۱۳۹۳ فروردین ۲۵, دوشنبه

تعلیق پروانه وکالت شمس‌نژاد و احتمال صدور حکم حبس برای وی





مسعود شمس نژاد وکیل پایه یک دادگستری و استاد سابق دانشگاه پیام نور اورمیه که در سال های گذشته وکالت چندین زندانی سیاسی را بر عهده داشته و از دو ماه پیش پروانه وکالتش به دلیل پیگیری پرونده قتل شیدا حاتمی به حالت تعلیق در آمد از سوی دادگاه انقلاب اورمیه به عضویت در پژاک و تبلیغ علیه نظام متهم شده و احتمال صدور حکم زندان برای وی وجود دارد .
به گزارش فرات نیوز ، مسعود شمس نژاد که از وکلای کُرد اورمیه است و در سال های ٨۵ تا ٩٠ از اساتید دانشگاه پیام نور این شهر بود از سوی دادیاری شعبه ٩ دادگاه انقلاب اورمیه به تبلیغ علیه نظام از طریق ” رسانه های بیگانه کردی ” و” اظهار مطالب غیر واقعی ” و ” عضویت در پژاک ” متهم شده است.
این پرونده جهت صدور حکم به شعبه اول دادگاه انقلاب اورمیه ارسال شده و احتمال صدور حکم سنگین برای وی وجود دارد .
مبنای اتهامات این وکیل صرفا قبول وکالت متهمین پ.ک.ک و پژاک و سایر احزاب مخالف نظام است ولی نزدیکان به وی معتقدند که سرکوب فعالان کُرد و تلاش اداره اطلاعات برای به حاشیه راندن کُردها در اورمیه نیز در طرح این نوع اتهامات دخیل است.
مسعود شمس نژاد که در سابقه کاری خود وکالت پرونده های برخی از زندانیان سیاسی از جمله علی احمد سلیمان ، حبیب افشاری ، حسین خضری و حبیب الله گلپری را دارد به دلیل مواضع حقوقی و دفاع قانونی از موکلانش در چارچوب تعهدات شغلی خود با چنین اتهاماتی روبرو شده است .
وی همچنین وکیل تسخیری عبدالرحمن حاجی احمدی رئیس حزب حیات آزاد کردستان ” پژاک ” است که وزارت اطلاعات بصورت غیابی برای ایشان پرونده تشکیل داده بود .
فشارها بر مسعود شمس نژاد از زمانی آغاز شد که وی در سال ٩٠ در مورد حمله سپاه پاسداران به مواضع پژاک در قندیل اظهار نظر کرد و انعکاس اظهارات وی در رسانه های محلی منجر به رد صلاحیت وی در انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران  شد .
مسعود شمس نژاد همچنین از سهامداران و مسئولان موسسه فرهنگی احمد خانی در اورمیه بود که پارسال به دستور نهادهای امنیتی پلمپ شد.
این وکیل دادگستری در سال ٨٩ نیز به دلیل جمع آوری امضا از عشایر و روحانیون منطقه و به دلیل فراخواندن مردم به تجمع در مقابل دادگستری اورمیه  در مخالفت با موج اعدام ها برای مدتی تحت نظر قرار گرفت .
آخرین مورد از فشارها علیه مسعود شمس نژاد زمانی بود که وی پس از قتل شیدا حاتمی دانشجوی کُرد دانشگاه نازلوی اورمیه پیگیر پرونده وی شد که این اقدام موجب تعلیق پروانه وکالت او از بیش از دو ماه پیش شده است .
مسعود شمس نژاد در اردیبهشت ماه سال ٩٢ بمدت ٣٧ روز با اتهاماتی مشابه در بازداشتگاه وزارت اطلاعات اورمیه بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر