۱۳۹۱ دی ۱۸, دوشنبه

در خواست شیرین عبادی از یونیسف برای بازدید از زندان های ایران









شیرین عبادی، مدافع حقوق کودک و برنده نوبل صلح در سال ۲۰۰۳ در نامه ای به آنتونی لیک، مدیر اجرایی یونیسف با اشاره به کودکان خردسالی که همراه با مادرانشان در زندان بسر می برند، خواستار بازدید مسئولان یونیسف در تهران از زندان های ایران و بررسی این موضوع شد.
خانم عبادی در نامه خود با اشاره به بیماری بارمان و رسام، کودکان خردسالی که مادرانشان به جرم عقیدتی،‌ دوران محکومیتشان را در زندان سپری می‌‌کنند، از بی اعتنایی مسوولان ایرانی به تذکرهای مدافعان حقوق بشر در خصوص تاسیس مراکزی در کنار زندان ها برای نگهداری اطفال انتقاد کرده است.
رونوشت نامه خانم عبادی برای دفتر یونیسف در ایران، دفتر آقای بانکی‌ مون- دبیر کل سازمان ملل متحد-، احمد شهید ـ گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در وضعیت حقوق بشر در ایران- و گزارشگر سازمان ملل در آزادی مذهب و عقیده نیز ارسال شده است.
به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن نامه شیرین عبادی به آنتونی لیک، مدیر اجرایی یونیسف که در تاریخ 6 ژانویه 2013 ارسال شده، به شرح زیر است:
جناب آقای آنتونی لیک، مدیر اجرایی یونیسف
پیرو گزارش های قبلی‌ به اطلاع می‌‌رساند:
"بارمان"، کودک شش ماهه ترانه ترابی و "رسام"، کودک ۱۲ ماهه زهره نیک‌ آئین به علت تغذیه از شیر مادر و نیاز به مراقبت ویژه همراه مادران خود که به جرم عقیدتی‌ دوران محکومیتشان را در زندان شهر سمنان سپری می‌‌کنند، در زندان بسر می برند. این کودکان به علت شرایط نامساعد زندان از جمله کمبود وسائل گرم کننده و عدم دسترسی به هوای آزاد به شدت بیمار و مبتلا به بیماری‌های عفونی‌ ریه و گوش شده که به علت وخامت حالشان در بیمارستان بستری شده اند.
البته لازم به ذکر است که در بخش زنان زندان سمنان غیر از دو کودک فوق، هفت طفل زیر شش سال همراه با مادران خود، حبس را تجربه می‌‌کنند که همگی‌ در شرایط نامساعدی از جهت تغذیه، بهداشت، درمان و دسترسی به فضای آزاد قرار دارند.
آنچه که گفته شد مخصوص زندان شهر سمنان نیست بلکه در اکثر زندان‌های ایران همواره تعدادی کودک خردسال همراه با ماداران خود در شرایط نامناسب زندان بسر می برند.
بارها توجه مقامات مسئول زندان و قوه قضائیه را به وضعیت اسفناک کودکانی که همراه مادران خود در زندان هستند، جلب کرده و درخواست کرده‌ام که با تاسیس مراکزی در جوار زندان‌ها جهت نگهداری اطفال، شرایط بهتری برای چنین کودکانی فراهم شود، اما متاسفانه تاکنون به درخواست‌های من و سایر مدافعان حقوق کودک توجهی‌ نشده و آنچه امروز در زندان سمنان و سایر زندان‌ها شاهد هستیم نتیجه بی‌ اعتنایی مسئولان حکومت جمهوری اسلامی به سرنوشت کودکان ایرانی است.
لذا با اعلام مراتب فوق خواهشمند است از مسئولان یونیسف در ایران بخواهید تا با بازدید از زندان‌ها و ملاحضه شرایط نگهداری کودکان و ملاقات با مادران زندانی اقدامات لازم را نسبت به بهبود وضعیت چنین کودکانی، به ویژه از جهت تغذیه و بهداشت به عمل آورند و همچنین به دولت جمهوری اسلامی ایران لزوم اجرای تعهداتی را که بر اساس کنوانسیون بین المللی حقوق کودک متقبل شده است، یاد آور شوند.

با احترام
شیرین عبادی
مدافع حقوق کودک و برنده نوبل صلح در سال ۲۰۰۳
۶ ژانویه ۲۰۱۳

رونوشت:
دفتر یونیسف در ایران
دفتر آقای بانکی‌ مون-ـ دبیر کل سازمان ملل متحد
دکتر احمد شهید ـ گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در وضعیت حقوق بشر در ایران
گزارشگر سازمان ملل در آزادی مذهب و عقیده

ممانعت مسئولین زندان اوین از اعزام دو زندانی سیاسی بیمار به بیمارستان








 محمد صائمی و اسدالله هادی باوجود وضعیت جسمی بسیار وخیم بدلیل خودداری از پوشیدن لباس فرم با ممانعت مسئولین زندان از اعزام به بیمارستان روبرو شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۸ دی ماه مسئولین زندان اوین از اعزام محمد صائمی و اسدالله هادی به بیمارستان ممانعت کردند.
علت این اقدام از سوی مسئولین زندان خودداری این دو زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین از پوشیدن لباس فرم زندان اعلام شده است.
لازم به ذکر است که موضوع پوشش زندانی برای زندانیان سیاسی درهنگام انتقال به بیمارستان که عملا توهینی به شخصیت آن‌ها می‌باشد، درزندان اوین تبعیض آمیز و سلیقه‌ای شده و به همین دلیل زندانیانی که بصورت گزینشی برای پوشیدن لباس فرم انتخاب می‌شوند از پوشیدن آن سرباز می‌زنند.
پیش‌تر، محمد صائمی به دلیل ابتلا به بیماری‌های حاد قلبی، سیاتیک، ستون فقرات و کلیه در هفته گذشته به طور شبانه روزی و در حالی که از درد بیهوش می‌شود به بهداری اوین منتقل می‌گردد ولی از اعزام وی به بیمارستان ممانعت به عمل می‌آید.
صائمی از زندانی سیاسی دهه ۶۰ می‌باشد که پنج سال را در آن دوران در زندان گذرانده است، وی در ۱۹ بهمن ۸۸ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق بازداشت و به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
اسدالله هادی نیز در سال ۸۷ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی بازداشت و به پنج سال حبس محکوم شد. وی سپس با قرار وثیقه آزاد و در سالگرد بازداشت خود جهت اجرای حکم به زندان احضار و بازداشت شده است.
این زندانی سیاسی بند ۳۵۰ که از ناراحتی قلبی رنج میبرد سابقه بازداشت در دهه ۶۰ را نیز داشته است.

رضا شهابی پس از ۲۳ روز اعتصاب غذا به مرخصی در مانی اعزام شد








رضا شهابی فعال کارگری زندانی پس از ۲۳ روز اعتصاب غذا و دارو به مرخصی درمانی ۵ روزه اعزام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا شهابی عضو زندانی سندیکای کارگران شرکت واحد که از تاریخ ۲۵ آذر ماه سال جاری در اعتصاب غذا بسر می‌برد، قبل از نیمه شب ۱۸ دی ماه از زندان اوین به مدت ۵ روز به مرخصی آمد.
امروز در طی گزارشات مختلفی آمده بود که سعید متین‌پور، فریدون صیدی راد، سروش ثابت، سعید جلالی فر، یاشار دارالشفاء و سعید حائری نیز در حمایت از خواسته رضا شهابی به اعتصاب غذای وی پیوسته بودند.
رضا شهابی ۱۷ روز پیش یعنی شنبه ۲۵ آذرماه زمانی که به بیمارستان خمینی تهران اعزام شده بود، در پی بدرفتاری مامور اعزام و ممانعت از انجام آزمایشات ضروری اعلام اعتصاب غذا و دارو نمود.
رضا شهابی، فعال کارگری، عضو هیأت مدیره سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و مسئول سابق واحد کارگری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیش‌تر از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی صلواتی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس و هم چنین به اتهام تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی نیز به پنج سال حبس محکوم شده بود. وی همچنین در این حکم به ۵ سال ممنوعیت از فعالیت سندیکایی و هفتاد میلیون ریال جریمه نقدی محکوم گردیده بود.
لازم به یادآوریست، حکم وی بتازگی از سوی دادگاه انقلاب به چهار سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سندیکایی و هفتاد میلیون ریال جریمه نقدی تقلیل یافته است.

اجرای شش سال حبس تعزیری مهدی تحققی در تبعید









مهدی تحققی عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی صبح امروز توسط ماموران امنیتی، در منزل خود بازداشت و برای اجرای حکم روانهٔ زندان شد.

بنا به گزارش تارنمای کلمه، صبح امروز دوشنبه مأموران امنیتی به منزل مهدی تحققی عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران مراجعه کرده و وی را با خود بردند.
مهدی تحققی عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران دو سال پیش بازداشت و پس از طی دوره بازجویی و تحمل چند ماه حبس انفرادی به قید وثیقه آزاد شد.
در دوران بازداشت بازجوی او تصریح کرده بود که به علت سرسختی و عدم همکاری تو را به زندان و تبعید به بدآب و هوا‌ترین منطقه کشور محکوم می‌کنیم.
بر اساس این گزارش با اعمال نظر وزارت اطلاعات دادگاه او را به شش سال زندان در زاهدان و پنج سال تبعید در این شهر و محرومیت از فعالیت سیاسی محکوم کرد.
این درحالی بود که مهدی تحققی هیچ اتهامی جز عضویت در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران و شورای سیاسی این سازمان نداشت.
در مرحله تجدید نظر حکم دادگاه بدوی نقض و تحققی به یکسال زندان و تبعید به یکی از شهرهای استان خراسان محکوم شد. پس از صدور حکم تجدید نظر تحققی طبق روال قانونی در انتظار دریافت حکم احضار اجرای احکام بود تا دوره محکومیت خود را آغاز کند اما مأموران امنیتی که خود را ملزم به رعایت قانون و حتی اجرای ضوابط معمول قانونی نمی‌دانند امروز با مراجعه به خانه وی او را بازداشت و برای اجرای حکم روانه زندان کردند.

اخراج علیرضا رجایی از محل کار در آستانه بازنشستگی








علیرضا رجایی، روزنامه نگار و از شخصیت‌های برجسته ملی مذهبی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، در دور جدیدی از فشار‌ها و در آستانهٔ بازنشستگی در شرف اخراج از صدا و سیما قرار گرفته است.
بنا به گزارش تارنمای کلمه، این فعال ملی مذهبی و روزنامه نگار که چندی پیش افشای فشارهای غیراخلاقی بازجویان به خانواده‌اش و درخواست از همسر وی برای طلاق، موجب موج وسیعی از اعتراض و انتقاد فعالان اجتماعی و سیاسی به دستگاه‌های امنیتی شده بود، به دلیل همین افشاگری تحت فشار‌های جدیدی از سوی زندانبانان و نهادهای امنیتی قرار گرفته است.
اخبار دریافتی حاکی است در دور جدید این فشار‌ها و تضییقات که صورت فشار اقتصادی گرفته است، بازجوی رجایی اخیرا از صدا و سیما خواسته است تا علیرضا رجایی را که سابقه ۲۶ سال کار در این سازمان دارد را اخراج کنند. این در حالی است که طبق روال قانونی وی می‌تواند بطور معمول بازنشسته شود و مراحل بازنشستگی وی نیز در شرف انجام است، اما بازجوی اطلاعات سپاه درصدد جلوگیری از آن و اخراج وی است.
همان طور که پیش از این گزارش شده بود، فردی بنام علی انواری با نام‌های مستعار علی اوسط وعلی انواری‌زاده که قبلا در اطلاعات عملیات سپاه استان مرکزی بوده و اینک عضو قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه پاسداران است بازجوی علیرضا رجایی بوده و با اقدامات غیرقانونی به هر نحو که توانسته رجایی وخانواده وی را تحت فشار قرار داده است. وی به همسر رجایی گفته من ایشان را به زندان برازجان یا رجایی شهر تبعید می‌کنم و از وی خواسته از شوهرش طلاق بگیرد.
وی پیش از نیز مدتی پس از بازداشت رجایی، خانواده وی را مجبور کرده بود موسسه انتشاراتیشان را تعطیل کنند و از وزارت ارشاد خواسته بود مجوز جدید موسسه انتشاراتی این فعال سیاسی را نیز لغو کند که وزارت ارشاد نیز به سرعت به این خواسته عمل کرد.
پس از آن بازجو باز هم خانواده رجایی را‌‌ رها نکرد و با پلمپ کردن ساختمان محل انتشاراتی به آن‌ها اعلام کرد به هیچ وجه حق تردد به آن ساختمان را ندارند و نهایتا آن‌ها را مجبور کرد ساختمان را به افرادی که وی تعیین کرده بود اجاره دهند. این ساختمان ملک شخصی علیرضا رجایی و دفتر کار وی قبل از بازداشت بوده است.
علیرضا رجایی، متولد ۲۸ مهر ١٣۴۱، دانش آموحته علوم سیاسی در مقطع دکترا از دانشگاه تهران و از فعالان ملی-مذهبی و مدیر انتشارات گام نو است. وی که سابقه مدیریت گروه سیاسی هیئت تحریریه روزنامه‌های جامعه، توس و نشاط را دارد، در انتخابات مجلس ششم در سال ۱۳۷۸ در رده بیست‌ وهشتم قرار گرفته و به مجلس راه یافت، اما پس از بازشماری آراء توسط شورای نگهبان وی از فهرست نامزدهای منتخب خارج شده و جای خود را به غلامعلی حداد عادل داد.

سعید متین‌پور در حمایت از خواست رضا شهابی دست به اعتصاب غذا زد









سعید متین‌پور روزنامه نگار زنجانی و فعال مدنی آذربایجان در اعتراض به عدم رسیدگی به درخواست مرخصی درمانیِ رضا شهابی فعال کارگری و عضو هیأت مدیره سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران از روز شنبه ۱۶ دی ماه اعتصاب غذا کرده است.
وی در پیامی علت اعتصاب غذای خود را وضعیت وخیم هم بندی‌اش رضا شهابی و عدم رسیدگی به مرخصی درمانی‌اش عنوان کرده است:
دوستان عزیز
سه و نیم سال است که در جنایت زندگی می‌کنم، در اتاقی که زندگی می‌کنم چهار نفر را تا کنون اعدام کرده‌اند و کسانی بوده‌اند به بیمارستان منتقل نشده و اینجا فوت کردند و چندین تن نیز در بیمارستان بستری هستند.
رضا شهابی یکی از این زندانیان بیمار است، در زمان بازداشت ایشان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از ناحیه ستون فقرات احساس درد می‌کند و اگر معالجه نشود امکان فلج شدن هست. شهابی بعد از ماه‌ها نامه نگاری نتوانست مرخصی درمانی بگیرد و از ۲۰ روز پیش نیز دست به اعتصاب غذا زده است.
کسانی که اینجا (بند ۳۵۰) زندگی می‌کنند همگی از یک فاجعه دیگر در هراس‌اند.
دیگر ایستادن و تماشا کردن سخت است، و این وظیفه را در خود می‌بینم که این کارگر آذربایجانی را تنها نگذارم، او تنها در چارچوب قوانین داخلی به دنبال عدالت در شرایط کار بوده است و می‌دانم اگر شما هم در اینجا می‌بودید او را تنها نمی‌گذاشتید و من هم از امروز همراه با رضا شهابی دست به اعتصاب غذا می‌زنم.
۱۶ دی ماه ۹۱ / سعید متین‌پور / زندان اوین
منبع: ساوالان سسی

تجمع اعتراضی کارگران کاغذسازی کارون در مقابل استانداری خوزستان








جمعی از کارگران کارخانه «کاغذسازی کارون» و «قند اهواز» صبح امروز، دوشنبه ۱۸ دی ماه، در اعتراض به بی‌توجه‌ای مسئولان در رفع مشکلات‌شان، در مقابل استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.
جهانبخش میر جانی عضو شورای اسلامی کار کارخانه کاغذ سازی کارون که در این تجمع حضور یافته بود، در تشریح مشکلات کارگران این کارخانه به ایلنا گفت: کارخانه «کاغذسازی کارون» پس از واگذاری به بخش خصوصی در سال ۸۵ به دلایل نامعلومی تعطیل شد و کارفرمای جدید تصمیم به اخراج ۲۰۰ کارگر گرفت.
این فعال کارگری با اشاره به اینکه تعطیلی‌ کارخانه تا سال ۸۹ ادامه پیدا کرد، افزود: در سال ۸۹ دوباره کارگران اخراجی دعوت بکار شدند اما پس از گذشت چهار ماه دوباره کارخانه تعطیل شد و مجددا ۲۰۰ کارگر تا امروز بیکار و بلاتکلیف مانده‌اند.
میرجانی اضافه کرد: تعطیلی کارخانه بعد از گذشت جهار ماه از فعالیت مجدد، با وجود فراهم بودن ماشین آلات و مواد اولیه تولید، ابهاماتی را برای کارگران بوجود آورده است.
به گفته عضو نهاد کارگری کارخانه کاغذسازی کارون، ۲۰۰ کارگر این واحد تولیدی علاوه بر اینکه خواستار دریافت مطالبات سنواتی خود از سالهای ۸۰ تا ۸۵ هستند، فعالیت مجدد این واحد تولیدی و بازگشت به کار را خواستارند.

واحد سیده فعال کارگری به اداره اطلاعات مهاباد احضار شد









واحد سیده فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری به اداره اطلاعات مهاباد احضار شد.
بنا به گزارش تارنمای کمیتهٔ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، روز یکشنبه ۱۷ دی ماه سال جاری ساعت ۱۰ صبح، واحد سیده عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری به اداره اطلاعات مهاباد احضار و مدت ۲/۵ ساعت مورد بازجویی قرار گرفت و سپس آزاد گردید.
نام برده قرار است مجددا روز دوشنبه ۱۸ دی ماه ساعت ۱۰ صبح خود را به اداره اطلاعات مهاباد برای ادامه بازجویی معرفی کند.

محمد مولانایی فعال کارگری در مهاباد بازداشت شد








محمد مولانایی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری در پی احضار به اداره اطلاعات مهاباد بازداشت شد.
بنا به گزارش کمیتهٔ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، روز شنبه ۱۶ دی ماه سال جاری محمد مولانایی عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری به اداره اطلاعات مهاباد احضار شده و بعد از مراجعه نام برده در ساعت ۱۲ ظهر به اداره مزبور تاکنون به منزل بازنگشته است.
گفتنی است، بتازگی برخورد با فعالین کارگری در استانهای غربی شدت گرفته است.

محمد کیمیایی، روزنامه نگار در قزوین بازداشت شد









محمد کیمیایی، روزنامه نگار و همکار روزنامه‌های اصلاح طلب و هفته نامهٔ حدیث در قزوین، از سوی نیروهای وزارت اطلاعات در این شهر بازداشت شده است.
بنا به گزارش تارنمای ملی- مذهبی، روز سه شنبهٔ هفته گذشته، چند مامور امنیتی با هجوم به منزل آقای کیمیایی، منزل مسکونی او را تفتیش کرده و برخی از لوازم شخصی و چندین کارتن کتاب و مدارک وی را نیز توقیف کرده‌اند.
نیروهای امنیتی به بستگان محمد کیمیایی که پس از پیگیری‌های بسیار از بازداشت وی مطلع شده‌اند، گفته‌اند که او همچنان تحت بازجویی است و تا زمان برگزاری دادگاه، در بازداشت خواهد بود. این روزنامه نگار از بیماری قلبی رنج می‌برد.
به نظر می‌رسد بازداشت آقای کیمیایی در ادامهٔ توقیف هفته نامهٔ حدیث قزوین و پلمب آن و نیز بازداشت کارکنان و سردبیر این هفته نامه صورت گرفته است. منابع خبری می‌گویند، طی یک ماه گذشته تعداد زیادی از فعالان و روزنامه نگاران این شهر تحت پیگرد نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند.