۱۳۹۲ اسفند ۲۵, یکشنبه

بیش از ۲۰۰ کارگر پارچه مقدم ۴ ماه حقوق نگرفته‌اند





نماینده کارگران کارخانه تولید پارچه «مقدم» از تأخیر در پرداخت ۴ ماه دستمزد و حق عیدی بیش از ۲۰۰ نفر از همکارانش خبر داد.
این کارگر که نخواست نامش فاش شود به ایلنا گفت: کارخانه پارچه «مقدم» که سابقه طولانی در حوزه تولید پارچه‌های فاستونی دارد به سبب مشکلات کمبود نقدینگی، از عهده پرداخت چهار ماه حقوق و عیدی پایان سال کارگران بر نیامده است.
این کارگر پیرامون وضعیت فروش و تولید محصولات تولیدی این کارخانه گفت: کارخانه مقدم از این بابت هیچگونه مشکلی ندارد و مشکل عمده این واحد تولید پارچه، افزایش قیمت مواد اولیه تولید است که به طرز سرسام آوری گران شده است.
به گفته این کارگر قدیمی، صنعت نساجی یکی از اشتغال زا‌ترین صنایع تولیدی است. او در این رابطه افزود: کارخانه پارچه مقدم اوایل پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۱۶۰۰ کارگر مستقیم داشت که این تعداد امروز به ۲۰۰ نفر کاهش یافته است.
او گفت: بخش عمدی از نیروی کار این واحد حدود ۷۰۰ نفر از سال ۸۰ تا هم اکنون به تدریج بازنشسته شده‌اند و هم اکنون ۴۰ نفر نیز مشمول بازنشستگی پیش از موعد شده‌اند که به دلیل ناتوانی کارفرما در پرداخت سهم اضافه ۴ درصدی ‌اش در مشاغل سخت و زیان آور، امکان بازنشستگی ندارند و تامین اجتماعی نیز در این مورد هیچگونه همکاری با کارگران ندارد.
این کارگر در انتقاد از تامین اجتماعی گفت: با وجود ابراز آمادگی کارفرما برای پرداخت اقساطی سهم ۴ درصدی خود در بازنشستگی کارگران و همچنین مصوبه‌ای که در این خصوص در استانداری البرز، تاریخ ۱۶ شهریور ماه سال جاری صادر شده است متاسفانه تامین اجتماعی از بازنشسته کردن این ۴۰ کارگر خوداری می‌کند.
این کارگر مهم‌ترین عامل بحران و کاهش نیرو در این کارخانه را سیاستهای غلط دولت در عرصه واردات منسوجات عنوان کرد و گفت: واردات بی‌رویه منسوجات طی سالهای گذشته و حذف یارانه‌های بخش تولید در سالهای اخیر صدمات جبران ناپذیری را به واحدهای نساجی وارد کرده است.
به گفته وی، تحریمهای اقتصادی کشورهای غرب نیز بحران این واحد‌های تولیدی را دو چندان کرده، بطوریکه این کارخانه مواد اولیه تولیدش را که خرداد ماه سال ۹۰ با حداکثر قیمت ۲۴ هزار تومان خریداری می‌کرد امروزه ناچار است با ۷۰ هزار تومان و بصورت نقد بپردازد.
بدهی به تدریج به ۴ ماه رسید
در این رابطه، مصطفی محذب مدیر عامل کارخانه پارچه مقدم، ضمن تایید تعویق ۴ ماهه حقوق کارگران این کارخانه، گفت: معوقات حقوقی کارگران مربوط به شش ماه از سال ۹۱ است که به مرور پرداخت حقوق کارگران را به تاخیر انداخته است.
محذب با بیان اینکه در سال جاری ۲ ماه از حقوق سال گذشته کارگران پرداخت شده است افزود: آخرین حقوقی که کارگران دریافت کرده‌اند مربوط به حقوق آبان ماه بوده است.
به گفته کارفرما، این کارخانه در سال جاری۶۵۰ میلیون تومان نیز بابت سنوات ۶۵ کارگر خود پرداخت کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر