۱۳۹۲ تیر ۲۲, شنبه

گزارش از وضعیت دو زندانی سیاسی کرد







 نگاهی به پرونده و ۸ سال زندان محمدامین عبدالهی و قادر احمدزاده دو زندانی سیاسی کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدامین عبدالهی پاییز سال ۱۳۸۴ توسط ماموران امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد.
همزمان با بازداشت محمدامین، دوست وی قادر محمدزاده نیز در منزل خویش بازداشت می‌شود و این دو در اصطلاح حقوقی ایران همپرونده می‌شوند.
این دو چندین ماه در بازداشت‌گاه اداره اطلاعات مهاباد و سپس ارومیه تحت بازجویی قرار می‌گیرند و تفهیم اتهام اولیه ایشان محاربه از طریق همکاری موثر با گروههای معاند کردی عنوان می‌شود.
پس از ۱۵ ماه، محمدامین عبدالهی به اتهام عضویت در کومله و همکاری با پژاک (حزب حیات آزاد کردستان) در شعبه ۱ دادگاه انقلاب اسلامی جمعا به ۱۸ سال زندان در تبعید به زندان طبس محکوم شد و همجرم وی قادر محمدزاده نیز به همین اتهامات به ۲۱ سال زندان در تبعید به زندان یزد محکوم می‌گردد.
یکی از نزدیکان محمدامین عبدالهی که نخواست نامش فاش شود در رابطه با پرونده وی به گزارشگر هرانا گفت: "محمدامین تابحال چندین بار به حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب اعتراض کرده ولی نتیجه‌ای نگرفته است. وی همچنین نسبت به برخورد مامورین زندان و همچنین برخورد ماموران اداره اطلاعات با ایشان نیز در چندین نوبت اعتراض کرده است."
وی ادامه داد: "در سال ۸۹ ایشان در اعتراض به اجرای حکم اعدام حسین خضری اعتصاب غذا کرده و به سلول انفرادی منتقل شد و بعد از یک هفته از سلول انفرادی در ۲۰ بهمن ۸۹ به اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد. وی در اداره اطلاعات ارومیه تا اواخر اسفند ماه مورد شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفت."
وی در ادامه تصریح کرد: "محمدامین در اردیبهشت ماه ۹۰ در شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با رسانه‌های بیگانه مجددا محاکمه شد و به ۶ ماه زندان دیگر محکوم گردید. در این اواخر هم چون زندان ارومیه از انتقالشان به زندان مهاباد که نزدیک‌ترین شهر به خانواده ایشان است خودداری می‌کرد و همچنین رفتار اداره اطلاعات با ایشان که با ایجاد فشار در زندان ارومیه هم دست بردار نبودند، دست به اعتصاب غذا زد. بعد از ۱۰ روز اعتصاب غذا مسئولین به ایشان قول دادند که یا به نزدیک‌ترین شهر به محل سکونت خانواده‌شان منتقل می‌شود و یا به ایشان مرخصی می‌دهند. ولی خود محمدامین می‌گوید مسئولین می‌خواهند حکم تبعید به زندان طبس را در مورد وی اجرا کنند و احتمالا به زودی به زندان طبس انتقال خواهد شد."
این منبع همچنین در در خصوص اتهامات این دو متهم افزود: "محمدامین و قادر اجازه داشتن وکیل تعینی را نداشته‌اند. با این وجود هردو نفر در بازجویی‌ها به قتل یک مامور نیروی انتظامی متهم شدند که خوشبختانه در سال ۱۳۹۱ از قتل وی تبرئه شدند."
گفتنی است، برادر محمدامین عبدالهی، محمد عبدالهی می‌باشد که در ۴ فروردین ماه ۱۳۸۹ در منزل شخصی خود در مهاباد بازداشت شد. بعضی از گزارشات از احتمال صدور حکم اعدام برای وی به اتهام همکاری با احزاب کردی خبر می‌دهند. وی هم اکنون در زندان مهاباد نگهداری می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر