۱۳۹۲ فروردین ۳۰, جمعه

گزارشات موضوعی سالانه نقض حقوق بشر در ایران


 نهاد آمار،نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران طبق روال کاری خود در طی ۳ سال گذشته و رسالتی که برای خود تعریف نموده، با آغاز سال جدید، اقدام به انتشار گزارش سالانه‌ی نقض حقوق بشر در ایران نموده است.
این گزارش در حالی منتشر شده است که نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران توسط جمهوری اسلامی، که ممانعت از گردش آزاد اطلاعات را هم شامل می‌شود، طبعاً راه‌های گزارشگری و اطلاع رسانی در این حوزه را هم دشوار نموده است. در چنین شرایطی بدیهی ست که به رغم تلاش‌های شبانه روزی گروه‌ها و افراد فعال در این عرصه، بخش اعظمی از وقایع از حوزه‌ی دید ایشان مستتر می‌ماند.
از این رو مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تاکید می‌کند که این گزارشات نمایانگر کارنامه‌ی کامل جمهوری اسلامی در قبال وضعیت اسفبار حقوق بشر در ایران نیست، بلکه نظر به محدودیت فعالیت فعالان حقوق بشر در داخل کشور، از یک طرف بیانگر توانمندی آن‌ها در شرایط سرکوب و سانسور بوده و از طرف دیگر تنها بخشی از کل واقعیت نقض حقوق بشر در ایران را مستند و منعکس می سازد. بر همین اساس آسیب شناسی‌ای صورت گرفته که بر مبنای آن مخاطب درخواهد یافت فعالیت در حوزه‌ی مذکور در چه مناطقی از کشور قوی‌تر و در کدام نواحی ضعیف‌تر است.
بر حسب این بخش، اگر پایتخت (تهران) بیش‌ترین موارد مطرح شده در این گزارش را در مقابل استان‌هایی نظیر خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و بوشهر به خود اختصاص داده، هرگز اثبات کننده‌ی این نیست که در چنین استان‌هایی وضعیت نقض حقوق بشر بحرانی نیست، که لازم است در آینده تقویت گزارشگری در چنین استان‌هایی در اولویت کاری فعالین حقوق بشر قرار گیرد.
این گزارش که در درجه‌ی اول هدف اطلاع رسانی و مستند سازی موارد نقض حقوق بشر به منظور روشن کردن افکار عمومی و تمرکز توجهات را دنبال می‌کند، تلاشی است جهت زمینه سازی اجرای درست عدالت در آینده‌ی نامعلوم و همینطور حقیقت یابی‌، که بتوان بر اساس آن محکومیت‌های بین المللی را زمینه سازی کرده تا از ادامه‌ی نقض حقوق بشر جلوگیری شود.
این گزارش که تازه‌ترین آمار و تحلیل از موارد نقض حقوق بشر در سال ۱۳۹۱ را در بر می‌گیرد، شامل ۷ بخش عمده است که در ۲۷ کتابچه و در ۵۰۰ صفحه منتشر شده است.

گزارش آماری:

در این گزارش که در نوع خود بی‌سابقه است، تلاش شده است در کنار اعلام آمار‌ها و استفاده از اشکال برای بیان میزان ثبت شده نقض حقوق بشر در ایران به توانمندی‌های گروههای مدافع حقوق بشر بر اساس حوزه کاری یا جغرافیایی نیز پرداخته شود.

بنابراین فرد مطالعه کننده متوجه خواهد شد گروههای مدافع حقوق بشر در چه مناطقی از کشور فعال‌تر هستند یا در چه مناطقی ضعیف هستند و همینطور در چه حوزه‌هایی گزارشگری فعالانه صورت می‌گیرد. این مهم می‌تواند با ایجاد امکان تجزیه و تحلیل بیشتر برای مدافعان حقوق بشر به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران کمک کند.

در این گزارش بالغ بر ۴۵ صفحه از ۵۹ نمودار و ده‌ها صفحه آمار استفاده شده است. گزارش آماری را بصورت اچ تی‌ام ال می‌توانید در سایت در اینجا مشاهده کنید یا برای دانلود آن اینجا را کلیک کنید.


اسامی بازداشت شدگان سال ۱۳۹۱:

در طی یکسال گذشته نیروهای امنیتی ۲۱۷۹ شهروند را بازداشت نموده‌اند که از این تعداد ۶۴۹ مورد آن به صورت موردی و ۱۵۳۰ مورد آن به صورت بازداشت فله‌ای یا بدون مشخص شدن هویت بازداشت شده بوده است.

در گزارش پیش رو اسامی و مشخصات ۶۴۹ شهروند بازداشت شده سال ۱۳۹۱که هویت آن‌ها از سوی گروههای مدافع حقوق بشر مخابره شده و توسط نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گردآوری شده می‌آید.

این گزارش بالغ بر ۲۳ صفحه است، این گزارش را بصورت اچ تی‌ام ال می‌توانید در سایت در اینجا مشاهده کنید یا برای دانلود آناینجا را کلیک کنید.


مجموعه احکام دادگاههای انقلاب در سال ۱۳۹۱:

مراجع قضایی حکومت ایران اعم از بدوی و تجدید نظر، در طی سال گذشته اقدام به صدور ۱۴۳۵۹ ماه حبس (تعلیقی و تعزیری) نموده‌اند، این احکام برای ۴۰۰ شهروند در سال گذشته صادر شده است.

در این گزارش تمامی احکام حبس‌های تعزیری و تعلیقی و همینطور دادگاههای تجدید نظر که از طریق منابع موثق اعلام شده‌اند بصورت موردی گردآوری شده است.

این گزارش بالغ بر ۳۷ صفحه است، این گزارش را بصورت اچ تی‌ام ال می‌توانید در سایت در اینجا مشاهده کنید یا برای دانلود آناینجا را کلیک کنید

گزارش تفصیلی و آماری نقض حقوق بشر در سال ۱۳۹۱:

این گزارش بعنوان کامل‌ترین گزارش سالانه که تمامی دسته بندی‌های ماهانه و موضوعی را بصورت تفصیلی و آماری دارد مرجع سایر گزارشات محسوب می‌شود.


این گزارش که بالغ بر ۱۱۸صفحه است و می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

مهم‌ترین رویداد‌ها و گزارشات حقوق بشری در سال ۱۳۹۱

این گزارش بعنوان کامل‌ترین گزارش سالانه که تمامی دسته بندی‌های ماهانه و موضوعی را بصورت تفصیلی و آماری دارد مرجع سایر گزارشات محسوب می‌شود.


این گزارش که بالغ بر ۲۳ صفحه است و می‌توانید از اینجا دانلود کنید و در اینجا مشاهده کنید.

گزارش سالانه بر اساس تفکیک موضوعات:

در این مجموعه، گزارشات نقض حقوق بشر در ایران بصورت مجزا در یازده دسته بندی اصناف، اعدام، اقلیت‌های مذهبی، اقلیت‌های ملی، اندیشه و بیان، دانشجویان، زنان، زندانیان، فرهنگی، کودکان و کارگران بعنوان عمده محورهای گزارشگری نقض حقوق دسته بندی و تبیین شده‌اند.
هر گزارش بر اساس دسته، مجموع گزارشات حول محور خود در محدوده زمانی یکساله را در بر می‌گیرد.
مجموع ۱۱ فایل گزارش بالغ بر ۱۲۲ صفحه است و می‌توانید با کلیک روی تصاویر و انتخاب رسته مورد نظر گزارش را دانلود یا با کلیک اینجاتمام گزارشات را در یک فایل زیپ دریافت کنید.

گزارشات آماری بر اساس تفکیک ماهها:

در این مجموعه، گزارشات نقض حقوق بشر در ایران بصورت آماری و حقوقی در ۱۲ ماه سال و در یازده دسته بندی اصناف، اعدام، اقلیت‌های مذهبی، اقلیت‌های ملی، اندیشه و بیان، دانشجویان، زنان، زندانیان، فرهنگی، کودکان و کارگران مورد بررسی قرار گرفته است.

مجموع ۱۲ فایل گزارش بالغ بر ۱۳۱صفحه است و می‌توانید با کلیک روی تصاویر و انتخاب رسته مورد نظر گزارش را دانلود یا با کلیک اینجاتمام گزارشات را در یک فایل زیپ دریافت کنید.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر