۱۳۹۲ دی ۲۳, دوشنبه

سقوط ۶۰ پله‌ای ایران در حوزه زیست محیطی





معاون محیط زیست محیطی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: شرایط زیست محیطی کشور وضعیت مناسبی ندارد و در سال های گذشته ۶۰ پله سقوط داشته است.
احمد علی کیخا در گفتگو با مهر اظهار داشت: ارزیابی های بین المللی نشان می دهد که در طول ۸ سال گذشته بیش از ۶۰ پله سقوط در حوزه زیست محیطی در کشور داشتیم که مدیریت اکوسیستم های آبی تالاب ها و رودخانه ها مهمترین بخش را در این نقیصه تشکیل می دهد.
وی افزود: شرایط زیست محیطی کشور خوب نیست و بر اساس ارزیابی های سال ۲۰۱۱ در بین ۱۳۲ کشور جهان ایران در جایگاه ۱۳۰ قرار گرفته است که نشان دهنده شریط بسیار نامساعد در حوزه منابع آبی است.
وی با اشاره به اینکه ۴۰ تالاب در ایران بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد خشک شده است افزود: به تبع  این خشکسالی بخش قابل توجهی از مردم که زندگی آنها وابسته به حیات تالاب ها بوده دچار چالش جدی شده است.
احمد علی کیخا اذعان داشت: یکی از مهمترین این تالاب ها، تالاب هامون است که بیش از یک  دهه با مشکل کم آبی مواجه شده است و موجب خسارات جبران ناپذیری در زندگی مردم شده است.
وی گفت:  تالاب هامون یک ظرفیت زیست محیطی بسیار خوب است که در کنار یکی از مهمترین تمدن های بشری در دوران گذشته شکل گرفته و این تالاب از جنبه های مهم اجتماعی و زیست محیطی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
کیخا با اشاره به اینکه برای نجات تالاب هامون تا کنون اقدامات زیادی انجام شده است ادامه داد: همزمان با پیگیری و تلاش برای کمک به دریاچه ارومیه با تشکیل کارگروه مسئله دریاچه هامون هم توسط همان کارگروه و کارگروه زیستگاه های حساس و آسیب پذیر پیگیری می شود.
وی یادآور شد: مسئله هامون نیازمند همکاری کشور افغانستان است  و در همین راستا جلسات  متعددی با نهادهای بین المللی در ارتباط با هامون و مسائل آن برگزار و برپا شده است.
کیخا بیان داشت: در این راستا از سازمان ملل انتظار داریم در حل مسئله سیستان تلاش کند زیرا هم اکنون کودکان در شرایط بدی زندگی می کنند و مردم نمی خواهند آخرین نسلی باشند که در این منطقه زندگی می کنند.
وی گفت: از سازمان ملل انتظار می رود در زیر چتر حضور سازمان های بین المللی با ایجاد فضای همکاری دوجانبه توسط دولت ایران و افغانستان به راه حل های مناسب برای حل مسائل تالاب هامون برسد.
وی تاکید کرد: برای حیات تالاب هامون چاره ای جز احیای آن وجود ندارد و متولیان در ایران مانند وزارت نیرو و جهادکشاورزی و همسایگان ما باید رفتار خود را اصلاح و حق آبه تالاب هامون را تامین کنند و به وظیفه انسانی خود جامه عمل بپوشانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر