۱۳۹۳ شهریور ۱۲, چهارشنبه

اعدام در ملاعام علیرغم اعتراض شهروندان


شهروند محمودآبادی که اعدام او در روز دوشنبه به خاطر درگیری شهروندان در صحنه اجرای حکم به قصد توقف اعدام به تعویق افتاده بود، روز گذشته مورخ سه شنبه ۱۱ شهریورماه با حضور گسترده نیروهای انتظامی و مقامات عالی رتبه استانی در ملاعام در این شهر اجرا شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه روز سه شنبه مورخ ۱۱ شهریور ماه «م. د» شهروند محموآبادی که متهم بود در سال ۸۷ در یک نزاع جمعی شهروند دیگری به نام «ابراهیم پالیزیان» را به قتل رسانده بود در ملاعام در این شهر اعدام شد.
این اجرای حکم در حالی صورت گرفت که روز دوشنبه به دلیل ازدحام جمعیت و درگیری شهروندانی که قصد توقف اجرای حکم در صحنه را داشتند با نظر شورای تامین شهرستان، اجرای حکم متوقف شده بود، این حکم روز سه شنبه با حضور چشمگیر نیروهای انتظامی اعزامی از مناطق مختلف و نیز حضور «جعفری» دادستان مرکز مازندران و نیز برخی مقامات عالی رتبه قضایی و انتظامی استان در ملاعام در این شهر اجرا شد.

اعدام شهروند سوادکوهی در ملاعام


یک شهروند سوادکوهی متهم به قتل، روز گذشته در ملاعام در این شهر اعدام شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک شهروند سوادکوهی در استان مازندران که هویت او بصورت اختصاری «ع. ا» احراز گردیده است، پس از طی تشریفات اجرایی در ملاعام با حضور خانواده مقتول در این شهر اعدام شد.
نامبرده متهم بود که با مشارکت برادر خود، فردی را در سال ۸۵ در منطقه اجت سوادکوه بوسیله ضربات سنگ به قتل رسانده و سپس جنازه او را آتش زده است.

کارگران بازداشت شده معدن سنگ آهن بافق آزاد شدند

شش کارگر دیگر بازداشتی معدن سنگ آهن بافق روز چهارشنبه آزاد شدند.سه کارگر دیگر نیز طی روزهای گذشته آزاد شده بودند.
به گزارش هرانا به نقل از ایلنا، محمدحسن تشکری رئیس شورای شهر بافق با قرار کفالت ۷۰ میلیون تومانی و سایر کارگران با قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده‌اند.
یگان ویژه نیروی انتظامی، طی روزهای گذشته ۹ تن از کارگران معدن بافق را بازداشت کرده بود.
مقام‌های دولتی به کارگران گفته‌اند خصوصی سازی معدن بافق لغو شده است و ۱۵ درصد از سهام این معدن نیز تا چهار ماه آینده به شهرستان بافق واگذار می‌شود. وعده‌هایی که توسط نماینده کارگران تأیید شده است.

مهدی محمودیان آزاد شد

مهدی محمودیان پس از گذراندن مدت محکومیت خود و چند روز حبس بیشتر، از زندان رجایی شهر آزاد شد.
به گزارش هرانا به نقل از کلمه، محمودیان روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی است که در شهریورماه ۸۸ بازداشت شد و از آن زمان تاکنون را، غیر از چند مرخصی نه چندان طولانی، در زندان گذرانده است.
وی باید سی‌ام مردادماه گذشته آزاد می‌شد اما مسئولان زندان به بهانه غیبت وی در ایام مرخصی، دوازده روز بیشتر او را در زندان نگه داشتند.
اما آنچه مسئولان قضایی به آن غیبت پس از مرخصی می‌گویند، در واقع روزهایی بوده که این زندانیان به اعتبار صحبت شفاهی نماینده دادستان مبنی بر تمدید مرخصی، به زندان بازنگشته‌اند اما حالا مسئولان زندان این روز‌ها را غیبت محسوب می‌کنند.

قربان بهزادیان‌نژاد به مرخصی آمد

قربان بهزادیان‌نژاد رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در سال ۸۸ به مرخصی آمد.
به گزارش هرانا به نقل از کلمه، قربان بهزادیان‌نژاد، مشاور ارشد میرحسین که در جریان سرکوب‌های پس از انتخابات سال ۸۸ بازداشت و پس از تحمل چند ماه انفرادی به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از زندان اوین به مرخصی آمد.
این استاد دانشگاه و مشاور میر حسین موسوی او از همه حقوق دانشگاهی‌اش محروم شد‌ و حق تدریس در دانشگاه از وی گرفته شد.
قربان بهزادیان‌نژاد، استاد میکروبیولوژی در دانشگاه تربیت مدرس بود که در سال‌های اخیر فعالیت‌های فرهنگی زیادی داشته است. بهزادیان‌نژاد معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت سیدمحمد خاتمی و مشاور وزیر بهداشت در انتخاب رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی را در کارنامه مسئولیت‌های خود جای داده است.

دادگاه تجدید نظر محکومیت دوساله دراویش کوار برگزار شد

دادگاه تجدید نظر سه نفر از دراویش گنابادی که در واقعه شهریور سال ۹۰ منطقه کوار استان فارس مورد اصابت گلوله نظامیان قرار گرفته و در دادگاه بدوی به دو سال حبس محکوم شده‌اند، دیروز دوشنبه ۱۰ شهریور در آن شهرستان برگزار شد.
به گزارش هرانا و به نقل از مجذوبان نور؛ در دادگاه این سه درویش به نام‌های ابراهیم فضلی، محمدعلی سعدی و اصغر کریمی، علاوه بر وکلای ایشان، ساسانی، رییس وقت کلانتری کوار در زمان وقوع حادثه نیز حضور داشت.
آقای ساسانی به عنوان متهم ردیف اول پرونده قتل مرحوم مهندس وحید بنانی که بنا بر گزارش هیات کار‌شناسی قوه قضاییه، در اثر شلیک گلوله سلاح کمری از فاصله نزدیک جان باخته بود، در این دادگاه به طور کامل منکر شلیک گلوله به سمت دراویش شد.
رییس سابق کلانتری کوار در حالی تیراندازی به سمت دراویش را انکار کرد که این سه درویش در اثر اصابت گلوله‌های نظامیان مجروح شده و پس از انتقال به بیمارستان، توسط نیروهای امنیتی مورد بازجویی قرار گرفتند.
یادآور می‌شود آقایان ابراهیم فضلی، محمدعلی سعدی و اصغر کریمی از جمله دراویشی بودند که همراه با شادروان وحید بنانی در جریان غائله حمله قشریون به دراویش گنابادی مورد اصابت تیرجنگی قرار گرفتند.
گفتنی است عاملان حادثه حمله به دراویش گنابادی کوار چهار نفر روحانی به نام‌های قائمی، شهبازی، قنبری و اکبری بوده‌اند که آقایان کسری نوری و صالح الدین مرادی همراه با ۴۱ درویش دیگر علیه آنان اقامه دعوی کردند و نهایتا دادگاه این سه روحانی نیز پس از گذشت دو سال از طرح شکایت دراویش، در دادگاه ویژه روحانیت شیراز برگزار شد.

تجمع کارگران ماشین لنت در اعتراض به اخراج و ۱۵ ماه حقوق معوقه

صبح امروز ۱۵ نفر از کارگران کارخانه «ماشین لنت سمنان» به همراه خانواده‌هایشان در اعتراض به اخراج و مطالبات حقوقی معوقه در مقابل فرمانداری شهرستان سمنان تجمع کردند.
به گزارش هرانا، سید جواد موسوی نماینده کارگران اخراجی شرکت ماشین لنت سمنان در این زمینه به ایلنا گفت: کارفرما اول شهریور ۲۲ نفر از کارگران قرار دادی کارخانه را به دلیل آنکه در مقابل تعهد نامه اجباری پیش از امضای قرارداد مقاوت کرده بودند اخراج کرد.
او گفت: کارفرما در این نامه حق اعتراض از کارگران را در مقابل مطالباتشان محدود کرده بود و از کارگران می‌خواست این تعهد نامه را امضاء کنند و به آن پایبند باشند.
به گفته موسوی، تعدادی از کارگران قراردادی که امنیت شغلی ندارند با ترس از اخراج ناچار شده‌اند تعهد نامه ساختگی کارفرما را امضاء کنند اما ۱۲ نفر از کارگران راضی به این کار نشدند و از کار اخراج شدند.
موسوی در ادامه اظهار داشت: در جریان تجمع امروز که از سوی کارگران اخراجی کارخانه ماشین لنت صورت گرفت، چند نفر از کارگران رسمی کارخانه به همراه خانواد‌ه هایشان، معترضین را همراهی کردند و خواستار دیدار با فرماندار شدند.
او با بیان اینکه از سال گذشته تا هم اکنون حدود ۶۰ نفر از کارگران قرار دادی کارخانه بدون دلیل، اخراج شده‌اند افزود: این کارگران با سابقه، همانند کارگران شاغل در کارخانه، هنوز موفق به دریافت مطالبات معوقه خود نشده‌اند.
نماینده کارگران در خصوص میزان مطالبات کارگران ماشین لنت گفت: مجموع مطالبات کارگران ۱۵ ماه است که باید به ازای حقوق، سنوات و پاداش و عیدی سالهای ۹۰، ۹۱، ۹۲ و ۹۳ به کارگران پرداخت شود.
این کارگر کارخانه ماشین لنت در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کارفرما با دریافت تعهدنامه می‌خواهد حق پی گیری مطالبات صنفی را از کارگران سلب کند اظهار داشت: یکی دیگر از کارگران رسمی کارخانه که سال گذشته پیگیر دریافت حقوق معوقه خود بود با مخالفت کارفرما روبرو شد و حقوق وی از سال گذشته واریز نشده است.

کشتن همسر به‌ دلیل خروج بدون اجازه از خانه

مردی که متهم است همسرش را به‌دلیل خروج بدون اجازه از خانه به قتل رسانده، درحالی پای میز محاکمه رفت که پدر و مادر مقتول برایش درخواست قصاص کردند.
به گزارش هرانا به نقل از شرق، مردی جوان به نام سامان درحالی‌که کودکش را در آغوش گرفته ‌بود دی‌ماه سال گذشته به کلانتری خانی‌آباد رفت و به ماموران گفت: «همسرم را کشته‌ام و حالا جسدش در خانه‌ است.»
ماموران سامان را بازداشت کردند، همراه او به خانه‌اش رفتند و جسد رویا را مشاهده کردند. پس از انتقال جنازه به پزشکی‌قانونی تحقیقات در این خصوص آغاز شد؛ سامان در بازجویی‌ها گفت: «زنم را کشتم چون بدون اجازه من بیرون رفته ‌بود و وقتی به او گفتم این کار را نکن، جواب سربالا داد و با هم درگیر شدیم. من که خیلی عصبانی بودم با ضربه چاقو او را به قتل رساندم.»
در ادامه پدر و مادر مقتول در جایگاه حاضر شدند و برای دامادشان درخواست قصاص کردند و متعهد شدند سهم نوه کوچکشان از دیه را به صندوق دولت بپردازند.
سپس پدر متهم که به‌عنوان قیم نوه‌اش در دادگاه حاضر شده‌ بود، گفت: بدون قیدوشرط اعلام گذشت می‌کند و قصاص یا دیه نمی‌خواهد. سپس متهم در جایگاه قرار گرفت و اتهام قتل را قبول کرد و گفت: «ظهر روز حادثه از سر کار به خانه برگشتم و دیدم همسرم در خانه نیست با او تماس گرفتم و پرسیدم کجاست، جواب درستی نداد و گوشی را قطع کرد شب در خانه پدرم مه‌مان بودیم، بعد از اینکه از مهمانی برگشتیم از رویا پرسیدم ظهر کجا رفته ‌بودی؟ جواب داد خانه دوستم، گفتم چرا به من خبر ندادی، پاسخ داد یادم رفت. من هم گفتم نباید یادت برود و حتما باید به من بگویی کجا می‌روی؛ عصبانی شد و گفت: به تو ربطی ندارد و از این به بعد همینطوری خواهم بود و نمی‌گویم کجا می‌روم. عصبانی بود، آرام نمی‌شد، یکدفعه به طرف من حمله کرد و کتکم زد؛ من هم عصبانی شدم به آشپزخانه رفتم و چاقو برداشتم و چند ضربه به او زدم، قصدم این نبود که بکشمش من از او بچه‌ داشتم و زنم را خیلی دوست داشتم.
متهم گفت: وقتی زنم را زدم، خون‌آلود شد و دیگر نتوانست بلند شود و جانش را از دست داد؛ من هم خودم را به ماموران معرفی کردم، البته من به زنم اعتماد داشتم او کسی نبود که به من خیانت کند یا فساد اخلاقی داشته‌ باشد، زن پاکی بود اما چون به من نگفته‌ بود می‌خواهد جایی برود از دستش عصبانی شدم؛ وقتی اعتراض کردم او عصبانی شد و آنقدر بدوبیراه گفت و ناراحت شد که دیگر نتوانستم حرف‌هایش را تحمل کنم. هیات قضات بعد از پایان جلسه دادگاه برای صدور رای دادگاه وارد شور شدند.

دو کارگر بازداشتی معدن سنگ آهن بافق آزاد شدند

«علی صبری» و «امیر حسین کارگران»، دو کارگر بازداشتی معدن سنگ آهن بافق دیروز (سه شنبه ۱۱ شهریور) آزاد شدند. آقای صبری ساعت ۴ عصر و آقای کارگران حوالی نیمه شب دیروز از زندان «خلد برین» یزد آزاد شده و به بافق بازگشته‌اند.
به گزارش هرانا به نقل از ایلنا، فرماندار، فرمانده نیروی انتظامی، مدیرکل دفتر سیاسی استاندار به همراه «محمدرضا صباغیان»، نماینده کارگران و اعضای شورای اسلامی شهر صبح امروز (چهارشنبه ۱۲ شهریور) در شانزدهمین روز متوالی اعتصاب حدود ۵ هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق وارد معدن شده‌اند و اکنون مشغول مذاکره با کارگران اعتصابی‌اند.
کارگران همچنین گفته‌اند که این مقام‌های دولتی و امنیتی به قصد دعوت کارگران به پایان اعتصاب، به معدن آمده‌اند. گفته می‌شود امام جمعه بافق نیز در راه معدن است.
خانواده‌های بازداشت شدگان نیز در معدن حاضر شده‌اند و در جمع کارگران بر «پایان اعتصاب پس از آزادی ۶ کارگر بازداشتی دیگر» تاکید کرده‌اند.
یکی از کارگران این معدن در این باره به ایلنا گفته اعتصاب زمانی تمام می‌شود که همه کارگران بازداشتی آزاد شوند و «محمدحسن تشکری»، رئیس شورای شهر که اینک در بند ۷ زندان خلد برین یزد بازداشت است، به معدن بیاید و بگوید سر کار بازگردید.

مرگ ۲۳۹ نفر در طی چهارماه با قرص برنج

روزانه دو نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست می‌دهند؛ مرگ خاموشی که آمار آن طی سال‌های اخیر روند افزایشی داشته است.
به گزارش هرانا به نقل از مهر، قرص برنج که به نام فسفید آلومینیوم نیز شناخته می‌شود قرصی است که یک عدد آن قادر است هزاران شته را از بین ببرد. این قرص از خود گاز فسفید تولید می‌کند و از آن برای جلوگیری از آفت زدگی برنج در انبار استفاده می‌شود.
مسمومیت با این قرص هم از راه استنشاق، هم از راه تماس پوستی و هم به صورت خوراکی اتفاق می‌افتد. مصرف خوراکی آن باعث تهوع، درد معده، استفراغ، اسهال، تنگی نفس، احساس سرما، عطش، سر درد، تشنج و کما می‌شود. اگر در فضای مناسبی حدود۵ -۳ ppm فسفین آزاد شود قابل استشمام خواهد بود که بویی بسیار نامطبوع همچون ماهی گندیده دارد. اگر میزان گاز متصاعد شده به حدود ۵۰ تا ۱۰۰ ppm برسد استشمام آن هم خطرآفرین می‌شود.
بر اساس آمار پزشکی قانونی در چهار ماهه نخست امسال ۲۳۹ نفر بر اثر مسمومیت قرص برنج در کشور جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد متوفیات قرص برنج ۲۲۴ نفر بود، ‌۶. ۷ درصد افزایش یافته است.
از کل متوفیات قرص برنج در چهار ماهه امسال ۱۴۰ نفر مرد و ۹۹ زن بودند این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر مسمومیت قرص برنج در مدت مشابه سال قبل ۱۲۹ نفر و تعداد زنان ۹۵ نفر بوده است.
بر اساس این گزارش در چهار ماهه ابتدایی سال جاری بیشترین تلفات ناشی از مسمومیت با قرص برنج به ترتیب با ۹۹ نفر در استان تهران، ۳۳ نفر در استان مازندران، ۲۹ نفر در استان گیلان و ۱۳ نفر در استان لرستان گزارش شده است.
در این گزارش آمده است، در این مدت مرگ ناشی از مسمویت در بسیاری از استان‌ها کمتر از ۱۰ نفر و در هشت استان صفر گزارش شده است.
اغلب قربانیان قرص برنج افرادی هستند که از مرگ آور بودن این قرص خبری نداشتند و تنها برای تهدید اعضای خانواده اقدام به خوردن این قرص کرده‌اند. این افراد پس از انتقال به بیمارستان از پزشکان می‌خواهند که آن‌ها را نجات دهند اما پا در مسیری گذاشته‌اند که هیچ راه بازگشتی در آن نیست.
کافیست سری به بیمارستان لقمان بزنید و با بیمارانی رو به رو می‌شوید که التماس می‌کنند پزشکان نجاتشان دهند. یکی از قربانیان زن ۳۵ ساله‌ای به نام لیلا بود که در بیمارستانی در شرق تهران جان خود را از دست داد. پزشکان اورژانس پس از معاینات اولیه او، متوجه مسمومیت زن جوان با قرص برنج شدند.
بلافاصله کد بیمار بد حال در بیمارستان اعلام شد. پزشک مسمومیت همراه کادر درمانی بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان خود را بالای سر زن جوان رساندند.‌‌ همان معاینه اولیه کافی بود تا تیم پزشکی متوجه شوند شمارش معکوس برای مرگ زن جوان آغاز شده است. لیلا سریع به بخش مراقبت‌های ویزه بیمارستان منتقل شد. او باورش نمی‌شد که تا ساعتی دیگر می‌میرد. حالش زیاد بد نبود فقط کمی معده‌اش می‌سوخت و احساس تشنگی می‌کرد. آب می‌خواست اما پزشک معالج خوردن آب را برای او ممنوع کرده بود. صدای شیون لیلا بخش آی سی یو را پر کرده بود. «من نمی‌خواهم بمیرم. یکی کمکم کند. دو سال قبل از شوهرم جدا شدم و او حضانت دو کودک خردسالم را بر عهده گرفت. در این مدت خیلی سختی کشیدیم. برای اینکه همسرم را راضی کنم تا حضانت بچه‌ها را به من بسپارد تصمیم به خودکشی نمایشی گرفتم. به همین خاطر از عطاری قرص برنج خریدم و فقط یک قرص خوردم. نمی‌دانستم یک قرص هم باعث مرگ می‌شود. دفتر زندگی لیلا سه ساعت بعد از خوردن قرص برای همیشه بسته شد.
گفته میشود عطاری‌ها در حالی که فروش این قرص ممنوع است، به راحتی اقدام به فروش آن می‌کنند و این قرص مرگبار در دسترس است.
جمع آوری قرص‌های برنج و در دسترس نبودن این قرص می‌تواند، نقش مهمی در کاهش آمار قربانیان داشته باشد.

حکم ۴ بار اعدام ، ۲۰ سال حبس و ۱۷۳ ضربه شلاق برای عنکبوت سیاه

دیوانعالی کشور حکم ۴ بار اعدام، ۲۰ سال حبس و ۱۷۳ ضربه شلاق متهم معروف به عنکبوت سیاه را تأیید کرد.
به گزارش هرانا و به نقل از تسنیم، ابتدای آبان سال ۹۲ کارآگاهان پلیس آگاهی تهران با ثبت یک شکایت اطلاع پیدا کردند جوانی حدوداً ۳۰ ساله تحت عنوان راننده سرویس مدرسه، دختربچه ای را فریب داده و پس از سوار کردن وی، با تهدید چاقو اقدام به آزار و اذیت وی کرده و پس از سرقت طلا و جواهرات، دختربچه را از خودرو پیاده کرده و متواری شده است.
شاکی در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: «ساعت ۷ بامداد در حالی که دخترم مقابل در منزل منتظر سرویس ایستاده بود، طبق گفته خودش خودرو پژو نقره ای به او نزدیک شد و راننده اش عنوان کرد سرویس مدرسه خراب شده و به همین علت وی به عنوان سرویس به دنبال دخترم آمده تا او را به مدرسه ببرد. راننده پژو پس از سوارشدن دخترم او را مورد آزار و اذیت قرار داد و وی را در حوالی خیابان مرزداران از ماشین پیاده و فرار کرد».
بنا بر اظهارات مادر قربانی، راننده پژو علاوه بر آزار و اذیت دخترش گوشواره های او را نیز سرقت کرده بود. کارآگاهان از متهم چهره نگاری کردند و تصویر به دست آمده را در اختیار واحدهای گشتی قرار دادند. اجرای طرح حضور تیم های عملیاتی در ساعت اولیه روز و ارایه آموزش های لازم به دانش آموزان مدارس دخترانه، حساس کردن خانواده ها نسبت به موضوع پرونده و افزایش گشت های نامحسوس در منطقه یوسف آباد از جمله اقداماتی بود که کارآگاهان در ابتدای تحقیقات انجام دادند و همزمان به تلاش برای یافتن سرنخی از متهم پرداختند.
پس از انجام تحقیقات و صدور کیفرخواست، پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد. اولین جلسه محاکمه این متهم ۱۳ اردیبهشت در حالی به صورت غیرعلنی آغاز شد که با وجود شناسایی ۹ نفر از شاکیان متهم، تعدادی از آنها در دادگاه حاضر نشده بودند.
قاضی شعبه و مستشاران دادگاه با توجه به فوریت رسیدگی به پرونده، پس از پایان رسیدگی، متهم را به ۴ بار اعدام، ۲۰ سال حبس و ۱۶۳ ضربه شلاق محکوم کردند. ۱۵ سال از حبس مورد نظر مربوط به آدم ربایی و ۵ سال مربوط به سرقت است. همچنین ۹۹ ضربه شلاق نیز مربوط به آدم ربایی و بقیه مربوط به سرقت بوده است.
براین اساس این پرونده با اعتراض متهم به دیوانعالی کشور ارسال شد که در نهایت شعبه رسیدگی کننده به پرونده، حکم صادره از دادگاه کیفری را تأیید کرد. این حکم به وکیل متهم ابلاغ شده و در روزهای آینده به شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری استان تهران ارسال می شود.

انتقال شبانه دو درویش زندانی به سلول انفرادی

 دو تن از دراویش گنابادی که دوران حبس خود را در بند ۳۵۰ می‌گذرانند، به طور ناگهانی به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.
به گزارش هرانا و به نقل از جرس ، سه شنبه ساعت بیست شامگاه سه تن از نگهبانان بند ۳۵۰ با ورود ناگهانی به اتاق دراویش به بازرسی وسایل و تخت‌های آن‌ها پرداختند.
ماموران پس از ضبط برخی از وسایل امیر اسلامی و مصطفی عبدی، آن‌ها را به انفرادی منتقل کردند.
این درحالی است که سایر دراویش پیش از این به بندهای مالی منتقل و در بندهای مختلف زندان‌های اوین و رجایی شهر پراکنده شده‌اند.
دراویش گنابادی اوین مدت‌هاست که در اعتراض به شرایط نامساعد خود دست به اعتصاب ملاقات زده‌اند و خانواده‌های آن‌ها از وضعیتشان بی‌اطلاع هستند.

جعفر رستمی راد همچنان در زندان مشگین شهر محبوس است

جعفر رستمی راد فعال مدنی آذربایجانی کماکان در زندان مشگین شهر در بازداشت به سر می برد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جعفر رستمی راد فعال مدنی که به همراه ۹تن دیگر از فعالین ملی آذربایجان در دامنه‌های کوه ساوالان توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی بازداشت شده بود، هم چنان در زندان مشگین شهر در بازداشت به سر می‌برد.
این در حالی است که دیگر بازداشت شدگان قبلا به قید وثیقه از زندان آزاد شدند.
نامبرده به دلیل پرونده‌ی دیگری که در اطلاعات اردبیل برای وی به جریان افتاده است همچنان در زندان مشگین شهر به نیابت از زندان اردبیل در بازداشت است.
لازم به ذکر است در حالی که آقای رستمی راد در تماس تلفنی با خانواده خود از آزادی‌اش در قبال وثیقه‌ی ۳۰۰ میلیون ریالی خبر داده بود و بازپرس قاضی عالی نژاد هم به این منظور پرونده را به دادستان اردبیل ارجاع نموده بودند اما مامورین اطلاعاتی به‌ جای انتقال پرونده به دادستانی اردبیل پرونده را به اداره‌ی اطلاعات این شهر منتقل کرده‌اند.
جعفر رستمی راد فارغ‌التحصیل رشته‌ی ریاضی در مقطع لیسانس از دانشگاه محقق اردبیلی و در حال حاضر دانشجوی رشته‌ی مهندسی صنایع در دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل است که به دلیل فعالیت‌های مدنی خود بارها از سوی نیروهای امنیتی مورد تهدید بازداشت و شکنجه قرارگرفته است.

سومین هفته نگهداری غیرقانونی صدیق محمدی در سلول انفرادی

صدیق محمدی، زندانی کرد سنی مذهب که بیش از سه هفته قبل به دلایل نامعلومی توسط ماموران زندان مورد ضرب و شتم و انتقال به انفرادی قرار گرفته بود، بصورت غیرقانونی همچنان در سلول انفرادی نگهداری می‌شود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صدیق محمدی، زندانی سنی مذهب که در بند مجرمان مواد مخدر زندان قزلحصار نگهداری می‌شد، مورخ ۲۱ مردادماه به دلیل اعتراض به رفتار توهین‌آمیز ماموران امنیتی بند ۳ و حسین قدمی مسوول این بند به عقاید مذهبی‌اش، مورد ضرب و شتم شدید ماموران این زندان قرار گرفت و سپس به سلول انفرادی انتقال داده شد. گفته می‌شود این زندانی عقیدتی به دلیل ضرب و شتم ماموران از ناحیه سر دچار شکستگی شده و بدنش دچار کبودی شدید شده بود.
آقای محمدی پس از این انتقال هیچگونه تماسی با خانواده خود نداشته و این موضوع موجب نگرانی خانواده وی شده است، همچنین لازم به ذکر است برای این انتقال و نگهداری بلند مدت ایشان در سلول انفرادی برخلاف آیین نامه سازمان زندان‌ها، هیچگونه روند اداری و یا تشکیل کمیته انضباطی برای بررسی موضوع صورت نگرفته است.
صدیق محمدی، فرزند حسین، اهل جوانرود که دانشجو بود در خردادماه سال ۸۸ دستگیر و نهایتاً به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد، نامبرده بخصصو به دلیل زندگی تحت حکم اعدام از بیماریهای متععد روحی و جسمی در رنج است.

بازداشت چهار نوکیش مسیحی دیگر در اصفهان

 نیروهای امنیتی در شهر اصفهان چهار نوکیش مسیحی را در اقداماتی جداگانه بازداشت و به بازداتشگاه تحت نظارت وزارت اطلاعات منتقل کردند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای وابسته به وزارت اطلاعات در شهر اصفهان صبح امروز مورخ ۱۱ شهریورماه با مراجعه به منزل حمیدرضا برهانی و همسرش زینب اکبری پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی هر دو شهروند مذکور را بازداشت کردند، همچنین در پی مراجعه ناموفق روز دوشنبه نیروهای اداره اطلاعات در این شهر برای بازداشت خانم ملوک روحانی، صبح امروز وی نیز توسط نیروهای وزارت اطلاعات در این شهر بازداشت شد. چهارمین نوکیش بازداشت شده این شهر خانم «سپیده» است که تلاش این خبرگزاری برای یافتن هویت کامل وی همچنان ادامه دارد.
لازم به اشاره است روز دوشنبه نیز نیروهای امنیتی محمد تسلیمی، دیگر نوکیش مسیحی ساکن این شهر را دستگیر کرده بودند.
بنا بر گزارشات دریافتی، تمامی بازداشت شدگان به بازداشتگاه امنیتی «الف. طا» در بند حفاظت اطلاعات زندان مرکزی اصفهان (دستگرد) منتقل شده‌اند.

شهلا شرکت: نامه ای برای حضور در دادگاه به دستم نرسیده است

مدیر مسئول ماهنامه زنان امروزگفت: برای حضور در دادگاه هیچ نامه‌ای به دستم نرسیده و تنها یک خبرگزاری این مسئله را اعلام کرده است.
به گزارش هرانا؛ شهلا شرکت روز سه شنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا گفت: پس از انتشار شماره یک، ماهنامه زنان امروز از من به دلیل استفاده ابزاری از تصاویر زنان شکایت شد و برای همین مساله در جلسه بازپرسی شرکت کردم.
وی ادامه داد: از زمان بازپرسی تاکنون هیچ نامه‌ای برای حضور در دادگاه دریافت نکرده‌ام.
یادآورمی شود: در روزهای اخیر یکی از رسانه‌ها از برگزاری دادگاه ماهنامه زنان در روز ۱۶ شهریور خبرداده بود.

تخریب محیط زیست امنیت کشور را تهدید می‌کند

به گفته معصومه ابتکار همه آمار‌ها بیانگر شرایط نامناسب محیط زیست ایران است. رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید، به علت بی‌توجهی دولت گذشته به محیط زیست، اکنون کشور با «مشکلات عدیده‌ای» در این زمینه روبروست. تقریبا روزی نیست که مسئولان به وجود کاستی‌های جدی در زمینه حفاظت از محیط زیست اعتراف نکنند یا گزارشی درباره آلودگی‌های زیست‌محیطی، از میان رفتن جنگل‌ها یا هدر دادن منابع آب و انرژی منتشر نشود.
به گزارش هرانا به نقل از ایرنا، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در تازه‌ترین اظهارات خود در این زمینه گفته است: «میزان مصرف انرژی و سوخت در کشور ۵ تا ۱۲ برابر میزان مصرف جهانی است و دلیل آن هم یارانه مصرف سوخت در گذشته بود.»
معصومه ابتکار روز سه‌شنبه، ۱۱ شهریور در جمع مسئولان دستگاه قضایی استان اردبیل به افزایش مصرف آب در بخش‌های کشاورزی و خانگی اشاره کرد و گفت میزان مصرف آب در ایران دو برابر متوسط جهانی است.
وی یکی دیگر از چالش جدی ایران را برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی عنوان کرد که به گفتهٔ او به کاهش ۸۵ درصدی ذخیره آب‌های زیرزمینی در کشور منجر شده است. شرکت آب و فاضلاب استان تهران (آبفا)، حدود دو هفته پیش اعلام کرد، دو منبع اصلی تامین‌کننده آب پایتخت برای چهل روز بیشتر آب ندارند و تأمین آب مورد نیاز تهران از ابتدای پاییز با مشکلات جدی روبرو خواهد بود.
مصرف بی‌رویه آب، ادامه خشکسالی در هفت سال گذشته و ناتوانی مسئولان در مدیریت منابع آب و بازیافت فاضلاب به معضل بزرگی در ایران تبدیل شده است.
در روز‌ها و هفته‌های گذشته در اغلب کلان‌شهر‌ها شماری از شهروندان با قطع آب و افت فشار روبرو بوده‌اند و در برخی استان‌ها خبر از جیره‌بندی آب، دست‌کم در حوزه مصرف کشاورزی می‌رسد.
زمزمه‌هایی نیز درباره واردات آب از کشورهای همسایه به گوش می‌رسد که ظاهرا مذاکره در مورد آن از چند سال پیش در جریان بوده است.
رئیس پیشین اتاق بازرگانی، محمدرضا بهزادیان اول شهریور ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با توجه به پیش‌بینی‌ها درباره ادامه خشک‌سالی در ایران به مسئولان توصیه کرد موضوع واردات آب را جدی بگیرند.
رئیس سازمان محیط زیست یکی دیگر از چالش جدی ایران را برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی عنوان کرد که به گفتهٔ او به کاهش ۸۵ درصدی ذخیره آب‌های زیرزمینی در کشور منجر شده است.
شرکت آب و فاضلاب استان تهران (آبفا)، حدود دو هفته پیش اعلام کرد، دو منبع اصلی تامین‌کننده آب پایتخت برای چهل روز بیشتر آب ندارند و تأمین آب مورد نیاز تهران از ابتدای پاییز با مشکلات جدی روبرو خواهد بود.
مصرف بی‌رویه آب، ادامه خشکسالی در هفت سال گذشته و ناتوانی مسئولان در مدیریت منابع آب و بازیافت فاضلاب به معضل بزرگی در ایران تبدیل شده است.
در روز‌ها و هفته‌های گذشته در اغلب کلان‌شهر‌ها شماری از شهروندان با قطع آب و افت فشار روبرو بوده‌اند و در برخی استان‌ها خبر از جیره‌بندی آب، دست‌کم در حوزه مصرف کشاورزی می‌رسد.
زمزمه‌هایی نیز درباره واردات آب از کشورهای همسایه به گوش می‌رسد که ظاهرا مذاکره در مورد آن از چند سال پیش در جریان بوده است.
رئیس پیشین اتاق بازرگانی، محمدرضا بهزادیان اول شهریور ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با توجه به پیش‌بینی‌ها درباره ادامه خشک‌سالی در ایران به مسئولان توصیه کرد موضوع واردات آب را جدی بگیرند.
معصومه ابتکار در جمع مسئولان قضائی استان اردبیل تاکید کرد که در دنیا پس از خشونت و تروریسم، تخریب محیط زیست، مهم‌ترین خطری است که حیات بشر را تهدید می‌کند.
رئیس سازمان محیط زیست گفت: «مدیریت پسماند در کشور درست نیست و زباله‌ها در طبیعت‌‌ رها و سبب آلودگی محیط زیست می‌شود و قانون قاطع و جریمه بازدارنده برای جلوگیری از پراکندن زباله در کشور تعریف نشده است.»
به گزارش ایرنا، معاون رئیس جمهور با بیان اینکه تداوم تخریب محیط زیست توسعه و امنیت کشور را تهدید می‌کند، افزود: «دولت برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی عزم جدی دارد، اما حفاظت از محیط زیست فقط وظیفه قوای سه گانه نبوده، بلکه وظیفه همه مردم است.»
به‌رغم این سخنان، در بسیاری از نمونه‌های تخریب گسترده محیط زیست کوتاهی مسئولان و سوءمدیریت نقشی محوری دارد و حاصل بی‌توجهی نهادهای حکومتی در انجام وظایفی است که بر عهده دارند.
محمد شاعری، مشاور شهردار و رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران حدود یک ماه پیش اعلام کرد، ۵۵ درصد تهران شبکه فاضلاب ندارند و فاضلاب تولید شده توسط شهروندان به سفره آب‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند.
این معضل یکی از نمونه‌های «مدیریت پسماند» در ایران است که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به نادرستی آن اعتراف می‌کند. وضعیت دیگر کلان‌شهرهای ایران نیز بهتر از تهران نیست.
در کشورهای پیشرفته بخش قابل توجهی از نیاز آب در حوزه صنایع و کشاورزی از طریق تصفیه فاضلاب و حمع‌آوری آب‌های جاری حاصل از بارندگی تامین می‌شود.
عدم وجود شبکه فاظلاب در نیمی از استان تهران که بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت دارد نه تنها به از دست رفتن منابع آبی از طریق بازیافت منجر می‌شود، که خود یکی از منشاءهای آلودگی‌های زیست محیطی است.
در نمونه‌ای دیگر، خبرگزاری ایسنا اول شهریور ماه به نقل از مسئولان محلی شهرستان محمودآباد گزارش داد، از ۱۲ مرداد روزانه حدود ۳۰ تن زباله در ساحل دریای خزر تخلیه می‌شود.
سایت خبری «فرارو» از تولید روزانه دو هزار و ۸۰۰ تن زباله در استان مازندان خبر داد که مسئولان مکان مناسبی برای دفن و بازیافت بخش بزرگی از آن تدارک ندیده‌اند.
«فرارو» با انتشار مجموعه عکس‌هایی از تلنبار زباله در کناره‌های دریای خزر نوشت: «انباشت زباله در حاشیه سواحل شمالی کشور، منظره‌ای ناخوشایند را بوجود آورده که بوی تعفن آن هر رهگذر و مسافری را فراری می‌دهد.»

کارگران بازداشتی معدن بافق آزاد می‌شوند

نماینده مردم بافق می‌گوید بر سر ‌آزادی ۹ کارگر بازداشتی معدن بافق در عصر ۱۱ شهریور توافق شده و شهر نیز با وجود ادامه تحصن در آرامش به سر می‌برد. معاون امنیتی استاندار یزد شامگاه دوشنبه با خانواده کارگران ملاقات کرده بود.
به گزارش هرانا به نقل از ایلنا، از دیدار خانواده‌های کارگران بازداشت شده معدن بافق، امام جمعه و اعضای شورای شهر با محمدعلی طالبی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد در شامگاه دوشنبه ۱۰ شهریور خبر داد. این خبرگزاری می‌نویسد که مطالبات کارگران اعتصابی در جلسه ۴ ساعته‌ خانواده‌های کارگران و معاون امنیتی استاندار یزد مکتوب شده است.
این ملاقات در پانزدهمین روز اعتصاب حدود ۵ هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق صورت گرفته است. هم‌زمان با این ملاقات، ۵۰۰ نفر در برابر فرمانداری بافق تحصن کرده بودند. اعتصاب این کارگران به دلیل واگذاری معدن به بخش خصوصی آغاز شد. ۷۱ و نیم درصد از سهام شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در سال ۹۱ به صندوق بازنشستگی فولاد خوزستان واگذار شده است.
به‌گزارش «ایلنا»، طالبی در جلسه‌ای ۴ ساعته قول آزادی کارگران بازداشت شده را به قید وثیقه و به شرط پایان دادن به اعتصاب داده، اما خانواده‌ها این شرط را رد کرده‌اند. این جلسه در ‌‌نهایت با مکتوب کردن لیستی از مطالبات کارگران معدن سنگ آهن بافق و خانواده‌های آن‌ها در ساعت ۱۲ نیمه شب پایان گرفت.
در گزارش ایلنا آمده که آزادی بدون قید و شرط کارگران بازداشتی، استعفای مدیرعامل معدن، لغو واگذاری ۵ / ۲۸ درصد از سهام معدن به شرکت فولاد خوزستان و واگذاری ۱۵ درصد از سهام معدن به شهرستان بافق، محورهای اصلی مطالبات طرح شده در آن جلسه بوده‌اند.
در همین زمینه، نماینده مردم بافق در مجلس، صبح سه‌شنبه ۱۱ شهریور اعلام کرد که ۹ کارگر بازداشتی معدن سنگ‌آهن تا عصر این روز آزاد خواهند شد.
دخیل ‌زارع‌زاده مهریزی اعلام کرده که دولت در مورد واگذاری ۱۵ درصد از سهام معدن به بافق برای توسعه زیرساخت‌های این شهرستان، ۴ ماه مهلت خواسته است. او تاکید کرده که «تجمع در برابر فرمانداری یزد هنوز ادامه دارد اما شهر در آرامش است.»

صنایع عسلویه استانداردهای زیست محیطی ندارند

بزرگ‌ترین پروژه نفت، گاز و پتروشیمی ایران با رعایت نکردن استانداردهای زیست محیطی مشکلات زیادی برای مردم مناطق اطراف و همچنین محیط زیست خلیج فارس پدید آورده است.
به گزارش هرانا به نقل از ایلنا، منطقه بزرگ عسلویه در استان بوشهر، با داشتن نیروگاه‌ها، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، یکی از بزرگ‌ترین مناطق صنعتی ایران است اما به گفته سازمان حفاظت محیط زیست، استاندادرهای زیست محیطی در آن رعایت نشده است.
به گفته مصطفی موذنی، رییس اداره حفاظت محیط زیست منطقه عسلویه، حتی نیروگاه‌ها و واحدهای پتروشیمی جدید در این منطقه هم که برخی در حال راه‌اندازی و برخی دیگر در دست احداث هستند، استانداردهای روز دنیا در زمینه کاهش آلودگی‌های محیطی را رعایت نکرده‌اند.
موذنی همچنین افزود؛ از آن‌جا که وضعیت پیش آمده برای مردم منطقه دیگر قابل تحمل نیست، اخطاریه‌های زیادی برای این صنایع صادر شده و اقدامات قانونی و قضایی در حال پیگیری است.
او یکی دیگر از مشکلات سازمان حفاظت محیط زیست در این منطقه را نداشتن ابزار و امکانات کافی برای سنجش، پایش و اندازه‌گیری آلودگی‌ صنایع مستقر در عسلویه ذکر کرد.
این ابزارهای اندازه‌گیری باید روی خروجی هوا در پالایشگاه‌های گازی قرار بگیرد تا اداره محیط زیست بتواند میزان آلایندگی آن را در هر زمانی که خواست، مشخص کند. با چنین اندازه‌گیری‌هایی مشخص خواهد شد سهم هر کدام از واحدهای صنعتی در آلوده کردن، آب، خاک و هوای این منطقه و محیط زیست دریایی خلیج فارس چقدر است.
سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نفت ایران را مسئول تدوین برنامه‌های مدیریتی برای واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه‌های این منطقه می‌داند و می‌گوید اگر تمامی این صنایع مدیریت یکپارچه‌ای داشته باشند حل بسیاری از مشکلات همچون محل دفن زباله‌ها و پسماند‌های ویژه و صنعتی، سریع‌تر صورت می‌گیرد.

حکم اعدام در ملاء‌عام یک محکوم، با حمله آشنایانش لغو شد

 با حمله آشنایان یک نفر محکوم به اعدام در شهر ساحلی محمودآباد استان مازندران، مراسم اجرای حکم اعدام وی در برابر دیدگان مردم لغو شد.
به گزارش هرانا، روزنامه ایران در گزارش خود از این ماجرا، نام فرد اعدامی را «محسن» اعلام کرده و نوشته است که اعدام وی قرار بود بامداد روز دوشنبه ۱۰ شهریورماه در برابر دیدگان مردم محمودآباد برگزار شود.
بنا به این گزارش در این مراسم نزدیک به سه هزار نفر حضور داشتند که «با سر و صدا و هیاهو و اقدامات فیزیکی ناشی از حمله به حصار امنیتی» باعث لغو مراسم اعدام شدند.
این حمله در حالی رخ داد که از قبل، زمان و مکان اجرای حکم به مردم اعلام و تمهیدات امنیتی لازم برای اجرای آن فراهم شده بود.
با این حمله شورای تأمین و مقامات قضائی شهر تصمیم گرفتند که اجرای حکم به زمان دیگری موکول شود.
فرد محکوم به اعدام مرد جوانی است که در جریان یک درگیری خیابانی پسر جوانی را با ضربات چاقو کشته بود. او پس از محاکمه در دادگاه کیفری استان مازندران به اعدام در ملاءعام محکوم شد.
در ماه‌های اخیر مقاومت در برابر اجرای احکام اعدام در ایران افزایش یافته است. افزون بر اعتراض‌های متعدد خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام در مقابل زندان‌ها و مراجع قضائی، خود زندانیان محکوم به اعدام نیز دست به چنین مقاومت‌هایی زده‌اند.
مردادماه سال جاری فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کردند که دست‌کم ۱۰ نفر در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شده‌اند. زندانیان این زندان و خانواده‌هایشان دست به شورش و اعتراض زدند و مأموران آن‌ها را سرکوب کردند. اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها نیز خبر شورش زندانیان را تأیید کرد.

آتش در جنگل‌های گناوه هم‌چنان زبانه می‌کشد

مسئول ایستگاه شماره دو آتش نشانی شهرستان گچساران گفت: آتش در جنگل‌های منطقه «گناوه «از توابع گچساران همچنان شعله‌وراست.
به گزارش هرانا جانی صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: تلاش امدادگران ستاد بحران و نیروهای مردمی برای مهار این آتش ادامه دارد.
وی اظهار کرد: این آتش که از ظهر روز دوشنبه به جان جنگل‌ها و مراتع روستای گناوه افتاده است هم‌چنان در حال زبانه کشیدن است.
صالحی عنوان کرد: به دلیل کوهستانی بودن منطقه و وزش باد، مهار آتش با دشواری‌های زیادی روبه شده است.
وی گفت: دلیل و وسعت این آتش سوزی از سوی کار‌شناسان و مسوولان در حال بررسی است.
وی افزود: تا کنون ۹۰ درصد این آتش سوزی مهار شده است.
بنا بر این گزارش، منطقه گردشگری گناوه در ۱۵ کیلومتر جنوب غرب شهرستان گچساران سالانه میزبان هزاران نفر طبیعت دوست و گردشگر است.

۴۷ میلیون ایرانی تغذیه مناسب ندارند

بر پایه آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۹ میلیون ایرانی فشار خون دارند، ۱۹ میلیون نفر بی‌تحرک هستند، هفت میلیون نفر قند خون دارند، ۱۵ میلیون نفر دچار کلسترول بالا هستند و پنج میلیون نفر هم سیگار می‌کشند. بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد که ۴۷ میلیون ایرانی غذای مناسب نمی‌خورند.
به گزارش هرانابه نقل از روزنامه شهروند روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور، عدم برخورداری ۴۷ میلیون ایرانی از غذای مناسب باعث شده تا «شیوع کمبود ویتامین D از ‌سال ٨٠ تا ٩١، شش برابر شود و کوتاهی ‌قد هم شیوع بیشتری پیدا کند.»
به‌گفته علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت «کوتاهی ‌قد به‌عنوان معیاری برای بی‌عدالتی و گرسنگی تعبیر می‌شود.»

آب در شمال ایران جیره‌بندی شد

برخی سایت‌های محلی دراستان مازندران گزارش داده‌اند، آب در برخی مناطق این استان جیره بندی شده و شرایط برای زندگی مردم این مناطق بسیار سخت شده است.
به گزارش هرانا به نقل از خبرآنلاین، آب در بخش‌هایی از چمستان، نور، آمل و بهشهر جیره بندی شده و مردم این مناطق با وجود نزدیکی به دریا و قرار گرفتن روی ذخایر عظیم آب، به دلیل سوء مدیریت منابع آب با مشکل جدی مواجه شده‌اند.
هرچند خشک‌سالی، به پدیده‌ای فراگیر درهمه مناطق کشور تبدیل شده، اما انتظاراین نیست که مردمان چسبیده به دریا هم با معضل بی‌آبی مواجه باشند. خواندن اخبار مربوط به جیره بندی آب در مناطق کویری وخشک کشورچندان تعجب برانگیز نیست، چه آنکه مردمان شهرهایی نظیر یزد وگناباد و بیرجند و زابل وخیلی از مناطق کشوراز سال‌ها پیش با این معضل مواجه‌اند، اما جیره‌بندی آب در چمستان و جوربند و سعادت آباد و لاویج که در۱۵ کیلومتری دریا و روی ذخایر عظیم آبی واقع شده‌اند، واقعا تعجب برانگیزاست. آب دراین مناطق درحالی جیره‌بندی شده است که مردم انتظار آن را نداشته‌اند، اما غافل‌گیری مسئولان شهر‌ها به نسبت مردم بسیار بیشتر بوده است. درحقیقت ازآن‌جا که ذخایر آبی در شمال ایران قابل توجه است، باید بحران فعلی را ناشی از سوء‌مدیریت دانست تا بحران کمبود آب.
خشک‌سالی امسال فراگیراست. آب درایران می‌رود که هم‌چون نفت و فرآورده‌های نفتی ارزش و قیمت پیدا کند. از یک سو هجوم تهرانی‌ها به شمال برای خرید ویلا واحداث استخر و شکل‌گیری تفریحات آبی باعث افزایش شدید مصرف در بخش‌هایی از مازندران شده واز سوی دیگر، مدیریت صحیحی بر منابع آب این استان حاکم نیست و مردم احتمال می‌دهند این وضعیت به شکل نگران‌ کننده‌تری درسال‌های آینده ادامه پیدا کند. این درحالی‌است که مسئولان‌استانی این جیره‌بندی را تکذیب می‌کنند و می‌گویند این جیره‌بندی در بخش کشاورزی بوده و بخش مصرفی را شامل نمی‌شود. براین اساس مدیرعامل آبفای استان مازندران گفته است که هیچ شهرستانی درشمال کشورجیره‌بندی آب نداشته است، اما مشاهدات نشان می‌دهد برخی شهرستان‌ها در بخش کشاورزی با مشکل آب‌رسانی مواجه شدند. ذبیح‌الله ذاکری افزود: جیره‌بندی تعریف خاص خود را دارد. نمی‌توان تا مشکلی روی داد، نام جیره‌بندی را روی آن گذاشت. هرچند این کمبود آب با عنوان «تنش» مطرح است، چرا که واقعاً تنش آبی دیده می‌شود. درعین حال بخشی از کاهش فشارآب که ممکن است به جیره‌بندی تعبیر شود، در حقیقت به خاطر کاهش ارتفاع وافت فشار آب است. به گفته ذاکری، بر همین اساس باید حفر چند حلقه چاه نیز در دستورکار قرار گیرد تا بتوان مشکلات را پشت سر گذاشت. هم‌زمان، درحوزه مدیریت مصرف، از مردم مازندران نیز خواسته شد تا مصرف خود را کنترل کنند.

اعدام چهار زندانی در زندان قزل حصار کرج

روز دوشنبه ۱۰ شهریور ماه حداقل ۴ زندانی در زندان قزل حصار کرج به دار آویخته شدند.
به گزارش هرانا به نقل از فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، دستکم ۴ نفر از سالن های یک ،دو و سه واحد ۲ زندان قزل حصار کرج سحرگاه روز گذشته به دار آویخته شدند.
لازم به ذکر است روز یکشنبه ۹ شهریورماه زندانبانان نامبردگان را ساعت ۰۶:۰۰ صبح هنگامی که سایر زندانیان خواب بودند تحت عنوان انتقال به دادگاه از بند خارج کرده و به سلولهای انفرادی منتقل نمودند و همبندهایشان تا لحظه اعدام آنها بی خبر بودند .
اسامی و مشخصات اعدام شدگان عبارت است از :
ـ حسین عالمیان ۳۰ ساله که ۲ سال و نیم در سالن ۳ واحد ۲ زندان قزل حصار کرج زندانی بود
ـ علی شاهوردی لو ۳۲ ساله وی ۲۸ ماه در سالن ۲ واحد ۲ زندان قزل حصار کرج زندانی بود
ـ علی حمیدی ۴۴ ساله ، ۲۸ ماه در سالن ۲ واحد۲ زندان قزل حصار کرج زندانی بود
-و یک زندانی از سالن ۱ واحد ۲ زندان قزل‌حصار کرج جزو اعدام‌شدگان است.

قوه قضائیه کانون نویسندگان را به برخورد قانونی تهدید کرد

پس از برگزاری مجمع عمومی کانون نویسندگان ایران، غلامحسن محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، کانون نویسندگان ایران را تهدید به برخورد قانونی کرد. به گفته اژه‌ای چنانچه کانون نویسندگان در زمانی که برای آن محدودیت ایجاد شده، فعالیت‌هایش را از سر بگیرد، دادستان با آن برخورد قضائی خواهد کرد.
به گزارش هرانا و به نقل از تارنمای رادیو زمانه،در شصت و هشتمین نشست خبری قوه قضائیه، غلامحسن محسنی اژه‌ای در واکنش برگزاری مجمع عمومی کانون نویسندگان گفت: «هر نهادی که به حکم قانون تأسیس و یا برای آن محدودیتی ایجاد شود، چنانچه در زمانی که محدودیت ادامه دارد خلاف آن عمل کند دادستان نسبت به آن معترض می‌شود و جلوی آن را خواهد گرفت. برخی از محرومیت‌ها ابدی است و چنانچه افراد نسبت به این محرومیت بی‌توجهی کنند حتماً جلوی آن گرفته خواهد شد.»
او گفت: «در رابطه با کانون نویسندگان اطلاع کافی ندارم که محرومیت آن‌ها زمان‌دار بوده است یا خیر. »
جمعه ۷ شهریور ماه، پس از ۱۲ سال، مجمع عمومی کانون نویسندگان ایران در مکانی خصوصی، در حیاط یک مجتمع مسکونی در تهران برگزار شد. عده زیادی از اعضای کانون نویسندگان ایران از سراسر ایران در این مجمع حضور داشتند و کانون انتخابات هیأت دبیران را برگزار کرد.
در این انتخابات، رضا خندان مهابادی، حسن اصغری، علی اشرف درویشیان، مهدی غبرایی و بکتاش آبتین به عنوان اعضای اصلی و حافظ موسوی، علی عبداللهی، علی رضا جباری، فانوس بهادروند، حمید یزدان‌پناه به عنوان اعضای علی‌البدل هیأت دبیران کانون نویسندگان ایران انتخاب شدند.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری، دوشنبه ۱۰ شهریور ماه خبر داده است که قاضی می‌بایست حد محدودیت فعالیت کانون نویسندگان را بررسی کند. به گفته اژه‌ای اگر کانون به کلی منحل شده باشد، تحت عنوان «کانون نویسندگان ایران» اجازه فعالیت ندارد.
پیش از این در ۱۹بهمن ماه ۹۲ سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد خواهان تجدید نظر در اساسنامه کانون نویسندگان شده و گفته بود اگر کانون «پوست‌اندازی» کند، امکان فعالیت قانونی‌اش در ایران وجود دارد.
هنگامی که عطاءالله مهاجرانی در دوره نخست ریاست جمهوری محمد خاتمی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده داشت احتمال از سرگیری فعالیت کانون نویسندگان ایران در میان آمد.
دکتر فریبرز رییس‌دانا در این‌زمینه به رادیو زمانه گفته است: «بله، درست است. آقای مهاجرانی وزیر بود و ما به او مراجعه کردیم و جوابی هم نگرفتیم. البته همو بود که به ما اصرار کرده ‌بود کانون را به ثبت برسانیم. همیشه کانون از مذاکرات خصوصی و کانال‌های ارتباطی بیزاربوده است. باید بر اساس حقوق مسلم به صورت حدود روشن و مبتنی بر اصول و حرمت حرکت کرد. هیأت دبیران کانون در سال ۴۱ متنی خطاب به اعضا تهیه کرد و در آن آورد که نمی‌توان با مذاکرات خصوصی و دوستانه با عوامل سانسور و واسطه‌گران این و آن با بنیادهای سانسور مبارزه کرد. اکنون نیز کانون استوار و منطقی بر سر راه و روش خویش ایستاده است.»
پس از آنکه تلاش‌ها برای ثبت کانون نویسندگان ایران به جایی نرسید، فعالیت‌های کانون در سال‌های دهه ۱۳۷۰ اوج گرفت و ماجراهایی مانند مرگ سعیدی سیرجانی در زندان، قتل احمد میرعلایی، احمد تفضلی، مجید شریف، ماجرای فرج سرکوهی، اتوبوس ارمنستان و قتل‌های زنجیره‌ای پیش آمد.
خبرگزاری فارس کانون نویسندگان را به هواداری از مجاهدین خلق و حمایت از آشوبگران متهم کرده است.

مخالفت ثبت احوال با نامگذاری یک کودک

 اداره ثبت احوال حاضر نیست اوراق هویتی برای یک کودک ۵۰ روزه به دلیل غیرمجاز دانستن نام وی صادر کند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اداره کل ثبت احوال استان تهران در مراحل مختلفی که آخرین مورد آن «تصمیم شورای کمیته نام استان» بود با ثبت نام «آلپ اورحان» برای یک کودک در طی ۵۰ روزه گذشته مخالفت کرده است.
فیروز یوسفی، پدر این کودک تاکنون پیگیریهای متعدد اداری و حقوقی برای ثبت هویت کودک خود در طی ۵۰ روز گذشته داشته است که تاکنون این پیگیری‌ها به نتیجه‌ای نرسیده است. گفته می‌شود که اداره ثبت احوال بر اساس معیارهایی تنها با ثبت اسامی که آن‌ها را مجاز می‌داند موافقت می‌کند.
لازم به توضیح است «آلپ اورحان» در زبان آذری به معنی «سردار و حکمران فاتح» است.

بازداشت شهرام منصور، شهروند بهایی در شیراز

نیروهای امنیتی شهرام منصور، شهروند بهایی ساکن شیراز را بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات منتقل کردند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز مورخ ۱۰ شهریورماه، نیروهای وابسته به وزارت اطلاعات در شهر شیراز با مراجعه به منزل شهرام منصور، شهروند بهایی پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی وی را بازداشت و به بازداشتگاه امنیتی موسوم به پلاک ۱۰۰ این شهر منتقل کردند. از اتهامات و دلایل این بازداشت اطلاعی در دست نیست.
لازم به توضیح است نیروهای امنیتی در شهر شیراز صبح امروز آقای فرهاد سرافراز دیگر شهروند بهایی ساکن این شهر را نیز به شکل مشابهی بازداشت و به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ منتقل کردند.

اقدام برای بازداشت یک شهروند اصفهانی

نیروهای امنیتی شهر اصفهان صبح امروز به منزل شخصی ملوک روحانی برای بازداشت وی مراجعه نمودند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران صبح امروز مورخ ۱۰ شهریورماه، نیروهای امنیتی در شهر اصفهان برای بازداشت ملوک روحانی به منزل شخصی وی مراجعه نمودند، نیروهای امنیتی در پی حضور در منزل ایشان به تفتیش و ضبط لوازم شخصی نامبرده مبادرت کردند و به دلیل عدم حضور ایشان در منزل به خانواده وی اعلام نمودند که لازم است خانم روحانی فردا صبح مورخ ۱۱ شهریورماه خود را به زندان مرکزی اصفهان معرفی نماید.
لازم به ذکر است هر چند از دلایل اقدام برای بازداشت خانم روحانی اطلاعی در دست نیست با این حال منابع مطلع بازداشت ایشان را در رابطه با موج بازداشت نوکیشان مسیحی در ایران می‌دانند.

بازداشت یک شهروند بهایی در شیراز

فرهاد سرافراز، شهروند بهایی شیرازی توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیروهای امنیتی صبح امروز مورخ ۱۰ شهریورماه با مراجعه به منزل آقای فرهاد سرافراز در شیراز، پس از جستجوی منزل و ضبط لوازم شخصی، نامبرده را بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به پلاک ۱۰۰ این شهر منتقل کردند. از سرنوشت نامبرده پس از این انتقال و همچنین اتهامات و دلایل بازداشت آقای سرافراز اطلاعی در دست نیست.