۱۳۹۲ بهمن ۱۸, جمعه

درخواست برنده روس جایزه حقوق بشری ساخاروف از پوتین برای کمک به آزادی امید کوکبی





دکتر بوریس آلتشولر در نامه‌ای به رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین، از وی خواست تا با می‌انجیگری از حسن روحانی بخواهد امید کوکبی را آزاد کنند.
به گزارش کمیته دانشمندان متعهد در نیویورک، دکتر بوریس آلتشولر، فیزیکدان و مدافع حقوق بشر روس و رییس NGO «حق کودکان» که برای دریافت جایزه حقوق بشری سال ۲۰۱۳ «آندره ساخاروف» انجمن فیزیک آمریکا به همراه امید کوکبی فیزیکدان جوان ایرانی انتخاب شده است، در نامه‌ای به رییس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین، از وی خواسته است تا با می‌انجیگری خود، از دکتر حسن روحانی بخواهد امید کوکبی را از زندان آزاد کنند تا ضمن رفع نگرانی از جامعه علمی جهانی وی بتواند به تحقیقات علمی و تحصیلات خود در دانشگاه تگزاس در آستین آمریکا ادامه دهد.
ترجمه متن نامه به این شرح است:
۱۷ ژانویه ۲۰۱۴
به رییس جمهور روسیه جناب آقای و. و. پوتین
ولادیمیر ولادیمیروویچ عزیز
در پاییز ۲۰۱۳ انجمن فیزیک آمریکا جایزه حقوق بشری آندره ساخاروف را به اینجانب «به خاطر مبارزه طولانی برای دموکراسی در روسیه و فعالیت در جهت حفاظت از حقوق کودکان» به همراه فیزیکدان ایرانی امید کوکبی که از ژانویه ۲۰۱۱ در زندان بسر می‌برد، اهدا کرد. امید ۳۲ ساله متخصص برجسته‌ای در اپتیک کوانتومی است که در فاصله سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ در اسپانیا مشغول به تحقیق و تحصیل بوده و سپس برای تکمیل تحصیلات خود به دانشگاه تگزاس در آمریکا رفت. او طی دیداری از خانواده خود در ایران به اتهام «ارتباط با دولت متخاصم» بازداشت و به ده سال حبس محکوم شد. امید کوکبی همواره به طور کامل از سیاست به دور بوده است. بی‌عدالتی این چنینی شوکی نه فقط برای او بلکه بر جامعه علمی جهانی وارد نمود. سازمان عفو بین الملل وی را «زندانی عقیده» اعلام کرده است.
هم اکنون که شاهد تعدیل امیدوارکننده روابط بین ایران و جامعه بین الملل هستیم، به طور خاص رابطه‌ای پربار بین همکاری‌های بین دولتی روسیه و ایران در جریان است. از شما تقاضا دارم تا از رییس جمهور ایران جناب آقای دکتر حسن روحانی رسما درخواست کنید که امید کوکبی را آزاد کنند و از وی بخواهید که شرایط را برای بازگشت وی برای ادامه امور علمی در دانشگاه تگزاس آمریکا هموار کند.
آندره ساخاروف در سخنرانی جایزه نوبل خود در سال ۱۹۷۵ به وضوح نشان داد که رعایت حقوق بشر بنیان امنیت جهانی است. آزادی امید کوکبی مهم‌ترین گام برای نشان دادن حسن نیت از طرف ایران است. مسلما نقش مثبت روسیه در این موضوع با برداشت و رضایت بین المللی وصف ناپذیری مواجه خواهد شد.
با احترام
بوریس آلتشولر
رییس هییت مدیره NGO حق کودکان
عضو اتاق شهروندی روسیه
عضو گروه هلسینکی مسکو

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر