۱۳۹۳ مرداد ۱۴, سه‌شنبه

محرومیت مجدد شهروندان بهایی از تحصیل





تعداد زیادی از شهروندان بهائی که در کنکور سراسری امسال شرکت کرده بودند، به جای دریافت نتایج، با عبارت «لطفا با صندوق پستی کرج مکاتبه و یا … مراجعه نمایید» روبرو شدند.
به گزارش دانشجونیوز، طی روند چند سال گذشته، داوطلبین بهائی کنکور سراسری، به هنگام دریافت نتایج کنکور و یا نتایج انتخاب رشته، با عبارت «نقص پرونده» مواجه می‌شدند و تعداد دیگری که می‌توانستند به دانشگاه راه پیدا کنند، پس از مدتی از دانشگاه اخراج می‌شدند.
به نظر می‌رسد عبارت جدید درج شده در کارنامهٔ بهائیان، شکل جدیدی از ادامهٔ روند محرومیت از تحصیل بهائیان پس از انقلاب فرهنگی می‌باشد.
اقدام حکومت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جلوگیری از تحصیل شمار زیادی از شهروندان ایرانی به دلیل عقاید سیاسی، مذهبی و یا فعالیت‌های صلح آمیز بدور از خشونت، و یا تبعیض تحصیلی علیه زنان به دلیل جنسیت، علاوه بر اینکه رفتاری مخالف باشان و کرامت انسانی است؛ مخالف بندهایی از قانون اساسی کشور و همچنین میثاق‌ها و کنوانسیون‌های بین المللی است که ایران به رعایت مفاد آن متعهد شده است.
بر اساس بندهایی از ماده دوم و ماده سیزدهم «میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» که جمهوری اسلامی ایران نیز بدان متعهد شده است، آموزش عالی باید به طور مساوی برای همه شهروندان، «بدون هیچ نوع تبعیض از حیث‌نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشاء ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر» در دسترس باشد.
گفتنی است پس از روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴، بخشی از سیاست‌های وزارت علوم ایران و سازمان سنجش آموزش کشور به طور پررنگ تری در راستای تصمیمات نهادهای سرکوبگر برون دانشگاهی مانند وزارت اطلاعات و بخش‌هایی از قوه قضائیه قرار گرفت. علاوه بر این، با تصمیم وزیر علوم و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی، افراد جدیدی به عنوان روسای دانشگاه‌های کشور منصوب شدند که در طول این سال‌ها سهم عمده‌ای در محرومیت از تحصیل دانشجویان داشته‌اند.
ادامهٔ روند محرومیت از تحصیل بهائیان در سال ۹۳ در حالی اتفاق می‌افتد که یکی از قول‌های حسن روحانی در کارزار انتخاباتی خود، حل کردن مشکل «محرومیت از تحصیل شهروندان ایرانی» عنوان شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر