۱۳۹۱ اسفند ۱۷, پنجشنبه

دو فعال فرهنگی و وادبی در پاوه دستگیر شدند‌









کیهان عزیزی و داوود غفاری دو فعال فرهنگی- ادبی از طرف اداره‌ اطلاعات پاوه‌ احضار و بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این دو فعال فرهنگی- ادبی به‌ اتهام نگارش متن اعلامیه‌ تسلیت بزبان کردی بمناسبت درگذشت یکی ازنویسندگان در ماه گذشته‌ و پس از شکایت امام جمعه‌ و نماینده‌ ولی فقیه‌ در پاوه‌ (ملا قادر قادری) احضار و بازداشت گردیدند.
در شکایت امام جمعه‌ پاوه‌ علیه‌ این دو فعال فرهنگی آمده است:‌ "نامبردگان در یکی از مراسمات تعزیه‌ محلی مبادرت به‌ صدور اطلاعیه‌ای بزبان کردی نموده‌اند که‌ در آن نامی از اسلام و مقدسات اسلامی بمیان نیامده‌ و ادامه‌ این تهاجمات فرهنگی منجر به‌ تضعیف مذهب تشیع علوی و آرمانهای امام راحل می‌شود."
شایان ذکر است مدتی امام جمعه‌ پاوه‌ با ایجاد فشار و تهدید بر علیه‌ خانواده‌های‌ فعالان فرهنگی و سیاسی سطح منطقه‌ راه را برای سرکوب بیشتر نیروهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم و احضارهای پیاپی شهروندان هموار نموده‌ است.
این در حالیست که‌ هفته‌ گذشته‌ ملا قادر قادری امام جمعه‌ پاوه‌ در خطبه‌های نماز جمعه‌ ضمن توهین به‌ اسامی غیر اسلامی و غیر دینی و انتقاد از والدین مبنی بر انتخاب اسامی کردی و غیراسلامی برای فرزندانشان، دختران و پسرانی که‌ اسامی غیر اسلامی دارند را بی‌لیاقت و ولگرد و پیامک نویس خطاب کرد.
در اعتراض به‌ سخنان نماینده‌ ولی فقیه‌ در پاوه‌، موج اعتراضات در فضای مجازی بر علیه‌ آنچه‌ مردم دخالت در امور شخصی قلمداد می‌کنند شروع و چندین گروه‌ فیس بوکی و سایت خبری این واکنش‌ها را پوشش می‌دهند.
موافقین امام جمعه‌ کاربران و کامنت گزاران را عوامل بیگانه‌ و مزدوران غرب قلمداد نموده‌ و آن‌ها را تهدید به‌ پاک کردن کامنتهای خود می‌کنند، اما مخالفین معتقدند سخنان امام جمعه‌ در راستای اهداف فرهنگ ستیزی رژیم و نقض حقوق و حریم شخصی و شهروندی می‌باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر