۱۳۹۲ دی ۱۱, چهارشنبه

جلسه رسیدگی به اتهامات مریم شفیع‌پور برگزار نشد









 دومین جلسه رسیدگی به اتهامات مریم شفیع‌پور به علت عدم حضور قاضی برگزار نشد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی ابلاغیه‌ای که در آذر ماه به مریم شفیع‌پور و وکلای وی ابلاغ شده بود وی طی روز دوشنبه باید برای دومین بار در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی مورد محاکمه قرار می‌گرفت.
با این حال صبح روز جاری این فعال دانشجویی از زندان به دادگاه انقلاب منتقل شد، ولی به علت عدم حضور قاضی صلواتی جلسه دادگاه برگزار نشد و به تاریخی دیگر موکول شد.
مریم شفیع‌پور، که در ۵ مرداد ماه سال جاری بازداشت شد، دانشجوی سابق دانشگاه بین‌المللی قزوین بوده و پس از دو ترم تعلیق از تحصیل به دلیل فعالیت سیاسی از دانشگاه اخراج شده بود. وی همچنین از اعضای فعال ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در سال ۱۳۸۸ بوده است.
این فعال سابق دانشجویی پیش از این در سال ۸۹ به دلیل فعالیت‌های دانشجویی بر اساس حکم دادگاه انقلاب قزوین به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

بازداشت و بی‌خبری از دو شاعر پست مدرن









مهدی موسوی و فاطمه اختصاری دو شاعر پست مدرن از ۲۴ روز پیش در بازداشت بسر می‌برند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این دو شاعر پست مدرن که در اوایل آذر ماه قصد سفر به خارج از ایران را داشتند با مشکل ممنوع الخروجی خود روبرو شدند و از همین روز در تاریخ ۱۶ آذر ماه به دادسرای اوین مراجعه کرده و سپس بازداشت شدند.
یک منبع نزدیک به خانواده مهدی موسوی و فاطمه اختصاری به گزارشگر هرانا گفت: «ما اطلاع داریم که اطلاعات سپاه ایشان را بازداشت کرده و هم اکنون در بند ۲-الف سپاه نگهداری می‌شوند. هردو نفر تنها یکبار اجازه پیدا کرده‌اند به منزلشان زنگ بزنند و تنها در این تماس بسیار کوتاه خبر سلامتی خود را داده‌اند.»
مهدی موسوی در تابستان ۱۳۹۱ پس از انتشار گزارشاتی از سوی باشگاه خبرنگاران جوان و رسانه‌های اصولگرا برای چندمین بار بازداشت شده و وبلاگ وی نیز مسدود شده بود.
فاطمه اختصاری نیز که سابقه سردبیری نشریهٔ تخصصی غزل پست مدرن با عنوان «همین فردا بود» را در کارنامه خود دارد در سال ۱۳۹۱ در جریان مسابقه فوتبال تیم های ملی ایران- کره جنوبی در استادیوم آزادی با لباس پسرانه حضور داشت که این مسئله با واکنش‌های متعددی مواجه شد.

عدم اجازه دادگاه برای ورود وکیل به پرونده اهل سنت


به بهانه محرمانه بودن پرونده








دادگاه انقلاب با خواست یکی از وکلای حقوق بشری که برای برعهده گرفتن وکالت شش زندانی اهل سنت مراجعه کرده بود مخالفت کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یکی از وکلای پایه یک دادگستری و فعال حقوق بشر که قصد داشت بصورت افتخاری وکالت شش زندانی اهل سنت محکوم به اعدام زندان قزلحصار را برعهده بگیرد پس از مراجعه به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه‌ای با مخالفت روبرو شد.
این وکیل تعینی که به خواست خانواده زندانیان اهل سنت به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود نخواست نامش فاش شود.
وی به گزارشگر هرانا گفت: «قاضی دادگاه اجازه ورود وکلای تعیینی را در پرونده این شش محکوم نداده و بهانه این عدم اجازه نیز فقط این بوده که پرونده محرمانه است و هیچ کس حق ورود به پرونده را ندارد. در حال حاضر هم با وکلای انتخابی این شش نفر و خانواده‌هایشان جهت بازخوانی پرونده همکاری نمی‌شود. خواست این شش نفر جز این نیست که مقامات قضایی برگزاری دادگاه علنی همراه با دفاع وکلای انتخابی را تجویز نمایند. علی الظاهر اعتصاب غذای این ۶ نفر به این واسطه بوده است که محاکمه‌شان بدون رعایت اصول و قواعد محاکمه عادلانه برگزار گردیده است و برگزاری دادگاه عادلانه برای ایشان می‌تواند موجبات پایان اعتصاب غذایشان را فراهم کند.»
یک منبع مطلع دیگر به گزارشگر هرانا گفت: «این سومین بار است که دادگاه انقلاب وکلای انتخابی این زندانیان را رد می‌کند. بار اول دو ماه پس از بازداشت ایشان یک وکیل انتخابی در دادگاه تهدید شد و دیگر به دادگاه نرفت. وکیل بعدی یکی از وکلای جنایی صاحب نام بود که وی نیز اجازه دسترسی به پرونده این زندانیان را پیدا نکرد.»
حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی از روز دوشنبه ۱۳ آبان ماه در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و حکم اعدام که برایشان صادر شده، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.