۱۳۹۲ آذر ۵, سه‌شنبه

۶۶ درصد بانوان قربانی خشونت در خانواده هستند







 آمار ۶۶ درصدی خشونت زنان در ایران از ابتدای زندگی، بالابودن آمارخشونت علیه زنان در کردستان، معرفی اهواز به عنوان خشن‌ترین شهر، غفلت مسئولان وزارت بهداشت نسبت به خشونت، فقر ایران در موضع مددکاری و... از مهم‌ترین محورهای کارگاه آموزشی اورژانسهای درمانی در کار با قربانیان همسرآزاری بود.
به گزارش ابتکار، کارگاه آموزشی اورژانسهای درمانی و کار با قربانیان همسر آزاری همزمان با روز جهانی امحاء خشونت علیه زنان از سوی سازمان دفاع از قربانیان خشونت ظهر دوشنبه برگزار شد. در این کارگاه دکتر جعفر بوالهری روانپزشک و رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان از بالا بودن خشونت خانواده در کردستان و سنندج خبر داد و گفت: در تحقیقات انجام شده میزان خشونت در میان خانواده‌های کردی به ۸۸ درصد می‌رسد که این خشونت‌ها علیه زنان است. وی با بیان اینکه برخی از این خشونت‌ها برگرفته از فرهنگ‌های قومی و قبیله است افزود: برخلاف تصور تهران نیز از جمله شهرهایی است که میزان خشونت هم در خانواده و هم علیه زنان بسیار زیاد است. بوالهری از اهواز به عنوان خشن‌ترین شهر نام برد و گفت: در نوع خشونت شهر اهواز در مصداق‌های خشونت علیه زنان به عنوان خشن‌ترین شهر شناخته شده است. خشونت‌هایی که‌گاه منجر به قتل و یا نقص عضو می‌شود.
در ادامه این کارگاه امیرحسین جلالی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی با اعلام اینکه طرح ملی شیوع خشونت در استان‌ها ۱۰ سال طول کشید، گفت: دامنه و پیامدهای منفی خشونت تنها به شخص خشونت دیده بر نمی‌گردد بلکه همه افراد خانواده و جامعه را در بر می‌گیرد. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت کاهش خشونت خانگی از جمله اولویت‌ها است و کشور‌ها باید برای آن برنامه داشته باشند. همچنین برنامه ریزی به معنی اختصاص بودجه، آموزش و افزایش آگاهی عمومی است. وی با اشاره به تعریف خشونت در ابعاد جهانی تصریح کرد: تهدید، تمایل یا اقدام علیه خود یا دیگری، گروه یا جامعه که نتیجه‌اش آسیب جسمانی یا روانی برای فرد شود خشونت تلقی می‌شود. وی با اشاره به اینکه قربانی‌های خشونت تنها محدود به زن نمی‌شود ادامه داد: اما آمارهای جهانی بیشتر قربانیان خشونت را زن و کودک اعلام می‌کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی به تحقیقات انجام شده در ایران اشاره کرد و گفت: خشونت‌های فیزیکی در ایران بیشتر شامل کودکان و زنان می‌شود و مرد‌ها بیشتر قربانی خشونت‌های روانی می‌شوند به این معنی که زن مثلاً به آن‌ها اجازه رفت و آمد با خانواده‌اش را نمی‌دهد. جلالی تصریح کرد: در تحقیق و طرح ملی که در سال ۸۳ در میان ۱۲ هزار و ۶۰۰ زن در ۲۸ مرکز استان انجام شد نشان داد که ۶۶. ۳ درصد از زنان از ابتدای زندگی درگیر خشونت هستند که از اینمان ۱۰. ۵ درصد خشونت‌های آن‌ها بسیار شدید بوده است. در این تحقیقات ۵۳ درصد از زنان خشونت را در یک سال ابتدایی ازدواج تجربه کرده‌اند.
به گفته وی از میان زنان تحقیق شده ۲۸. ۲ درصد خشونت فیزیک داشتند و ۱۹. ۲ درصد خشونت‌های فیزیکی آن‌ها مربوط به یک سال اول بوده است. همچنین برخلاف تصور که میزان خشونت در سال اول میزان بعد از تولد فرزند و دوره بارداری باید کم باشد اما در این زنان تحقیق شده خشونت در این دوره‌ها خارج از انتظار بوده است. نکته جالب توجه این است که این زنان همسر، خود، خانواده همسر و خانواده خود را از مهم‌ترین عوامل خشونت عنوان می‌کردند. جلالی به آمار سازمان جهانی بهداشت به خشونت علیه زنان اشاره کرد و گفت: در دنیا هر ۱۱ ثانیه یک زن مورد آزار قرار می‌گیرد و حتی بارداری نیز برای آن‌ها مصونیت ندارد. در آمریکا ۳۳ تا ۳۵ درصد زنان مورد خشونت قرار می‌گیرند.
مریم رسولیان روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه بسیاری از زنان ضعف در بیان مشکلات و خشونت‌های خود دارند گفت: باید به زن فرصت حرف زدن داده شود چرا که اکثر افرادی که مورد خشونت قرار می‌گیرند علاقمند به صحبت کردن با کسی بوده و دلشان می‌خواهد حس همدلی ایجاد شود بنابراین روان‌شناس باید به صورت کامل به زنان مراجعه کننده گوش فرا دهد. رسولیان ادامه داد: وقتی آمار خشونت در ایران بالاست به این معنی است که رفتارهای خشونت آمیز در حال تبدیل شدن به یک رفتار طبیعی است. بنابراین باید به هر نحو جلوی آن گرفته شود. وی با بیان اینکه در سقز و میناب بیشترین خشونت‌های روا شده به زنان در رابطه جنسی است اما مردان بیشتر اسیر خشونت روانی می‌شوند، تصریح کرد: زنان ما اگر خشونت فیزیکی نبینند خود را قربانی خشونت نمی‌دانند پس لازم است در گام نخست آگاهی زنان را بالا برده و آن‌ها را به حقوق خود آشنا کنیم. رسولیان تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد خشونت فیزیکی زنان نسبت به مردان بیشتر بوده اما از دیگر سو خشونت روانی مردان با توجه به محدودیت‌های اعمال شده از سوی زنان بیشتر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر