۱۳۹۱ آبان ۲۷, شنبه

با حضور فیلم‌های بدون مجوز در جشنواره‌ها برخورد می‌شود








 محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت تهیه‌کنندگان و کارگردانانی که بدون مجوز فیلم می‌سازند و در جشنواره‌هایی که «سیاه‌نمایی می‌کنند» حضور می‌یابند، "تاوان" آن را خواهند پرداخت.
بنا به گزارش ایسنا و به نقل از رادیو زمانه، محمد حسینی امروز، جمعه ۲۶ آبان‌ماه به‌شدت از تهیه‌کنندگان و کارگردانان فیلم‌هایی که از سوی وزارت ارشاد اجازه نمایش نگرفته‌اند و در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند انتقاد کرد و گفت حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های جهانی باید "ضابطه‌مند" باشد.
وزیر ارشاد جشنواره‌های جهانی را به دو دسته تقسیم کرد و گفت برخی مانند اسکار فیلمی را که به‌طور رسمی از سوی دولت‌ها معرفی می‌شوند می‌پذیرند و برخی دیگر از جشنواره‌ها فیلم‌های خود را نه از دولت‌ها که از بخش خصوصی دریافت می‌کنند.
وی با اشاره به این دو نوع جشنواره‌ گفت: "ما در کل نیازمند هستیم که ضوابط و مقررات ویژه‌ای را برای حضور فیلم‌ها در جشنواره‌های خارجی داشته باشیم."
حسینی با بیان اینکه "برخی از فیلم‌ها و جشنواره‌ها با منافع ملی ما سازگاری ندارد و یا آن‌ها به‌دنبال سیاه‌نمایی از کشور ما هستند" افزود سازمان سینمایی در حال پیگیری مقررات ویژه در این باره است.
وزیر ارشاد گفت جمهوری اسلامی ایران هر‌گاه متوجه شده "چه از نظر حضور فیلم و چه از نظر نوع حضور" شرکت در جشنواره‌ای به زیان "منافع ملی" است موضع گرفته است.
وی سپس به حضور فیلم «یک خانواده محترم» نخستین فیلم بلند مسعود بخشی در برخی از جشنواره‌ها اشاره کرد و افزود: "بلافاصله این حرکت را محکوم کرده و اعلام کردیم که این فیلم نه تنها مجوز تولید نداشته بلکه ما آن را تأیید نمی‌کنیم."
"یک خانواده محترم"، به تهیه‌کنندگی محمد آفریده و دو تهیه‌کننده فرانسوی، به‌عنوان تنها نماینده سینمای ایران در جشنواره کن ۲۰۱۲ در بخش جنبی دو هفته کارگردانان رقابت کرد و در جشنواره فیلم لندن و ششمین دوره جشنواره فیلم ابوظبی نیز شرکت نمود.
سایت‌ها و محافل نزدیک به حکومت ایران از این فیلم به‌عنوان یک فیلم "ضدارزشی" نام می‌برند که به "سیاه‌نمایی" از ایران می‌پردازد.
"یک خانواده محترم" فیلمی اجتماعی است که تصویری از فساد مالی رایج در حکومت ایران را به نمایش می‌گذارد.
وزیر ارشاد در سخنان امروز خود تأکید کرد: "قطعا تهیه‌کنندگان و کارگردانانی که فیلم‌های بدون مجوز می‌سازند و در جشنواره‌های خارجی علی‌رغم عدم مجوز مسئولان، شرکت می‌کنند در آینده در نحوه تعاملی که با آن‌ها می‌شود این نکات مد نظر قرار داده خواهد شد."
وی افزود: "این طور نیست که آن‌ها به دلیل این رفتار خودسرانه هیچ تاوانی را ندهند."
وزیر ارشاد پیش از این در ١٢ شهریورماه سال جاری نیز گفته بود فیلم‌هایی که "چهره‌ای غیرواقعی" از ایران را به‌نمایش می‌گذارند به جشنواره‌های جهانی فرستاده نمی‌شوند.
فیلم "خانه پدری" ساخته کیانوش عیاری نیز در تابستان گذشته با وجود مخالفت مسئولان وزارت ارشاد و نیروی انتظامی به نمایندگی از سینمای ایران در شصت‌ونهمین دوره جشنواره فیلم ونیز شرکت کرده بود.
"خانه پدری" که هنوز امکان نمایش در ایران را پیدا نکرده است روایتگر داستان زندگی فردی به نام محتشم، شخصیت اصلی فیلم، از ۱۵ سالگی تا ‎٨٠ سالگی است که مسائل و مشکلات زنان در ایران را در ۷۰ سال اخیر به تصویر کشیده است.
فشارهای حکومتی بر سینماگران ایران به‌ویژه در سال‌های اخیر شدت کم‌سابقه‌ای یافته است. انحلال خانه سینما، ممنوعیت نمایش و سانسور فیلم‌ها، بازداشت و محرومیت سینماگران، از جمله موارد و رویدادهایی است که در چند سال اخیر رخ داده و رواج داشته‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر