۱۳۹۱ اسفند ۱۴, دوشنبه

افغانستان خواستار تعلیق حکم اعدام افغان‌های زندانی در ایران شد








 دولت افغانستان از ایران خواسته است تا اجرای حکم اعدام شهروندان افغان را که در ایران به اعدام محکوم شده اند، به تعلیق در آورد.
وزیر خارجه افغانستان این درخواست را در جریان دیدار با همتای ایرانی‌اش در وین پایتخت اتریش مطرح کرده است.
به گزارش بی‌بی‌سی فارسي، جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، در کنفرانس خبری گفت که زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان در دیدار با علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران، در اتریش از او خواسته تا موضوع اعدام افغان‌ها را بازنگری کنند و در قبال افغان‌هایی که حکم اعدام آنها صادر شده، عدالت را تامین کنند.
وی افزود: "وزیر خارجه ایران موافقت کرده که به نوبه خود از رئیس قوه قضائیه ایران درخواست خواهد کرد که اجرای حکم اعدام تمام شهروندان افغان را به حالت تعلیق در آورد تا زمانی که قوه قضائیه دو کشور با هم ملاقات‌های روبرو انجام دهند و یک راه حل یا یک مکانیسم همکاری موثرتر و نزدیک تر را تعریف کنند."
سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان همچنین گفت که قرار است به زودی یک هیات عالی‌رتبه از افغانستان به ایران سفر کند و موضوع اعدام افغانها را از نزدیک بررسی کند.
دیدار وزیر امور خارجه افغانستان با همتای ایرانی‌اش، در جریان پنجمین مجمع جهانی ائتلاف تمدن‌های ملل متحد صورت گرفته است. این نشست در شهر وین به تاریخ نهم و دهم حوت برگزار شده بود.
سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، آماری از شمار افغان‌هایی که تاکنون در ایران اعدام شده‌اند و یا در انتظار اعدام هستند، ارائه نکرد اما تایید کرد که اکنون شماری از شهروندان افغان در زندان‌های ایران به سر می‌برند که برای‌ عده ای از آنها حکم اعدام صادر شده است.
همزمان با درخواست دولت افغانستان برای تعلیق حکم اعدام شهروندان افغان، ده‌ها نفر از فعالان جامعه مدنی در کابل در یک نشست خبری، به اعدام افغان‌ها در ایران اعتراض کردند.
این معترضان، ادامه روند اعدام افغان‌ها در ایران را نگران کننده خوانده و گفته اند که برخورد حکومت ایران در برابر افغان‌ها نقض آشکار حقوق بشر است.
یاسین نگاه یکی از این معترضان می‌گوید که اعدام افغان‌ها در ایران غیر عادلانه است و آنها بدون دسترسی به حق داشتن وکیل مدافع، محاکمه می‌شوند.
او گفت: "هیچ تصویر شفاف و گزارش شفافی از روند بازداشت این افراد و این که چه مدت در زندان می‌مانند و به چه دلیلی به دار آویخته می‌شوند، وجود ندارد."
آمار دقیقی از تعداد زندانیان افغان در ایران در دست نیست.
در تازه‌ترین مورد، حکومت ایران پنج شهروند افغان را به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام کرد و اجساد آنها را به خانواده‌های‌شان در ولایت تخار تحویل داد . کلیک اجساد این افراد به تاریخ پنجم حوت/اسفند در منطقه کلفگان ولایت تخار در شمال افغانستان به خاک سپرده شد.
شماری از افغانها هم خواستار تعیین یک گزارشگر ویژه از سوی سازمان ملل متحد شده اند تا موضوع افغانهای زندانی و کسانی را که در ایران به اعدام محکوم شده اند، پیگیری کند.
ملک ستیز از مسئولان شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر در افغانستان، در این زمینه نامه ای نوشته و با نشر آن در شبکه های اجتماعی از افغانها خواسته این نامه را امضا کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر