۱۳۹۲ مهر ۳۰, سه‌شنبه

نسب دستگاههای جدید پارازیت در زندان رجایی شهر کرج







 روز گذشته مسئولین در حداقل دو بند از زندان رجایی شهر کرج دستگاههای جدیدی برای اخلال در امواج مبایل نسب کرده‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از مدت‌ها پیش دستگاه‌های کوچکی جهت ارسال پارازیت و اخلال در امواج موبایل در بندهای مختلف زندان رجایی شهر کرج نسب و موجب ناراحتی‌هایی همچون سردرد، سرگیجه و خشکی دهان را برای زندانیان پدید آورده بود.
برخی از منابع خبری نیز پیشتر از سرطان‌زا بودن دستگاههای ایجاد پارازیت سخن گفته و جان زندانیان سیاسی را در خطر دانسته‌اند.
با فرسوده شدن دستگاههای قدیمی و به بازار آمدن نسل سوم تلفن همراه، روز گذشته مسئولین اقدام به نسب دستگاههای بزرگی در محوطه بند ۴ و بند یک زندان رجایی شهر کرج نموده که باعث بروز نگرانی‌هایی در بین زندانیان شده است.
یکی از زندانیان زندان رجایی شهر کرج به گزارشگر هرانا گفت: "این دستگاه‌های پارازیت بشدت بیماری زاست. زندان به مسائل درمانی معمولی رسیدگی نمی‌کند و با این دستگاه‌ها قصد نابودی زندانیان سیاسی را دارد."

اعدام شش مرد و یک زن در زندان دیزل آباد کرمانشاه







سحرگاه روز گذشته یک زن به همراه شش مرد در محوطه زندان دیزل آباد کرمانشاه به دار آویخته شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نسترن صفری ۲۶ ساله که به اتهام قتل به قصاص (اعدام) محکوم شده بود سحرگاه روز دوشنبه ۲۹ مهر ماه در زندان مرکزی کرمانشاه (دیزل آباد) از طریق حلق آویز اعدام شد.
وی که از ۷ سال پیش در زندان بسر برده است به همراه ۶ مرد به دار آویخته شد.
تا لحظه تنظیم این خبر از اسامی و اتهامات شش مرد اعدام شده اطلاع دقیقی بدست نیامده است.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: "احتمال می‌دهیم که اتهام این شش نفر هم قتل عمد بوده باشد."
گفتنی است، این هفت اعدام تاکنون از رسانه های رسمی دولت ایران و یا روابط عمومی قوه قضائیه اعلان رسمی نشده است.

توقف ساخت سد «آبسرده» ۵۰ کارگر را بیکار کرد







 دبیر خانه کارگر بروجرد از توقف ساخت سد «آبسرده» بروجرد علی‌رغم تمام نشدن ساخت این سد خبر داد و گفت: ۵۰ کارگر شاغل در اجرای این پروژه به سبب کمبود منابع مالی به تازگی بیکار شده‌اند.
«محمد گودرزی» در این باره به ایلنا گفت: پروژه نیمه تمام سد آبسرده (واقع در استان لرستان) از اوایل سال ۸۹ به دست مسئولان کشوری افتتاح شد اما از تاریخ ۳۱ شهریور ماه سال جاری اجرای این طرح به سبب کمبود منابع مالی نیمه کاره‌‌‌ رها متوقف است.
گودرزی درباره سرنوشت کارگران شاغل در این پروژه گفت: این واحد از آغاز فعالیتش حدود ۲۱۴ کارگر داشت که با بحرانی شدن وضعیت مالی پیمانکار این مجموعه (شرکت جهان کوثر)، در اسفندماه سال گذشته ۱۵۰ کارگر اخراج شده بودند و با استمرار مشکلات مالی، ۵۰ کارگر باقی مانده نیز در مهرماه سال جاری تعدیل شدند.
این فعال کارگری با اشاره به بیکاری ۵۰ کارگر باقی مانده در مهر ماه سال جاری، افزود: در حال حاضر تنها ۱۴ کارگر برای نگهبانی از تجهیزات و ماشین الات کارگاهای سد باقی مانده‌اند.
گودرزی با بیان اینکه تعدادی از این کارگران اخراج شده به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بروجرد شکایت کرده‌اند تصریح کرد: با شکایت کارگران، معوقات حقوقی آنان توسط پیمانکار پرداخت شد.
به گفته گودرزی، یکی از مشکلاتی که کارگران بیکار شده این سد دارند مربوط به دریافت مستمری بیمه بیکاری است که اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی بروجرد می‌گوید به کارگران پروژه‌های سد سازی بیمه بیکاری تعلق نمی‌گیرد.
دبیر خانه کارگر بروجرد در بخش پایانی سخنان خود با انتقاد از کمبود منابع مالی پروژه‌های سد سازی در استان لرستان اظهار داشت: بسیاری از این پروژه‌ها با کمبود منابع مالی مواجه شده‌اند و به مرور کارگران خود را اخراج می‌کنند.

محرومیت از تحصیل فعال ستاد دانشجویی روحانی در یزد







 مهدی امانی فعال دانشجویی دانشگاه یزد در کمیته انضباطی این دانشگاه حکم یک ترم محرومیت از تحصیل دریافت کرد.
به گزارش دانشجو نیوز،این فعال دانشجویی چندی پیش نیز به علت شکایت رییس دانشگاه یزد از وی به پلیس فتا احضار شده بود.
گفتنی است که او معاون سیاسی ستاد دانشجویی آقای روحانی در یزد بوده است.
حکم یک ترم محرومیت از تحصیل مهدی امانی توسط کمیته انضباطی دانشگاه یزد و به دلیل مشارکت در جمع آوری امضا برای تغییر ریاست دانشگاه صادر شده است.
همچنین نشریه دانشجویی نوبهار در دانشگاه یزد پس از انتشار دوهزار جلدی اولین شماره خود از سوی کمیته ناظر بر نشریات این دانشگاه موقتا توقیف شد تا درباره آینده فعالیت این نشریه در این کمیته تصمیم گیری شود.

اعتصاب کارگران پتروشیمی فجر بندر امام را متوقف کرد







 نایب رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی پتروشیمی بندر امام از اعتراض صنفی امروز ۱۸۰ کارگر پیمانکاری پتروشیمی فجر که به تعطیلی موقت تولید انجامید خبر داد.
«عباس رضایی» در این باره به ایلنا گفت: ۱۸۰ کارگر پیمانی پتروشیمی فجر (شرکت کارفرما) با بهره گیری از ماده ۱۴۲ قانون کار که حق تعطیل کار ضمن حضور کارگر در کارگاه و یا کاهش عمدی تولید از سوی کارگران را به رسمیت شناخته است در اعتراض به عدم دریافت حق سختی کار، کوتاه بودن مدت زمان قرارداد و همچنین ناعادلانه بودن آیین نامه انظباطی شرکت پیمانکاری «رامپکو» دست از کار کشیدند.
وی ادامه داد: مدیر عامل پتروشیمی فجر قول داده بود حق سختی کار که معادل ۲۲ درصد مزدپایه است همراه با حقوق مهر ماه به کارگران پرداخت شود اما شرکت پیمانکاری به تعهدش در این خصوص عمل نکرده است.
این فعال کارگری در تشریح دلایل اعتراض کارگران گفت: در حالی که قرارداد شرکت پیمانکاری رامپکو با پتروشیمی فجر ۴ ساله است، قرارداد کارگران ۵ ماهه تنظیم می‌شود.
رضایی تصریح کرد: کمیته انضباطی شرکت پیمانکاری رامپکو بدون حضور نمایندگان کارگران برگزار می‌شود و عجیب‌تر آنکه آیین نامه انظباطی این شرکت توسط سازمان منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در سال ۸۹ تایید شده است.
نایب رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی پتروشیمی بندر امام در پایان با اشاره به طرح مطالبات کارگران در حضور رئیس حراست پتروشیمی فجر اظهار داشت: رئیس حراست مدعی است رئیس اداره کار گفته «بدلیل آنکه نمایندگان کارگران وجهه قانونی ندارند نمی‌توانند در کمیته‌های انظباطی شرکت کنند یا صاحب رای باشند»، در حالی که رئیس اداره کار پیش‌تر در صحبت با نمایندگان کارگران، خلاف این را گفته بود.

بازداشت یک شهروند بهایی در اصفهان







 الهام موقن شهروند بهایی ساکن اصفهان، روز گذشته در پی هجوم ماموران امنیتی به منزل مسکونی وی بازداشت و به مکانی نا معلوم منتقل شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران امنیتی پس از تفتیش محل سکونت وی، کامپیوتر شخصی و تعدادی از کتاب ها و دست نوشته های وی را با خود برده اند.
از اتهام و علت بازداشت این شهروند بهایی اطلاعی در دست نیست.
گفتنی است همزمان با این بازداشت برخوردهایی در سایر نقاط این شهر با شهروندان بهایی صورت گرفته است.

بدرفتاری با محمد صائمی زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین









 هفته گذشته یکی از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین جهت انجام معاینات پزشکی به بیمارستان مدرس تهران منتقل شده بود از سوی ماموران اعزام مورد بدرفتاری قرار گرفت. 

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وی که به علت خونریزی شدید معده که شرایط وخیمی قرار داشت با دستبند و پابند به بیمارستان منتقل شده و به تخت بیمارستان بسته شده بود. 

علی رغم اعتراض وی به وضعیت موجود نامبرده هشت روز به تخت بیمارستان مدرس بسته شده بود و بدون اتمام معالجات مجددا به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.

بابک آسیایی به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد







بابک آسیایی از فعالان فرهنگی که سال گذشته به همراه چهار تن دیگر بازداشت شده بود به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این فعال فرهنگی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است.

اتهامات ایشان از سوی دادگاه انقلاب، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری اعلام شده است.
نامبرده سال گذشته به همراه کاوه رحیمی، آرش کمانچه، پروین زندی و بهزاد آسیایی بازداشت شده بود.

مجید توکلی، فعال سرشناس دانشجویی به مرخصی اعزام شد







 مجید توکلی فعال دانشجویی محبوس در زندان رجایی شهر، پس از چهار سال به مرخصی آمد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این فعال دانشجویی پس از  چهار سال تحمل حبس با وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی به مرخصی اعزام شده است.
مجید توکلی عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، آخرین بار در ۱۶ آذر ۸۸ پس از سخنرانی در جمع دانشجویان این دانشگاه  همراه با ضرب و شتم شدید بازداشت شد.

وی به اتهام “اجتماع و تبانی علیه نظام”، “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به رهبری” و “توهین به ریاست جمهوری” از سوی شعبه ١۵دادگاه انقلاب اسلامی به هشت سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سیاسی و پنج سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شد.

نامبرده در دوران تحمل حبس نیز در دادگاهی دیگر به ریاست قاضی مقیسه، به علت انتشار نامه از داخل زندان به مناسبت روز دانشجو، به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شش ماه زندان دیگر محکوم شد.