۱۳۹۱ دی ۱۴, پنجشنبه

روزشمار نقض حقوق شهروندان بهایی آذر ۹۱









در تدوام سرکوب اقلیت مذهبی بهایی گزارشی ماهانه از سوی واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر می‌شود که گزارش زیر نقض حقوق بهائیان در آذر ماه سالجاری است.
متن این گزارش به قرار زیر است:
۲ آذر: شش شهروند بهایی بازداشت شده در گرگان به نامهای "پیام مرکزی"، "فرهاد فهندژ"، "سیامک صدری"، "فواد فهندژ"، "فره‌مند ثنایی" و "کمال کاشانی" به همراه "کوروش زیاری" شهروند بهایی بازداشت شده در گنبد کاووس به زندان اوین تهران منتقل شدند این شهروندان بهایی چندی بعد به زندان رجایی شهر منتقل شدند.
۷ آذر: دو شهروند بهایی ساکن گرگان به نامهای «بهنام کیانی» و «بهنام حسنی» که در اواخر مهر ماه بازداشت شده بودند به قید وثیقه آزاد شدند.
۹ آذر: محل کار یک شهروند بهایی ساکن اصفهان به نام «پوریا پورخرسند» توسط ماموران امنیتی بازرسی و پس از ضبط وسایل شخصی، نامبرده به اداره اطلاعات احضار شد.
- ماموران به محل کسب یک شهروند بهایی ساکن سمنان به نام «اکبر‌پور حسینی» مراجعه و به بهانه واهی شروع به تفتیش و غارت مغازه نامبرده کرده و در خاتمه نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان از اموال وی را ضبط کردند. قابل ذکر است اکبرپورحسینی مجکوم به ۲ سال و ۴ ماه حبس تعزیری می‌باشد که حکم مزبور در مرحله تجدید نظر قرار دارد.
۱۲ آذر: سه شهروند بهایی ساکن ساری به نام‌های «بهزاد ذبیحی»، «اشکان زمانی» و «انور مسلمی» پس از تفتیش منازلشان بازداشت شدند.
۱۳ آذر: «پوریا‌پور خرسند» و همسرش «المیرا بصیری» پس از احضار و معرفی خود به اداره اطلاعات بازداشت شدند.
- «اشکان بدیعی ارانی» شهروند بهایی ساکن کرج که در اواسط آبان ماه به همراه برادرش بازداشت شده بود پس از برگزاری دادگاه به قید وثیقه معادل ۵۰ میلیون تومان بطور موقت آزاد شد.
۱۴ آذر: سه شهروند بهایی بازداشت شده در ساری پس از تفهیم اتهام به مشهد منتقل شدند.
-     «نوید معلم» و «شهنام جذبانی» دو شهروند بهایی ساکن می‌نودشت پس از ۴۸ روز بازداشت به قید وثیقه از زندان گرگان آزاد شدند.
۱۵ آذر: چهار نفر از زندانیان بهایی سمنان به نامهای «سیامک ایقانی»، «افشین ایقانی»، «عرفان احسانی» و «بهفر خانجانی» جهت انجام اعترافات تلویزیونی به مدت ۴ ساعت تحت فشار قرار گرفتند که با مقاومت افراد مذکور مواجه شد.
- قبرستان بهاییان یزد توسط ماموران مورد هجوم قرار گرفت و فضای سبز و درختان آن از بین برده شد و قبرستان تخریب گردید.
۲۱ آذر: «بهنام ممتازی» شهروند بهایی ساکن قزوین پس از بازرسی منزل و ضبط کامپیو‌تر و کتب و عکس‌های مذهبی توسط ماموران اداره اطلاعات قزوین بازداشت شد.
-     «ساناز تفضلی» شهروند بهایی ساکن مشهد جهت اجرای حکم ۶ ماه حبس تعزیری خود را به دایره اجرای احکام دادگاه انقلاب مشهد معرفی و به زندان وکیل آباد منتقل شد.
۲۲ آذر: ماموران اداره اطلاعات شیراز به منزل یک شهروند بهایی به نام «عدنان رحمت پناه» مراجعه کرده و پس از تفتیش محل و ضبط بعضی وسایل شخصی و مذهبی، نامبرده را نیز بازداشت می‌کنند.
۲۴ آذر: ماموران امنیتی به منزل یک شهروند بهایی مهرشهر کرج مراجعه کرده و پس از تفتیش محل و کیف حضار، ۲۰ شهروند بهایی حاضر در منزل مذکور را بازداشت نمودند کلیه بازداشت شدگان بجز پنج نفر تا نیمه شب آزاد شدند.
۲۵ آذر: طی روزهای اخیر، قبرستان قدیمی بهاییان سنگسر بطور کامل تخریب شد و بر روی کلیه قبر‌ها خاک و سنگ ریخته شد تا به هیچ صورت قابل شناسایی نباشد.
۲۷ آذر: طی روزهای اخیر ماموران در کسوت خبرنگاران شبکه پرس تی وی به هواخوری زندانیان بهایی سمنان رفته و سعی کرده‌اند با ایشان مصاحبه و فیلمبرداری کنند که با عدم قبول مصاحبه توسط زندانیان بهایی مواجه می‌شوند سپس به سالن ملاقات می‌روند و با خانواده‌ها، مصاحبه و فیلمبرداری می‌کنند در طی همین روز‌ها گروه فیلمبرداری به بعضی از کارخانه‌ها و محل‌های کسب پلمپ شده بهاییان سمنان هم رفته و ضمن فیلمبرداری با صاحبان آنجا مصاحبه می‌کنند.
- دو نفر از پنج شهروند بهایی بازداشت شده در مهرشهر کرج آزاد شدند ولی از وضعیت سه بازداشت شده دیگر اطلاع چندانی دردست نیست.
۲۸ آذر: ماموران امنیتی به منزل «مونا مجیدی» شهروند بهایی ساکن سنگسر (از توابع سمنان) مراجعه و نامبرده را به همراه کودک ۹ ماهه‌اش جهت گذراندن محکومیت ۶ ماه حبس تعزیری به زندان سمنان منتقل نمودند.
۲۹ آذر: ملاقات حضوری زندانیان زن بهایی زندان وکیل آباد مشهد بدون ارائه دلیل مشخص در هفته مزبور لغو شد قابل ذکر است ۹ شهروند بهایی در بند عقیدتی نسوان زندانی هستند.
۳۰ آذر: سه شهروند بهایی ساکن ساری که در مشهد بازداشت بودند بطور موقت به قرار وثیقه آزاد شدند انور مسلمی و بهزاد ذبیحی با وثیقه ملکی معادل ۵۰ میلیون تومان و اشکان زمانی     با جواز کسب آزاد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر