۱۳۹۲ دی ۹, دوشنبه

دیدار معاون دادستان تهران با زندان اهل سنت در ۵۷مین روز اعتصاب









«تورگ» معاون سیاسی دادستان تهران و رئیس دادسرای اوین با زندانیان اعتصابی زندان قزل‌حصار دیدار کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، معاون سیاسى دادستان تهران و رئیس دادسراى مقدس اوین به نام تورگ طی روزجاری براى اولین بار در طول این ۵۷ روز اعتصاب غذاى زندانیان اهل سنت به دیدار آن‌ها رفته و عملا به مذاکره با آن‌ها پرداخت.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «آقاى تورگ به زندانیان اهل سنت گفته بود که اعتصاب غذاى خود را بشکنند و من خودم شخصا پیگیر پرونده شما خواهم بود ولى زندانیان اهل سنت در جواب این درخواست گفته بودند که چه تضمینى وجود دارد که بعد از فک اعتصاب ما را اعدام نکنید؟ که آقاى تورگ اینجا هیچ جوابى به آن‌ها نداده بود. زندانیان اهل سنت به معاون سیاسى دادستان تهران رئیس دادسراى شهید مقدس اوین گفته بودند ابتدا ما را به رجایى شهر برگردانید و دادگاه علنى براى ما برگذار کنید تا ما هم به اعتصاب خود پایان دهیم. ولى تورگ با این درخواست مخالفت کرده بود. زندانیان یک پیشنهاد دیگر داده بودند و آن اینکه در حضور خانواده هاى ما قول بدهید که در یک دادگاه عادلانه و علنى ما را محاکمه مجدد مکنید تا ما هم اعتصاب غذاى خودمان را پایان دهیم که این بار هم از طرف آقاى تورگ با این پیشنهاد هم مخالفت شده بود. زندانیان عقیدتى اهل سنت که به اتهامهاى مبهمى در حبس هستند و براى آن‌ها احکام اعدام صادر شده است به تورگ معاون سیاسى دادستان تهران گفته بودند که ما دو بار با وعده هاى شما اعتصاب غذاى خودمان را شکستیم ولى وضعیتمان هیچ بهبودى پیدا نکرد و ما اکنون براى اجراى حکم لحظه شمارى می‌کنیم و دیگر گول وعده و وعیدهاى شما را نمی‌خوریم.»
گفتنى است بر اثر اعتصاب غذاى طولانى وضعیت جسمى حامد احمدى و جمشید دهقانى از در مرحله خطرناکی قرار دارد و نیازمند مراقبتهاى فورى پزشکى هستند ولى مسؤلان زندان و نهادهای امنیتى که مسؤل پرونده آن‌ها هستند به سلامت آن‌ها توجه و رسیدگى نمی‌کنند.
حامد احمدى و جمشید دهقانى و جهانگیر دهقانى و کمال ملایى از ۵۷ روز قبل دست به اعتصاب غذا زده‌اند.
طبق گفته وکلاى دو تن از زندانیان اهل سنت به نامهاى سید هادى حسینى و صدیق محمدى حکم اعدام آن‌ها توسط دیوان عالى کشور نقض خورده است و پرونده آن‌ها به سنندج باز گردانده شده است.
این دو زندانى به مدت ۵۵ روز همراه با زندانیان دیگر در اعتصاب بودند که با نقض خوردن حکمشان اعتصاب خود را شکستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر