۱۳۹۲ مهر ۲۱, یکشنبه

شش زندانی سیاسی، مشمول عفو و آزاد شدند







شش تن از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندا اوین، مشمول عفو شده و دقایقی پیش آزاد شده‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در راستای عفو ۸۰ نفری زندانیان سیاسی که پیش‌تر غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه‌ی قضاییه مدعی آن شده بود، شش تن از زندانیان سیاسی، شنبه شب، بیستم مهرماه، از زندان اوین آزاد شدند.
آقایان "محمودولی غلام‌نژاد"، "مصطفی بادکوبه‌ای"، "علی نعمتی"، "فرزاد روحی"، "محمد اسحاق آبادی" و "بهادر علیزاده" شش نفری هستند که مشمول عفو شده‌اند.
گفتنی ست که مصطفی بادکوبه‌ای پس از انتخابات ۱۳۸۸ به سرودن اشعار در انتقاد از دولت احمدی‌نژاد پرداخت و به همین علت بازداشت شده بود. وی محکوم به ۱۸ ماه حبس بود که روز ۱ آذر ماه سال گذشته برای اجرای حکم به زندان اوین رفته بود.
محمدولی غلام‌نژاد نیز به اتهام رابطه با سازمان مجاهدین خلق بازداشت و به تحمل ۲ سال زندان محکوم بود.
بهادر علیزاده و فرزاد روحی هم به اتهام "تبلیغ علیه نظام" و "توهین به مقدسات" به ترتیب چهار سال و سه و نیم سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.
هم‌چنین علی نعمتی، به اتهام "جاسوسی" بازداشت و در زندان اوین محبوس بود.

دادگاه بهروزآلخانی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام مجدداً به تاخیر افتاد







دادگاه تجدید نظر بهروز آلخانی، زندانی سیاسی محکوم به اعدامِ محبوس در زندان مرکزی ارومیه، مجدداً به تاخیر افتاده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی ماه گذشته، دادگاه بهروز آلخانی، زندانی سیاسی که به اتهام محاربه از طریق همکاری موثر با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) و مشارکت در قتل دادستان خوی، از سوی شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب شهر ارومیه به اعدام محکوم شده بود؛ برای دومین بار به تاخیر افتاد.
بهروز آلخانی فرزند فارس، متولد سال ۱۳۶۴، شهروند کُرد ساکن سلماس، در تاریخ ۷ بهمن ماه سال ۸۸ توسط نیروهای وزارت اطلاعات در شهر سلماس بازداشت و نزدیک به ۱۹ ماه را در بازداشتگاه‌های امنیتی شهر سلماس، خوی و ارومیه به سر برده و مورد شکنجه‌‌ی فیزیکی و روحی قرار گرفته است. وضعیت این زندانی سیاسی به نحوی است که  هم‌اکنون و به دلیل فشارهای وارده در طی ۱۹ ماه حبس در سلول‌های انفرادی، دچار اختلالات روانی مرتبط با حضور بلند مدت در سلول انفرادی شده و وضعیت سلامت‌اش وخیم است؛ این در حالیست که به دلیل حساسیت پرونده، مسئولان زندان از اعزام او به بیمارستانی خارج از زندان ممانعت به عمل آورده‌اند.
گفتنی ست که آقای آلخانی ابتدا به اتهام همکاری با پژاک بازداشت شد و برای چندین ماه مورد بازجویی قرار گرفت اما بعد از این مدت، اتهام مشارکت در قتل دادستان خوی نیز به اتهامات نامبرده اضافه شد.
او بعد از نزدیک به ۲۰ ماه بر طبق کیفرخواست دادستان عمومی و انقلاب ارومیه به اتهام همکاری با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) و مشارکت در قتل دادستان خوی در شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب شهر ارومیه محاکمه و به اعدام محکوم شد. این در حالی ست که در طی اکثر مراحل دادرسی وکیل تسخیری او همواره از عدم تعادل روحی موکلش گفته است.
شایان ذکر است که پرونده‌ی بهروز آلخانی، چندی پیش در دیوان عالی کشور(استان آذربایجان غربی) با نقض حکم مواجه شد و مجدداً به دادگاه تجدید نظر بازگردانده شد.
یک منبع مطلع نزدیک به خانواده‌ی این زندانی سیاسی به گزارشگر هرانا گفت: "در تمام مراحل بازجویی، این زندانی کرد اتهام مشارکت در قتل دادستان خوی را رد کرده است."
وی افزود: "در تاریخ ۲۳ مهرماه سال ۹۰ در جلسه‌‌ای چند دقیقه‌ای با حضور وکیل تسخیری، نماینده‌ی دادستان و نماینده‌ی اداره‌ی اطلاعات شهر ارومیه، شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب شهر ارومیه به ریاست قاضی چابک، بهروز آلخانی را به اتهام محاربه از طریق همکاری موثر با  پژاک و مشارکت در قتل دادستان خوی، به اعدام محکوم کرد. او هم‌چنین  و در پرونده‌‌ای جداگانه به اتهام نگهداری اسلحه‌ای که هنگام دستگیری توسط ماموران اطلاعاتی هم ضبط نشده است  به ۱۰ سال زندان محکوم شد."

به گفته‌ی منبع یاد شده این زندانی از حق تماس تلفنی با خانواده محروم بوده و تنها هر ماه یک بار آن هم با حضور ماموران امنیتی قادر به ملاقات با خانواده‌اش است.

آخرین وضعیت دکتر اسدالله اسدی از زندانیان بند ۳۵۰ اوین







 دکتر اسدالله اسدی متولد ۱۳۴۱، ساکن تبریز، پزشک عمومی و بازنشسته آموزش و پرورش می‌باشد. وی در تاریخ ۲۱ تیرماه ۱۳۸۹ به هنگام مراجعت به مطب خود در تبریز توسط نیروهای اداره اطلاعات تبریز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد، به گونه‌ای که خانواده وی طی چند هفته نخست هیچگونه اطلاعی از سرنوشت ایشان در دست نداشتند.
بنا به گزارش فعالان در تبعید، دکتر اسدی در مجموع ۹ ماه بازداشت در انفرادی در تبریز، که سه ماه آن در سلول انفرادی و ۲ ماه در بند عمومی اداره اطلاعات تبریز را گذرانده است.
وی سرانجام برای تکمیل بازجویی‌ها به تهران منتقل و به مدت ۴ ماه در سلولهای انفرادی ۲۰۹ و ۲۴۰ وزارت اطلاعات در زندان اوین تحت شرایط بسیار نامساعد و نیز شدید‌ترین شکنجه‌های روحی، روانی و جسمانی قرار گرفت، که از جمله آن‌ها می‌توان به کشیدن اتوی داغ از روی پیراهن و سپس ریختن آب سرد و سپس تکرار چندباره این عمل و یا آویزان نمودن طولانی مدت از دست‌ها، اعدام مصنوعی و ضرب و شتم، بیدار نگه داشتن به مدت طولانی؛ اشاره داشت.
پس از تحمل ۹ ماه حبس در بندهای امنیتی و نیز شکنجه‌های شدید وی مجبور به قبول کردن اتهامات و اعترافات تحمیلی از سوی بازجویان خود شد. اتهام وی ارتباط با دول متخاصم اعلام شده بود.
پیش از آن آقای اسدی روز یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ دست به خودکشی زده بود که با کمک زندانیان بند ۳۵۰ از مرگ نجات پیدا کرد.
دکتر اسدی پس از انتقال به بند عمومی ۳۵۰ اوین و بعد از ۲ سال و نیم بلاتکلیفی در دادگاه انقلاب شعبه ۱۵ به ریاست قاضی صلواتی محاکمه و طبق ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی به ده سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد که در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس تعزیری کاهش یافت.
پس از صدور حکم زندان برای دکتر اسدی، مردم آذربایجان به ویژه مناطق زلزله زده، به دلیل خدمات انسان دوستانه پزشکی که ایشان در آن مناطق به مردم ارائه داده بود، با تهیه طوماری بیش از ۸۰ روستا، ضمن اعتراض به حکم صادره، خواستار آزادی هر چه سریع‌تر وی شدند که با پیگیری‌ها ایشان، در ‌‌نهایت حکم صادره به سه سال و نیم کاهش یافت.
اکنون و پس از گذشت بیش از سه سال از حبس ایشان و ۲ ماه مانده به خاتمه دوران حبس، با وجود مشکلات جسمی و روحی شدید از جمله ناراحتی عصبی، قلبی، گوارشی، دهان، دندان و ضعف بینایی و آرتروز گردن و علیرغم ثبت درخواست مرخصی پزشکی ایشان در بهداری زندان اوین؛ دادستانی تهران با درخواست مرخصی استعلاجی و مرخصی متصل به آزادی دکتر اسدی مخالفت کرده است.
این در شرایطی است که هفته گذشته نماینده دادستان، آقای خدابخشی پس از شنیدن مشکلات دکتر اسدی به ایشان قول اعزام به مرخصی را داده بود که عدم تحقق این وعده باعث ایجاد فشار و استرس شدید همراه با حمله عصبی وی، در سه شنبه گذشته شد.
به گونه‌ای که حفاظت زندان روز چهارشنبه پس از انتقال وی به انفرادی به دلیل اعتراض وی به عدم تحقق وعده مرخصی، به دلیل وخامت حال روحی و عصبی ایشان را به بند ۳۵۰ عودت دادند.
این گونه رفتار نماینده دادستان در مورد اعزام به مرخصی مسبوق به سابقه بوده است، به گونه‌ای که تعداد زیادی از زندانیان بند ۳۵۰ از چندین ماه پیش وعده اعزام به مرخصی داده شده که منجر به دلگرمی و خوشحالی خانواده‌های ایشان می‌شود، اما با خلف وعده و عدم پاسخگویی مناسب منجر به تحمیل فشار عصبی مضاعف به زندانیان و خانواده ایشان می‌شود.

کاهش حکم عماد بهاور از ۱۰ سال به ۷ سال حبس تعزیری







وکیل‌مدافع عماد بهاور از کاهش محکومیت موکلش از ۱۰ سال به ۷ سال حبس خبر داد و گفت: "حکم صادره قطعی است."
فریده غیرت در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: "موکلم در سال ۸۹ به اتهامات تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت و عضویت در نهضت آزادی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۱۰ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد."
وی ادامه داد: "حکم دادگاه بدوی از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تایید شد و ما برای حکم صادره تقاضای ادعاده دادرسی کردیم و پرونده به شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور ارجاع شد. شعبه‌ مذکور بعد از رسیدگی به پرونده، اعتراض را وارد دانست و حکم را نقص و به شعبه هم‌عرض ( شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر مستقر در دادگاه انقلاب) ارسال کرد."
غیرت خاطرنشان کرد: "پرونده در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر مورد رسیدگی قرار گرفت و محکومیت موکل از ۱۰ سال به ۷ سال حبس تقلیل پیدا کرد و رای صادره قطعی است. البته در حکم موکل درباره ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی تغییری ایجاد نشده است."
این وکیل دادگستری اظهار کرد: "با توجه به اینکه موکل نزدیک به ۴ سال است که در زندان بسر می‌برد، می‌توانیم برای وی تقاضای آزادی مشروط کنیم."
عماد بهاور، در ۲۲ اسفند ۸۸ بازداشت و از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی بیش از ۳ و نیم سال است که در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر برده و در این مدت تنها چند روز در نوروز ۹۲ به مرخصی آمده است.

تفهیم اتهام مهدیه فراهانی در دادسرای اوین









مهدیه فراهانی، فعال حقوق زنان، در پی احضار کتبی و شکایت وزارت اطلاعات، روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه به دادسرای شهید مقدس اوین احضار شد.

به گزارش تغییر برای برابری، برای این فعال حقوق زنان که با اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروه‌های فمنیستی به دادسرا احضار شده بود، کفالت ۳۵ میلیون تومانی صادر شد. 

مهدیه فراهانی اولین بار در بهمن ماه سال ۹۱ به دادسرا احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت. ماموران با حضور در خانه وی احضاریه کتبی را به وی تحویل داده و پس از تفتیش خانه مقداری از وسایل شخصی او و خانواده اش را ضبط کرده و با خود بردند.

این فعال حوزه زنان بعد از اینکه در کنکور کارشناسی ارشد پذیرفته شد در تاریخ ۱۴ شهریور ماه طی تماس تلفنی به سازمان سنجش جهت گزینش در دانشگاه احضار شد که پس از حضور در این سازمان توسط بازجوهای قبلی بار دیگر مورد بازجویی قرار گرفت. پنجشنبه هفته گذشته نیز مهدیه فراهانی بار دیگر به صورت کتبی به دادسرا احضار شد و چهارشنبه ۱۷ مهر ماه در دادسرا حضور پیدا کرد و پس ازتفهیم اتهام برای وی قرار کفالت ۳۵ میلیون تومانی تا زمان برگزاری دادگاه تعیین شد.

ضرب و شتم خانواده‌ی سلیمان قنبری توسط نیروهای امنیتی

 






نیروهای امنیتی و لباس شخصی با هجوم به منزل سلیمان قنبری، از شهروندان ساکن شهرستان مهاباد، ضمن تفتیش و بازرسی این محل اقدام به ضرب و شتم خانواده‌ی نامبرده نمودند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی هفته‌ی گذشته نیروهای امنیتی و لباس شخصی وزارت اطلاعات شهرستان مهاباد با ایجاد فضای رعب و وحشت و با هجوم به منزل سلیمان قنبری، شهروند کرد، در منطقه‌ی بهارستان مهاباد، محل مورد اشاره را مورد بازرسی و تفتیش و خانواده‌ی وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
هم‌چنین لازم به ذکر است، حسین قنبری، ٢٠ ساله، فرزند سلیمان نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

گفتنی ست که این اقدام نیروهای امنیتی و لباس شخصی به شکلی زننده و با هدف ایجاد ترس و وحشت، بدون ارائه‌ی حکم قانونی و قضایی صورت گرفته است.

در ضمن، اتهام مطرح شده از سوی نیروهای امنیتی و لباس شخصی نسبت به خانواده‌ی این شهروند از سوی مقامات امنیتی ایران، "همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف دولت" مطرح شده است.

۱۳۹۲ مهر ۲۰, شنبه

بهنام چگینی به ۹ سال حبس محکوم شد







 بهنام چگینی، از فعالان اصلاح‌طلب اراک که عضو ستاد انتخاباتی حسن روحانی هم بوده، در مجموع به تحمل ۹ سال زندان محکوم شده است.
به گزارش وبسایت رادیو زمانه، شعبه ۱۰۱ دادگاه انقلاب اراک، چگینی را به اتهام‌هایی که هنوز به طور دقیق اعلام نشده، به تحمل هشت سال زندان محکوم کرده است.
چگینی پیش از این هم، در جریان رویدادهای سال ۱۳۸۸، به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود که با احتساب آن یک سال، در مجموع دادگاه بدوی، این فعال اصلاح‌طلب را به تحمل ۹ سال زندان محکوم کرده است.
چگینی مسئول هماهنگی همایشی بوده است که گروه‌های اصلاح‌طلبان ماه پیش در دلیجان داشتند.
به گفته یکی از نزدیکان چگنی، دادگاه وی بدون حضور وکیل مدافع برگزار شده است.
هم‌اکنون نزدیک به یک ماه از بازداشت وی می‌گذرد.

تایید محکومیت شش ماه حبس حسن دمیرچی در دادگاه تجدیدنظر







 شعبه‌ی ششم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی، محکومیت حسن دمیرچی(محمد حسن هرگلی)، فعال مدنی، به شش ماه حبس تعزیری را عیناً تایید کرده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم شش ماه حبس حسن دمیرچی که پیش تر، توسط شعبه‌ی سوم دادگاه انقلاب تبریز صادر شده بود، از سوی شعبه‌ی ششم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی تایید شد.
حمید باقر پور، رییس شعبه‌ی سوم دادگاه انقلاب تبریز، مستنداتی همچون شرکت در جلسات قومی در داخل و خارج کشور، جمع آوری کمک‌های مردمی بدون اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح برگزاری کلاس آموزش موسیقی و بدون داشتن مجوز و تدریس به صورت مخفیانه، ارتباط با عناصر قومی تجزیه طلب داخل و خارج از کشور، دیدار دسته جمعی با زندانیان آزاد شده‌ی قومی با هدف تمجید از فعایت آن‌ها در راستای افکار تجزیه طلبی را، مبنای صدور حکم خود عنوان کرده بود. این در حالیست که هیچ یک از موارد مذکور در متن دادنامه، متضمن تشکیل عنصر مادی جرم تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، مصرح در ماده ی پانصد قانون مجازات اسلامی نیست.
گفتنی ست که جلسه‌ی رسیدگی به اتهام آقای دمیرچی، بیست و سوم تیرماه سال جاری، در شعبه‌ی سوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست حمید باقرپور، تشکیل شده بود.

لازم به ذکر است،حسن دمیرچی، بارها به دلیل فعالیت‌های مدنی‌اش و با اتهامات مشابه دستگیر و محاکمه شده است.

۱۳۹۲ مهر ۱۹, جمعه

حسن بذرافکن، شهروند بهایی بازداشت شده است







 یک شهروند بهایی ساکن شهرستان مرودشت به نام "حسن بذرافکن"، ماه گذشته توسط ماموران امنیتی در شیراز بازداشت شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران وزارت اطلاعات در تاریخ ۲۰ شهریور ماه ۹۲ به منزل حسن بذرافکن، واقع در شهرستان مرودشت مراجعه کرده که پس از تفتیش کامل منزل و ضبط کامپیو‌تر و کتب مذهبی، وی را نیز بازداشت نمودند.
این شهروند بهایی پس از بازداشت به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ شیراز، متعلق به اداره‌ی اطلاعات، منتقل شده است.
گفتنی ست که علی‌رغم گذشت یک ماه از زمان بازداشت آقای بذرافکن، تاکنون مسئولین مربوطه هیچ گونه توضیحی در مورد اتهام و دلیل دستگیری نامبرده به خانواده‌اش ارائه نداده و فقط عنوان کرده‌اند پرونده‌ی آقای بذرافکن در حال تحقیق و تکمیل شدن است.

مهدی حمیدی شفیق، فعال مدنی آزاد شد







مهدی حمیدی شفیق، فعال مدنی، که در اعتراضات شهریور ماه سال ۹۰ در تبریز بازداشت شده بود، از زندان مرکزی این شهر آزاد شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهدی حمیدی شفیق که از ۱۸ آذرماه سال گذشته در زندان مرکزی تبریز به سر می برد، پنجشنبه ۱۸ مهرماه آزاد شد.
هفته گذشته شعبه ۱۵ دیوان عالی کشور حکم محکومیت این فعال مدنی را به همراه وحید شیخ بیلگو نقض کرده بود. مهدی حمیدی شفیق از سوی شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر به اتهام "تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی" و "اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرایم علیه امنیت ملی" به تحمل ۲۷ ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شده بود.
وحید شیخ بیگلو نیز که به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت به ۱ سال حبس تعزیری و ۱ سال حبس تعلیقی محکوم شده، هنوز در زندان مرکزی تبریز به سر می برد.
این دو فعال مدنی روز دوم شهریور ماه سال ۹۰ به همراه ۲۷ تن دیگر در جلسه‌ی هم اندیشی پیرامون نجات دریاچه اورمیه در تبریز توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بودند.

پیش‌تر نیز حکم محکومیت محمود فضلی و مهدی نوری از دیگر متهمین این پرونده در دیوان عالی نقض و در شعبه ۴ تجدید نظر استان آذربایجان شرقی تبدیل به حکم برائت شده بود.

گفتنی است مهدی حمیدی شفیق پس از بیش از پنج ماه بازداشت، در بهمن ماه سال ۹۰ به قید وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیونی و به طور موقت آزاد شده بود. وی در دوران ۱۵ ماهه‌ی حبس خود بارها از سوی ماموران زندان تبریز مورد ضرب و شتم قرار گرفت و دست به اعتصاب غذا زد.
شایان ذکر است که این فعال مدنی که دانشجوی رشته‌ی جامعه‌شناسی دانشگاه تبریز بود در سال ۹۱  از سوی سازمان سنجش ستاره دار اعلام شد.