۱۳۹۲ دی ۸, یکشنبه

مخالفت با حضور و سخنرانی امید کوکبی در کنفرانس لیزر پزشکی ایران








پس از مخالفت با حضور و سخنرانی امید کوکبی در کنفرانس سالانه فیزیک ایران در شهریور ماه ۱۳۹۲، علی رغم پیگیری‌های مکرر وی و خانواده‌اش، بار دیگر وزارت اطلاعات و دادستانی تهران با حضور و ارائه مقالات وی در کنفرانس علمی دیگری مخالفت کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امید کوکبی قرار بود در بعد از ظهر روز چهارشنبه ۴ دی ماه در کنفرانس لیزر پزشکی ایران جهت ارائه مقاله خود با موضوع «برداشتن تبخیری، غیرگرمایی و غیرشیمیایی بافت سرطانی با لیزر‌های فوق سریع» در سالن همایش بیمارستان فوق تخصصی محک سخنرانی نماید.
کنفرانس سالانه لیزر پزشکی ایران با رویکرد درمان سرطان از تاریخ ۴ تا ۶ دی ماه ۱۳۹۲ در محل بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک تهران برگزار می‌شود.
امید کوکبی ۳۱ ساله، سه سال گذشته را بدون مرخصی به علت مخالفت دادستان و وزارت اطلاعات در بند سیاسی امنیتی (بند ۳۵۰) زندان اوین به سر برده است.
وی دانشجوی تحصیلات تکمیلی رشته فیزیک اتمی دانشگاه تگزاس آستین آمریکاست. امید کوکبی با کسب رتبه ۲۹ در کنکور سراسری کار‌شناسی خود را در دانشگاه صنعتی شریف در رشته فیزیک کاربردی و مهندسی مکانیک به اتمام رساند و پس از اخذ بورسیه تحصیلی از اروپا دوره کار‌شناسی ارشد و دکترای خود را در مرکز تحقیقات فوتونیک اروپا در بارسلونای اسپانیا گذراند وی در سال ۲۰۱۰ با اخذ بورسیه دیگری برای ادامه تحصیلات و تحقیقات خود در گرایش لیزر- پلاسمای فیزیک اتمی عازم دانشگاه تگزاس در آمریکا شد.
وی در ۱۰ بهمن ماه ۱۳۸۹ در بازگشت از دیدار‌های معمول و سالانه با خانواده خود در ایران به اتهام اجنماع و تبانی علیه امنیت ملی کشور دستگیر و روانه بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات شد. پس از ۲. ۵ ماه بازجویی در شرایط سلول انفرادی و سوئیت‌های امنیتی به بند ۳۵۰ منتقل شد و پس از ۱۵ ماه بازداشت موقت و بدون محکومیت در اردیبهشت ۱۳۹۱ از طرف قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام ارتباط با دولت متخاصم به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم گردید.
وی طی چندین نامه به مقامات قضایی و دوستان و اساتیدش و طبق بررسی‌های موثق سازمان‌های بین المللی نظیر عفو بین الملل علت محبوس ماندن خود را رد همکاری فنی و علمی با بخش نظامی امنیتی جمهوری اسلامی ایران می‌داند.
امید کوکبی در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۳ از سوی سازمان عفو بین الملل به عنوان زندانی عقیده (وجدان) شناخته شد که در بیانیه مربوط، این سازمان خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط وی شده است.
امید کوکبی که در سپتامبر ۲۰۱۳ برنده جایزه حقوق بشری آندره ساخاروف انجمن فیزیک آمریکا گردید از سوی معتبر‌ترین انجمن‌های علمی و نهادهای حقوق بشری بین المللی مورد حمایت قرار گرفته و بار‌ها این گروه‌ها طی مکاتبات خود با جمهوری اسلامی ایران خواستار آزادی وی شدند.
وی اهل گنبد کاووس، قومیت ترکمن، اقلیت مذهبی اهل تسنن و عضو بنیاد ملی نخبگان است.
sand-omid

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر