۱۳۹۲ تیر ۲۲, شنبه

گزارشگران بدون مرز خواهان آزادی فریبا پژوه شد







سازمان گزارشگران بدون مرز بازداشت خودسرانه‌ی فریبا پژوه، روزنامه نگار را محکوم کرد.
به گزارش تارنمای سازمان گزارشگران بدون مرز، این سازمان مدافع آزادی بیان در اطلاعیه‌ی روز جمعه ۲۱ تیرماه خود آورده است: "گزارشگران بدون مرز بازداشت خودسرانه‌ی فریبا پژوه، همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب را محکوم می‌کند. در تاریخ ۱۹ تیرماه، ماموران شخصی پوش وزارت اطلاعات پس از بازرسی منزل، این روزنامه‌نگار را به زندان اوین منتقل کردند.
وی در این مدت دوبار با خانواده تماس تلفنی گرفته است، اما نتوانسته است، در باره علت بازداشت خود خانواده را مطلع کند. مدیر وبلاگ پس از باران، پیش از این در تاریخ ۳۱ مرداد ماه ۱۳۸۸ نیز بازداشت شده بود، که پس از سپری کردن ۱۲۴ روز در سلول‌های بند امنیتی ۲۰۹ در تاریخ اول دی ماه همان سال در انتظار برگزاری دادگاه، با سپردن وثیقه به شکل موقت آزاد شده بود. فریبا پژوه به یک سال حبس، تعلیق شده به مدت پنج سال محکوم شده است."
این سازمان همچنین اعلام کرد که در تاریخ ۱۷ تیر ماه از بازداشت دو شهروند وبنگار در شهر سمنان به اتهام اهانت به مسئولان بر روی صفحه فیس بوک خود مطلع شده است.
علی میر احمدی رئیس پلیس فتا شهر سمنان به خبرگزاری مهر گفته بود "متهمان را زنی ۳۵ ساله و مردی ۴۵ ساله" معرفی کرده است که به "هنگام بازجویی به جنایت خود اعتراف کرده اند."
گزارشگران بدون مرز همچنین بازداشت خودسرانه‌ی احمد عسگری، شهروند روزنامه‌نگار و همکار بسیاری از رسانه‌ها را در تاریخ ٣٠ خرداد ١٣٩٢ محکوم کرد. احمد عسگری به هنگام دیدار با برادر یکی از زندانیان سیاسی برای خبرگیری از وضعیت وی با خشونت از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و سپس به منزلش برای بازرسی برده شد و پس از ضبط وسائل شخصی و کامپیوتر به مکان نامعلومی منتقل شده است. از علت و مکان بازداشت وی تا امروز اطلاعی در دست نیست.
این سازمان می افزاید: "بازداشت خودسرانه و حبس در زندان‌های مخفی اقدامی رایج در ایران است. اینگونه دو روزنامه‌نگار کرد، خسرو و مسعود کردپور، مدیر و همکار سایت اطلاع‌رسانی موکریان در تاریخ ٦ تیرماه از سوی شعبه دو بازپرسی مهاباد با اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق اطلاع رسانی درباره‌ی زندانیان سیاسی و فعالان مدنی پس از سپری کردن ١١١ روز بازداشت در زندان اطلاعات، بدون حضور وکیل، تفهیم اتهام شدند و در همین روز به زندان مرکزی مهاباد منتقل شدند. برادران کردپور در تاریخ ١٧ و ١٨ اسفند ١٣٩١ بازداشت شده بودند."
در بیانیه سازمان گزارشگران آمده است: "فاطمه خردمند از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب اسلامی به یک سال زندان محکوم شده است. روزنامه‌نگار سابق نشریه گزارش صنعت چاپ در تاریخ ١٧ دی در منزلش از سوی ماموران لباس شخصی بازداشت شده بود و در تاریخ ١٢ بهمن با سپردن پنجاه میلیون وثیقه، در انتظار برگزاری دادگاه آزاد شده بود."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر