۱۳۹۱ بهمن ۳۰, دوشنبه

گزارشی از وضعیت یک زندانی سیاسی در زندان مشهد

 
 
 
 
 
 علی عبادی جامخانه، روحانی منتقد و از زندانیان سیاسی در دوران پهلوی و دهه ۶۰ است که آخرین بار در فروردین ۸۸ به دلیل برگزاری یک جشن خصوصی که در آن یادی از قربانیان قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ کرد بازداشت و روانه اداره اطلاعات مشهد شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، نامبرده پس از تحمل بیش از ۴۰۰ روز بازداشت موقت بدون دسترسی به وکیل و در شرایط ۳۰۰ روز انفرادی تحت فشار برای انجام مصاحبه تلویزیونی قرار گرفت و سرانجام به زندان مرکزی مشهد منتقل شد.

همزمان با بازداشت وی عبدالجواد عبادی جامخانه، زهره عبادی جامخانه دو فرزند وی به همراه حسن ارگنجی داماد ایشان نیز بازداشت می‌شوند.

وی سر انجام در آبان ماه سال ۸۹ پس از یک و نیم سال بلاتکلیفی از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی سلطانی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به شش سال حبس تعزیری و ده سال تبعید به خلخال محکوم شد.

وی هم اکنون در چهارمین سال بازداشت خود بدون استفاده از حق مرخصی در کنار زندانیانی با جرائم سنگین و خطرناک نگهداری می‌شود و به دلیل کهولت سن و ابتلا به بیمارهای عدیده جسمی قادر به تحمل حبس نیست.

بازداشت و بازجویی‌ها

علی عبادی جامخانه در ۱۹ فروردین ماه سال ۸۸ پس از پیگیری بازداشت فرزندش عبدالجواد عبادی جامخانه توسط ماموران وزارت اطلاعات به دلیل سخنرانی در یک میهمانی خصوصی در مورد قتل عام زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ بازداشت می‌شود، بازجویی‌ها از این زندانی در سلولهای انفرادی اداره اطلاعات مشهد صورت گرفته است، تحمل ۳۰۰ روز انفرادی خود گویایی پروسه فشار بر این زندانی برای پذیرفتن اتهامات دیکته شده وزارت اطلاعات می‌باشد، وی در طول بازجویی‌ها مورد بدرفتاری، توهین، تهدید و تطمیع قرار داشته است تا با قبول مصاحبه تلویزیونی و اعتراف بر علیه خود، صدور حکم سنگین برای وی رقم بخورد.

بازجویی‌های وی توام با ضرب و شتم و شکنجه از طریق عدم اجازه برای استفاده بموقع از توالت با توجه به ابتلا به بیماری کلیوی و پروستات هم چنین انتقال به بند عمومی و دستور ضرب و شتم فجیع وی توسط یک زندانی دیگر که موجب انتقال وی به بیمارستان خارج از بازداشتگاه نیز شد.

محاکمه و صدور و تائید حکم

محاکمه این زندانی در شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی سلطانی با حضور کار‌شناسان وزارت اطلاعات به صورت غیر علنی و بدون حضور خانواده انجام گرفت و علی عبادی جامخانه با حکم قاضی شعبه سوم به اتهام اجتماع و تبانی بر علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به شش سال حبس تعزیری و تبعید به خلخال محکوم شد. حکم صادره پس از اعتراض متهم به دادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی ارجاع و عینا تائید شد.

شرایط فعلی در زندان

علی عبادی جامخانه ۶۳ ساله هم اکنون در بند ۴ زندان مرکزی مشهد با شرایط وخیم جسمی بسر می‌برد، وی از بیماری پروستات و کلیه پیش از بازداشت رنج می‌برد و در زندان نیز به نوسانات فشار خون، آرتروز گردن، درد مفاصل مبتلا شده است.

وضعیت بند مذکور بسیار وخیم است به دلیل استفاده بیش از حد از ظرفیت بند بطوری که بسیاری از زندانیان کف خواب هستند، عدم تفکیک جرایم محکومین بطوری که وی به عنوان یک زندانی سیاسی در کنار محکومین مواد مخدر و سایر جرائم سنگین نگهداری می‌شود و پاسداران بند، آموزشی در مورد نحوه برخورد با زندانیان سیاسی و عقیدتی ندیده‌اند، عدم رسیدگی مناسب پزشکی در بهداری زندان یکی از معضلات دیگر زندان مشهد است و اکثر بیماری‌های آن با تجویز داروهای مسکن انجام می‌گیرد، کیفیت بد غذای زندان نیز موجب ابتلا به بیماری‌های گوارشی شده است که به مانند سایر زندان‌ها زندانیان مجبور به خرید از فروشگاه می‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر