۱۳۹۲ آبان ۱۸, شنبه

تبیین مواضع و درخواست از زندانیان اوین برای پایان دادن به اعتصاب







دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با صدور اطلاعیه مطبوعاتی از چهار زندانی اعتصابی در زندان اوین خواست تا به اعتصاب خود پایان دهند.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ضمن اعلام نگرانی نسبت به وضعیت جسمی زندانیان اعتصابی در بند ۳۵۰ زندان اوین، بر استفاده از ظرفیت ها و روش های دیگر برای پیگیری این مطالبات؛ تاکید کرد  و از ایشان خواست تا با پایان دادن به اعتصاب خود به نگرانی جامعه‌ی مدنی و خانواده های خود نیز پایان دهند.
متن کامل این بیانیه که در وب سایت رسمی آن منتشر شده است به شرح زیر است:
چهار تن از زندانیان عقیدتی – سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین به نام‌های عبدالفتاح سلطانی، امیر خسرو دلیر ثانی، سعید مدنی و مهدی خدایی از ظهر روز شنبه یازدهم آبان ماه در اعتراض به عدم توجه مسئولین زندان و دستگاه قضایی به وضعیت زندانیان بیمار و هم چنین اعمال محدودیت غیرقانونی نهادهای امنیتی در اعزام زندانیان به مراکز درمانی در خارج از زندان؛ دست به اعتصاب غذا زده‌اند. این اقدام پر مخاطره زندانیان در پیگیری مطالبات بحق خود با گذشت یک هفته از اعتصاب غذا موجب نگرانی جامعه مدنی نسبت به سلامت جسمی ایشان شده است.
اعتصاب کنندگان طی بیانیه ای فقدان پزشک متخصص در زندان، فرایند طولانی در پاسخ به درخواست زندانیان، عدم تامین هزینه‌ی معالجه‌ی برخی بیماران را، از دیگر عوامل دخیل در آغاز اعتصاب غذای خود ذکر کردند.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ضمن اعلام نگرانی نسبت به وضعیت جسمی زندانیان اعتصابی در بند ۳۵۰ زندان اوین، بر استفاده از ظرفیت ها و روش های دیگر برای پیگیری این مطالبات؛ تاکید دارد و از این عزیزان می خواهد با پایان دادن به اعتصاب خود به نگرانی جامعه‌ی مدنی و خانواده های خود نیز پایان دهند.
این تشکل ضمن تائید خواسته‌ی به حق زندانیان معترض، همان‌طور که پیش‌تر و در پی مرگ افشین اسانلو اعلام نمود؛ مسئولیت همه جانبه‌ی حفظ سلامت و جان زندانیان را بر عهده‌ی نهادهای حکومتی ذیربط می‌داند و بر اجرای مواد ۱۰۲ ،۱۱۱، ۱۱۲، ۱۱۳، ۱۱۵و ۱۱۸ آیین نامه‌ی سازمان زندان‌ها که حداقل استاندارد در نحوه‌ی رفتار با محکومین محسوب می شود؛ تاکید دارد.
هم چنین این مجموعه به دستگاه قضایی توصیه می‌کند در جهت رفع نگرانی‌های منعکس شده در بند ب از بخش سوم گزارش دوره‌ای آقای شهید، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران که در ۲۲ اکتبر به مجمع عمومی این سازمان ارائه شد؛ بکوشد و با علم به اینکه این قوانین به عنوان یک کلیت، برای تأمین حداقل شرایط مناسب به تصویب رسیده است، تلاش مستمری، در بهبود شرایط محکومین به انجام رسانده و از محدودیت های دستگاه های امنیتی در رسیدگی پزشکی به زندانیان جلوگیری نماید.
این مجموعه در راستای اهداف خود همان‌طور که پیش‌تر با تهیه‌ی لیست ۴۰ نفری از زندانیان عقیدتی و سیاسی بیمار در بند ۳۵۰، اقدام به اطلاع رسانی در مورد ایشان نموده بود، پیگیری وضعیت زندانیان بیمار را در الویت قرار داده و از کلیه‌ی ظرفیت ها و راهکارهای قانونی برای بهبود شرایط این زندانیان استفاده خواهد کرد.
دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
شنبه ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۲ برابر با نهم نوامبر ۲۰۱۳

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر