۱۳۹۲ آبان ۱۵, چهارشنبه

اعتراض صنفی کارگران عسلویه به تصمیم وزارت نفت







در پی تصمیم وزارت نفت برای توقف موقت پروژه‌های عمرانی‌ نا‌تمام و تزریق بودجه آن به پروژه‌های دیگر نفتی، کارگران شاغل در فازهای ۱۳، ۱۴، ۲۲ و ۲۴ عسلویه دست به اعتراض زدند.
به گزارش ایلنا، ناصر آغاجری کلیک فعال کارگری با اعلام این خبر گفت: "بر اساس این سیاست جدید، وزارت نفت «تا اطلاع ثانوی» تنها اعتبارات مالی مورد نیاز برای تکمیل و راه‌ اندازه فازهای رو به اتمام ۱۲، ۱۸ و ۱۷ منطقه عسلویه را تامین خواهد کرد. براساس این تصمیم فعالیت فازهای دیگر عسلویه با وجود آمادگی کارگران در محل کار متوقف شده است."
کارگران معترض عنوان کردند که در پی تصمیمات جدید، حدود ۹۰ درصد کارگران شاغل در فازهای ناتمام تعدیل شده‌اند و از آنجا که بیشتر این کارگران بابت مطالبات گذشته نیز از کارفرمایان طلبکارند در حال حاضر چند روزی است که اقدام به اعتراض صنفی کرده‌اند.
این در حالی است که روز گذشته نیز جمعی از کارگران فاز ۱۳ میدان گازی پارس جنوبی در عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت چهار ماره حقوق خود تجمع کردند.
در سال‌های اخیر صنایع تولیدی در ایران با مشکلات شدیدی مواجه شده‌اند که به تشدید مشکلاتی نظیر دستمزدهای معوقه و اخراج کارگران انجامیده است.
تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت و نظام بانکی ایران یکی از مهم‌ترین دلایلی است که وضعیت اقتصادی دشواری برای ایران رقم زده است.
براساس گزارش‌های رسمی، از تیر سال گذشته و با آغاز اجرایی شدن تکلیک حریم خرید نفت خام ایران توسط اتحادیه اروپا و آمریکا، صادرات روزانه نفت خام ایران از حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در سال ۱۳۹۰ در بهترین حالت به یک میلیون بشکه در سال ۱۳۹۱ رسیده که به معنای نصف شدن صادرات نفت و از دست رفتن نیمی از درآمدهای ارزی ایران است.
درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در داده‌های آماری ایران جزو درآمدهای غیرنفتی محاسبه می‌شود و کاهش احتمالی فروش بین‌المللی این محصولات بر اثر تحریم‌های آمریکا به معنای کاهش درآمدهای غیرنفتی خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر