۱۳۹۱ آبان ۲۳, سه‌شنبه

بیانیه جمعی از فعالین: ما خواهان محاکمه عوامل شکنجه و قتل ستار بهشتی هستیم








 جمعی از هنرمندان، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی ایران طی بیانیه‌ای از سازمان‌های بین‌المللی و مدافع حقوق بشر خواستند تا با توجه به سابقه قوه قضاییه جمهوری اسلامی در سرکوب روشنفکران و مدافعان آزادی بیان که امضاکنندگان بیانیه آن‌را "خونین" دانستند، ‌ به پی‌گیری و محکومیت این جنایت بپردازند.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
درحالی که ده‌ها روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس در زندان‌های جمهوری اسلامی اسیرند، "ستار بهشتی"، شهروند-خبرنگار و وبلاگ‌نویسی که تنها کمتر از یک هفته از بازداشت‌اش به دست پلیس فتا گذشته بود، در زندان جان باخته است.
روایت شاهدان عینی از زندان اوین حاکی ست که این زندانی سیاسی به شدت تحت شکنجه قرار گرفته بود و احتمالن زیر شکنجه نیز جان باخته است.
ما گروهی از روزنامه‌نگاران، فعالان رسانه‌ای و مدنی خواهان پی‌گیری و تعقیب قضایی کلیه عوامل دست‌اندرکار در این جنایت ضدبشری هستیم و از سازمان‌های بین‌المللی و مدافع حقوق‌بشر خواستاریم با توجه به آن‌که دستان قوه قضاییه جمهوری اسلامی در ۳۳ سال گذشته در جنایت علیه بشریت و سرکوب روشنفکران، روزنامه‌نگاران و مدافعان آزادی بیان خونین است، به بررسی، پی‌گیری و محکومیت این جنایت بپردازند.
جمهوری اسلامی حاکمیتی است که نقض حقوق بشر و نادیده گرفتن آزادی بیان از ارکان بنیادی آن محسوب می‌شود، از این رو اقدامات عملی در جهت حمایت از روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی زندانی در ایران الزامی ست.
ما ضمن تسلیت به خانواده این کارگر آگاه و جامعه پرشمار وبلاگ نویسان ایرانی که عضوی آگاه و فعال را از دست دادند، اطمینان داریم که روز داوری در برابر ۳۳ سال جنایت جمهوری اسلامی نیز فراخواهد رسید.
آرش آبادپور (کمانگیر) (وبلاگ نویس)، احمد باطبی (خبرنگار و فعال حقوق‌ بشر)، سودابه اردوان (هنرمند)، پژمان اکبرزاده (روزنامه‌نگار)، سارا تبریزی (شاعر)، دلبر توکلی (خبرنگار)، عرفان ثابتی (جامعه‌شناس و مترجم)، بهروز جاوید تهرانی (خبرنگار آزاد و فعال حقوق بشر)، سپیده جدیری (شاعر و روزنامه‌نگار)، احمد جلالی فراهانی (روزنامه‌نگار و مستند ساز)، نادر جهانفرد (تحلیل‌گر و روزنامه‌نگار ورزشی)، امید حبیبی‌نیا (روزنامه‌نگار و پژوهش‌گر ارتباطات)، سیمین روزگرد (فعال سیاسی)، اردشیر زارع‌زاده (فعال حقوق بشر)، شهرزاد سپانلو (خواننده)، آیدا سعادت (فعال حقوق زنان)، علی شریفیان (روزنامه‌نگار)، پویا عزیزی (فعال سیاسی)، کامبیز غفوری (خبرنگار آزاد)، امیر محسن محمدی (روزنامه‌نگار آزاد)، شیدا محمدی (شاعر و نویسنده)، محمد مصطفایی (وکیل)، مرتضی موسوی (عکاس خبری آزاد)، ناهید نعیمی (خواننده و بازیگر تئا‌تر) ‌، ماندا نورزاد (نقاش)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر