۱۳۹۳ مرداد ۱۵, چهارشنبه

کتابفروشان باید از این پس از وزارت ارشاد مجوز فعالیت بگیرند




در پی اعلام الحاق کتابفروشان به رسته «فعالیت‌های فرهنگی» موضوع ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم که به معاف شدن این صنف از پرداخت مالیات منجر خواهد شد، آئین‌نامه «نحوه تاسیس، صدور مجوز و اداره کتابفروشی‌ها» هم تدوین شد که برابر آن، کتابفروشان از این پس باید از وزارت ارشاد مجوز بگیرند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، نشست بررسی وضعیت معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان کشور عصر امروز چهارشنبه ۱۵ مرداد با حضور حسین وکیلی معاون امور مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور، محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، همایون امیر‌زاده مشاور فرهنگی و اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و لادن حیدری مدیرکل دفتر حقوقی این وزارتخانه و در حضور خبرنگاران رسانه‌ها به ابتکار خبرگزاری مهر و در محل این خبرگزاری در تهران برگزار شد.
همایون امیرزاده رئیس کارگروه حل مشکل معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان کشور در این نشست از تنظیم «آئین‌نامه نحوه تاسیس، صدور مجوز و اداره کتابفروشی‌ها» با همکاری معاونت امور فرهنگی و اداره‌کل حقوقی وزارت ارشاد خبر داد.
وی که در حضور دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران سخن می‌گفت، با تاکید بر اینکه در پی همکاری‌های مناسب سازمان امور مالیاتی و موافقت این سازمان با معافیت مالیاتی کتابفروشان، گفت: ما باید راهکاری قانونی جهت اجرای معافیت مالیاتی کتابفروشان همانند ناشران پیدا می‌کردیم.
این مقام مسئول در معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در تبیین این راهکار یادآور شد: از آنجا که در متون قانونی و اساسنامه تاسیس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وظایف آن، هیچگونه سابقه قانونی در خصوص تفویض اختیار  صدور مجوز کتابفروشی‌ها از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جای دیگری مثل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و یا نهاد صنفی دیگری وجود نداشت و از آنجا که بهره‌مندی فعالان این صنف از معافیت مالیاتی، نیازمند داشتن مجوز از وزارت ارشاد است، لذا ما آئین‌نامه نحوه تاسیس، صدور مجوز و اداره کتابفروشی‌ها را با همکاری اداره‌کل حقوقی وزارت ارشاد تنتظیم کردیم.
امیرازده گفت: ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون مجوز کتابفروشی‌ها را صادر نمی‌کردیم و همین یکی از موانعی بود که کتابفروشان را مشمول معافیت مالیاتی نمی‌دانست اما مطابق آئین‌نامه جدید، اولاً کتابفروشان در بخش «فعالیت‌های فرهنگی» جای داده شده‌اند و برای بهره‌مندی از معافیت مالیاتی مربوطه، باید از این پس نسبت به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کنند.
رئیس کارگروه حل مشکل معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان کشور اعلام کرد: روز یکشنبه هفته آینده ۱۹ مرداد اولین جلسه بازبینی جدول مشاغل مصداق معاف از پرداخت مالیاتی و تصویب نهایی آئین‌نامه اخیر در وزارت ارشاد برگزار خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر