۱۳۹۱ اسفند ۷, دوشنبه

پنج سال حبس در تبعید و ده سال تبعید در بلوچستان برای میرطاهر موسوی








 پنج سال حبس تعزیری در بلوچستان و ده سال تبعید به این منطقه برای نماینده سابق مجلس و فرماندار اسبق کرج پس از بیش از ۲۲۰ روز بازجویی و انفرادی.
بنا به گزارش تارنمای کلمه، پس از هفت ماه و نیم فشار، انفرادی و بازجویی در شرایط سخت، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی پنج سال حبس تعزیری در بلوچستان و ده سال تبعید به این استان را صادر کرد.
میرطاهر موسوی، استاد دانشگاه و عضو ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در انتخابات دهمین دورهٔ ریاست جمهوری در مرداد ماه سال جاری بازداشت و بلافاصله به انفرادی‌های بند امنیتی زندان اوین منتقل شد.
پس از آن گزارش شد که بازجویان برای خلاصی از شرایط وخیم وی، دو راه پیش روی این زندانی سیاسی گذاشته‌اند: مصاحبه به شیوهٔ سردار مدحی و برنامه‌ای که در سیمای ضرغامی پخش شد، و یا آنچه در سال ۸۸ در دادگاه‌های نمایشی شاهد آن بودیم و اعتراف به گناه‌های ناکرده؛ که سه سال قبل هم پس از دوره‌های طولانی حبس انفرادی و فشارهای شدید جسمی و روانی، برخی زندانیان به آن وادار شدند.
پیش از این گزارش‌ها حاکی از آن بود که وی در تمام ۲۲۹ روز بازجویی برای اعتراف به آنچه بازجویان می‌خواسته‌اند، تحت فشار بوده و به خصوص برای اعلام مواضع و بیان مطالب مورد نظر بازجویان در مقابل دوربین تحت فشارهای روانی شدید قرار گرفته است. اینکه آیا شکنجه و فشارهایی که بر وی اعمال می‌شود به شکل فیزیکی نیز بوده یا خیر اطلاعی در دست نیست، اما قدر مسلم نفس زندان انفرادی از مصادیق مسلم شکنجه است که در خصوص میرطاهر موسوی، شیوه‌های دیگر فشار روانی نیز در کنار بیماری‌های متعدد به آن افزوده شده است.
چندی پیش یکی از نزدیکان میرطاهر موسوی، با ابراز نگرانی درباره سلامتی وی، گفته بود که در مواجهه کاملا اتفاقی که ۲۹ مهر در راهرو دادسرا با او داشته‌اند، مشهود بوده که کاهش وزن زیادی داشته و بسیار ناتوان و بیمار، تنها جمله‌ای که گفته این بود که "حالم خیلی بد است و در هفته گذشته ۴ بار بیهوش شده و زیر سرم رفته‌ام."
میر طاهر موسوی از بیماری‌های متعددی از جمله بیماری قلبی رنج می‌برد و پیش از بازداشت تحت نظر پزشک بوده است، به نحوی که پزشکان معالج وی اعلام کرده‌اند او به هیچ وجه نباید در محیط بسته و شرایط ایزوله قرار گیرد. این نظر تخصصی پزشکان، از سوی خانواده آقای موسوی به مسئولان زندان و بازپرس هم منتقل شده است، با این حال او همچنان در سلول‌های بند ۲۰۹ اوین به سر می‌برد.
بر اساس این گزارش، علیرغم این حکم سنگین، هنوز اتهام میرطاهر موسوی به صورت رسمی اعلام نشده است و تنها سایت‌های وابسته به نهادهای امنیتی، مطالبی همچون نقش او در "به انحراف کشیدن علوم انسانی" را به عنوان اتهام وی اعلام کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر