۱۳۹۳ فروردین ۳, یکشنبه

جواد لاریجانی از مرخصی سکینه محمدی خبر داد





محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران روز سه‌شنبه ۲۷ اسفندماه در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۲ از مرخصی سکینه محمدی آشتیانی خبر داد.
به‌گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد لاریجانی با بیان این‌که ”پرونده سکینه محمدی حدود چهار ماه محور عظیم تهاجم علیه نظام بود”، گفت: “این فرد به اعدام محکوم شده بود اما در صحنه بین‌المللی سر این موضوع غوغایی را به پا کردند.“
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران افزود: ”ما به این موضوعات توجه نکردیم تلاش کردیم رضایت شکات را گرفتیم و وی محکوم به ۱۰ سال حبس شد و پس از مدتی به دلیل رفتار خوبی که در زندان داشت مشمول مرخصی شد.“
سکینه محمدی در سال ۱۳۸۵ در دادگاهی در ایران به اتهام ”روابط نامشروع“و مشارکت در قتل همسرش به سنگسار محکوم شده بود و این محکومیت در جهان بازتاب گسترده‌ای یافت.
در آن زمان از سوی حکومت ایران اعتراض‌ نهادهای مدافع حقوق بشر به‌عنوان ”دخالت در امور داخلی“ قلمداد شد و محمد مصطفایی، وکیل سابق سکینه محمدی، به دنبال فشارهای امنیتی مجبور به خروج از کشور شد و سپس وکیل دیگر او، جاوید هوتن کیان دستگیر شد و تا مردادماه سال جاری در زندان بود.
در مهرماه سال ۱۳۸۹ نیز دو روزنامه‌نگار آلمانی که به ایران رفته بودند تا با سکینه محمدی و وکلایش مصاحبه کنند بازداشت شدند و چند ماه در زندان به‌سر بردند.
جواد لاریجانی گفت: ”ما اطلاع‌رسانی مناسبی نکردیم در مورد این پرونده و همین باعث شد در صحنه بین‌المللی مطرح شود.“
وی تأکید کرد: ”در این پرونده ممکن است بحث سنگسار مطرح شده باشد اما جرم اصلی‌اش قتل بود. جرم مدنظر دادگاه قتل عمد بود.“
این در حالی است که دی‌ماه ۱۳۹۰ مالک اژدرشریفی، رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفته بود: ”این خانم دو اتهام داشت، یکی عمل نامشروع در حال احصان که حکمش رجم (سنگسار) است و دیگری معاونت در قتل شوهر که بابت آن به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.“
گفتنی است اخیرا شایعه ای در رابطه با خودکشی نافرجام این زندانی به دلیل بلاتکلیفی طولانی مدت در زندان مرکزی تبریز پخش شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر