۱۳۹۱ بهمن ۲۴, سه‌شنبه

انتقاد فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران از بازداشت گسترده روزنامه نگاران در ایران









فدراسیون بین المللی روزنامه ‌نگاران می‌گوید که بازداشت‌های اخیر دنباله روی روند تحت تاثیر قرار دادن رسانه‌ها در ایران می‌باشد که در طی آن مسئولین خبرنگاران درون کشور را تحت فشار قرار داده و در عین حال اقدام به خاموش نمودن همکارانشان در خارج از تیررس حاکمیت از راه حمله به خانواده‌ها و دوستانشان در داخل کشور می‌کند.
به گزارش جرس به نقل از سایت رسمی فدراسیون بین المللی روزنامه ‌نگاران، این نهاد مستقل امروز گفت که اظهارات وزیر اطلاعات ایران درباره بازداشت اخیر دوازده خبرنگار تهدیدی مستقیم برای استقلال رسانه‌ها می‌باشد.
متن کامل بیانیه و گزارش فدراسیون به شرح زیر است: طی بیانیه که در خبرگزاری فارس منتشر شد٬ وزیر اطلاعات حیدر مصلحی مدعی شد که خبرنگاران بخاطر رابطه‌شان با کارکنان بی‌بی سی فارسی در لندن بازداشت شدند و هشدار داد که بازداشت بیشتری در راه است. این بیانات فدراسیون بین المللی روزنامه ‌نگاران را بر آن داشت تا سه شنبه هفته گذشته سفری را به ترکیه ترتیب دهند جهت بحث درمورد طرحی کمک رسانی به خبرنگارانی که احتمالا به دنبال مکانی امن در خارج از ایران هستند.
جیم بومهلا رئیس فدراسیون بین المللی روزنامه ‌نگاران گفت: «این اظهارات نگران کننده حاکی از این است که وضعیت خبرنگاران در زمان باقی مانده به انتخابات خرداد در ایران احتمالا رو به افول خواهد رفت و شمار بیشتری از کشور خواهند گریخت.» «فدراسیون بین المللی روزنامه ‌نگاران در تلاش است شرایطی فراهم سازد تا ترکیه میزبان آنان باشد و به آن‌ها در رابطه با حقوقشان توصیه دهد و درباره وضعیت و اسکانشان آنان را یاری دهد.»
هیئت فدراسیون بین المللی روزنامه ‌نگاران در ترکیه با کریم الأتاسی٬ کمیسر عالی امور پناهجویان سازمان ملل٬ دیدار نموده و در مورد دشواری‌های زمانی که خبرنگاران در تبعید درمرحله مصاحبه و ثبت نام با آن مواجه هستند بحث نمود. مسئولین فدراسیون بین المللی روزنامه ‌نگاران تعدادی از پرونده‌های ویژه را ارائه نموده و برلزوم تسهیل پروسه اسکان این خبرنگاران در کشورهای ثالث تاکید نمودند.
هیئت با اتحادیه‌های عضو خود در ترکیه نقششان در تسهیل کمک‌های بشردوستانه٬ پیگیری پرونده‌های خاص و نمایندگی نزد مسئولان ترکیه به منظور بهبود وضعیت این خبرنگاران را مورد بررسی قرار دادند.
این سفر پس از بازداشت حداقل شانزده خبرنگار٬ شامل شش زن٬ بود که در حال حاضر توسط نیروهای امنیتی ایران بدون ایراد اتهام در بازداشت موقت به سر می‌برند.
طبق گزارش رسانه ها٬ مسئولین ایرانی خبرنگاران و وبلاگ نویسان را به منظور ارعاب رسانه‌ها پیش از انتخابات مجلس در مارس مورد هدف قرار دادند. بازداشت شده‌ها عبارت بودند از پرستو دوکوهی٬ مرضیه رسولی٬ سهام الدین بورقانی٬ فاطمه خردمند٬ احسان هوشمندزاده و سعید مدنی.
بازداشت‌ها در راستای یورش‌هایی بود به منازل خبرنگاران که طی آن لپ تاپ‌هایشان ضبط شد. با آنکه خبرنگاران بازداشتی نه فعال سیاسی محسوب می‌شوند و نه موضوعات حساس را مورد پوشش قرار می‌دهند٬ ‌بیانیه وزارت اطلاعات مهر تاییدی ست بر اینکه مسئولین نگران ارتباطات خبرنگاران با خارج می‌باشند.
آخرین باری که حاکمیت ایران اقدام به سرکوب گسترده رسانه‌ها نمود در سال ۱۳۸۹ و به منظور منع امر خبررسانی درباره اعتراضات دنیای عرب بود.
فدراسیون بین المللی روزنامه ‌نگاران می‌گوید که بازداشت‌های اخیر دنباله روی روند تحت تاثیر قرار دادن رسانه‌ها در ایران می‌باشد که در طی آن مسئولین خبرنگاران درون کشور را تحت فشار قرار داده و در عین حال اقدام به خاموش نمودن همکارانشان در خارج از تیررس حاکمیت از راه حمله به خانواده‌ها و دوستانشان در داخل کشور می‌کند.
بت کستا دبیر کل فدراسیون بین المللی روزنامه ‌نگاران می‌گوید که «این اقدامات بی‌شرمانه و متعلق به قرون وسطی می‌باشد که همکاران ما قربانی آن می‌باشند.» «این اقدامات کارکرد دولتی را ترسیم می‌کنند که حکومت کردن با رضایت مردم را کنار گذاشته و مصمم است تا هرگونه انتقاد٬ هرچند حقیقی و به جا را سرکوب نماید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر