۱۳۹۲ فروردین ۲۶, دوشنبه

نرخ بیکاری سال گذشته ۱۲/۲ درصد بوده است









مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: نرخ بیکاری در سال ۹۱ را با کاهش ۰٫ ۱ درصدی نسبت به سال ۹۰ معادل ۱۲٫ ۲ درصد اعلام کرد.
به گزارش ایلنا، مرکز آمار ایران گزارش داد: بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) نشام می‌دهد ۳۷٫ ۷ درصد جمعیت در سن کار (۱۰ ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. همچنین نتایج نشان می‌دهد نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است.

برسی نرخ بیکاری حاکی از آن است که ۱۲٫ ۲ درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند، این در حالی است که نرخ بیکاری در سال ۹۰ معادل ۱۲٫ ۳ درصد بود. براساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که ۸٫ ۹ درصد جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

بررسی اشتغال در بخشهای عمده اقتصادی حاکی از آن است که بخش خدمات با ۴۷٫ ۵ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخشهای صنعت با ۳۳٫ ۶ درصد و کشاورزی با ۱۸٫ ۹ درصد قرار دارند.

براساس این گزارش، نرخ بیکاری جوانان ۲۴-۱۵ ساله حاکی از آن است که ۲۶٫ ۹ درصد از جمعیت فعال ۲۴-۱۵ ساله بیکار بوده‌اند، این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

همچنین نرخ بیکاری جوانان ۲۹-۱۵ ساله نیز حاکی از آن است که ۲۴٫ ۵ درصد از جمعیت فعال ۲۹-۱۵ ساله بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی مرکز آمار نشان داده که سهم شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیشتر نشان می‌دهد ۴۰٫ ۶ درصد شاغلین به طور معمول بیش از ۴۹ درصد در هفته کار می‌کنند. این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است، نشان می‌دهد در کشور سهم زیادی از شاغلین بیشتر از استاندارد کار می‌کنند.

براساس این گزارش، از مجموع ۲۴ میلیون و ۱۰۵ هزار جمعیت فعال کشور، ۲ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۱۵۸ نفر بیکار هستند. همچنین نرخ بیکاری در نقاط شهری ۱۳٫ ۸ درصد و در نقاط روستایی ۸٫ ۲ درصد اعلام شده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان ۲۹ـ۱۵ ساله نشان می‌دهد که این شاخص نیز نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۲٫ ۴ درصد کاهش و نسبت به فصل قبل ۱٫ ۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

بررسی سهم شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیشتر نشان می‌دهد، ۳۹٫ ۰ درصد شاغلان به طور معمول بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار می‌کنند.

این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته به شمار می‌رود، نشان می‌دهد در کشور سهم زیادی از شاغلان بیشتر از استاندارد کار می‌کنند.

براساس این گزارش، استان‌های لرستان، ایلام، کرمانشاه و کردستان به ترتیب با داشتن ۲۰٫ ۴، ۱۹٫ ۲، ۱۸٫ ۹ و ۱۸٫ ۸ بیشترین نرخ بیکاری را در زمستان سال گذشته داشته‌اند.

رضا شهابی به زندان اوین بازگشت









رضا شهابی، فعال کارگری با انمام دوران مرخصی و عدم تمدید آن عصر امروز به زندان اوین بازگشت. 

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا شهابی، فعال کارگری، عضو هیأت مدیره سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران از ۱۸ دی ماه سال گذشته در مرخصی درمانی بسر می‌برد. 

رضا شهابی از تاریخ ۲۵ آذر ماه سال گذشته برای بدست آوردن مرخصی درمانی دست به اعتصاب غذا زده بود. 

این فعال کارگزی پیش‌تر از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی صلواتی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس و هم چنین به اتهام تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی نیز به پنج سال حبس محکوم شده بود. وی همچنین در این حکم به ۵ سال ممنوعیت از فعالیت سندیکایی و هفتاد میلیون ریال جریمه نقدی محکوم گردیده بود. 

لازم به یادآوریست، حکم وی بتازگی از سوی دادگاه انقلاب به چهار سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سندیکایی و هفتاد میلیون ریال جریمه نقدی تقلیل یافته است.

فریبرز رئیس دانا آزاد شد








 فریبرز رئیس دانا که به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده بود، امروز از بند ۳۵۰ اوین آزاد شد.
به گزارش کلمه، این اقتصاددان و پزوهشگر اجتماعی که در آذر ۱۳۸۹ برای مدتی بازداشت شده بود، مجددا برای طی مدت محکومیت خود که با رای قاضی مقیسه صادر شده بود، از اول خرداد ۱۳۹۱ به بند ۳۵۰ اوین منتقل شد.
اتهامات رئیس دانا در حکم صادره «عضویت در کانون نویسندگان، صدور بیانیه علیه سانسور، مصاحبه با رسانه‌های بی.بی.سی و صدای آمریکا و متهم کردن جمهوری اسلامی به آزار و تجاوز و شکنجه زندانیان» ذکر شده بود.

مخالفت نیروی انتظامی با گردهمایی طرفداران دولت در ورزشگاه آزادی








اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران امروز اعلام کرد پلیس مخالف برگزاری گردهمایی طرفداران دولت در ورزشگاه آزادی است.
این گردهمایی که در رسانه‌های ایران به “جشن یک‌صد هزار نفری طرفداران دولت” معروف شده است مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران سفرهای نوروزی دولت است اما مخالفان دولت آن را میتینگ انتخاباتی طرفداران محمود احمدی‌نژاد می‌دانند.
احمدی‌مقدم گفت: “برگزاری این مراسم در استادیوم یک‌صدهزار نفری بهانه‌های مختلفی را به دست گروه‌های رقیب در انتخابات داده تا مدعی شوند که انتخابات ما ناسالم است.”
فرمانده نیروی انتظامی افزود: “این موضوع می‌تواند اعتماد عمومی را خدشه‌دار کند. این موضوع پیامدهای سیاسی بسیاری داشته و می‌تواند اغازگر مشکلاتی در فضای سیاسی و انتخابات باشد.”
وی همچنین این گردهمایی را با شعار “تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی” که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در پیام نوروزی خود آن را عنوان کرد در تضاد دانست و گفت: “هزینه‌های گزاف مراسم با شعار امسال همخوانی ندارد.”
احمدی‌مقدم به “محدودیت‌های خدماتی و رفاهی ورزشگاه آزادی نیز اشاره کرد و گفت این محدودیت‌ها مشکلاتی را برای حاضران به‌وجود می‌آورد.
با این حال رئیس پلیس ایران گفت پلیس وظیفه تأمین امنیت مراسم را برعهده داشته و امنیت این مراسم را نیز تامین می‌کند.
مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران سفرهای نوروزی دولت قرار است ۲۸ فروردین‌ماه جاری در ورزشگاه آزادی برگزار شود.