۱۳۹۱ اسفند ۷, دوشنبه

ده‌ها پناهنده افغانی در شهر سلماس بازداشت شدند








 نیروهای امنیتی طی هفته گذشته درشهرستان سلماس ده‌ها شهروند تبعه افغانستان را بازداشت کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اعمال سیاست غیرانسانی نیروهای امنیتی علیه شهروندان بی‌دفاع افغان سابقه طولانی تری دارد و اسکان افغان‌ها عملا در ۲۸ استان کشور ممنوع گردیده است، بنظر می‌رسد بازداشت این شهروندان در راستای ممانعت از مهاجرت به ترکیه صورت گرفته باشد.
دستگیری و اخراج پناهجویان افغان به بهانه "غیرمجاز" بودن بشدت در حال انجام است٬ تا جایی که طی مدت کوتاهی بیش از دویست هزار نفر از افغانهای مقیم ایران دستگیر و اخراج گردیده‌اند.
اخیرا استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نیز رسما با صدور دستورالعملهای علنی به اذیت و آزار و حتک و حرمت پناهجویان افغان صورت قانونی و رسمی داده‌اند.
شایان ذکر است که طی سال‌های اخیر برخی از شهروندان تبعه افغانستان که به دلیل عدم یافتن شغلی مناسب و محرومیت از حقوق شهروندی در ایران، مجبور شده‌اند ایران را از سمت مرزهای غربی به مقصد کشورهای اروپایی ترک نمایند، در کمین نیروهای انتظامی گرفتار آمده و بعضا به علت تیراندازی کشته و مجروح شدند.
همچنین درپی حملات به مسافران افغان درمرز این شهرستان طی چند ماه گذشته شمارکشته شدگان درنوار مرزی این شهرستان با ترکیه به بیش از ۳۰ کشته و زخمی رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر