۱۳۹۱ اسفند ۱۷, پنجشنبه

وضعیت اسفناک و خطرناک زندانیان در زندان کارون اهواز









 گزارش‌های رسیده حاکی از وضعیت نگران کننده و اسف بار زندان کارون اهواز است و با وجود انتشار متعدد گزارش‌ها، تاکنون هیچ مرجعی حاضر به رسیدگی به وضعیت این زندان نشده است.
زندان کارون اهواز یکی از زندان‌های کشور است که فاقد معیار‌ها و شرایط تعیین شده در آیین نامه زندان‌ها است. این زندان یکی از زندان‌هایی است که برخی از زندانیان سیاسی جهت تبعید به آنجا انتقال پیدا می‌کنند. از وضعیت نامطلوب و شرایط سخت زندانیان در این زندان بار‌ها گزارش‌هایی منتشر شده است اما تاکنون هیچ مرجعی حاضر به رسیدگی به وضعیت این زندان نشده است.
گزارش‌های رسیده به جرس حاکی از آن است که کیفیت غذای زندان کارون اهواز در حد بسیار نامناسب و صفر است، بطوریکه بسیاری از زندانیان از خوردن غذای زندان امتناع می‌کنند. در فروشگاه زندان هم مواد اولیه غذایی بندرت در اختیار زندانیان قرار می‌گیرد. از سوی دیگر میوه، نه در اختیار زندانیان قرار می‌گیرد و نه در فروشگاه زندان به فروش می‌رسد. این در حالی است که بنا به توصیه مکرر پزشکان با توجه بر شرایط بسته زندان استفاده از ویتامین و مواد غذایی سالم برای سلامتی زندانیان امری ضروری است.
سرویس بهداشتی زندان بسیار کثیف است و زمینه ایجاد بیماری‌های مختلف را برای زندانیان فراهم می‌کند. امکان رسیدگی به وضعیت پزشکی زندانیان نیز وجود ندارد. یکی از شرایط ابهام آمیز این زندان آن است که زندانیان پس از انتقال به آنجا دچار مشکلات چشم و بینایی می‌شوند اما از دسترسی به درمان محروم هستند.
اگرچه به گفته خانواده‌های زندانیان رئیس بند زندان فردی مثبت است اما درخواست‌های اولیه زندانیان بدلایل مختلف مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
در زندان اهواز بندی موسوم به بند امنیتی وجود دارد که زندانیان سیاسی در آن نگهداری می‌شوند. نکته حائز اهمیت این است که در این بند امنیتی تنها فعالین سیاسی نگهداری نمی‌شوند. برخی از زندانیانی که در این بند نگهداری می‌شوند هیچگونه قرابت فکری با فعالین سیاسی محبوس در این بند ندارند. زندانیانی که مرتکب ترور و بمب گذاری شده‌اند همراه با فعالین عقیدتی و سیاسی که به جرم قلم در حبس هستند در یک شرایط نگهداری می‌شوند.
مسعود لدنی از فعالان سیاسی پرسابقه استان خوزستان از اواسط دی ماه سال جاری برای گذراندن حکم ناعادلانه خود روانه این زندان شده است. او در طی این مدت دچار ناراحتی‌های جسمی متعدد و کاهش وزن شدید شده است.
پروین کهزادی همسر مسعود لدنی فعال ملی مذهبی با اشاره به شرایط نامناسب زندان کارون و کاهش وزن شدید همسرش می‌گوید: «مسعود از زمان انتقالش به زندان که سه ماه می‌گذرد تاکنون ده کیلو کاهش وزن داشته است. مدتی هم دچار مشکل دید چشم شده است و علت اینکه چرا در این زندان مشکلات چشم زیاد است را نمی‌دانم. علاوه بر این ناراحتی چشم، پای مسعود فلج است و نیاز به شرایط خاص دارد و تجهیزات و وسائل خاص خود را می‌خواهد که متاسفانه امکان این امکانات وجود ندارد.»
چندی پیش همسر این فعال ملی مذهبی طی نامه‌ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، به ایرادات در مرحله دادرسی پرونده همسرش اشاره کرده و نوشته است: «همسر من به اقدام علیه امنیت ملی از طرق مختلفی از جمله عضویت در جریان ملی -مذهبی، تشکیک در نتیجه انتخابات، عدم اعتقاد به ولایت فقیه و جدایی دین از حکومت به تحمل دو سال حبس محکوم شده است. این در حالی است که مستندات قاضی مربوطه برای صدور حکم کاملا خلاف واقع کذب محض و فاقد هرگونه درک سیاسی و حقوقی است.»
همچنین ضیا نبوی فعال دانشجویی محروم از تحصیل که در این زندان بسر می‌برد طی دو روز گذشته بنا بدلایل نامعلوم به بند امنیتی اطلاعات انتقال یافته است. وی زندانی است که طی سالهای حبس خود با شجاعت پرده از شرایط فلاکت آمیز زندان اهواز و وضعیت زندانیان آن برداشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر