۱۳۹۱ آبان ۲۲, دوشنبه

مخالفت دادستانی با اعزام علی اشرف پروانه به مرخصی








 علی اشرف پروانه که بیش از ۱۳ سال را در زندان سپری کرده است، باوجود سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی با مخالفت دادستان برای اعزام به مرخصی روبرو شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی اشرف پروانه زندانی عادی زندان رجایی شهرکرج، باوجود اخذ تمام مدارک لازم، و سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، با ممانعت دادستان برای اعزام به مرخصی روبرو شد.
وی با پیگیریهای مکرر خانواده موفق به اخذ تایید شورای طبقه بندی زندان و دادستانی گردیده بود و حتی سند مورد نظر را نیز بازداشت نموده بود.
علی اشرف پروانه که در سال ۱۳۷۸ بازداشت شده، به اتهام سرقت مسلحانه ابتدا به اعدام و سپس به ۲۹ سال و نیم زندان محکوم شده بود.
وی در مورد اتهامش به گزارشگر هرانا گفت: "سرقتهای من به هیچ وجه مسلحانه نبوده است. تنها به این دلیل که ما در منطقه کرد نشین زندگی می‌کنیم، و همه مردم در منازلشان اسلحه نگهداری می‌کنند، پس از بازداشت از منزل ما سلاح گرم کشف شد و مامورین، پرونده ما را از سرقت عادی به سرقت مسلحانه تغییر دادند. در صورتی که هیچ دلیلی دال بر اینکه من سرقت مسلحانه انجام داده باشم وجود ندارد."
وی سپس در سال ۸۴ به همراه ۲ نفر از همسلولی‌هایش بنامهای اردشیرکشاورزفر و محمدصدیق کریمی نقشه فرار بزرگی را طراحی کرد، آن‌ها به سبک فیلم‌های سینمایی پس از به دست آوردن نقشه زندان رجایی شهرکرج از فضاهای خالی که مختص تمهیدات آب و فاضلاب زندان بود، استفاده کردند و به حفاری تونلی ۱۸ متری در دیواره بتنی دست زدند تا خود را به تونل سالن ملاقات برسانند و از آن طریق فرار کنند.
پس از حدود یکسال علی اشرف پروانه و اردشیر کشاورزفر بازداشت می‌شوند و اردشیر کشاورزفر طبق حکم دادگاه در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۸۸ اعدام می‌شود.
علی اشرف پروانه هنگامی که بعد از فرار بازداشت می‌شود، مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و در پرونده قتل قاضی مقدس مظنون شناخته می‌شود.
وی به همین اتهام بیش از دوسال را در سلول انفرادی سپری کرد و مورد شکنجه‌های جسمی فراوان قرار گرفت. این اتهام، زمانی که عاملین اصلی ترور قاضی مقدس بازداشت شدند از روی وی برداشته شد و علی اشرف تنها به اتهام فرار از زندان به یک سال حبس دیگر محکوم گردید.
گفتنی است، محمدصدیق کریمی سومین زندانی فراری همچنان متواری می‌باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر