۱۳۹۲ مرداد ۵, شنبه

تعطیلی ۱۹۵ واحد تولیدی قارچ و بیکاری ۸۰ هزار کارگر ظرف یک سال گذشته







 رییس هییت مدیره انجمن قارچ ایران گفت: در سال گذشته ۱۹۵ واحد تولیدی قارچ از مجموع ۴۱۰ واحد موجود تعطیل شده‌اند.
"محمد حسن افشار" تعطیلی این واحد‌ها را به دلیل قیمت‌گذاری نامناسب از سوی دولت دانست و به ایلنا گفت: در سال جاری نیز ۳ واحد تولیدی در شهریار و ۲ واحد تولیدی در اصفهان اعلام ورشکستگی کرده‌اند.
افشار با تاکید بر اینکه تعطیلی واحد‌های تولیدی قارچ موجب بیکاری ۸۰ هزار کارگر شده است، افزود: در صنعت پرورش قارچ ایران بطور مستقیم ۲۰ هزار نفر و بطور غیر مستقیم ۱۰۰ هزار نفر مشغول به کارند و عدم رسیدگی به مشکلات این صنعت علاوه بر ضربه به تولید قارچ در افزایش بیکاری هم تاثیر گذار است.
رییس هیئت مدیره انجمن قارچ ایران متخصص نبودن نیروی کار در صنعت قارچ را یکی از مشکلات تولید این محصول ذکر کرد و گفت: به دلیل ارائه نشدن آموزش‌های کافی به کارگران، بهره‌وری نیروی کار در حد مطلوبی نیست.
او اضافه کرد: انجمن قارچ ایران در یک سال گذشته با تأسیس مراکز آموزشی برای سرمایه‌گذاران، کشاورزان و مدیران سعی کرده است تا خلاء آموزش را پر کند.
افشار در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به تولید ۹۰ هزارتنی قارچ در سال گذشته افزود: در سال جاری نیز همین میزان تولید خواهیم داشت به رغم اینکه پتانسیل تولید در این صنعت بالای ۶۴۰ هزار تن در سال است.
وی با اشاره به مشکلات پرورش‌دهندگان قارچ ادامه داد: این مشکلات باعث شده است که قادر به پر کردن ظرفیت تولید اسمی قارچ نباشیم.
افشار با اشاره به اینکه در سال ۷۳ میزان ۳۰ درصد از تولید داخلی را صادر شده است، اظهار داشت: در حال حاضربه دلیل عدم وجود ساز و کار درست صادرات در کشور، میزان صادرات قارچ بسیار کاهش یافته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر