۱۳۹۱ بهمن ۲۶, پنجشنبه

قطع و به آتش کشیدن قسمتی از جنگل گلستان توسط اداره کل منابع طبیعی









 اداره کل منابع طبیعی استان گلستان چندین اصله درخت کهنسال موجود در محوطه این اداره کل را با قدمتی حدود شصت سال قطع و بقایای درختان قطع شده را نیز به آتش کشیدند.
بنا به گزارش سودوبند، در چند روز گذشته اداره کل منابع طبیعی استان گلستان در اقدامی عجیب و غیر قانونی چندین اصله درخت (پالم) کهنسال موجود در محوطه این اداره کل را با قدمتی حدود شصت سال قطع نموده و بقایای درختان قطع شده را نیز به آتش کشیدند.

گفتنی است بر اساس ماده ۱ قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور (مصوب ۵/۷/۱۳۷۱ مجلس شورای اسلامی)؛ گونه‌های درختانی از قبیل شمشاد، زربین، سرخدار، سرو خمره‌ای، سفید پلت، حرا و چندل، ارس، فندق، زیتون طبیعی، بنه (پسته وحشی)، گون، ششم، گردو (جنگلی) و بادام وحشی (بادامک) در سراسر کشور جزء ذخایر جنگلی محسوب و قطع آن‌ها ممنوع می‌باشد.
همچنین در تبصره ۱ همین مصوبه وزارت جهاد سازندگی موظف است مناطق استقرار گونه‌های یاد شده را مشخص و حفاظت نموده و متخلفین را به مراجع قضایی معرفی نماید.
ضمن اینکه در تبصره ۳ همین مصوبه اشاره شده است که، متخلفین از این قانون برای بار اول علاوه بر پرداخت خساراتی که حسب مورد توسط کار‌شناسان مربوطه وزارت جهاد سازندگی ارزیابی خواهد گردید به حبس از یک ماه تا شش ماه و پرداخت جزای نقدی برای هر اصله درخت معادل یک برابر و نیم قیمت روز آن و در صورت تکرار به اشد مجازات محکوم می‌شوند.
علیرغم تمام مصوبه‌ها و قوانین پیش بینی شده در این خصوص؛ وبسایت «گرگان نامه» با انتشار خبر قطع این درختان کهنسال؛ متذکر می‌شود: مستندات گواهی می‌دهد که ادارات، سازمان‌ها، نهاد‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی استان حجم بسیار زیادی از اقدامات غیر قانونی و تخلفات ساختمانی و ساخت و ساز‌های بدون پروانه در مرکز استان را مرتکب می‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر