۱۳۹۲ بهمن ۲۰, یکشنبه

اجازه چاپ کتاب سعید مدنی پس از سه سال






کتاب روسپیگری، آخرین اثر دکتر سعید مدنی پس از سه سال توقف در وزارت ارشاد منتشر شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کتاب «بررسی آسیب‌های اجتماعی (روسپیگری)» تالیف دکتر سعید مدنی قهفرخی از سوی انتشارات یادآوران منتشر شد.
این کتاب که با عنوان «تن فروشی در ایران» حدود سه سال پیش و قبل از آخرین بازداشت دکتر سعید مدنی در سال ۱۳۸۹ برای صدور مجوز انتشار به وزارت ارشاد سپرده شد، بالاخره در پاییز سال جاری و پس از اعمال ده‌ها مورد سانسور از جمله اجبار به تغییر عنوان کتاب، حذف دو فصل از آن و برخی موارد دیگر، مجوز نشر دریافت کرد و در بهمن ماه از سوی ناشر وارد بازار شد.
کتاب، محصول چندین سال مطالعه دکتر مدنی درباره پدیده پنهان «تن فروشی» در ایران و همچنین انجام یک مطالعه می‌دانی وسیع در شهر تهران درباره زنان
تن فروش است. نتایج مطالعه مورد اشاره در سال ۱۳۸۷_۱۳۸۶ بازتاب وسیعی داشت تا آنجا که یکی از همکاران اصلی و مشاور طرح، پژوهشگر و جامعه‌شناس برجسته خانم دکتر ژاله شادی طلب از سوی وزارت اطلاعات احضار و طی چندین جلسه تحت بازجویی قرار گرفت.
کتاب منتشر شده شامل شش فصل درباره تاریخچه روسپیگری در ایران و جهان، نظریه‌ها، ویژگیهای زنان تن فروش، علل و عوامل تن فروشی، روسپیگری و ایدز و قوانین و مقررات درباره این پدیده است.
اختصاص بخشی از فصل آخر به مبحث حقوق بشر و روسپیگری از مباحث جالب و بدیع کتاب محسوب می‌شود.
دو فصل از کتاب اصلی شامل «بازار تن فروشی در ایران» و «قاچاق زنان و دختران» از سوی مسوولان وزارت ارشاد اجازه انتشار نیافت و ناشر ناچار به حذف آن‌ها شد.
پیش‌تر از دکتر سعید مدنی قهفرخی کتابهای دیگری از جمله «آسیب‌شناسی حقوق کودکان در ایران»، «خشونت علیه کودکان در ایران»، «اعتیاد در ایران»، «جماعت گرایی»، «روان‌شناسی و تغییرات اجتماعی» نیز منتشر شده است.
دکتر سعید مدنی در سال ۱۳۹۰ به جرم فعالیت در انتخابات ۱۳۸۸، همکاری با جنبش سبز، کانون مدافعان حقوق بشر و دیگر فعالیتهای سیاسی- اجتماعی برای سومین بار بازداشت و پس از نزدیک به یک سال بازجویی در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد. حکم قبلی علیه دکتر مدنی به دلیل فعالیتهای سیاسی- اجتماعی، سردبیری و عضویت در تحریریه ماهنامه ایران فردا و عضویت در شورای فعالان ملی- مذهبی به مدت سه سال و شش ماه صادر شد که دی ماه سال جاری خاتمه یافت. وی هم اکنون منتظر اعلام نظر دادگاه تجدید نظر درباره حکم ۶ سال حبس در زندان بندرعباس و ۱۰ سال تبعید در این شهر صادره از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب می‌باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر