۱۳۹۲ تیر ۱۳, پنجشنبه

عدم رعایت مسائل بهداشتی و زیست محیطی زباله در سلماس







 عدم کنترل زباله‌های شهری و روستایی، اعم از مواد زاید انسانی، حیوانی و گیاهی در محیط، به علت وجود انواع مختلف پسماندهای غذایی با رطوبت و حرارت مناسب و پناهگاه‌هایی که همواره در توده‌های زباله وجود دارد، از عوامل اصلی و مولد بسیاری از بیماری‌های انسان و حیوانات است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، انتشار زباله‌های بیمارستانی در محیط و پراکندگی مواد زاید خانگی و صنعتی از یک سو و تداوم فصول گرم سال با توجه به کثرت بیماری‌های عفونی و طولانی شدن زمان برداشت زباله از معابر و اماکن عمومی از سوی دیگر، از جمله عواملی هستند که محیط مناسبی را برای تکثیر و رشد سریع بسیاری از باکتری‌ها، انگل‌ها و... را فراهم آورده و سبب مشکلات زیادی در این شهرستان برای شهروندان شده است.
بر پای همین گزارش، این زباله‌ها در۳ کیلومتری این شهرستان نزدیک به اتوبان (سلماس، خوی) مابین روستای چیچک و برگشاد‌‌‌ رها شدند.
مشکلی که به شکل یک تهدید جدی، سلامت شهروندان در این شهرستان را به خطر انداخته و در صورت عدم توجه دست اندرکاران امور شهری، فجایع زیست محیطی جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.
زباله‌ها نه فقط باعث تولید بیماری، بوی تعفن و زشتی مناظر در این شهرستان شده، بلکه با آلوده کردن خاک، آب و هوا خسارات فراوانی را به مزارع و باغات اطراف به بار آورده است.
همچنین لازم به ذکر است، در صورتی که روش دفع زباله به صورت تلنبار کردن در فضای آزاد باشد، مگس در داخل زباله که از نظر حرارت، رطوبت و مواد غذایی مناسب‌ترین محیط به شمار می‌رود رشد و نمو کرده و پس از بلوغ، به منازل و اماکن مجاور پرواز می‌کند.
دراین زمینه یکی از شهروندان گفت: "متاسفانه در سلماس شبکه فاضلاب نداریم و ضایعات و زباله وارد جوی آب‌ها می‌شوند. از سوی دیگر جوی آب‌ها نیز متاسفانه سر پوشیده نیستند و به همین دلیل بسیاری از شهروندان زباله‌های خود را درون آن می‌ریزند، بخصوص مراکز توزیع غذا، که این نوع رفتار‌ها سبب شده کانون‌های بسیار خوب و گسترده‌ای در سطح شهر برای رشد و تغذیه موش و مگس به وجود بیاید."
جمع آوری، حمل‌ونقل و آخرین مرحله دفع این مواد بایستی به طریق باشد که خطرات ناشی از آن‌ها در سلامتی انسان به حداقل ممکن کاهش یابد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر