه انقلاب کرمان مدعی شده بودند که از همکاران دستگاه امنیتی استان کرمان هستند و خود را قربانی یک پرونده سازی می دانند، با اینحال خبرگزاری هرانا نمی‌تواند بصورت مستقل صحت ادعاهای متهمان را تایید کند. گزارشات تکمیلی در این رابطه از سوی این خبرگزاری منتشر خواهد شد.

فرهاد اقبالی، شهروند بهایی روانه زندان شد

فرهاد اقبالی شهروند بهایی برای تحمل محکومیت ۵ سال حبس تعزیری خود راهی زندان شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران فرهاد اقبالی، شهروند بهایی ساکن گرگان در استان گلستان که از دستگیرشدگان بازداشت‌های گسترده بهاییان در مهر و آبان سال ۹۱ این منطقه بود، پس از قطعی شدن محکومیت ۵ سال حبس تعزیری صادر شده از سوی قاضی محمد مقیسه و همچنین تایید عینی حکم در دادگاه تجدید نظر روز ۵ شهریورماه جهت تحمل محکومیت صادره راهی زندان شد.
لازم به ذکر است واحد اجرای احکام، درخواست آقای اقبالی مبنی بر تعویق اجرای حکم به دلایل پزشکی بخصوص مشکلات قلبی ایشان را که نیاز به رسیدگی پیشرفته پزشکی دارد نپذیرفت و با عنوان اینکه ایشان درمان را در زندان ادامه دهند نامبرده را راهی زندان نمود.

زخمی شدن یک کولبر سردشتی بدست نیروی امنیتی

یک کولبر اهل سردشت به نام «خالق خاله‌ای» روز جمعه به ضرب گلوله نیروهای امنیتی مجروح و راهی بیمارستان شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جمعه مورخ ۷ شهریور ماه، خالق خاله‌ای شهروند سردشتی که از طریق کولبری امرار معاش می‌کرد در منطقه آلانی شهر سردشت به واسطه تیراندازی بدون هشدار قبلی نیروهای امنیتی به سختی از ناحیه پا مجروح گردید، وی هم اکنون در بیمارستان شهدای سردشت بستری است.
لازم به توضیح است کولبران (حمل کنندگان) به کارگران مرزی گفته می‌شوند که برای کسب درآمد زندگی خود مجبور به حمل اجناسی می‌شوند. کولبران بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه مشغول به کولبری هستند. آن هااز روی ناچاری و در قبال دستمزد ناچیز اقدام به حمل و ورود کالای خارجی از نقاط غیر رسمی گمرکی می‌کنند.

بیش از ٩٠ درصد کارگران ایران با قرارداد موقت‌ کار می‌کنند

«محمدرضا بقائیان» نماینده کارگران ایران در شورای‌عالی کار نسبت به حذف یا تغییر ماده ۲۷قانون کار در قالب «طرح امنیت شغلی کارگر و امنیت سرمایه‌گذاری کارفرما» هشدار داد و گفت: با تغییر این ماده قانونی حتا امنیت موقت شغلی کارگران در محدوده زمان قرارداد هم از بین می‌رود و اخراج کارگر صرفن با اتکا به سلیقه کارفرما انجام خواهد گرفت.
به گزارش هرانا و به نقل از خبرگزاری کار ایران( ایلنا)، روز شنبه هشتم شهریور ماه، «محمدرضا بقائیان» در تشریح اهم موضوعات جلسه «کمیسیون سه جانبه ملی»، به این خبرگزاری گفت: طبق آمار ارائه شده توسط وزارت کار تنها ۷درصد از کارگران به‌صورت «قرارداد رسمی» مشغول فعالیت‌اند و ۹۳درصد باقیمانده در قالب دیگر قرارداد‌های موقت مشغول به‌کارند.
بنابه این گزارش، وی افزوده است: با در نظرداشتن این آمار رسمی چنان‌چه طرح «امنیت شغلی برای کارگر و امنیت سرمایه‌گذاری کارفرما» با هدف ظاهری «حذف قراردادهای موقت کارگران» اجرا شود، تبصره‌های ۱و ۲ماده ۲۷قانون کار نیز حذف خواهد شد.
بقائیان با تاکید بر این موضوع که ماده ۲۷قانون کار «قلب قانون کار» است، در تشریح مشکلات این ماده قانونی اظهار داشت: شوراهای اسلامی کار و نمایندگان کارگر به‌مثابه وکلای مدافع کارگرانی هستند که طبق قانون در صورت اختلاف با کارفرما به دفاع از حق و حقوق آن‌ها خواهند پرداخت.
نماینده کارگران در شورای‌عالی کار ادامه داده است: در صورت اجرای این قانون «حق اخراج» موجه یا ناموجه کارفرما میسر خواهد شد و حتی قرارداد دایمی نیز معنایی نخواهند داشت.
بقائیان با اشاره به این‌که با اجرای این قانون حتی آن ۷درصد از کارگران رسمی نیز در امان نخواهند بود، گفته است: در صورت تغییر این ماده قانونی امنیت شغلی تمامی کارگران تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

کانون وکلا به ادامه فعالیت نسرین ستوده به عنوان وکیل رای داد

 بر اساس رای دادگاه انتظامی وکلا، نسرین ستوده می تواند به فعالیت خود به عنوان وکیل دادگستری ادامه دهد.
به گزارش هرانا و به نقل از کلمه،یکشنبه گذشته، دوم شهریورماه، نسرین ستوده در دادگاه انتظامی کانون وکلا محاکمه شد تا به حکم تعلیق وی از وکالت رسیدگی شود.
پیش از این، معاون دادستان و سرپرست دادسرای اوین از نسرین ستوده شکایت کرده و خواستار تعلیق وی از وکالت شده بود.
اما امروز شنبه ، هشتم شهریورماه ، این دادگاه رای خود را صادر کرده و آنگونه که رضا خندان همسر نسرین ستوده در صفحه فیس بوک خود نوشته است، رای بدین قرار است که: تعلیق موقت خانم نسرین ستوده به نظر دادگاه انتظامی کانون وکلا موضوعیت نداشته، رد می شود.
بدین ترتیب خانم ستوده می تواند به فعالیت خود در حوزه وکالت ادامه دهد.
در روزهای گذشته برخی قضات دادگاه انقلاب با اشاره به این تعلیق، از ورود خانم ستوده به دادگاه جلوگیری کرده بودند.

سه ماه تاخیر در پرداخت حقوق ۱۱۰ کارگر قزوینی


نماینده کارگران کارخانه «گسترش مانا ساز» در شهرستان آبیک استان قزوین از تاخیر ۳ ماهه در پرداخت حقوق ۱۱۰ نفر از کارگران این کارخانه خبر داد.
به گزارش هرانا و به نقل از ایلنا، محمدعلی افشار در این باره گفت: کارخانه گسترش مانا ساز که یکی از شرکتهای معتبر در تولید قطعات سنگین بتنی و فلزی در داخل کشور است به دلیل کمبود نقدینگی، توان پرداخت به موقع حقوق کارگران و سایر هزینه‌های جانبی کارخانه را ندارد.
او با بیان اینکه معوقات حقوقی کارگران مربوط به خرداد، تیر و مردادماه سال جاری است افزود: این کارخانه ۱۳۰ کارگر شاغل دارد که کارفرما فقط توانسته حقوق ۲۰ کارگری که کمتر از ۹۰۰ هزار تومان دریافتی دارند را پرداخت کند.
او در مورد تعداد کارگران استخدامی کارخانه گسترش مانا ساز گفت: از مجموع کارگران این کارخانه فقط ۱۶ نفر کارگر دائمی هستند و مابقی با قرارداد موقت کار می‌کنند که قرار داد کاری‌شان هر سه ماه یکبار تمدید می‌شود.
به گفته وی، علاوه بر تعویق حقوق، بخش قابل توجهی از حق بیمه کارگران نیز به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نشده بطوری که ۱۶ کارگر با سابقه مشمول قانون بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان‌آور هنوز نتوانسته‌اند بازنشسته شوند.
او در ادامه در خصوص سایر مشکلات کارگران کارخانه گسترش مانا ساز گفت: برخورد‌های غیر اخلاقی با کارگران این مجموعه از سوی برخی مدیران داخلی، نگرانی‌های جدی را برای کارگران بوجود آورده است.
نماینده کارگران با ذکر مثالی گفت: اخیرا مدیران داخلی کارخانه بویژه در بخش حراست با تحت فشار قرار دادن دو نفر از کارگران به نامهای «اسرافیلی و میرزائی» به بهانه‌های مختلف می‌خواهند مانع ادامه فعالیت این دو در کارخانه شوند و این کارگران هم اکنون بیرون از کارخانه در زیر آفتاب سوزان بدون هیچ سایبانی نگهبانی می‌دهند و در صورت عدم رضایت به انجام این کار طبق قانون و بنا به خواست کارفرما اخراج می‌شوند.
او در ادامه گفت: این کارگران که به ترتیب ۴ و ۲۰ سال در کارخانه گسترش سابقه کار دارند علاوه بر آنکه از لحاظ مالی تامین نمی‌شوند در بیرون کارخانه و زیر آفتاب سوزان تابستان امنیت جانی نیز ندارند.

بازگشت ضیا نبوی به زندان با عدم تمدید مرخصی

ضیا نبوی دانشجوی ستاره دار و عضو شورای دفاع از حق تحصیل با تمدید نشدن مرخصی اش به زندان سمنان برگشت.
به گزارش هرانا و به نقل از کلمه ، این دانشجوی زندانی روز سه‌شنبه چهارم شهریور ماه برای سه روز به مرخصی آمد. نبوی بعد از حوادث ۸۸ بازداشت و به بند ۲۰۹ منتقل شد و در این مدت تنها یک بار آن هم بعد از چهار سال و ۷ ماه بهمن ماه سال گذشته به مرخصی آمده بود.
او شب۲۵ خرداد ۸۸ به همراه تنی چند از دوستانش بازداشت و از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به قضاوت قاضی پیرعباسی، به ۱۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ده سال حبس در تبعید تبدیل شد.
وی در مهر ماه ۸۹ به زندان کارون تبعید و چندی پیش به زندان سمنان منتقل شد.

بحران آب برای مردم استان سمنان آزار دهنده است

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی گفت: خالی شدن استان سمنان از جمعیت به دلیل کمبود آب می‌تواند تهدید امنیتی به دنبال داشته باشد.
به گزارش هرانا به نقل از مهر، علیرضا خسروی با اشاره به وضعیت آب در استان گفت: بحران آب برای مردم منطقه آزار دهنده است.
وی به ضرورت انتقال آب دریای خزر به مرکز کشور، تاکید کردوگفت: برخی مسایل کار‌شناسی اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر به استانهای مرکزی کشور انجام شده و مسایلی در مورد مسایل محیط زیستی وجود دارد که امیدواریم به تکمیل مباحث کار‌شناسی این پروژه برسد.
نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خالی شدن استان سمنان از جمعیت به دلیل کمبود آب می‌تواند تهدید امنیتی به دنبال داشته باشد ادامه داد: سمنان استانی است که با هشت استان کشور همجوار است و به نوعی مرکز کشور به حساب می‌آید.
خسروی در خاتمه با اشاره به اینکه برخی‌ها در گوشه و کنار مجلس شورای اسلامی می‌گویند فتنه تمام شده و کدورتی بوده که برطرف شده است، تاکید کرد: تحلیل تندتری نیز می‌شود مبنی بر اینکه برخی دارند با فتنه کاسبی می‌کنند.

اعتراض امام جمعه بافق به بازداشت کارگردان معدن آهن

در دوازدهمین روز اعتصاب حدود پنج هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق، خانواده کارگران بازداشتی مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند. امام جمعه این شهر هم به ادامه بازداشت کارگران اعتراض کرده است. خانواده‌ها خواستار آزادی کارگرانی هستند که در هفته اول اعتصاب توسط نیروهای یگان ویژه بازداشت شدند.
به گزارش هرانا به نقل از ایلنا، ‌ هم‌زمان، جواد سلیمانی، امام جمعه شهر بافق در استان یزد ایران، خواستار آزادی کارگران شده است.
رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که آقای سلیمانی در اعتراض به «بازداشت ۸ کارگر معدن سنگ آهن بافق»، نماز جمعه را با تاخیر برگزار کرده و گفته است «علی‌رغم میل باطنی برای برگزاری نماز جمعه از تهران با او تماس گرفته شده و خواسته شده که در مسجد حاضر شود.»
اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق از سه شنبه ۲۸ مرداد ماه امسال شروع شد. یک روز بعد از شروع اعتصاب، نیروهای یگان ویژه در معدن مستقر شدند.
کارگران این معدن به شیوه اجرای برنامه‌های خصوصی‌سازی این واحد اقتصادی اعتراض دارند. آن‌ها امسال دست‌کم یک‌بار دیگر از ۲۷ اردیبهشت تا چهارم تیر در اعتصاب بوده‌اند.

کوتاهی قد کودکان کهکیلویه و بویر احمد، دوبرابر متوسط کشور

 کودکان کهگیلویه و بویراحمدی قربانی شرایطی هستند که خود هیچ نقشی در بوجود آمدن آن ندارند. شرایطی که باعث شده آن‌ها همچنان کوتاه قد بمانند تا دستشان به شاخه هیچ آرزویی نرسد. ۱۲درصد کودکان کهگیلویه و بویراحمدی دچار کوتاهی قد هستند
به گزارش هرانا به نقل از مهر، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور کوتاهی قد در استان کهگیلویه و بویراحمد را حداقل دو برابر متوسط کشوری عنوان می‌کند و می‌گوید: میزان کوتاهی قد کودکان در کشور شش درصد و در کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ درصد است.
زهرا عبدالهی با اشاره به مطالعات تغذیه‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد، میزان کوتاهی قد کودکان دراین استان را زیاد می‌داند و می‌گوید: یکی از علت‌های اصلی کوتاهی قد، سوء تغذیه مزمن است و در طولانی مدت وقتی یک بچه خوب غذا نمی‌خورد و انرژی، پروتئین و مواد مغذی به خوبی به او نمی‌رسد، ابتدا وزنش کم می‌شود و بر قد او نیز تاثیر می‌گذارد.
وی مشکل کوتاهی قد را تنها مختص به کهگیلویه و بویراحمد نمی‌داند و استانهای کرمان، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را نیز از دیگر مناطقی عنوان می‌کند که از نظر شاخص‌های تغذیه‌ای وضعیت نامطلوب دارند و جزء استانهای نا‌امن غذایی هستند.

جان کری خواستار آزادی سه آمریکایی زندانی در ایران شد

وزیر خارجه آمریکا از ایران خواست، سه ایرانی ـ آمریکایی زندانی در ایران را آزاد ساخته و به یافتن یک آمریکایی مفقود در ایران کمک کند. جان کری این درخواست را در سومین سالروز دستگیری امیر حکمتی مطرح کرده است.
به گزارش هرانا به نقل از دویچه وله، جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه (۲۹ اوت/ ۷ شهریور) با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواست، سه ایرانی ـ آمریکایی زندانی در ایران، از جمله سعید عابدینی، کشیش نوکیش مسیحی و جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن ‌پست را آزاد و به یافتن رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی‌ ناپدیدشده در سال ۲۰۰۷ در ایران کمک کند.
کری در بیانیه خود آورد: «ایالات متحده با احترام از دولت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد، امیر حکمتی، سعید عابدینی و جیسون رضائیان را برای بازگشت به خانواده‌هایشان آزاد و با ما بر سر پیدا کردن رابرت لوینسون و بازگرداندنش به خانه همکاری کند.»

هشدار درباره عملکرد غیرقانونی ‌در فضای مجازی

محمدعلی اسفنانی، عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، روز شنبه اعلام کرد که کسی حق ندارد به گفته او، ‌«در فضای مجازی خلاف قانون عمل کند.»
به گزارش هرانا به نقل از سایت باشگاه خبرنگاران جوان، او با اشاره به آنچه ترویج توهین به مقدسات در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه نامید، ‌گفت: مطابق قانون مجازات اسلامی، هر نوع توهین و اهانت به مقامات جرم محسوب می‌شود و قابلیت پیگیری دارد.
در بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ که مورد استناد این عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه قرار گرفته‌، توهین به مقدسات، معصومین و امامان شیعه، اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، رهبر جمهوری اسلامی و روسای قوای سه‌گانه عنوان مجرمانه دارد.
محمد علی اسفنانی هشدار داد در صورت ادامه این رویه در شبکه‌های اجتماعی، در این مورد تصمیم‌گیری صریح و مشخصی اتخاذ خواهد شد.

یک هکتار جنگل دشت شاد کالپوش میامی در آتش سوخت

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی ضمن اشاره به وقوع آتش سوزی در جنگل دشت شاد کالپوش از توابع این شهرستان، گفت: عامل انسانی باعث وقوع این حادثه شده است.
به گزارش هرانا، حسین صائمی‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به اینکه شامگاه جمعه طی تماسی با سامانه این اداره توسط مردم منطقه دشت شاد کالپوش شهرستان میامی از وقوع یک فقره آتش سوزی در این منطقه مطلع شدیم اظهار داشت: در اسرع وقت نیروهای امدادی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی به محل حادثه اعزام شدند.
وی با بیان اینکه دو اکیپ کمکی نیز از ادارات منابع طبیعی شاهرود و دامغان نیز با حضور در منطقه به کمک رسانی پرداخته‌اند گفت: حدود ۷۰ نفر از نیروهای بومی نیز با فراخوان انجام شده در حال خاموش کردن آتش جنگل هستند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی با تصریح بر این مطلب که پوشش فضای سبز منطقه را درختانی چون بلوط، ارس خزنده و… شامل می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه از جوار این منطقه یک شاخه لوله گاز شبکه سراسری عبور کرده است و این مهم بر امر تسریع در اطفاء حریق تاکید دارد.
صائمی‌پور با اشاره اینکه منطقه مذکور به دلیل پوشش مناسب فضای سبز، در روزهای تعطیل پذیرای مسافران و هموطنان است، گفت: متاسفانه یکی از هموطنان به دلیل عدم اطمینان از خاموشی آتش و ترک منطقه باعث بروز این حادثه شده است.
وی در خاتمه، وسعت این آتش سوزی را حدود یک هکتار ذکر کرد.

حذف بیش از هشت ‌هزار ظرفیت پذیرش زنان در دانشگاه‌ها طی سه سال

در نشست «زنان و عدالت آموزشی» که در تهران برگزار شد، اعلام شده از سال ۹۱ تا ۹۳، هشت هزار و ۶۰۰ ظرفیت برای تحصیل زنان در دانشگاه‌های ایران حذف شده است.
به گزارش هرانا، روزنامه «شهروند» شنبه هشتم شهریور، به نقل از پرستو اللهیاری، پژوهشگر اجتماعی که در این نشست سخن گفته، گزارش داد: «در سال ۱۳۹۱ در ٣۶ دانشگاه، سهم زنان را از رشته‌های ورودی حذف کردند، به‌طوری که در این رشته‌ها پنج ‌هزار و ١٧٨ مرد پذیرفته شدند، درحالی‌که در این رشته‌ها هیچ زنی پذیرفته نشد.»
این پژوهشگر افزود: «در‌سال ٩١، دو‌هزار و ٣١٩ ظرفیت، در ‌سال ٩٢ سه‌هزار و ٩۶٢ و در ‌سال ٩٣ دو‌هزار و ٣١٩ ظرفیت برای تحصیل زنان در دانشگاه‌ها حذف شده است.»
حذف سهم زنان در شماری از رشته‌های ۳۶ دانشگاه‌ ایران که در سال‌های پایانی دولت پیشین ایران آغاز شده بود، ظاهرا همچنان ادامه دارد.
بر اساس این گزارش «حالا و با آمدن دوباره فصل کنکور و توزیع دفترچه‌ها، گفته می‌شود در تعدادی دانشگاه این سهمیه‌بندی‌ها رفع شده اما در ٢٩ دانشگاه دیگر، سهمیه‌بندی جنسیتی هنوز پابر جاست.»

تجمع دوباره خانواده دختران شین‌آبادی

وکیل‌مدافع تعدادی از دختران شین‌آبادی از تجمع اعتراضی آن‌ها مقابل نهاد ریاست جمهوری خبر داد و گفت: والدین این کودکان از وعده‌های دولت و سوءاستفاده بیمه ایران از وضعیت فرزندانشان خسته شده‌اند و به همین دلیل تجمعی برای اعتراض انجام دادند
به گزارش هرانا، حسین احمدی‌نیاز در گفت‌وگو با آنا، با بیان اینکه کودکان شین‌آبادی به همراه خانواده‌های خود در اعتراض به روند رسیدگی به وضعیت معیشتی، تحصیلی و مشکلات بیمه‌ایشان صبح امروز مقابل نهاد ریاست‌جمهوری تجمع کرده‌اند بیان کرد: کودکان شین‌آبادی از وعده‌های مسئولان خسته شده‌اند؛ از یک سو مورد ظلم قرا گرفته‌اند به‌طوری‌که بیمه ایران به دلیل مونث بودن‌ حاضر به پرداخت دیه کامل به آنان نیست و از سویی دیگر مسئولان به صدای اعتراض‌آمیز این کودکان گوش نمی‌کنند و آنان را فراموش کرده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه این خانواده‌ها حدود سه هفته پیش نیز تجمع اعتراض‌آمیزی برای احقاق حقوق از دست رفته دخترانشان انجام داده بودند یادآور شد: حدود سه هفته پیش تحصنی برای اعتراض به بی‌توجهی مسئولان آموزش و پرورش و دولت به کودکان شین‌آبادی از سوی والدین برگزار شد و قرار شد مسئولان در ریاست جمهوری جلسه‌ای فوق‌العاده تشکیل دهند تا هر چه سریع‌تر به وضعیت این دانش‌آموزان رسیدگی شود اما هنوز هیچ ترتیب اثری به وضعیت این کودکان داده نشده است.
به گفته احمدی نیاز، یکی از دلایل تجمع امروز برگزار نشدن کارگروه ویژه رسیدگی به وضعیت دانش‌آموزان شین‌آبادی از سوی دولت است که اعتراض والدین را در پی داشته است.
وکیل مدافع تعدادی از خانواده دانش‌آموزان شین‌آبادی افزود: این کودکان هر روز درد می‌کشند و سرگردان وعده مسئولان هستند به طوری‌که تا به امروز خواسته‌هایشان بی‌جواب مانده است. از یک سو خواهان دریافت دیه کامل هستند و از سویی دیگر نیازمند دریافت مستمری‌اند. همچنین وضعیت معیشت خانواده‌هایشان نیز پس از وقوع این حادثه دچار مشکل شده و نیاز به حمایت دارد.
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۱، یک کلاس درس مدرسه ابتدایی روستای شین‌آباد از توابع شهرستان پیرانشهر دچار آتش‌سوزی شد. بر اثر این حدود ۳۰ دختر دبستانی دچار آتش‌سوزی شدید شدند و دو نفر از آنان نیز جان خود را از دست دادند.

خودداری شماری از مدارس ایران از ثبت‌نام رایگان کودکان مهاجر

محمد لطفی، نماینده تشکل‌های غیردولتی فعال حقوق کودک می‌گوید شماری از مدارس از اجرای بخش‌نامه آموزش و پرورش ایران در خصوص ثبت‌نام رایگان کودکان اتباع خارجی خودداری می‌کنند.
به گزارش هرانا به نقل از روزنامه شهروند، شنبه هشتم شهریور، لطفی گفت: «پس از رایزنی‌هایی که در رابطه با حق تحصیل رایگان و اجباری کودکان با آموزش و پرورش داشتیم، نامه و بخشنامه‌ای به مدارس فرستاده شد که براساس آن دریافت هرگونه وجه بابت ثبت‌نام از واجدین شرایط ممنوع اعلام و در ادامه آن تأکید شد تا تعیین و ابلاغ شهریه مدارس صرفا از طریق دریافت فرم تعهد، مطابق فرم پیوست بخشنامه اقدام کنند.»
وی افزود: «در مواردی دیده می‌شود خانواده‌ای که قادر به پرداخت هزینه مشخص شده نیست، پس از اصرارهای مکرر برای ثبت‌نام کودک خود با این عنوان که پدر یا برادر کودک با توجه به میزان شهریه چند روز برای مدرسه کارگری کند، مواجه می‌شود.»
لطفی گفت: «با این‌که ثبت‌نام مدارس تا ١۵ شهریور ادامه دارد، این مدارس اعلام می‌کنند ظرفیت تکمیل شده و جایی برای ثبت‌نام ندارند.»
نماینده تشکل‌های غیردولتی فعال حقوق کودک به ضعف‌های بخش‌نامه آموزش و پرورش درخصوص ثبت‌نام رایگان کودکان اتباع در ‌سال تحصیلی جدید اشاره و اعلام کرد: «این بخشنامه دو ضعف اساسی دارد که در آن همچنان تحصیل رایگان نیست. در این بخشنامه آمده است تا زمان تعیین شهریه وجهی از خانواده‌ها دریافت نشود؛ حال آن‌که باید در نظر داشت این افراد از خانواده‌های فقیر هستند و درآمدشان کمتر از کارگران ایرانی است و دریافت شهریه باعث می‌شود بسیاری نتوانند به مدرسه بروند.»

قتل دختر جوان بدست برادر با انگیزه ناموسی

سهیلا فاتحی، دختر ۲۱ ساله اهل کامیاران به دلایل ناموسی بدست برادر خود به قتل رسید.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در هفته نخست شهریور ماه، سهیلا فاتحی، دختر ۲۱ ساله ساکن شهرک بعثت شهر کامیاران در یک نزاع خانوادگی که با انگیزه ناموسی صورت گرفته بود توسط برادر خود بوسیله چاقو مجروح گردید، نامبرده در زمان انتقال به بیمارستان به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.
مجلس ختم نامبرده در ۵ شهریورماه در مسجد امام علی شهرک بعثت شهر کامیاران برگزار شد، لازم به توضیح است در زمان تنظیم این گزارش هیچ اطلاعی از بازداشت فرد ضارب در دست نیست.

جنگل‌های امامزاده عبدالله آمل آتش گرفت

بخشی از جنگل‌های ارتفاعات می‌کادره از توابع بخش امام‌زاده عبداله شهرستان آمل بعدازظهر روز جمعه دچار آتش سوزی شد.
به گزارش هرانا، بخشدار امام‌زاده عبداله شهرستان آمل به ایرنا گفت: تاکنون بیش از ۲۰هکتار از پوشش‌های جنگلی ارتفاعات «می‌کادره» دراین بخش درآتش سوخته و صعب العبور و صخره‌ای بودن محل وقوع آتش سوزی، اطفای حریق را برای نیروهای امدادی و ماموران یگان حفاظت و منابع طبیعی شهرستان مشکل کرده است.
یحیی عسگری پورافزود: نیروهای مردمی و ماموران یگان حفاظت و منابع طبیعی وامدادی شهرستان آمل برای مهارآتش سوزی حضور دارند و با تجهیزات دستی درحال خاموش کردن آتش هستند.
بخشدارامام‌زاده عبداله آمل، اضافه کرد: امکان اعزام ماشین آلات آتش نشانی به محل آتش سوزی وجود ندارد وفقط با اعزام بالگرد هوایی برای اطفای آتش می‌توان از افزایش دامنه آتش سوزی جلوگیری کرد.
عسگری‌پور ادامه داد: این مناطق دارای پوشش جنگلی از نوع «سرخ دار» است.
وی اضافه کرد: هنوز علت دقیق آتش سوزی در جنگل‌های این بخش مشخص نشده، اما گرمای بیش از حد هوا در ماه اخیر و وجود برگ‌های خشک در پای درختان و وزش باد در گسترده شدن دامنه آتش سوزی در آمل تاثیر زیادی داشته است.
درحوزه استحفاظی شهرستان آمل حدود ۲۹۵هزارهکتارجنگل ومرتع وجود دارد.

سکوت اعتراضی دراویش زندانی

یکی از دراویش زندانی در تماس با خانواده‌اش از اعتصاب دسته‌جمعی تلفن و ملاقات دراویش خبر داده است.
به گزارش هرانا به نقل از مجذوبان نور، این زندانی عقیدتی در این تماس تلفنی مدعی شده است: «آقایان دانشجو و مرادی ١١ روز است که به بندهای ۴ و ٨ اوین منتقل شده و قبل از بازگشت خودخواسته از بیمارستان به زندان، بنا را بر این گذاشته بوده‌اند که در واکنش به اجبارهای غیرقانونی مسوولان زندان و قوه قضاییه که موجبات وهن شخصیت دراویش زندانى را فراهم آورده است، خود را از هرگونه تماس تلفنى یا ملاقات با اعضای خانواده در پوشش لباس زندان محروم کنند».
وی در باره اعتصاب دراویش زندانی توضیح داد: «تا زمانى که حقوق حداقلی زندانیان عقیدتى و سیاسی تامین نشود، دست از سکوت اعتراضی خود برنخواهیم داشت».
در حال حاضر هشت درویش نعمت اللهی گنابادی در زندان اوین به سر می برند، این افراد عبارتند از مصطفی دانشجو (بند ۴)، حمیدرضا مرادی سروستانی (بند ۸)، امیر اسلامی (بند٣۵٠)، امید بهروزی و فرشید یداللهی (بند ٧)، رضا انتصارى (بند ٨) و افشین کرم‌پور (بند ۴).

روحیه قوامی نیک، شهروند بهایی با قید ضمانت آزاد شد

روحیه قوامی نیک، شهروند بهایی ساکن کرج صبح روز گذشته با قید کفالت از زندان اوین آزاد شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روحیه قوامی نیک شهروند بهایی ساکن کرج که مورخ ۲۶ مردادماه سال جاری در پی احضار تلفنی به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات در کرج بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شده بود روز گذشته مورخ ۶ شهریورماه با تودیع قرار کفالت از این زندان آزاد شد.
لازم به ذکر است از اتهامات و علت بازداشت خانم قوامی نیک اطلاعی در دست نیست.

صدور ۴۵ روز حبس بیشتر برای محمد داوری

محمد داوری، زندانی سیاسی پس از پایان محکومیت و در زمانی که در انتظار آزادی بود بصورت غیرقانونی به تحمل ۴۵ روز حبس بیشتر محکوم شد.
به گزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران محمد داوری روزنامه نگار و زندانی سیاسی که اکنون در زندان اوین به سر می برد پس از سپری کردن دوره محکومیت و در حالیکه برای آزادی در روز ۲۵ مردادماه تقویم شده بود مطلع شد که به دلیل غیبت در ایام مرخصی به تحمل ۴۵ روز حبس بیشتر و پرداخت جریمه ۳۰۰ هزارتومانی محکوم شده است. آقای داوری معتقد است که غیبت او در زمان زندان به دلیل مکانیزم‌های ناصحیح اداری جاری بوده و به او فرصت دفاع از خود نیز داده نشده.
گفته میشود آزادی آقای داوری با توجه به افزایش محکومیت برای هفتم مهرماه تقویم شده است.

اخذ تعهد از بستگان درجه یک اموات بهایی در سمنان

بتازگی هنگام دفن شهروندان بهایی در قبرستان مخصوص بهائیان در سمنان از بستگان درجه یک اموات تعهدی شش بندی اخذ می‌شود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بتازگی شهروندان بهایی که برای دفن اموات خود در قبرستان مخصوص بهائیان مراجعه می‌کنند باید تعهدی شش بندی را امضاء کنند.
به موجب این تعهد شهروندان بهایی نمی‌توانند بر روی سنگ قبر جز نام، تاریخ تولد و تاریخ وفات را قید کنند و همچنین حق ایجاد فضای سبز و کشیدن دیوار در اطراف قبرستان را ندارند.
شهروندان بهایی همچنین نمی‌توانند در اطراف غسالخانه ساختمان جدید احداث کنند و یا نوشته و تابلویی بر روی قبر یا اطراف قبرستان نسب نمایند.
در آخرین بند این تعهد نامه آمده است که سنگ قبر شهروندان بهایی هم سطح زمین باید باشد و هیچ گونه برآمدگی نباید داشته باشد.
bahaiyan semnan

تکذیب اعتراض به حکم پرونده ستار بهشتی

وکیل مدافع اولیای دم ستار بهشتی گفت که خبر منتشر شده در یکی از سایت‌ها مبنی بر اعتراض به حکم پرونده ستار بهشتی کذب است.
به گزارش هرانا، گیتی پورفاضل در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از آنکه دادگاه اعتراض ما به شبه عمدی دانستن قتل ستار بهشتی را نپذیرفت خانواده ستار بهشتی از پیگیری این پرونده انصراف دادند و گفتند قتل فرزندشان عمدی بوده است لذا حاضر به دریافت دیه نیستند.
او با بیان اینکه خبر منتشر شده در یکی از سایت‌ها مبنی بر اعتراض به حکم پرونده ستار بهشتی از سوی خانواده‌اش کذب است گفت: پس از صدور رای دادگاه بدوی دادستان به حکم اعتراض کرد ولی دادگاه تجدید نظر هم حکم دادگاه بدوی را تایید کرد.
پورفاضل گفت: ما در این زمینه صرفا یک نامه اعتراض‌آمیز به دادستان تهران قبل از رسیدگی به پرونده در دادگاه نوشتیم و گفتیم اتهام در این پرونده قتل عمد است ولی این نامه هم نتیجه‌ای نداشت.
وی گفت: ما در این پرونده درخواست اعاده دادرسی هم ارائه نکردیم زیرا ارائه آن را بی‌نتیجه می‌دانیم.
براساس این گزارش، متهم پرونده قتل ستار بهشتی در بازداشتگاه پلیس فتا با حکم شعبه ۱۴ دادگاه تجدیدنظر استان به سه سال حبس، دو سال اقامت اجباری در برازجان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.
این وکیل دادگستری در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود از نپذیرفتن نسرین ستوده به عنوان وکیل در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب انتقاد کرد.
وی گفت: در یک پرونده من به همراه خانم نسرین ستوده وکالت داشتیم و با وجود اینکه خانم ستوده وکالت نامه رسمی و پروانه وکالت دارد اما از سوی قاضی صلواتی اجازه ورود به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب را پیدا نکرد.

تجمع حامیان محیط زیست در زاینده رود

 در پی خشک شدن زاینده رود، حامیان محیط زیست و دوستداران طبیعت بعدازظهر روز پنج شنبه در زاینده رود تجمع کردند.
به گزارش هرانا به نقل از مهر، تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکارد‌ها و دست نوشته‌هایی مبنی بر «ما رودخانه شهرمان را زنده و جاری می‌خواهیم» یا «زاینده رود زنده باد – اصفهان پاینده باد» اعتراض خود را نسبت به خشک شدن زاینده رود اعلام کردند.
گفتنی است، خرداد ماه سال جاری گردهمایی و زنجیره انسانی بیش از ۵۰۰ تن از فعالان محیط زیست اصفهان در محوطه زاینده‌رود، با دخالت پلیس و حمله ماموران لباس شخصی به خشونت کشیده شد.
resized_699037_473 resized_699038_780 resized_699039_166 resized_699040_840 resized_699041_593 resized_699042_358 resized_699043_614 resized_699044_361 resized_699045_652 resized_699046_571 resized_699047_964 resized_699048_556 resized_699049_367 resized_699050_708 resized_699051_898 resized_699052_531 resized_699053_971 resized_699054_382 resized_699055_433 resized_699056_282