۱۳۹۲ دی ۱۷, سه‌شنبه

گزارشی از چهارده سال فعالیت کانون صنفی معلمان

خلاصه ای از رنجهای معلمان ایران





کانون صنفی معلمان ایران (تهران)در سال ۷۸ پس از رونق یافتن سازمانهای مردم نهاد از وزارت کشور ( کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ) مجوز و پروانه ی فعالیت دریافت کرد.محدوده ی جغرافیایی برای کانون در حد کل کشور تعریف شده بود لذا در تهران دفتری دایر شد تا ساماندهی را از مرکز انجام دهد .
پس از آن در کشور در استانهای مختلف ، ۴۳ تشکل صنفی فعال و تبدیل به گروهی متشکل از همه ی کانونها زیر نام شورای هماهنگی شدند.سال ۸۳ در پی نشست شورای هماهنگی کانونهای سراسر کشور در رشت نیروهای امنیتی فعالان صنفی را دستگیر و روانه ی زندان کردند.
فعالیتهای کانون صنفی معلمان ایران و بازگویی کاستی های آموزش و پرورش سخنگوی کانون (علی اصغر ذاتی)دستگیر و ۴۰ روز در انفرادی بود.در سال ۸۵ در پی دعوت کانون از معلمان کشور در اعتراض به اجرا نشدن قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق توسط دولت احمدی نژاد و حضور گسترده ی فرهنگیان و برگزاری تجمعات چند ده هزار نفره مورد هجوم جریان اقتدار گرا قرار گرفت و موج دستگیری های فعالین صنفی و انفصال و تبعیدها آغاز شد.
تقریبا نیمی از اعضای هیات مدیره ی کانون عید سال ۸۵ را در بند ۲۰۹ زندان اوین گذراندند.(رسول بداقی،محمود بهشتی لنگرودی،علی اکبر باغانی،حمید پور وثوق،محمد رضا رضایی گرکانی،علی اصغر منتجبی و …).که برای بیشتر آنها احکام تعلیقی از سه تا پنج سال صادر شد. هفته نامه قلم معلم تنها نشریه مستقل معلمان کشور با مدیر مسئولی محمد خاکساری توقیف شد.پسر آقای خاکساری(سجاد) دستگیر و روانه زندان شد و در همان سال علی اصغر ذاتی به شکل مشکوکی تصادف کرد و راهی بیمارستان شد.
در سال ۸۶ و در شهریور ماه در نشست شورای هماهنگی در تهران به صحنه ی ضرب و شتم معلمان نماینده ی کانونهای کشور توسط نیروهای امنیتی شد.۴۰ نفر دستگیر و روانه ی بازداشت شده و برایشان پروند سازی شد.که از تهران محمود بهشتی لنگرودی،عباس معارفی زنجانی،علی اکبر باغانی ،اسماعیل عبدی در میان دستگیر شدگان بودند.
در سال ۸۶ پس از پذیرفته شدن سازمان در همان سال اسماعیل عبدی در خروج از مدرسه توسط نیروهای امنیتی ربوده شد و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد . بعدها این ربایش را بازداشت نامیدند.ماشین اتوبوس اسماعیل عبدی در کنار منزل پدری در ساعت ۴ صبح به آتش کشیده شد و حتی زبانه های آتش به داخل منزل ایشان رسید و یکی از اتاقها تخریب شد. با دیر رسیدن آتش نشانی ، اتوبوس به طور کامل منهدم شد و عجیب آنکه بیمه حتی یک ریال به دلیل ارزیابی عمدی بودن آتش زدن اتوبوس از پرداخت غرامت خودداری کرد!
در سال ۸۷ از بین کانونها در نشست شورای هماهنگی ۱۰ کانون به عنوان شورای مرکزی انتخاب شدند. در همین سال در دیدار با نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس ۱۲ نفر از نامیندگان کانونهای صنفی بازداشت شدند.که از تهران آقایان علی اکبر باغانی،اسماعیل عبدی،میر اکبر رییس زاده ،سید مجتبی قریشیان و رسول بداقی )جزء دستگیر شدگان بودند. در همان سال و در روز معلم در جلسه هفتگی، ۱۲ نفر از اعضای کانون دستگیر شدند که در بین آنها مهدی بهلولی، محمدرضا نیک نژاد،علی اکبر باغانی،سیدمحمود باقری،محمود بهشتی لنگرودی،محمد رضا رضایی گرکانی،اسماعیل عبدی بودند. پس از از آن محمدرضا رضایی گرکانی به استعفای اجباری وادار شد.
در طی این سالها تشکل های دیگر نیز از گزند حملات امنیتی فارغ نبودند.از آن جمله می توان به مهندس هاشم خواستار عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان مشهد که ۷۷۵ روز بدون مرخصی در زندان وکیل آباد گذراند ،مختار اسدی و پیمان نودینیان عضو هیات مدیره انجمن معلمان استان کردستان که چند بار بازداشت و سرانجام به تبعید محکوم گردیدند،سید مجتبی ابطحی از خمینی شهر که نزدیک یکماه در اوین انفرادی گذراند و پیس از بازگشت به بازنشستگی اجباری محکوم شد اشاره کرد.
در سال ۸۸ و در پی انتشار بیانیه های افشا گرانه کانون از وقایع سیاسی کشور و نقد جامع دولت احمدی نژاد فشارهای امنیتی به فعالان کانونی افزایش یافت.در شهریور ۸۸ رسول بداقی عضو هیات مدیره در اداره آموزش و پرورش اسلامشهر دستگیر و توسط قاضی صلواتی به ۶ سال حبس به اتهامات واهی تبانی و تبلیغ علیه نظام و تجمع و … محکوم شد.رسول را هیات تخلفات اداری به اخراج از آموزش و پرورش نیز محکوم کرده است.اکنون مدت ۴ سال و ۴ ماه است که رسول بداقی بدون مرخصی در زندان (چند ماه در اوین) و رجایی شهر بوده است.حتی برای فوت مادرش به او اجازه خروج ندادند! در سال ۸۹ وزارت کشور از کانون صنفی معلمان ایران(تهران)شکایت کرد و با ارائه ی یک لیست اتهامات واهی تقاضای انحلال کانون را به دادگاه ارائه کرد که در دادگاه ۲۶ حقوقی استان تهران بررسی و خوشبختانه کانون را از اتهامات واهی نسبت داده شده تبرئه کرد.
سید محمود باقری عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران در سال ۸۹ دستگیر و پس از ۶۰ روز انفرادی در سال ۹۰ توسط قاضی صلواتی به ۹ سال حبس محکوم شد.که بعدها به ۳ سال و نیم تقلیل یافت.اکنون حدود دوسال و نیم از حبس ایشان گذشته است.در سال ۸۹ و پس از نشست شورای مرکزی در یزد آقایان اسماعیل عبدی در اداره آموزش و پرورش اسلامشهر، محمود بهشتی لنگرودی و علی اکبر باغانی در تهران دستگیر و روانه ی بازداشت در بند ۲۰۹ اوین شدند.هر یک حدود دو ماه در زندان اوین بند ۲۰۹ به شکل انفرادی گذراندند. و پس از آن با وثیقه های سنگین حدود پانصد میلیونی میلیون تومانی آزاد شدند.
در ادامه اسماعیل عبدی دبیر کل فعلی کانون صنفی معلمان ایران توسط قاضی پیر عباسی –شعبه ۲۶- به ۱۰ سال حبس به اتهام واهی تبلیغ و تبانی و جمع آوری اطلاعات به منظور برهم زدن نظم کشور محکوم شد .آقای محمود بهشتی لنگرودی اولین دبیر کل کانون و بازرس و سخنگوی فعلی کانون توسط قاضی صلواتی – شعبه ۱۵ – به ۵ سال حبس و علی اکبر باغانی دبیرکل پیشین و نایب رییس فعلی کانون توسط قاضی پیر عباسی به تحمل یک سال حبس در قزل حصار و ۱۰ سال تبعید به زابل محکوم گردید.( با احتساب ۵ سال حبس تعلیقی فبلی احتمال این وجود داشت که حبس آقای باغانی به ۶ سال افزایش یابد). اکنون حبس آقای عبدی به حال تعلیق در آمده و پرونده ی آقایان باغانی و بهشتی برای اعمال ماده ۱۸ به دادگاه تجدید نظر رفته است.
در جاهای دیگر کشور نیز احکام مختلفی برای فعالان صنفی صادر شده است از آن جمله می توان به محاکمه دسته جمعی اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان کردستان و صدور حکم واحد ۴ ماه حبس و تعلیق آن به مدت دو سال،تبعید ظالمانه ی نبی الله باستان فارسانی مسئول پیشین دبیرخانه شورای هماهنگی و عضو کانون صنفی معلمان استان چهارمحال و بختیاری به بروجرد و مختار اسدی از کردستان به کرج و تبعید حمید رحمتی از شهرضا به ساری که منجر به تصادف شدید ایشان و رفتنشان به حالت کما و رسیدن ضایعه ی جدی به سیستم دفاعی بدنشان،اخراج حمید مجیری عضو هیات موسس کانون معلمان خمینی شهر و پس از آن تبدیل به تبعید،صدور و اجرای حکم عجیب شلاق برای سیاوش اسلامی از کانون ساری و رضا عبدی سنبل آبادی عضو فعال کانون تهران و صدرور حکم ۹۱ روز زندان برای توفیق مرتضی پور عضو هیات مدیره ی کانون معلمان آذربایجان شرقی و تعلیق آن ،بازداشت محمد حسن داودی از کانون میاندوآب و اخذ استعفای اجباری،انفصال و کسر از حقوق هادی لطفی نیا و هاشم خواستار از کانون مشهد،دستگیری دو سوم از اعضای هیات مدیره کانون همدان و اجرای احکام مختلف تبعید و انفصال برای آنها از جمله تبعید علی صادقی به کنگاور و ممنوعیت تدریس برای امیر اسدیان و تبعید محمد توکلی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان کرمانشاه به کردستان و صدور هزاران حکم مختلف کسر از حقوق ، انفصال،بازنشستگی،ممنوعیت تدریس و … برای اعضای عادی کانونهای صنفی اشاره کرد.
در سال ۹۲ ماموران امنیتی به منزل سید مجتبی ابطحی عضو کانون خمینی شهر آمده و تعداد زیادی کامپیوتر و لب تاپ به ارزش حدود ۱۰۰ میلیون تومان را که توسط پسر آقای ابطحی تعمیر می شد را با خود برده و پسرشان را دو هفته بازداشت و پس از اخذ وثیقه برایشان در دادگاه حکم شش ماه زندان را به اتهام توهین به رییس جمهور پیشین صادر کردند.
همچنین در سال ۹۲ هاشم خواستار به ممنوعیت از مصاحبه ،ممنوعیت خروج از کشور و جزای نقدی محکوم شد و با امتناع ایشان از پرداخت جریمه نقدی به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد.
در ضمن پس از وقایع سال ۸۵ و ۸۶ و تحولات سیاسی کشور در سال ۸۸ با فشار جریان اقتدار گرا و تمامیت خواه پروانه های کانونهای صنفی تمدید نمی شود. اجازه برگزاری مجامع عمومی داده نمی شود و مکاتبات کانونها با وزارت کشور بدون نتیجه باقی می ماند…
توضیحات تکمیلی
همدان: نادر قدیمی از همدان (در سال ۸۶ )عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان همدان به اتهام تجمعات صنفی در ابتدا به ۵ سال تبعید به خراسان جنوبی(بیرجند) محکوم شد که در دادگاه تجدید نظر به دو سال تبعید به یک روستای دور افتاده همدان تقلیل یافت.ممنوع التدریس شد و از لیست مولفین کتب جغرافیای استان حذف شد و ۳ ماه انفصال از خدمت دریافت کرد. یوسف زارعی به همان اتهام به ۲ سال تبعید به نهاوند محکوم شد. یوسف رفاهیت عضو کانون همدان به کسر از گروه و علی نجفی به ۳ ماه انفصال محکوم شدند.۹ نفر از اعضای هیات مدیره همدان در سال ۸۷ به ۹۱ روز زندان محکوم شدند :نادر قدیمی،علی نجفی،علی صادقی،جلال نادری،یوسف زارعی،یوسف رفاهیت،محمود جلیلیان،مرحوم مجید فروزانفر،اشتری .
هادی غلامی نیز ۳ ماه انفصال با توبیخ کتبی درج در پرونده محکوم شد.
توضیحات تکمیلی کردستان: اسکندر لطفی ۲ سال تبعید به اردبیل – پیمان نودینیان ۳ سال تبعید به زنجان .مختار اسدی ۲ سال تبعید به کرج –در سال ۹۱ ، یازده نفر اعضای هیات مدیره کانون کردستان همزمان حکم واحد ۴ ماه حبس دریافت کردند که به مدت دو سال تعلیق شد: پیمان نودینیان-هیوا احمدی-عزت الله نصرتی-پرویز ناصحی-مصطفی سربازان – بهاءالدین ملکی-کمال فکوریان-رضا وکیلی-صدیق صادقی-رامین زندنیا-علی قریشی.جمال خوال هم به ۳ سال تبعید به سمنان محکوم شده بود که به بازنشستگی پیش از موعد (اجباری) دعوت شد! طاهر علیپور عضو هیات موسس کانون کردستان به ۵ سال تبعید محکوم شد که ایشان از کشور خارج شد و بازنگشت و در دادگاه تجدید نظر چون ایران نبود نقض شدکه حاکمیت خود را رئوف جلوه دهد! عزیز ناصری هم از مریوان به قروه تبعید شد(دو سال)
مشهد:علی اصغر ناقدی به تقلیل گروه محکوم شد.
یزد: تمامی اعضای هیات مدیره ی یزد به ۵ سال تبعید محکوم شدند که خوشبختانه در دادگاه تجدید نظر تعلیق شد: محمد علی شیرازی به آبادان،منصور میرزایی به کرمان، احمدچنگیزی به شهرستان خاتم، محمد علی شاهدی-محمد جواد حسامی فر-محمد مهدی صدیقی-رمضانعلی نجاتی-محمدحسین دهقانپور-علی قوچانی به (کرمان،کهکیلویه،زنجان)
خمینی شهر:حمید مجیری ابتدا به اخراج از آموزش و پرورش و در دادگاه تجدید نظر به ۳ سال تبعید به میبد یزد – نورالله برخوردار به ۲ سال تبعید به کهکیلویه و بویر احمد – خانم مژگان دیباج و آقای ستار زارعی به ۱۰ ماه انفصال از خدمت محکوم شدند.آقای عبدالرسول عمادی هم به یک سال تبعید به نقاط دور افتاده استان محکوم شد.
آقای محمد خاکساری رابط سازمان جهانی معلمان(ei) با کانون صنفی معلمان ایران در سال ۸۶ و در بازگشت از برلین (همایش ei) در فرودگاه امام، بازداشت شد وسایلش مورد بازرسی قرار گرفت و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد.
حمید رحمتی از شهرضا نیز در ۱۷ مهر ۸۶ به ساری تبعید شد و در ۱۰ بهمن همان سال به طرز مشکوکی تصادف کرد و به کما رفت و ۱۸ روز در کمای کامل به سر برد.پس از بهبودی به شهرضا برگشت ولی متاسفانه آثار تصادف همچنان باقی است…

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر