۱۳۹۲ تیر ۱۴, جمعه

گزارشی از وضعیت محمد عبدالهی زندانی سیاسی کرد زندان مهاباد







 محمد عبدالهی زندانی سیاسی کرد زندان مهاباد در شرایط جسمی وخیمی بسر میبرد و تا کنون اجازه اختیار وکیل را نداشته است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد عبدالهی ۳۴ ساله در ۴ فروردین ماه ۱۳۸۹ در منزل شخصی خود در مهاباد بازداشت شد.
یکی از بستگان وی که نخواست نامش فاش شود، در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت: "مامورین امنیتی هنگام یورش به منزل محمد، باوجودی که وی مسلح نبوده است به او تیراندازی کرده و از ناحیه پا با یک گلوله مجروحش نمودند. سپس وی را بصورت زخمی به اداره اطلاعات ارومیه انتقال داده و بدون اینکه درمان مناسب و کاملی بر رویش صورت پذیرد به سلول انفرادی انتقالش دادند. بعد از چند روز که بهبود نسبی حاصل می‌شود محمد مورد شکنجه قرار گرفته و بر اثر شکنجه یک پا و یک دست و چند دندانش را می‌شکنند. بعد از ۳ ماه شکنجه و بازجویی زمانی که وضع جسمی محمد رو به وخامت می‌گراید و زخمهایش عفونت میکنند؛ اداره اطلاعات از ترس اینکه وی در بازداشتگاه آنها فوت کند، او را به زندان مهاباد انتقال می‌دهد. پزشکان بهداری زندان مهاباد در همان بدو ورود تشخیص می‌دهند که وی باید به بیرون از زندان منتقل شود و در مراکز درمانی خارج از زندان تحت مداوا قرار گیرد، ولی مسئولین زندان با اعزامش به مراکز درمانی خارج از زندان مخالفت کرده و باعث می‌شوند که پایش کج جوش بخورد. دست وی نیز با اینکه جوش خورده است هیچ وضع مطلوبی ندارد و کلا با وجود گذشت ۳ سال محمد از شرایط جسمی نامناسبی برخوردار است."
وی همچنین ادامه داد: "محمد عبدالهی از ابتدای تابستان ۱۳۸۹ در زندان مهاباد بسر میبرد و اتهام محاربه از طریق عضویت در حزب کومله به او تفهیم شده است. وی از تابستان ۱۳۸۹ تا به‌حال ۹ جلسه بدون داشتن وکیل در شعبه ۱ دادگاه انقلاب مهاباد محاکمه شده است. ولی از آن رو که هیچ دلیل و مدرکی دال بر مجرم بودن ایشان وجود ندارد دادگاه انقلاب نتوانسته است محکومش کند. مسئولین دادگاه به وی اجازه معرفی وکیل نداده اند و میگویند پرونده شما محرمانه است و شما نمیتوانید وکیل اختیار کنید. تمام ۹ جلسه دادگاهی محمد بدون وکیل برگزار شده و آخرین جلسه محاکمه‌اش دو ماه پیش برگزار شد."
وی در ادامه گفت: "محمد عبدالهی اکنون شدیدا نیاز به جراحی در بیرون از زندان دارد ولی مسئولین زندان و مسئولین قضایی و مسئولین اطلاعات از انتقال او به بیرون از زندان جهت مداوا جلوگیری میکنند."
گفتنی است، محمد عبدالهی برادر محمد امین عبدالهی، زندانی سیاسی زندان ارومیه است که در پاییز سال ۱۳۸۴ در منزل مسکونی خود بازداشت شده و به اتهام ارتباط با حزب کومله و محاربه در مجموع به ۱۸ سال حبس در تبعید به زندان طبس محکوم شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر