۱۳۹۲ مهر ۶, شنبه

امید کوکبی برنده جایزه حقوق بشری ساخاروف شد







امید کوکبی فوق دکترای فیزیک اتمی گرایش لیزر پلاسما دانشگاه تگزاس (آستین) آمریکا که مدت بیش از ۳۰ ماه است که به دلیل عدم همکاری در پروژه هسته‌ای ایران با پرونده سازی از سوی نهادهای امنیتی در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد برنده جایزه حقوق بشری ساخاروف شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق در ایران، امید کوکبی متولد ۱۳۶۱در گنبد کاووس و اهل تسنن است. وی در سال ۱۳۸۴با مدارک لیسانس پیوسته فیزیک و مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف فارغ التحصیل شد و با بورسیه تحصیلی مرکز تحقیقات فتونیک اروپا در بارسلون اسپانیا مدارک فوق لیسانس و دکترای خود را در سال ۲۰۱۰ کسب کرد.
او همچنین مدتی در دانشگاه تگزاس به تدریس مشغول بوده و در این دانشگاه در حال گذراندن دورهٔ فوق دکترا در رشته فیزیک اتمی گرایش لیزر پلاسما بود.
امید کوکبی علیرغم ابتلا به بیماری‌های گوارشی، سنگ کلیه و فک و لثه که در اثر عدم رسیدگی مسولان زندان شدت یافته‌اند، از رفتن به مرخصی درمانی محروم بوده است.
در کنار امید کوکبی، انجمن فیزیک آمریکا همچنین اینجایزه را به بوریس آرت شولر از انستیتو فیزیک بودوف مسکو به خاطر «مبارزه طولانی وی برای دموکراسی در روسیه و از حمایت وی از حقوق کودکان فراموش شده» اهدا کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر