۱۳۹۲ مرداد ۸, سه‌شنبه

انتقاد یک فعال دانشجویی در حضور رهبر جمهوری اسلامی







 روز یکشنبه، شش مردادماه در جریان جلسه دیدار بیش از هزار دانشجو با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مصطفی دینی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، ضمن یادآور شدن فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه‌ها، نسبت به عدم مجازات و معرفی «عاملان اصلی» تهاجم به کوی دانشگاه تهران در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۸ انتقاد کرد.
بنا به گزارش رادیو زمانه، این فعال دانشجویی در سخنان خود در حضور رهبر جمهوری اسلامی گفت «علی‌رغم اعلام صدور احکام قضایی و رسیدگی به این دو پرونده، یک سئوال همچنان در ذهن دانشجویان باقی مانده، و آن این‌که چرا هنوز عاملان اصلی تعدی به حریم دانشجویان و جوانان که با ظلم آشکار، حرمت لباس خدمت به نظام را هتک کردند به مردم معرفی نگردیده‌اند؟»
در جریان اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸، نیروی انتظامی و نیرو‌های لباس شخصی روز ۲۵ خردادماه با حمله به کوی دانشگاه تهران پنج نفر را به قتل رساندند و ضمن ضرب‌وشتم دانشجویان، ده‌ها تن از آنان را بازداشت و در ساختمان وزارت کشور مورد شکنجه قرار دادند.
۱۰ سال پیش از آن نیز در جریان اعتراض دانشجویان به بسته شدن روزنامه سلام، در ۱۸ تیرماه ۱۳۷۸ نیروی انتظامی و نیروهای لباس شخصی با حمله به کوی دانشگاه تهران آن‌طور که مجموعه فعالان حقوق بشر گزارش داده است، هفت نفر را به قتل رساندند.
این فعال دانشجویی، خطاب به رهبر جمهوری اسلامی ایران، ضمن اشاره به این‌که «ما از تأکیدات جنابعالی بر پی‌گیری حادثه کوی دانشگاه آگاهیم»، گفت: «حتما شما هم می‌دانید که تنها نتیجه این پرونده محکومیت شماری از دانشجویان بوده است. اگر ما همواره بر پی‌گیری این حادثه تأکید کرده‌ایم و می‌کنیم نه از سر کینه‌توزی و انتقام‌جویی، بلکه از این روست که راه بر تکرار چنین فجایعی بسته شود و آسیب‌های وارد آمده به دانشجویان جبران گردد.»
او در ادامه سخنان خود با اشاره به محرومیت از تدریس استادان دانشگاه و محرومیت از تحصیل دانشجویان منتقد گفت: «معیار‌های سیاسی و غیرعلمی بر روند جذب اساتید و پذیرش دانشجویان حاکم شد و فی‌الجمله: آن‌چه پیش از آن استثنا بود مبدل به قاعده شد.»
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، با اشاره به «اسلامی شدن دانشگاه» گفت این موضوع «راه حلی جز ایجاد فضای آزاد نقد و بررسی و کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی ندارد.»
او یاد آور شد که «چنان‌چه «اسلامی کردن دانشگاه» به‌مثابه پروژه‌ای فرمایشی مراد باشد، باید راه را در دست بردن به ترکیب اساتید و دانشجویان و جرح و تعدیل سلیقه‌ای مواد درسی و سهمیه‌بندی و تفکیک جنسیتی جست‌وجو کرد. راهی که ره به ناکجا می‌برد.»
سخنان این فعال دانشجویی در حالی بیان می‌شود که مهرماه سال ۸۸، آیت‌الله علی خامنه‌ای در حضور جمعی از استادان، اعضای هیئت‌های علمی و رؤسای دانشگاه‌ها بسیاری از علوم انسانی را مبتنی برمادی‌گری و بی‌اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی دانسته بود و آموزش این علوم را موجب بی‌اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی و همچنین ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی تلقی‌کرد. پس از آن بود که فشار‌ها بر فضای دانشگاه‌ها افزوده شد ۴۰۰ سرفصل رشته‌های دانشگاهی بازنگری شد و ده‌ها استاد دانشگاه با بازنشستگی اجباری روبه‌رو شدند. بنا بر گزارش منابع حقوق بشری تنها در سال ۸۸، ۵۹۶ دانشجو بازداشت و یا با احکام قضایی روبه‌رو شدند؛ امری که بی‌شباهت به انقلاب فرهنگی سال ۵۹ نبود.
مصطفی دینی در ادامه با اشاره به سیاست‌های تبعیض جنسیتی در دانشگاه‌ها گفت: «آمار کم یا زیاد دانشجویان دختر نه افتخارانگیز است و نه تهدیدآمیز. بلکه نگاه به دانشجو باید نه بر اساس جنسیت، که بر مبنای دانش، بینش و مهارت او باشد.»
این فعال دانشجویی ابراز امیدواری کرد که «مسئولان به‌دنبال آن نباشند که با تداوم سهمیه‌بندی جنسیتی و بومی به جای حل مسائل، صورت مسئله را پاک کنند.»
او افزود: «این تصمیمات ناعادلانه و غیرکار‌شناسانه باعث صدمه دیدن وجهه علمی کشور و پیامدهای ناگوار اجتماعی خواهد شد.»
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، یادآور شد که «نادیده گرفتن حقوق نیمی از افراد جامعه و تصمیم‌گیری‌های خودسرانه در مورد آینده جوانان کشور ظلمی بیّن به دخترانی است که قصد ورود به دانشگاه را دارند.»
گفتنی است بر مبنای گزارش کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت در آذرماه سال گذشته، نزدیک به ۶٠٠ کد رشته در بیش از ۶٠ دانشگاه در دفترچه کنکور سال ١٣٩١ با تفکیک جنسیتی مواجه بوده است.
این گزارش همچنین افزوده بود که از اردیبهشت ١٣٨٩ تا خرداد ١٣٩١ بیش از ٢٢٠ خبر در زمینه تفکیک و تبعیض جنسیتی، بازداشت دختران دانشجو، احضار آنان به کمیته‌های انضباطی، محرومیت از تحصیل، اخراج یا محرومیت از خوابگاه و امکانات رفاهی در رسانه‌ها منتشر شده و در ١۶۶مورد از این اخبار حتی نام این دانشجویان دختر مشخص شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر