۱۳۹۱ بهمن ۲۶, پنجشنبه

تایید حکم ۵ سال زندان جمال قادرنژاد، فعال دانشجویی کرد









طی روزهای اخیر دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی، حکم ۵ سال حبس را برای جمال قادرنژاد که توسط دادگاه انقلاب مهاباد صادر شده بود، قطعی اعلام کرد.
«عباس جمالی» وکیل جمال قادرنژاد، دانشجوی رشته علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور می‌اندوآب، در گفتگو با آژانس خبری موکریان، درباره حکم صادره گفت: حکم نهایی پنج سال زندان برای جمال قادرنژاد چند روز پیش از طرف شعبه دهم دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی تأئید شد.
وی با بیان اینکه اتهام اصلی ایشان «عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام» بود، اضافه کرد: علاوه بر این اتهام، که اصلیترین اتهام آقای قادرنژاد بود، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت ملی کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام نیز اتهام‌های دیگری بود که در پرونده ایشان آمده بود.
جمالی افزود: موکل بنده را اداره اطلاعات با همین اتهامات بازداشت کرده بود. نکته قابل تأمل و تعجب برانگیز برای بنده این بود که خود اداره اطلاعات صراحتا تقاضای اشد مجازات به استناد مواد ۴۹۹ و ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات کرده بود، که قانونا این موضوع ربطی به اداره اطلاعات ندارد و اصولا این ارگان نمی‌تواند برای کسی تقاضای مجازات کند چون اطلاعات حتی ضابط قضایی هم نیست. اگرهم ضابط قضایی باشد نمی‌تواند چنین کاری بکند، این امر مربوط به دادسرا و بازپرس است.
این وکیل دادگستری با بیان اینکه متاسفانه بازپرس پرونده هم بر اساس گزارش اداره اطلاعات کیفرخواست به دادگاه بدوی داده بود، ادامه داد: در حالی که آقای قادرنژاد اعلام کرده بود که هیچ عضویتی در احزاب مخالف نظام ندارد، ولی با این وجود قاضی دادگاه بدوی حکم به محکومیت ایشان صادر کردند.
جمالی اضافه کرد: قاضی پرونده عنوان کرده بودند که دیگر اتهامات نامبرده یعنی اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، جرم‌های مستقلی نیستند و براین اساس آن‌ها را رد کردند ولی برای اتهام عضویت، حکم ۵ سال زندان برای ایشان صادر کردند.
وی همچنین افزود: در مرحله رسیدگی به پرونده در دادگاه بدوی، اداره اطلاعات ادعا کرده بود که مدارکی و شواهدی پانصد صفحه‌ای در اختیار قاضی پرونده قرار داده است که اتهام آقای قادرنژاد را اثبات می‌کند. بنده تقاضا کردم که این مدارک را مشاهده کنم ولی قاضی پرونده گفتند: «مدارک را من دیده‌ام، کافی است. شما لازم نیست ببینید» و هیچ مدرکی به ما ارائه نکرد.
عباس جمالی خاطرنشان کرد: بنده به همه این موارد در مرحله تجدیدنظر اشاره کردم که متأسفانه دادگاه تجدیدنظر بدون دقت به این مسائل و موارد خلاف واقعیت، رأی دادگاه بدوی را عینا تأیید کرد.
وکیل مدافع جمال قادرنژاد، با توجه به بیماری حاد موکلش، در این باره نیر اظهار داشت: در طول ایام بازداشت موکلم، بنده بار‌ها به دلیل بیماری دیسک کمر، به قرار بازداشت طولانی مدت ایشان اعتراض کردم و درخواست کردم که قرارشان به وثیقه تبدیل شود تا آقای قادرنژاد در بیرون از زندان به معالجه خودشان بپردازند ولی رئیس دادگاه به این مسأله هم توجهی نکردند.
وی افزود: موکل بنده الآن با دیسک کمر خیلی شدید در زندان مواجه هستند که در صورت ادامه این وضعیت احتمال وخیم شدن حال جسمی ایشان زیاد است.
عباس جمالی در پایان این گفتگو، نسبت به حکم صادره اینگونه اظهارنظر کرد: بنده همچنان معتقدم که حکم صادره برای جمال قادرنژاد کاملا ناعادلانه است چون در پرونده ایشان هیچگونه مدرک یا شاهدی مبنی بر اثبات اتهام ایشان وجود نداشت و حکم نامبرده صرفا به جهت گزارش اداره اطلاعات صادر گردیده است و به زعم بنده نه تنها روند رسیدگی به پرونده اصولی و قانونی نبود بلکه حکم صادره نیز قانونی نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر