۱۳۹۳ تیر ۱۹, پنجشنبه

احضار و بازداشت دو فعال سایبری در اهواز





صالح تامولی طرفی و عادل سعدونی دو فعال سایبری پس از احضار به «عملیات کارون» بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صالح تامولی طرفی فرزند رمضان ٣٣ ساله، اهل کوی علوی و عادل سعدونی فرزند عبدالحسین ٢٣ ساله، دانشجو، اهل کوی علوی دو شهروند اهوازی هستند که به اتهام تاسیس صفحاتی در فیس بوک حکم ۳ سال زندان و ۵ میلیون ریال جزای نقدی برایشان صادر و به زندان کارون منتقل شده بودند.
این دو شهروند اهوازی طی هفته گذشته با تودیع وثیقه آزاد شدند اما روز شنبه ۱۴ تیر ماه مجددا توسط «عملیات کارون» احضار شده و از آن تاریخ خبری از ایشان در دست نیست.
این دو فعال عرب همراه نفر سومی بنام مهدی زرگانی ٣١ ساله، ساکن کوی علوی اهواز در تاریخ ٢٢ فروردین ماه ١٣٩٢ توسط اداره‌ی اطلاعات اهواز بازداشت شده بودند که این فرد فعلا با قرار وثیقه آزاد است.
این سه کاربر فیسبوکی در شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی «مصطفی شعبونی» هرکدام به اتهام «تبلیغ بر علیه نظام از طریق گرداندن چند صفحه در فیس بوک» و «فعالیت بر ضد نظام جمهوری اسلامی ایران در شبکه‌های اجتماعی» و «داشتن ارتباط از طریق فیس بوک با کاربران خارج از کشور» و «انتشار بعضی از خبرهای درگیری های سوریه در فضای مجازی» و «توهین به آیت الله خمینی و آیت الله خامنه‌ای در قالب عکس و کاریکاتور» و همچنین «نوشتن شعرهای محلی عربی» هرکدام به ۳ سال حبس تعزیری و پرداخت جریمه نقدی پنج میلیون ریالی محکوم شدند.
بعد از اعتراض متهمان این حکم در اردیبهشت ماه سال جاری در شعبه ۱۳ دادگاه تجدیدنظر اهواز به تایید رسید.
کریم دحیمی فعال حقوق بشر به گزارشگر هرانا گفت: «این فعالان در دوران بازجویی برای چندین ماه تحت فشار، اعترافات اجباری از آن‌ها گرفته شده است بطوری که جهت اخذ اعترافات همسر یکی از آن‌ها به بازداشتگاه اطلاعات احضار شد.»
وی در ادامه بیان داشت: «بستگان این زندانیان چندین روز به‌دنبال تامین وثیقه‌ها بودند که ایشان در عید فطر کنار خانواده و زن و بچه‌های خود باشند. اما دلیل احضار مجدد پس از آزادی و بازداشت ایشان برای خانواده‌ها روشن نیست.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر